Hop til indhold

Martha's natteroderi


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Martha har de sidste 2 nætter haft store problemer med at falde til ro. Vi hentede hende jo i fredags, og de første dage var der ingen problemer, når vi gik i seng.

Vi har ikke gjort noget anderledes, derfor er jeg lidt på bar bund, om det er noget, jeg ka hjælpe hende med, eller om det bare er en periode:vedikke:.

 

Hun har ingen problemer med at sove i løbet af dagen! Hun har generelt lidt svært ved at falde til ro, når hun skal sove, da der jo er så mange spændende ting at lave, som er sjovere end af sove. Det problem har vi løst ved, at tage legetøjet fra hende, når hun trænger til en pause/lur. Så forstår hun budskabet - trisser lidt rundt om sig selv, kan pive lidt, men så lægger hun sig ned og sover nogle timer.

Vores problem om aftenen er, at når vi går i seng, så virker alt ok. Men så bliver hun hurtig urolig og kan ikke rigtig finde ro nogen steder, så hun møffer rundt. Hun begynder at hyperventilere - og det skal stå på et par timer. Hun hyperventilerer endda i sin søvn - opdagede jeg i nat.

Når hun sover i stuen, så sover hun bedst, når hun lægger sig mellem sofabordet og sofaen - og helst med hovedet gemt væk ind under sofaen. Og om natten så prøver hun at klatre op i min hovedende og så gemme hovedet bagved natbordet - kan dog ikke lade sig gøre, hvorfor jeg flytter hende igen.

Hun må sove, hvor hun vil - i sengen sammen med os, på en dyne ved siden af sengen eller en madras for enden af sengen (denne bruger hun for ikke). Hun vil helst være hos os i sengen! Men de her 2 nætter hvor hun har haft det svært, har jeg fået succes med at flytte hende ned på dynen, når hun sover, og så stopper hendes hyperventilation kort efter. Men flytter jeg hende, når hun er vågen, så vil hun tilbage i sengen.

 

Kan ikke lige helt gennemskue, om det bare en fase, fordi der sker meget i hendes liv pt:vedikke:, eller om vi skal ændre på noget, for at hun hurtigere kan finde ro om aftenen????

 

Det skal lige nævnes, at det ikke skyldes manglende toiletbesøg, for sent mad eller lignende, for det har vi udelukket.

Nogen foreslag????

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor befinder hun sig? Det lyder som om hun stresser over et eller andet... :hmm:

 

Hun er i soveværelset sammen med os - og hun er helst i sengen, hvilket hun godt må:engel:. Og ja jeg synes også, det virker, som hun stresser over noget, men kan ikke gennemskue hvad. Der bliver ikke leget med hende på det tidspunkt, for netop ikke at køre hende op.

Vi går i seng, hun bliver nusset lidt, og så prøver hun har finde den rigtig soveplads - hun møffer lidt rundt. Og så er det som om det tager overhånd for hende, og hun begynder at hyperventilere.

 

Jeg tænker om hun umiddelbart for det for varmt i sengen, siden hun stopper med at hyperventilere når hun kommer ned på dynen...? :vedikke:

 

Kunne godt være varmen, men når jeg flytter hende i vågen tilstand, så kravler hun tilbage igen i sengen.

Når først hun er holdt op med at hyperventilere, og hvis hun så i løbet af natten kravler tilbage i sengen, så er der ingen problemer. Opstår kun når hun skal falde i søvn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sporge opdraetteren om hendes sovevaner og hvordan og hvor ledes hun har vaeret vant til der.

 

Muligvis hun er vant til noget anderledes.

 

Hun er helt klart vant til noget andet, for de har mange flere hunde end os, så derfor er det lidt anderledes. Hos opdrætter sover hundene i nederste etage, så de er selv om natten. Men her havde Martha jo også sine søskende og de andre voksne hunde som selskab. Så hvis vi lader hende være selv i et andet rum nu, så bliver hun meget ked af det, så det ville være synd for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun sover i stuen, så sover hun bedst, når hun lægger sig mellem sofabordet og sofaen - og helst med hovedet gemt væk ind under sofaen. Og om natten så prøver hun at klatre op i min hovedende og så gemme hovedet bagved natbordet - kan dog ikke lade sig gøre, hvorfor jeg flytter hende igen.

