Hop til indhold

DSG><Foxterrier?


Bagge
 Share

Recommended Posts

Måske er det et dumt spørgsmål, men hvad er forskellen? Altså kan sagtens se forskel og en foxterrier er vel en terrier og en dsg en pinscher eller?

Prøver at finde ud af hvad hund nr 2 skal være for en fidus og så ku det da være lækkert at vide hvad forskellene er.. Tænker at der må være ligheder når de 2 racer så tit "forveksles" :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du selv skriver er en DSG en pinscher og en fox terrier en terrier. En fox terrier er typisk skarpere i det og med "kort lunte" så at sige. En DSG er mere følsom og "blødere" af sind.

Ved du så hvorfor de 2 racer er "sån lidt blandet sammen"? Jeg mener, mange blandinger der bare minder om blir bare kaldt det ene eller det andet, og har da hørt flere sige det er det samme :hmm: Er det fordi dsg'en er en relativt ny race? Er lidt forvirret :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du så hvorfor de 2 racer er "sån lidt blandet sammen"? Jeg mener, mange blandinger der bare minder om blir bare kaldt det ene eller det andet, og har da hørt flere sige det er det samme :hmm: Er det fordi dsg'en er en relativt ny race? Er lidt forvirret :mrgreen:

 

De har jo også været blandet på kryds og tværs, og folk kan netop finde på at kalde hvad som helst, der er hvidt med sorte eller brune pletter for en DSG. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det da lettere at forstå hvorfor mange kalder dsg for foxterrier, hvis den hed det tidligere, tak :5up:

Tror nu nok hund nr 2 (om maaaaange år :blink:) skal være en ren dsg. Hvis jeg kan finde nogle forældre der er underøgt i hoved og r** :mrgreen:

 

 

Det er faktisk ikke SÅ nødvendigt :engel: selvfølgelig kan det aldrig skade! Men dsg er ikke en race som er plaget af arvelige sygdomme og dårligheder :blink:

 

Det var derfor jeg valgt den race! Den er meget ren i fht så mange andre.

 

Mit første valg var cavalieren, men alle de sygdomme der husere i racen gør mig usikker! Så jeg valgte en race der ikke er blevet pillet ved at 100 år :mrgreen: den har fået lov til at passe sig selv på diverse gårde indtil for få år siden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er faktisk ikke SÅ nødvendigt :engel: selvfølgelig kan det aldrig skade! Men dsg er ikke en race som er plaget af arvelige sygdomme og dårligheder :blink:

 

Det var derfor jeg valgt den race! Den er meget ren i fht så mange andre.

 

Mit første valg var cavalieren, men alle de sygdomme der husere i racen gør mig usikker! Så jeg valgte en race der ikke er blevet pillet ved at 100 år :mrgreen: den har fået lov til at passe sig selv på diverse gårde indtil for få år siden :blink:

 

Men med mit held så skal de være tjekket. Dyrlægen sagde jo også om Molly: Den burde ikke kunne fejle dette, men det ser ikke ud som om hun har læst den bog det står i :roll:

Men når jeg har kigget rundt sys jeg ikke det ser ud som om dsg'er blir/skal tjekkes for noget..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men med mit held så skal de være tjekket. Dyrlægen sagde jo også om Molly: Den burde ikke kunne fejle dette, men det ser ikke ud som om hun har læst den bog det står i :roll:

Men når jeg har kigget rundt sys jeg ikke det ser ud som om dsg'er blir/skal tjekkes for noget..

 

Du har da også været mega uheldig :ae:

 

Men det rigtigt, de skal ikke tjekkes for noget specielt! Det er det der gør mig så tryg ved racen. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har da også været mega uheldig :ae:

 

Men det rigtigt, de skal ikke tjekkes for noget specielt! Det er det der gør mig så tryg ved racen. :hjerte:

 

Men det gør mig liiidt utryk.. For kan man ikke stadig få tavle på "dsg" uden tavle, altså de tager nye hunde ind. Og hvordan ved de de ikke indeholder noget med tendens til forskellige sygdomme? Jeg mener en hund der ligner en dsg, men som indeholder skidt?

