Hop til indhold

Afhøvlede gulve og hvalpetis


Amocca
 Share

Recommended Posts

Ja spørgsmålet er sådan set vist i titlen :mrgreen:

 

Vi har meget smukke 100 år gamle originale lyse afhøvlede plankegulve i det meste af vores hus, lige bortset fra køkken, badeværelse og kælder, og lige om lidt får vi jo så en hundehvalp....

 

Det kan jo nok ikke undgåes at sådan en lille størrelse får et uheld eller to på mine gulve, og jeg kan læse mig frem til at Rodalon er et yndet middel til at rengøre med hvis uheldet er ude.... Men kan afhøvlede gulve holde til det?

 

Og hvis ikke, hvad gør man så? Nogen der har afhøvlede gulve der vil dele et tip eller to :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde dækket alt vores gulv med tynd "maler-plast" den første tid :mrgreen: DET hjalp mod pletter! - Lige meget hvad man renser gulvet med vil der jo komme en forskel i farven...... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Jeg sørgede bare for at tørre op med det samme efter hunden havde tisset.

Og ellers bare vaske gulvet som jeg plejede.

Så kom der aldrig pletter.

 

Når jeg ikke var hjemme havde Labell dog køkkenet at være i hvor der ikke var råt træ gulv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke sådan nogle gulve, men måske kunne du bare vaske gulvet med det du normalt bruger.

Hvis hvalpen kan lugte sin egen urin et bestemt sted og benytter det som wc, kan du jo sikre gulvet på de(t) sted(er). Det er min erfaring (og lad mig indrømme, at renlighedstræning ikke er min stærkeste side) at hvalpen finder nogle bestemte steder den helst vil sætte sig. Så er det måske muligt at ligge noget plastik med f.eks. aviser ovenpå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Hundetis vil farve trægulvet mørkt, men her er lidt hjælp, hvis uheldet er ude:-D

 

Urinpletter fra hunde/katte på trægulve

 

GDSDu skal bruge:

Materialer: Værktøj: › Oxalsyre › Pensel › Varmt vand

› Vand

› Skål

› Klude

 

Fremgangsmåde:

 

1)

Lav en 10% oxalsyreopløsning i varmt vand.

2)

Påfør oxalsyreblandingen med en pensel.

3)

Vask af med koldt vand på en klud, når træet har fået sin rigtige farve igen.

4)

Ammoniakken i urinen gør træet mørkt og oxalsyren bleger træet igen.

5)

Overvåg blegningsprocessen og stands den med kluden, du har vredet op i vand.

6)

Husk at følge brugsanvisningen på oxalsyren nøje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundetis vil farve trægulvet mørkt, men her er lidt hjælp, hvis uheldet er ude:-D

 

Urinpletter fra hunde/katte på trægulve

 

GDSDu skal bruge:

Materialer: Værktøj: › Oxalsyre › Pensel › Varmt vand

› Vand

› Skål

› Klude

 

Fremgangsmåde:

 

1)

Lav en 10% oxalsyreopløsning i varmt vand.

2)

Påfør oxalsyreblandingen med en pensel.

3)

Vask af med koldt vand på en klud, når træet har fået sin rigtige farve igen.

4)

Ammoniakken i urinen gør træet mørkt og oxalsyren bleger træet igen.

5)

Overvåg blegningsprocessen og stands den med kluden, du har vredet op i vand.

6)

Husk at følge brugsanvisningen på oxalsyren nøje.

 

mange tak :5up: jeg vil straks skrive oxalsyre på listen over uundværlige ting jeg må have købt inden babypigen ankommer :mrgreen:

 

virker det mon også på pletter efter hundelorte? Min mand mener jeg er naiv at jeg kun har spurgt efter tis :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har afhøvlede gulve i vores hus, som er fra 1937. De får en gang olie ca. hver andet år og bliver ellers vasket en gang om ugen i brunsæbe. Vores gulve har "overlevet" to hundehvalpe der har lavet "stort og små" samt kastet op, uden den mindste plet.

Det er dog problematisk hvis hunden kaster op eller har tynd mave, da det sætter sig i sprækkerne og det kan være nødvendigt, at pille det op med en nål, lille skruetrækker eller lign. ikke netop et ønske job!:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde også sådanne gulve da Lua var hvalp.

Jeg fik en plet, og det var fordi hun havde tisset mens hun var alene og det havde ligget der længe. Ellers overlevede det også både opkast, tis og lort. Man skal bare være hurtig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har afhøvlede gulve i vores hus, som er fra 1937. De får en gang olie ca. hver andet år og bliver ellers vasket en gang om ugen i brunsæbe. Vores gulve har "overlevet" to hundehvalpe der har lavet "stort og små" samt kastet op, uden den mindste plet.

Det er dog problematisk hvis hunden kaster op eller har tynd mave, da det sætter sig i sprækkerne og det kan være nødvendigt, at pille det op med en nål, lille skruetrækker eller lign. ikke netop et ønske job!:mrgreen:

 

:badr: nej det lyder ikke lige som ønskejobbet over dem alle.... så må det gælde om at være hurtig som Envy siger :-D er jo heldigvis hjemme i døgndrift de første 4 uger, så mon ikke det går ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også høvlet træ gulve i det meste af huset, Bella er jo blevet 4 år og helt renlig :lol: Men jeg gør det at vaske det godt med en kraftig brunsæbe blandning, til træet er mættet. Så kan det klare hundehvalpe og børn med cacao. Bare sørg for at vaske / mætte det tit når den lille ny rykker ind, så er det nemt at gøre rent.

Skulle der blive en plet så gør den våd med rent vand tør det let over og drys så kartoffelmel på. Men kun på pletten træet kan blive let bleget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde faktisk tænkt på om "mætning" ville være nok... Jeg vil forsøge mig med det til at starte med og kommer der pletter må jeg igang med kartoffelmelet og / eller oxalsyren...

 

Vi kan også bare sige at hun bliver renlig i løbet af 10 minutter og så er der jo ingen problemer med pletter :lol: hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...