 

Kan i ikke lave en form for hule til hende, måske et bur med et tæppe over eller putte hende med en dyne? Måske giver det lidt tryghed at ligge mast?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan i ikke lave en form for hule til hende, måske et bur med et tæppe over eller putte hende med en dyne? Måske giver det lidt tryghed at ligge mast?

 

Bur er jeg ikke tilhænger - ikke for at fornærme nogen. Men vil helst ikke lægge hende ind i et bur. Vil hellere skabe tryghed for hende i frie rammer.

Men hule ideen er måske en god ide at prøve af:5up:. Dynen bliver for varm for hende - er prøvet. Hun koger over!

Tror helt klart at du har ret i, at hun får tryghed ved at lægge lidt mast - tror også det er derfor hun vil være i sengen, så hun kan ligge imellem os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg læste lige indlægget lidt grundigere og så at hun var i sengen...

 

Altså det kan jo også være for varmt for hende, og det kan jo være grunden til at hun halser...

 

Kunne godt være varmen - det underlig er bare, at hvis hun kommer tilbage i sengen senere på natten, efter jeg har flyttet hende, så er der ikke noget.

 

En flyttekasse, med en god pude i og et lagen henover måske?

 

:hmm:Hun vejer jo 20 kg og fylder jo lidt, så tror bare hun vælter flyttekassen:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne godt være varmen - det underlig er bare, at hvis hun kommer tilbage i sengen senere på natten, efter jeg har flyttet hende, så er der ikke noget.

 

 

 

:hmm:Hun vejer jo 20 kg og fylder jo lidt, så tror bare hun vælter flyttekassen:-D.

 

:lol:

 

Ja det kan sagtens være - i hvert fald hvis hun finder ud af at hun kan...

 

Prøv at se om det ikke går over... I kan evt sænke temperaturen en smule i jeres soveværelse hvis det er...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bur er jeg ikke tilhænger - ikke for at fornærme nogen. Men vil helst ikke lægge hende ind i et bur. Vil hellere skabe tryghed for hende i frie rammer.

Men hule ideen er måske en god ide at prøve af:5up:. Dynen bliver for varm for hende - er prøvet. Hun koger over!

Tror helt klart at du har ret i, at hun får tryghed ved at lægge lidt mast - tror også det er derfor hun vil være i sengen, så hun kan ligge imellem os.

 

Mente bare et åbent bur (ville egentlig have skrevet hule, men tænkte de måske ikke kunne fåes i den størrelse) :blink:

Tænkte at grunden til hun søger sådan nogen små steder hen som under bordet osv, kunne være fordi det var sådan hule-agtigt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Jeg tænker faktisk også at en åbent bur måske ville være en god mulighed?

Vi bruger sådan et stof-transportbur (står altid åbent - aldrig lukket) med et lækkert lammeskind langt ind + en tyggepind. Den står ved siden af vores seng så jeg lige kan stikke hånden ind hvis det bliver nødvendigt.

Det virker rigtig godt for Qairo!

Han har meget svært ved at fokusere på noget og ligger han og så ser en legeting i nærheden så går han op..eller hvis der lige er noget han skal snuse til..eller...eller...så med stofburet kan han ikke se alle de lækre ting rundt omkring og får lidt mere "ro på" på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bur er jeg ikke tilhænger - ikke for at fornærme nogen. Men vil helst ikke lægge hende ind i et bur. Vil hellere skabe tryghed for hende i frie rammer.

Men hule ideen er måske en god ide at prøve af:5up:. Dynen bliver for varm for hende - er prøvet. Hun koger over!

Tror helt klart at du har ret i, at hun får tryghed ved at lægge lidt mast - tror også det er derfor hun vil være i sengen, så hun kan ligge imellem os.

 

Mente bare et åbent bur (ville egentlig have skrevet hule, men tænkte de måske ikke kunne fåes i den størrelse) :blink:

Tænkte at grunden til hun søger sådan nogen små steder hen som under bordet osv, kunne være fordi det var sådan hule-agtigt..

 

Jeg tænker faktisk også at en åbent bur måske ville være en god mulighed?

