Hop til indhold

Om at få taget røntgenbilleder og sende ind til DKK


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

Jeg har flere gange set, at folk har fået taget røntgenbillleder af hofterne men ikke sendt billederne ind til DKK, og nogle gange sammen med kommentaren "jeg skal ikke avle" eller "han skal ikke bruges til udstilling".

 

Jeg tror faktisk, at det er fordi folk ikke lige tænker over, at resultatet skal bruges til andet og mere end, hvordan ens egen hund lige ser ud.

 

Når man selv sidder og kigger på stamtavle hund, så kigger man bl.a. på indextallet og på sikkerhedstallet. Et indextal over 100 siges at forbedre hoftestatus på racen, under siges at forværre - dog har udenlandske hunde ofte lave indextal, men det er som regel fordi at alle tal ikke er blevet overført til DKK (det koster ret mange penge at få det registreret fra et andet land, men så kan man nogle gange gå ind på det aktuelle lands udgave af hundeweb, og selv kigge der).

 

Sikkerheden forklarer, hvor mange hunde i familien har fået taget røntgenbilleder. Jo tættere på 1 - jo sikrere.

 

Et tal på f.eks. 0,750 er RET sikkert. Og jo sikrere - jo federe for alle.

 

Jeg er meget stor fan af, at man sender sine billeder ind til DKK :5up: For jeg har selv siddet og kigget meget på tavler, jeg vil jo virkelig gerne have en hund der har det bedste udgangspunkt rent sundhedsmæssigt, derfor mener jeg også, at det er på sin plads at jeg selv bruger de 125kr på at sende billederne ind - sådan så andre hvalpekøbere kan købe hvalpe fra samme linier som mig, og have så sikkert et udgangspunkt som overhovedet muligt.

 

 

Jeg er ikke klar over, hvor bredt hoftestatus "rammer", det ved nogle andre nok, men det kommer ikke kun en selv til gode, det kommer bl.a. også opdrætter til gode og fremmer avlen, for opdrætter kan ikke vide, at en bestemt tæve og en bestemt han enten giver super gode resultater eller meget dårlige, hvis ingen af hvalpene får registreret deres tal.

 

Håber at dette indlæg giver god mening :-D Ellers satser jeg på at Bernerazuro og andre tavlehajer kommer mig til undsætning :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt og aldeles enig :5up:

 

Jeg mener, at det er i alles interesse også ens egen at få sin hund HD-fotograferet uanset om den skal anvendes i avl eller ej.

 

Vi ønsker jo alle en hund med sunde hofter, og sandsynligheden for at få det er nu engang større jo flere hunde, der bliver fotograferet.

 

Jeg fik/har fået både Bondo (B) og Jacki (A) fotograferet helt vidende om, at jeg ikke skulle/skal bruge dem i avl.

 

Jeg ser det som en tryghed, at jeg nu ved hvilke evt. skjulte dårlig domme, de kunne have, så jeg bedst muligt kunne/kan tage højde herfor, så de ikke slides/bruges forkert.

 

Yderligere ser jeg det som en investering i fremtiden og min næste hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Hvad koster det egentlig at få taget HD-fotos??

 

Mener det er mellem 1600 og 2500, alt efter hvor man får dem taget. Tror de fleste dyrlæger skriver det på deres hjemmeside. Man skal selv gå ind på hundeweb og skrive et stykke papir ud til at tage med (koster vist 125kr) ellers kan man ikke få registreret status.

 

Jeg er stort set enig, og med Baldur blev billederne også sendt ind, men med Luna kunne jeg altså ikke længere se formålet med at sende dem ind, de kunne jo ikke længere bruges til noget :vedikke:

 

Åh, fattede først ikke lige det med Luna, og ja... det kan jeg godt se :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg kan ikke være mere enig:5up:.... at få sin hund HD fotograferet gavner ikke kun sig selv - men også racen som helhed, idet at opdrætteren har noget at bygge videre på rent informationsmæssigt omkring en given parring - og DEN blanding af linierne.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hvad koster det egentlig at få taget HD-fotos??

 

Uhh det er ved at være nogle år siden Freya blev HD fotograferet, men mener at jeg gav omkring 1500 kr... Nogle steder kan man få en kombineret HD fotografering og øjenlysning for 2100 kr.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig i at et er en god idé at få sin hund fotograferet få billederne bedømt af DKK :cool: Også selvom der ikke er noget HD index i min race ;-)

 

Chivas fx. er ud af et kuld på 11 og 10 er fotograferet og det er jo egenligt et ganske pænt gennemsnit, men alligevel kan det irretere mig grusomt, at den sidste der mangler, nægter at få sin hund fotograferet :???:

- Ud over at det genere mig, er det jo også noget svinerri overfor opdrætteren, efter som hvalpekøberen har skrevet under på at h*n ville få hunden HD og AD fotograferet, men det mener vedkommende så åbenbart ikke at det er nødvendigt at overholde :evil:

 

Men når det er sagt, så indrømmer jeg gerne, at det er et mere eller mindre bevist valg fra min side, at Flica i sin tid ikke blev fotograferet... Det var ikke et krav fra opdrætteren, hundeweb eksisterede ikke den gang, og da Flica faktisk allerede var godt i gang med agilityen, inden spørgsmålet med HD fotografering, dukkede op, valgte jeg ikke at få hende fotograferet, ud fra det synspunkt, at hvis det skulle risikere at vise sig, at hun havde dårlige hofter, så ville det gå ud over træningen og dermed hendes livskvalitet, og jeg nåede frem til "hellere et lidt kortere, aktivt liv, end et længere "kedeligt" liv"..

Der har selvfølgelig været holdt godt øje med hende, både i hverdagen og på agility banen, for at sikre at hun ikke lige pludselig begyndte at ændre bevægelsesmønster eller lign. og så snart hun begyndte at gå ned i fart på agilitybanen, hvilket faktisk allerede skete i en alder af 6 år, blev hun pensioneret fra agilityen..

Men nu er hun 11 år og har aldrig vist problemer i den retning.

 

Men havde det været i dag, hvor bla. hundeweb er så udbredt, så havde jeg muligvis valgt anderledes, for jeg syntes nemlig selv at det er dødirreterende når ikke en gang hlavdelen af søskende eller øvrige familie til den hund man kigger på er fotograferet, især når der som sagt ikke beregnes indextal i min race :evil:

 

Som opdrætter stiller jeg forøvrigt også selv som krav, at mine hvalpe skal HD og AD fotograferes og sendes ind til DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stort set enig, og med Baldur blev billederne også sendt ind, men med Luna kunne jeg altså ikke længere se formålet med at sende dem ind, de kunne jo ikke længere bruges til noget :vedikke:

 

 

Den skulle også lige ind og vender her. Var lige ved at skulle protestere, til jeg kom i tanker om den latterlige liste!

Link til indlæg
Del på andre sites

Den skulle også lige ind og vender her. Var lige ved at skulle protestere, til jeg kom i tanker om den latterlige liste!

 

Ja, og havde det ikke været for den liste, så var de søreme også blevet sendt ind, men selv opdrætter meldte ud at han syntes det var lige meget med at sende dem ind, jeg skulle bare lige fortælle ham resultatet...

Link til indlæg
Del på andre sites

I gamle dage-ØH- kendte jeg flere, der ikke sendte dårlig billeder ind.De ville ikke have dette ry på deres linier.

Det undgåes jo på DKK hunde idag, da rekvisitionen jo er bestilt på forhånd. Så du står ikke hos Dr. Dyr og snakker billeder og overvejer , om du med dette billede kan få et dårligt ry som opdrætter.

Hvis hundeweb havde eksisteret for mange år siden, var mine nu bortgangne HD hunde, nok aldrig blevet født.

Mange hund kunne undgå denne nogengange invaliderende sygdom, hvis alle inden avl sikrede sig ,at ingen aner var registrerede med HD eller AD.

Link til indlæg
Del på andre sites

I gamle dage-ØH- kendte jeg flere, der ikke sendte dårlig billeder ind. De ville ikke have dette ry på deres linier.

Det undgåes jo på DKK hunde idag, da rekvisitionen jo er bestilt på forhånd. Så du står ikke hos Dr. Dyr og snakker billeder og overvejer , om du med dette billede kan få et dårligt ry som opdrætter.

Hvis hundeweb havde eksisteret for mange år siden, var mine nu bortgangne HD hunde, nok aldrig blevet født.

Mange hund kunne undgå denne nogengange invaliderende sygdom, hvis alle inden avl sikrede sig ,at ingen aner var registrerede med HD eller AD.

 

En frygtelig praksis :damn: tænk at de ville kalde sig opdrættere :evil:

 

Nå, men surt opstød til side, så bliver hundene i dag så bare for-fotograferet ved mistanke om dårlige hofter :damn: og så er vi jo lige vidt :damn: :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

I gamle dage-ØH- kendte jeg flere, der ikke sendte dårlig billeder ind.De ville ikke have dette ry på deres linier.

Det undgåes jo på DKK hunde idag, da rekvisitionen jo er bestilt på forhånd. Så du står ikke hos Dr. Dyr og snakker billeder og overvejer , om du med dette billede kan få et dårligt ry som opdrætter.

Hvis hundeweb havde eksisteret for mange år siden, var mine nu bortgangne HD hunde, nok aldrig blevet født.

Mange hund kunne undgå denne nogengange invaliderende sygdom, hvis alle inden avl sikrede sig ,at ingen aner var registrerede med HD eller AD.

 

Det sker skam stadig - bare fordi rekvisitionen er købt og taget med, betyder det ikke partout at billederne sendes ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, min opdrætter tilbød fotografering til halv pris hvis vi fik taget billederne hos hendes dyrlæge..... som også var ejer af faderen...:shock:

 

Jeg sagde nejtak (opdrætter blev sur..) fordi jeg hellere ville bruge vores egen dyrlæge. Og Silke viste sig at have en A og en B hofte, så det var ok.

 

Men da jeg efterfølgende spurgte ejeren af Silkes kuldsøster om hvordan fotograferingen var gået, så fik jeg at vide, at dyrlægen havde sagt, at det ville være en fordel at tage billederne om 3-4 måneder senere, fordi hunden var lidt "løs" i det..:roll:

 

Billederne blev aldrig taget om..................:shock:

 

DEN dyrlæge havde lagt samme hanhund til over 30 hvalpe fordelt på 6 kuld i det forår.. Alle havde fået samme tilbud om rabat.. :???:

Kun 4 har fået deres billeder registreret..

 

Det er nok meget godt at DKK har gjort det sværere... Men det ER måske ikke svært nok..

 

Ejeren af hunden skal være klar over at fotograferingen er af hensyn til RACEN. Man skal ikke gøre det for at tækkes opdrætter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo nogen forskellige meninger her. Min erfaring er at nogle kun lige venter til hunden (min race) er et år.

Jeg fik at vide af min opdrætter til de ældste, mine linier er lidt langsomt udviklede, så vent med HD status til mellem 1 1/2 og 2 år og ikke lige op af eller efter løbetid.Så kan de se slappe ud (USA erfaring eller diskution).

Mine fik så begge A ,men den ene s moder står for C og har en del afkom med kun A , ingen dårligere.

Jeg er da også spændt opå min anden generation?? men venter til over 1 1/2 år med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg 'skal' have rongten photograferet mine vovser, hvis de skal bruges i avlen.

Ikke fordi AKC kraever det eller fordi racen har problemer med hofte/albuedysplasi, men jeg har det bare saadan det er det mest ansvarsfulde. Men samtidig er jeg VILDT nervos, pga narkosen!!:shock:.

 

Narkose og mynde er bare ikke en god mix, og taenk nu, hvis en af mine hunde var en af de uheldige procenter der ikke kan taale det....

hvis de bliver taget, saa skal de dog sendes ind, helt sikkert, men maaske ikke til DKK.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejeren af hunden skal være klar over at fotograferingen er af hensyn til RACEN. Man skal ikke gøre det for at tækkes opdrætter..

 

Det skulle da meget gerne være 2 sider af samme sag, ellers har man da godt nok valgt den forkerte opdrætter. Røntgenfotograferingen skulle da meget gerne være både til racens bedste og til fordel for opdrætteren, som så har en fornuftigt grundlag at bedømme sine avlshunde på.

 

Mine hvalpekøbere skriver alle under på at alle hundene skal røntgenfotograferes, også selvom langt hovedparten af de hunde jeg laver udelukkende er familiehunde. Jeg står selv for røntgenfotograferingen. På den måde kan jeg få en god vurdering af mine hundes avlsmæssige kvalitet.

 

Jeg mener at eneste vej frem er at alle hunde (eller så mange som muligt) bliver undersøgt, sådan at man får et reelt grundlag at vurdere sin avl på, i stedet for de sporadiske undersøgelser som foregår nu og som gør at vurderingen af avlsdyr er behæftet med stor usikkerhed (når der f.eks. kun er en enkelt hund i et kuld som er undersøgt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skulle da meget gerne være 2 sider af samme sag, ellers har man da godt nok valgt den forkerte opdrætter. Røntgenfotograferingen skulle da meget gerne være både til racens bedste og til fordel for opdrætteren, som så har en fornuftigt grundlag at bedømme sine avlshunde på.

 

Mine hvalpekøbere skriver alle under på at alle hundene skal røntgenfotograferes, også selvom langt hovedparten af de hunde jeg laver udelukkende er familiehunde. Jeg står selv for røntgenfotograferingen. På den måde kan jeg få en god vurdering af mine hundes avlsmæssige kvalitet.

 

Jeg mener at eneste vej frem er at alle hunde (eller så mange som muligt) bliver undersøgt, sådan at man får et reelt grundlag at vurdere sin avl på, i stedet for de sporadiske undersøgelser som foregår nu og som gør at vurderingen af avlsdyr er behæftet med stor usikkerhed (når der f.eks. kun er en enkelt hund i et kuld som er undersøgt).

 

Ja. Det skulle det jo gerne. Men helt sådan ser verden jo ikke altid ud. En middelmådig opdrætter med en enkelt hund eller to kan jo finde på at strække systemet mest muligt for at egne hunde skal få så flot et resultat som overhovedet muligt. --Opdrættere opsøger jo også helst de udstillinger, hvor dommeren giver de bedste bedømmelser af lige netop deres racetype. Det er vel menneskeligt at man også som opdrætter drømmer om succes.

OG som førstegangskøber af en race, kan man ikke altid gennemskue HVAD der er af problemer omkring opdrætterne af lige netop DEN race.

 

Jeg ved ikke, om det kun er noget, der forekommer hos jagthundeopdrætterne. Jeg har indtryk af at Silkes opdrætter mente, at hundenes blændende jagt-egenskaber var vigtigere for racen end en vis grad af HD. Det var jo ikke fordi hun havde planer om at avle på hunde der var invaliderede af HD. Hun satte bare hundenes jagt-egenskaber højere end deres HD status. Sært nok, eftersom ingen af de hvalpe, hun har opdrættet, er blevet brugt til jagt. Og kun Silke har nogetsomhelst stående ang. prøver på hundeweb:roll:.

 

Jeg er 100% enig med dig i, at eneste vej frem er at stræbe efter fotografering af alle hunde af racer med HD problemer. Det er svært, for i forvejen synes mange mennesker, at DKK hunde er for dyre. Hvis man skal betale tusindvis af kroner ekstra, så falder nogle kunder fra..

---Måske kunne man tilbyde, at opdrætter betaler fotograferingen hvis status er værre end B? :shock:

 

Det er nok nødvendigt med mere udbredt fotografering. DKK er jo bare ikke et diktatur, så der skal være et generelt ønske blandt opdrætterne om at lave skrappere krav.

Og så skal hvalpekøberne tvangsindlægges til undervisning i hvorfor de skal lade deres hunde fotografere. Også selv om den aldrig skal have hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det mere præcist at man kan finde listen over dyrlæger der er godkendt til at tage hd billeder?