 

Men er næsten overbevist om det blir sån en alligevel når Molly engang skal ha en ven :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det gør mig liiidt utryk.. For kan man ikke stadig få tavle på "dsg" uden tavle, altså de tager nye hunde ind. Og hvordan ved de de ikke indeholder noget med tendens til forskellige sygdomme? Jeg mener en hund der ligner en dsg, men som indeholder skidt?

 

Men er næsten overbevist om det blir sån en alligevel når Molly engang skal ha en ven :lun:

 

Du kan godt få dsg med dkk tavle og der er forældre dyrene vel som minimum tjekket for patelle og hd eller sådan noget? :vedikke:

 

DSGK - Dansk/svensk Grdhundeklub

Link til indlæg
Del på andre sites

Har allerede været inde og lure på opdrættere :slem: Men kan ikke lige se mig ud af hvordan man ser om nogen er tjekket.

 

Avlsrestriktion for avlsgodkendelse:

Afkom kan kun stambogsføres dersom hunden før parring er avlsgodkendt på et avlsgodkendelsesarrangement afholdt af Dansk/Svensk Gårdhundeklub. Dette omfatter også hunde som er Dansk champion.

 

En Dansk/svensk gårdhund kan ikke avlsgodkendes med en udstillingspræmiering efter 1. januar 2007. Alle hunde der pr. 31. december 2006 er præmieret med minimum en 2. præmie på en FCI-anerkendt udstilling er avlsgodkendt.

 

Udenlandske hanhunde kan benyttes til avl på danske tæver, såfremt de er avlsgodkendt efter hjemlandets regler. En tro- og love erklæring skal vedlægges sammen med registreringsanmeldelsen. Hvis hanhundens hjemland ikke har præmieringskrav i deres restriktion, så skal den udenlandske hanhund være præmieret med mindst Good eller en 2. præmie på en FCI/DKK anerkendt udstilling.

Bemærk: Denne restriktion er indført den 1.8.2010 og omfatter alle hunde i racen.

Racen kan fødes stumphalet.

 

Generel HD information:

Der er ikke krav om HD-fotografering i denne race.

Såfremt der i anden anledning konstateres D eller E status, kan disse hunde ikke anvendes i avl.

Gælder for alle hunde i racen efter den 1. januar 2005.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja helt sikkert :-D nu ved jeg ikke om hd vil være oplagt at tjekke for hos dsg men fx patella ville da nok være en god ide selvom der ikke er krav om det

Hvordan ser man så om en hund er tjekket? Det er vel oplyst på evt. hjemmeside, eller hvor finder man sån noget info?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ser man så om en hund er tjekket? Det er vel oplyst på evt. hjemmeside, eller hvor finder man sån noget info?

 

hd kan man i hvert fald se på hundeweb under den enkelte hund. Men jeg vil bestemt mene at det er noget opdrætteren reklamerer for hvis de gør det.

 

Men jeg kunne godt forestille mig at det er svært at finde en opdrætter der tjekker for det når nu der ikke er krav om det :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Har fundet en enkelt hvor der står HD status A, så går jeg udfra den er tjekket :mrgreen:

 

Yes :5up: Du siger bare til hvis jeg skal kigge nogle på hundeweb, eller hvis du vil låne login :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Er medlem af DKK, så kan jeg vel kigge selv? Har bare inegn forstand på det, så var jo lidt lettere hvis alt var skrevet på opdrætternes hjemmesider :mrgreen:

 

Ja det kan du - det er ikke så svært, når man først lige fatter det (øhh, selvmodsigende haha).

 

Du logger ind på hundeweb.dk og så finder du den der hedder Hundedatabasen. Den åbner i et nyt vindue, og der kan du så skrive et registreringsnummer på en hund, og vupti, så kan du se den og en stor del af dens familie :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...