Gæst Afganskmynde Skrevet Marts 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Marts 9, 2011 Ja, saa skal min importerede hvalp, Chloe, DNA testes, for det kraever AKC og har lige sendt hendes vatpind ind med savl og forhaabentlig dertil nok af hendes DNA celler. Er der overhovedet nogen af jer der DNA tester jeres hunde, og hvorfor ? Kh Mor med den snarlige Chloe i DNA databasen! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Marts 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2011 Jeps, Frostie har 3 DNA-tests. Iso skal ha' 4, og kommer der flere undervejs så er jeg absolut åben for at ta' dem. Ingen af de DNA-tests der findes for bordercollie er anerkendt af DKK, men specialklubben læger indberettede resultater på hjemmesiden. Jeg tester dels for min egen og hundens skyld, men også for opdrætters skyld - og ikke mindst for racens. Desværre synes jeg ikke altid man har brugt de her testresultater på en god måde, nu avler man gerne på en bærer af sygdom, under parolen "den skal jo bare parres med en fri-testet, så kommer der ingen syge hvalpe". Rigtig nok, men man får heller ikke avlet sygdommen ud af racen på den måde... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Marts 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2011 Desværre synes jeg ikke altid man har brugt de her testresultater på en god måde, nu avler man gerne på en bærer af sygdom, under parolen "den skal jo bare parres med en fri-testet, så kommer der ingen syge hvalpe". Rigtig nok, men man får heller ikke avlet sygdommen ud af racen på den måde... Kommer selvfølgelig an på, hvor "ligeglad" man er med tingenes tilstand, men mener ikke, at sådan en holdning nødvendigvis udelukkende er skidt, og mener også, at man på sigt godt kan avle sig ud af sygdommen i racen, selvom man vælger at bibeholde anlægsbærere i avlen. Men der er så meget at tage stilling til når vi avler, og der er mange ting, der skal være på plads når der laves hvalpe. Sundhed kan ikke stå alene, og personligt ville jeg være pænt ligeglad med en hund der eksempelvis aldrig udviklede PRA, hvis den i stedet var dårligt konstrueret og fik slidgigt i en tidlig alder eller hovedet ikke var rigtigt sat på. En anlægsbærer behøver i mine øjne ikke blive taget ud af avlen, og jeg ville ligeså glad bruge den med en fri hund, som jeg ville bruge en fri på en fri. Men så skal man jo også være meget bevidst om, hvad der sker i næste generation - hvor man naturligvis tester alle hvalpe, da de ikke er fri via forældre. Vil selv have lavet PRA test (DNA) på alle mine tre, men skal liiiige have skaffet pengene til det. Den ene af hundene er 11, så hun er ikke interessant for avlen som individ, men for racen. Og så er hendes afkom stadig i brug. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Marts 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2011 Kommer selvfølgelig an på, hvor "ligeglad" man er med tingenes tilstand, men mener ikke, at sådan en holdning nødvendigvis udelukkende er skidt, og mener også, at man på sigt godt kan avle sig ud af sygdommen i racen, selvom man vælger at bibeholde anlægsbærere i avlen. Men der er så meget at tage stilling til når vi avler, og der er mange ting, der skal være på plads når der laves hvalpe. Sundhed kan ikke stå alene, og personligt ville jeg være pænt ligeglad med en hund der eksempelvis aldrig udviklede PRA, hvis den i stedet var dårligt konstrueret og fik slidgigt i en tidlig alder eller hovedet ikke var rigtigt sat på. En anlægsbærer behøver i mine øjne ikke blive taget ud af avlen, og jeg ville ligeså glad bruge den med en fri hund, som jeg ville bruge en fri på en fri. Men så skal man jo også være meget bevidst om, hvad der sker i næste generation - hvor man naturligvis tester alle hvalpe, da de ikke er fri via forældre. Vil selv have lavet PRA test (DNA) på alle mine tre, men skal liiiige have skaffet pengene til det. Den ene af hundene er 11, så hun er ikke interessant for avlen som individ, men for racen. Og så er hendes afkom stadig i brug. Selvfølgelig behøver bærere ikke udelukkes fra avlen, det var ikke sådan jeg mente. Men for nogle er det blevet en måde at "holde sin egen ryg fri", dvs. man laver ikke selv syge hvalpe, men er ligeglad med hvad der sker med den næste generation, hvis det er forståeligt udtrykt. Og det er IMØ skidt! Ellers er DNA-tests jo et virkelig godt redskab, der f.eks. gør at man ikke behøver at være bange for at netop bruge bærere i avlen, hvis det er hunde der