 

Hvis jeg går på hundeweb kan jeg kun finde bestil rekvisitioner og det skal jeg jo ikke endnu :blink:

 

Måske, men du finder i af fald listen derinde ;-) når du har valgt dato og hund kommer du videre til et nyt skærmbillede, hvor du bl.a. skal vælge klinik. Du kan godt afbryde købet af rekv.

 

Om man kan finde listen et andet sted ved jeg ikke :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske, men du finder i af fald listen derinde ;-) når du har valgt dato og hund kommer du videre til et nyt skærmbillede, hvor du bl.a. skal vælge klinik. Du kan godt afbryde købet af rekv.

 

Om man kan finde listen et andet sted ved jeg ikke :genert:

 

Ok tak :5up: jeg turde ikke gå videre hvis jeg nu pludselig hang på en rekvisition :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg 'skal' have rongten photograferet mine vovser, hvis de skal bruges i avlen.

Ikke fordi AKC kraever det eller fordi racen har problemer med hofte/albuedysplasi, men jeg har det bare saadan det er det mest ansvarsfulde. Men samtidig er jeg VILDT nervos, pga narkosen!!:shock:.

 

Narkose og mynde er bare ikke en god mix, og taenk nu, hvis en af mine hunde var en af de uheldige procenter der ikke kan taale det....

hvis de bliver taget, saa skal de dog sendes ind, helt sikkert, men maaske ikke til DKK.;-)

 

Bruger man rigtig narkose til røngtenfotografering i USA?

Herhjemme får hunden en "beroligende" sprøjte, så den sover tungt. Ikke mere.

 

Bagefter kan hunden få en sprøjte, der gør den frisk igen på kort tid.

 

---Jeg synes du skal snakke med den dyrlæge, du vil have til at fotografere din hund. Spørg om hvilke midler h*n bruger til at bedøve med. Fortæl om din bekymring. Gå hjem og googl på den medicin, du har fået oplyst. Og snak så igen med dyrlægen om mulige bivirkninger ved fotograferingen.

Når du oven i købet har flere hunde, du skal have fotograferet, så må du hellere have styr på proceduren hos lige netop DIN dyrlægen. Det er ikke godt nok at tro at dyrlægerne "plejer" at gøre det på en bestemt måde.

:ae: Jeg forstår sørme godt din bekymring...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Bruger man rigtig narkose til røngtenfotografering i USA?

Herhjemme får hunden en "beroligende" sprøjte, så den sover tungt. Ikke mere.

 

Bagefter kan hunden få en sprøjte, der gør den frisk igen på kort tid.

 

---Jeg synes du skal snakke med den dyrlæge, du vil have til at fotografere din hund. Spørg om hvilke midler h*n bruger til at bedøve med. Fortæl om din bekymring. Gå hjem og googl på den medicin, du har fået oplyst. Og snak så igen med dyrlægen om mulige bivirkninger ved fotograferingen.

Når du oven i købet har flere hunde, du skal have fotograferet, så må du hellere have styr på proceduren hos lige netop DIN dyrlægen. Det er ikke godt nok at tro at dyrlægerne "plejer" at gøre det på en bestemt måde.

:ae: Jeg forstår sørme godt din bekymring...

 

Ja, jeg fatter heller ikke hvorfor de ikke bare kan give lidt beroligende. Men det kan eller vil de ikke i USA. Maaske fordi det er anderledes typer rontgen billeder der kraeves for at blive godkendt, hvis man vil have billederne godkendt i OFA registeret: Orthopedic Foundation for Animals: Hip Dysplasia. Maaske det er anderledes i DK?

Min dyrlaege er meget grundig og gav mig en udforlig information omkring hvilken narkose, medicin der var sikrere for mynder:, injektion af medicinet Torb, og Propofol og Valium og Isoflourane gas (synes det lyder som enormt meget).

 

Hun sagde det er Acepromazine man boer undgaa til mynder.:5up:

MEN alligevel vil jeg nok bide negle MEGA meget:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...