Vi bruger sådan et stof-transportbur (står altid åbent - aldrig lukket) med et lækkert lammeskind langt ind + en tyggepind. Den står ved siden af vores seng så jeg lige kan stikke hånden ind hvis det bliver nødvendigt.

Det virker rigtig godt for Qairo!

Han har meget svært ved at fokusere på noget og ligger han og så ser en legeting i nærheden så går han op..eller hvis der lige er noget han skal snuse til..eller...eller...så med stofburet kan han ikke se alle de lækre ting rundt omkring og får lidt mere "ro på" på den måde.

 

Luna's hule er et stofbur, som står åbent, så hun selv kan gå ud og ind.. Så det ville da være et godt bud:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med et tyndt dækken måske? Har læste et sted om et dækken som skulle få hunden til at blive mere "kropsbevist" under træning, måske et dækken om natten kunne virke beroligende. Jeg ved også at man kan få sådan nogen tunge dyner med kugler i til folk med angst og adhd af samme grund, måske kunne det hjælpe hende at blive "puttet" lidt stramt. Der er også nogen mennesker som pakker deres babyer ind i stof for at berolige dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mente bare et åbent bur (ville egentlig have skrevet hule, men tænkte de måske ikke kunne fåes i den størrelse) :blink:

Tænkte at grunden til hun søger sådan nogen små steder hen som under bordet osv, kunne være fordi det var sådan hule-agtigt..

 

Jeg tænker faktisk også at en åbent bur måske ville være en god mulighed?

Vi bruger sådan et stof-transportbur (står altid åbent - aldrig lukket) med et lækkert lammeskind langt ind + en tyggepind. Den står ved siden af vores seng så jeg lige kan stikke hånden ind hvis det bliver nødvendigt.

Det virker rigtig godt for Qairo!

Han har meget svært ved at fokusere på noget og ligger han og så ser en legeting i nærheden så går han op..eller hvis der lige er noget han skal snuse til..eller...eller...så med stofburet kan han ikke se alle de lækre ting rundt omkring og får lidt mere "ro på" på den måde.

 

Luna's hule er et stofbur, som står åbent, så hun selv kan gå ud og ind.. Så det ville da være et godt bud:-)

 

Jeres bud med et stofbur kunne måske være en løsning til hun bliver lidt større og mere tryg:5up:. Men hvor stort skal man købe sådan et?? Vil jo helst have hende ud af det igen, når hun er tryg nok, for ellers bliver det jo helt telt vi skal have stående med hendes størrelse:-D.

Er der nogen af jer, som ved, hvor man kan købe dem til billige penge - ved godt at kvaliteten så ikke er i top. Men gider altså ikke købe et dyrt et, hvis hun ikke vil bruge det alligevel:-D.

 

Tusind tak for jeres dejlige input:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeres bud med et stofbur kunne måske være en løsning til hun bliver lidt større og mere tryg:5up:. Men hvor stort skal man købe sådan et?? Vil jo helst have hende ud af det igen, når hun er tryg nok, for ellers bliver det jo helt telt vi skal have stående med hendes størrelse:-D.

Er der nogen af jer, som ved, hvor man kan købe dem til billige penge - ved godt at kvaliteten så ikke er i top. Men gider altså ikke købe et dyrt et, hvis hun ikke vil bruge det alligevel:-D.

 

Tusind tak for jeres dejlige input:5up:

 

Har lige købt et til Molly til 249 i maxizoo, men ved ikke om prisen stiger i takt med størrelsen, og så kan det jo blive dyrt for jer :engel:

Hun sover ellers altid i sengen, men efter hun har fået det, med et lækkert lammeskind i så kan hun godt bruge den første del af natten der af egen fri vilje :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne det tænkes at det måske bare var en dårlig vane?

 

Er det noget der kan ligge til racen?

 

Hun havde bare ikke problemet de første tre nætter, men de sidste tre har hun rodet rundt:vedikke:.

 

Racen er jo meget rolig - og meget glad for at sove (og specielt blødt), så har ikke tidligere mødt nogen, hvor der var problemer med natteroderi.

Hayly snork-boblede lige så snart hun så soveværelset.

 

Men i nat var lidt bedre. Dog var jeg i MaxiZoo idag, og de har nogle billige stofburer, så hvis ikke det er bedre igen i nat, så tror jeg, at jeg køber sådan et i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...