ellers har meget godt at videreføre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Marts 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2011 Selvfølgelig behøver bærere ikke udelukkes fra avlen, det var ikke sådan jeg mente. Men for nogle er det blevet en måde at "holde sin egen ryg fri", dvs. man laver ikke selv syge hvalpe, men er ligeglad med hvad der sker med den næste generation, hvis det er forståeligt udtrykt. Og det er IMØ skidt! Ellers er DNA-tests jo et virkelig godt redskab, der f.eks. gør at man ikke behøver at være bange for at netop bruge bærere i avlen, hvis det er hunde der ellers har meget godt at videreføre. Er helt med dig - og tingene kan blive brugt skidt. Frygter også at man på PRA ender med at læne sig alene op af DNA prøven - selvom den kun kan påvise én gren af sygdommen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Stjernetosse Besvaret Marts 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2011 Willa er ikke DNA testet, men det er begge hendes forældre. De er testet clear for MLS, og derfor er Willa også registreret som clear. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Jeg har fået blodtype testet en kat hos UC Davis i USA, der skulle man også "bare" sende en vatpind med savl ind Grunden til testen var at sikre at hunkatten havde A blod, hvis den havde B blod og jeg brugte en A blod han kunne jeg ricikere at killingerne ikke kunne tåle råmælken.. Fik dog aldrig et kuld på hende, da hun fik en tandsygedom, som dyrlægen sagde kunne være arveligt.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Jeg har fået blodtype testet en kat hos UC Davis i USA, der skulle man også "bare" sende en vatpind med savl ind Grunden til testen var at sikre at hunkatten havde A blod, hvis den havde B blod og jeg brugte en A blod han kunne jeg ricikere at killingerne ikke kunne tåle råmælken.. Fik dog aldrig et kuld på hende, da hun fik en tandsygedom, som dyrlægen sagde kunne være arveligt.. Sikke en lang rejse den vatpind kom paa. Virkelig interessant! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Jeps, Frostie har 3 DNA-tests. Iso skal ha' 4, og kommer der flere undervejs så er jeg absolut åben for at ta' dem. Ingen af de DNA-tests der findes for bordercollie er anerkendt af DKK, men specialklubben læger indberettede resultater på hjemmesiden. Jeg tester dels for min egen og hundens skyld, men også for opdrætters skyld - og ikke mindst for racens. Desværre synes jeg ikke altid man har brugt de her testresultater på en god måde, nu avler man gerne på en bærer af sygdom, under parolen "den skal jo bare parres med en fri-testet, så kommer der ingen syge hvalpe". Rigtig nok, men man får heller ikke avlet sygdommen ud af racen på den måde... Hvad tester du for? Min tæppetisser er ikke testet for noget, men min border er testet clear for MDR1. Hvis hans røngtenbilleder ser fine ud, skal han testes for CL, TNS og CEA. MDR1 testen er primært for min egen skyld. JEg kan slet ikke bære tanken om at han ved et uheld skulle få et stof, han er allergisk overfor. Og så synes jeg faktisk også det er vigtigt at teste og holde styr på resultaterne. Hos BC'er er forekomsten af MDR1 omkring 15% - hos Aussies omkring 50% og hos collier omkring 70%. Jeg vil meget gerne undgå at BC'en kommer længere op i procent! Så jeg mener vi har pligt til at holde øje med udviklingen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Sikke en lang rejse den vatpind kom paa. Virkelig interessant! Det tror jeg faktisk er meget almindeligt. Mange af de "ikke-gængse" prøver vi kan tage på vores dyr er vi slet ikke gearede til at behandle i Europa. MDR1 testen kan man slet ikke få behandlet her - udelukkende i USA: Heldigvis er det ikke så dyrt at sende derover. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Hvad tester du for? Min tæppetisser er ikke testet for noget, men min border er testet clear for MDR1. Hvis hans røngtenbilleder ser fine ud, skal han testes for CL, TNS og CEA. MDR1 testen er primært for min egen skyld. JEg kan slet ikke bære tanken om at han ved et uheld skulle få et stof, han er allergisk overfor. Og så synes jeg faktisk også det er vigtigt at teste og holde styr på resultaterne. Hos BC'er er forekomsten af MDR1 omkring 15% - hos Aussies omkring 50% og hos collier omkring 70%. Jeg vil meget gerne undgå at BC'en kommer længere op i procent! Så jeg mener vi har pligt til at holde øje med udviklingen. Frostie er testet for CEA, CL og TNS. MDR1 er hun ikke testet for (ved faktisk ikke hvorfor jeg ikke gjorde det samtidig..?), men jeg har indtil videre bare undgået de stoffer der kunne være farlige. Iso skal testes for det hele, og så ta'r jeg Frosties MDR1 med samtidig. Hvis der kommer flere tests, så ta'r jeg dem med, har f.eks. hørt at der er en glaucomatest på vej, men ved ikke om det bare er rygter..? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Det tror jeg faktisk er meget almindeligt. Mange af de "ikke-gængse" prøver vi kan tage på vores dyr er vi slet ikke gearede til at behandle i Europa. MDR1 testen kan man slet ikke få behandlet her - udelukkende i USA: Heldigvis er det ikke så dyrt at sende derover. Den gang jeg testede skulle CEA-testen til USA, og TNS til Australien... CL kunne gøres begge steder. Det er vistnok noget med at de forskere der finder ud af testen "ejer rettighederne" på én eller anden måde, og først efter nogle år gi'r de evt. licens til andre laboratorier til at udføre testen. Hvis jeg har fattet det korrekt... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Den gang jeg testede skulle CEA-testen til USA, og TNS til Australien... CL kunne gøres begge steder. Det er vistnok noget med at de forskere der finder ud af testen "ejer rettighederne" på én eller anden måde, og først efter nogle år gi'r de evt. licens til andre laboratorier til at udføre testen. Hvis jeg har fattet det korrekt... Det lyder vældig kompliceret! MDR1 tester de ifølge min dyrlæge kun i USA. Min prøve blev sendt til Washington University... Jeg skal helt sikkert også teste for CEA, TNS og CL - bare ikke før jeg har fået røngtenresultater. For har han D-hofter (hvilken han naturligvis ikke har...) så er det lidt ligemeget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MorTilKatja Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Sikke en lang rejse den vatpind kom paa. Virkelig interessant! Jeps, men de gør også et godt arbejde.. Det er enten der eller finland man sender dem til.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Det lyder vældig kompliceret! MDR1 tester de ifølge min dyrlæge kun i USA. Min prøve blev sendt til Washington University... Jeg skal helt sikkert også teste for CEA, TNS og CL - bare ikke før jeg har fået røngtenresultater. For har han D-hofter (hvilken han naturligvis ikke har...) så er det lidt ligemeget. Jeg mener at man kan teste for MDR1 i europa nu, men husker ikke hvor... Meget muligt at det er et lab der bare behandler prøven, som så bli'r videresendt og testet i USA, men mener i hvert fald at man som hundeejer kan nøjes med at sende til europa (tyskland..?). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Jeg tester for PRA hos Optigen, USA. Mine mulige avlstæve er FRI og blev parret med en bærer, så min hanhvalp skal så også testes, inden evt parringer. Ved ikke om andre er relevante, måske for nyresygdom??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Jeg mener at man kan teste for MDR1 i europa nu, men husker ikke hvor... Så fandt jeg det sq - det havde gemt sig lidt langt bag i hjernen... Laboklin har en liste over tests de udfører, bl.a MDR1. De har også CEA og CL på listen, men TNS laver de åbenbart kun i Australien. :hmm:Har nogen af Jer en liste over de sygdomme, som det er muligt ved hjælp af DNA, at teste hunde for? Jeg tænker forkortelsen og sygdommens navn. Meget gerne på dansk, da jeg desværre ellers ikke forstår det hele Kender desværre ingen dansk liste, men både Optigen og Laboklin har lister over tests de laver. Jeg tester for PRA hos Optigen, USA.Mine mulige avlstæve er FRI og blev parret med en bærer, så min hanhvalp skal så også testes, inden evt parringer. Ved ikke om andre er relevante, måske for nyresygdom??? Du kender så allerede Optigens liste, går jeg ud fra, men tjek evt. Laboklin og se om de har andre tests..? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret September 7, 2011 Rapporter Share Besvaret September 7, 2011 Chloe fik sin DNA registreret hos AKC, men sikke en udskrift jeg fik hjem. der stod intet om noget umiddelbart i forhold til sygdomme, men en masse tal og information omkring aflasningen af disse, som ikke hjalp forstaaelsen yderligere. begge hendes foraeldre er testet for HD, ojen og hjertesygdomme (Jep, de er strikse i tyskland:slem:). Men jeg er alligevel nysgerrig over hvorledes man laeser resultaterne. Det er godt nok ud over hvad jeg kan forholde mig til, saa hvorledes laeser I DNA tallene? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts