Gæst Miss_menelli Skrevet Marts 9, 2011 Rapporter Share Skrevet Marts 9, 2011 Tænker i over om jeres hunde får lov at restituere efter nogle unormalt lange ture og store oplevelser for dem? Både rent fysisk og mentalt? Og hvor vigtigt er det for hundene? Jeg spørger fordi jeg bevidst er begyndt at give mine hunde en "havedag" eller to, efter dage hvor der virkelig har været knald på. Jeg synes de er begyndt at stresse mindre efter de her perioder hvor der er sket meget og falder meget hurtigere til ro, når de får en dag eller to hvor det eneste de skal er at putte, hygge og måske lave en smule hjerne/næsearbejde. Rent fysisk har de selvfølgelig brug for at slappe af, så led, muskler osv. ikke bliver overbelastet. Tidligere gik jeg bare nogle små ture i snor med dem dagene efter. Men det virkede som om, at de efter de små ture ikke kunne forstå at så skulle der ikke ske mere I forbindelse med træning og det gode vejrs tilbagevenden er vi nemlig ofte ude på seriøse heldagsture, med fuld knald på hele dagen og én times træning bliver nemt til maaaange timer (med masser af pauser selvfølgelig) fordi det er skønt at være ude på banen - Og hundene ELSKER det! :klap: Hvordan gør i med jeres hunde og er det noget i tænker over? Kan jo ikke lade være med at få et stik af dårlig samvittighed når de bare får deres havedage, uden de store aktiviteter - Men jeg synes bare det virker utrolig godt på dem og jeg synes (især Bamses) stress niveau er faldet meget efter jeg er begyndt på det. Så skal jeg pakke den dårlige samvittighed væk, eller er der alternativer jeg overser? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Marts 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2011 Ja det tænker jeg meget over. Og jeg glæder mig virkelig til en have, for som dig, så har Motor også lidt svært ved at forstå pointen i de korte ture, han synes at når nu vi ér ude, så kan vi ligeså godt få max ud af det. Men det er tvungen, at han skal slappe af dagen efter der er sket ekstra meget. Han får kortere ture, som regel bare i nabolaget, og så bruger vi i stedet lidt tid på at ligge på en plæne, eller lignende. Ved dog ikke om han ville kunne sove sådan tungt i en have, det gør han ikke altid når han er udendørs her, men tager man ham ind, så går han direkte i brædderne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Marts 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2011 PS, jeg har så faktisk tænkt over, om det ville overhovedet kunne lade sig gøre at han kun var i haven på slappe-dage, men det kommer nok især an på om han vil tisse osv i den. Nu er din have vist også ok stor, mener, de kan jo sagtens spæne frem og tilbage i den. Vi satser på en hund mere, så selvom Motor så skulle være hjemme det meste af en dag, så er der jo en at lege med - plus at vi så nok ville give ekstra gode tyggeben (gør vi tit på de dage) og lave lidt godbidssøg og sådan.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Marts 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2011 Ja det tænker jeg meget over. Og jeg glæder mig virkelig til en have, for som dig, så har Motor også lidt svært ved at forstå pointen i de korte ture, han synes at når nu vi ér ude, så kan vi ligeså godt få max ud af det. Men det er tvungen, at han skal slappe af dagen efter der er sket ekstra meget. Han får kortere ture, som regel bare i nabolaget, og så bruger vi i stedet lidt tid på at ligge på en plæne, eller lignende. Ved dog ikke om han ville kunne sove sådan tungt i en have, det gør han ikke altid når han er udendørs her, men tager man ham ind, så går han direkte i brædderne. Dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste der har hunde, der ikke fatter pointen med små ture efter aktive dage Hundene gider ikke bruge ret meget tid i haven mm. vi er med ude - Og det er vi ikke så tit i det her vejr. De får lov at være ude i haven så længe de gider. Men de vælger sjovt nok altid sofaen sammen med os, selvom havedøren står åben Oplevede endda at Bamse gik ind i sengen og lagde sig, da jeg fandt halsbånd og snor frem, dagen efter et langt kursus. Så har han været TRÆT.... Men Kaia er der altid fuld knald på når hun kommer udenfor en dør - Og hun er ligesom et lille overtræt barn, der bare nægter at indrømme hun er træt og hun finder altid en sindssyg mængde energi hvis vi bevæger os udenfor. Med det resultat at hun slet ikke kan falde til ro bagefter :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Marts 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2011 Tænker i over om jeres hunde får lov at restituere efter nogle unormalt lange ture og store oplevelser for dem? Både rent fysisk og mentalt? Og hvor vigtigt er det for hundene? Jeg spørger fordi jeg bevidst er begyndt at give mine hunde en "havedag" eller to, efter dage hvor der virkelig har været knald på. Jeg synes de er begyndt at stresse mindre efter de her perioder hvor der er sket meget og falder meget hurtigere til ro, når de får en dag eller to hvor det eneste de skal er at putte, hygge og måske lave en smule hjerne/næsearbejde. Rent fysisk har de selvfølgelig brug for at slappe af, så led, muskler osv. ikke bliver overbelastet. Tidligere gik jeg bare nogle små ture i snor med dem dagene efter. Men det virkede som om, at de efter de små ture ikke kunne forstå at så skulle der ikke ske mere I forbindelse med træning og det gode vejrs tilbagevenden er vi nemlig ofte ude på seriøse heldagsture, med fuld knald på hele dagen og én times træning bliver nemt til maaaange timer (med masser af pauser selvfølgelig) fordi det er skønt at være ude på banen - Og hundene ELSKER det! :klap: Hvordan gør i med jeres hunde og er det noget i tænker over? Kan jo ikke lade være med at få et stik af dårlig samvittighed når de bare får deres havedage, uden de store aktiviteter - Men jeg synes bare det virker utrolig godt på dem og jeg synes (især Bamses) stress niveau er faldet meget efter jeg er begyndt på det. Så skal jeg pakke den dårlige samvittighed væk, eller er der alternativer jeg overser? Ja, mine får hviledage efter dage med meget aktivitet, tit vælger de det også selv. Gælder ikke så meget min unghund, der ikke forstår ret meget endnu (og som heller ikke bli'r trænet hårdt endnu), men både Frostie og min gamle Daiwa har selv valgt at holde lav profil efter f.eks. stævner, kurser eller de mere aktive træningsdage. Rent muskelmæssigt ved man jo at det er vigtigt at musklerne får lov at restituere, og jeg er overbevist om at hjernen også har godt af det. Jeg har tit oplevet at en pause på 2-3 dage kan gøre underværker hvis man f.eks. er kørt fast i træningen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Marts 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2011 Ja det får vores lov til, dog ikke helt 'kun i haven'. Optimalt vil jeg gerne, at de på 1. og 2. dagen - efter en stævneweekend, hvor de er godt brugte - gøre det, at de kommer ud og skridter et par gode ture, så musklerne kan blive varmet let op og evt mælkesyre kan komme væk. Skal der være knald på weekenden efter også, så plejer vi at give dem en total hviledag midt i ugen, men aldrig lige efter en hård weekend Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2011 Petrine trænger mest til mental restitution, her 3 dage efter en agilitykonkurrence er hun stadig ikke nået op på fuld kraft endnu, så det giver helt sig selv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Marts 9, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 9, 2011 Pablo og Victoria får lov at restituere...jeg gør ikke...for de kan jo skiftes... Ej...efter flere års træning af mig selv i fitnesscentre og min egen personlige idé om at muskler er muskler uanset hvad slags dyr man er, har jeg besluttet at hviledage er gode... Og noget må jeg jo gøre rigtigt...har to stærke hunde som kommer løbende med logrende hale når jeg finder selen frem... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sille12 Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Hej, Jeg giver også mine en hviledag efter de helt store udskejelser og jeg tror at de nyder det;-). De tusser ihvertfald bare stille og roligt rundt i haven og hygger sig. Specielt den store har brug for det(har ikke haft den bette så længe jo) V.H. Sille Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Ihh rigtig godt og interessant emne, nu hvor man i det moderne liv, nemt kan stresse los, ogsaa med hundene.:5up: Jeg er begyndt at vaere mere bevidst om det, selvom jeg har en race der kraever megen motion, og omsorg, saa gik det faktisk hen og blev for meget for Tio, da han var hvalp... Jeg gav ham saa mange gaature og aktivering at han sommetider bare lagde sig ned, midt i det hele og saa kunne jeg ellers baere ham hjem, kaempe hvalp i armene. Saa godt nok sjovt ud!:klap: Saa nu er der dage hvor jeg rent faktisk er begyndt at kikke mere paa, om vores hunde bare har det fint med at tage en rigtig hjemme dag, hvor de laver absolut minimum og hygger i haven, og lader dem bestemme. Trods sine kun 16 mdr saa er Tio bestemt en hund der er meget mageligt anlagt, ligesom sin 'mor':hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Ja, det tænker jeg meget på! Jeg har både fysiske hviledage og mentale hviledage. En mental hviledag ligger som regel midt i ugen og består af måske ildt fodersøg og derefter bare hygge i haven. Disse dage ligger ofte efter en begivenhedsrig weekend. På disse dage er Otto bare helt rolig og afslappet - det er tydeligt at han trænger til en hviledag. Og så har jeg fysiske hviledage, hvor jeg stadig kan lave mental aktivitet eller træning uden for meget tempo, men hvor han hverken er med ude at ride, svømme eller andet. Jeg skænker aldrig hviledage en tanke med min tæppetisser Carla, men jeg tror jo mere aktiv en hund man har, jo vigtigere er det det at vi som førere "ordinerer" en hviledag. For en aktiv hund kan ikke altid fornemme at den har behov for restitution. Carla hun skrider sgu bare i seng, hvis hun trænger til en lur :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Linda Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Herhjemme tænker jeg meget over at hundene skal have deres hvil.. Er bange for at hvis de ikke får hvilet det de skal så kan de blive nogle tinkende stressbomber og generelt blive trælse... Jeg kan mærke hvis de har været for højt oppe i gear og ikke er kommet ned igen så kan jeg høre de irriterende poter på gulvet som trisser rundt konstant Kiki er god til at adminstrere det selv så hun styre selv hvornår hun hviler da jeg mener hun klare det til ug koda skal lige ha at vide at nu ligger du dig ind i dit bur og så kigger han lettet på mig som om det var det dejligste jeg lige kunne hjælpe ham med, koda kan godt gå rundt en haklv time og brokke sig gevaldigt over han ikke kan finde et ordentligt sted man ligger godt.. Så han skal nogle gange lige hjælpes ind på yndlingspladsen :blink: Kaos er jo en stor hvalp så han er stadig ved at at lære det med at slappe af så når han blvier overgearet eller jeg ved han træner til at sove kommer han i køkkenet der er børnegitter i så han kan stadig se ind til os og der ligger han sig ned indenfor 3 minutter og hviler tungt De dage mine hunde har været meget aktive været ude at lave lydighed eller andet form for træning så bliver det tisseture i haven hvor de boltre sig eller hvis vi skal på gå tur er det i snor.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Jacki har 1-2 hviledage om ugen. Fredag sker der som regel ikke rigtig noget for hende, blot et par korte luftetur bliver det til. Søndag det samme, dog kan der lægges et lille spor ind. Er mit helbred ad H til, bliver det til flere hviledage, inkl. sofa-have dage. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Tænker i over om jeres hunde får lov at restituere efter nogle unormalt lange ture og store oplevelser for dem? Både rent fysisk og mentalt? Og hvor vigtigt er det for hundene? Jeg spørger fordi jeg bevidst er begyndt at give mine hunde en "havedag" eller to, efter dage hvor der virkelig har været knald på. Jeg synes de er begyndt at stresse mindre efter de her perioder hvor der er sket meget og falder meget hurtigere til ro, når de får en dag eller to hvor det eneste de skal er at putte, hygge og måske lave en smule hjerne/næsearbejde. Rent fysisk har de selvfølgelig brug for at slappe af, så led, muskler osv. ikke bliver overbelastet. Tidligere gik jeg bare nogle små ture i snor med dem dagene efter. Men det virkede som om, at de efter de små ture ikke kunne forstå at så skulle der ikke ske mere I forbindelse med træning og det gode vejrs tilbagevenden er vi nemlig ofte ude på seriøse heldagsture, med fuld knald på hele dagen og én times træning bliver nemt til maaaange timer (med masser af pauser selvfølgelig) fordi det er skønt at være ude på banen - Og hundene ELSKER det! :klap: Hvordan gør i med jeres hunde og er det noget i tænker over? Kan jo ikke lade være med at få et stik af dårlig samvittighed når de bare får deres havedage, uden de store aktiviteter - Men jeg synes bare det virker utrolig godt på dem og jeg synes (især Bamses) stress niveau er faldet meget efter jeg er begyndt på det. Så skal jeg pakke den dårlige samvittighed væk, eller er der alternativer jeg overser? Pak du bare den dårlige samvittighed væk :blink: Ja, det tænker jeg meget over. Specielt Dumle er det meget vigtig for. Før i tiden kunne han være rigtig svær at få til at slappe af i dagene efter sådan en tur, men i dag vælger han helt selv at tage en hviledag. Jeg kan også mærke på Nova at hun har svært ved at falde i søvn om aftenen efter sådan en tur, så skal der lige et tyggeben til. Hun virker så ikke altid helt tilfreds med hviledag bagefter, men det må hun finde sig i, for jeg er af den overbevisning at hun har brug for det. Havde vi haft en have havde jeg også valgt det, men istedet for er det 3ture på plænen og til Dumle en ultra kort tur i snor (han vil jo ikke lave stort på plænen ). Mandag var vi afsted på træningspladsen i 2timer, med både træning og spor og Nova fik tur i hundeskov bagefter, så tirsdag var hviledag og igår lavede vi heller ikke noget helt specielt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Min hund får ingen hvile dage, men nu er han jo også pensionist, og så er det nogle andre ting man skal tage i betragtning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Her bruger vi også hviledage efter dage hvor der har været meget knald på. Jeg er sikker på han nyder sine hviledage fuldt ud :5up:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Jeg behøver faktisk sjældent tage det valg for Izzie hun har hele tirsdag og onsdag været utroligt afslappet og stille og rolig efter vores enormt lange tur i mandags. Hun har fået nogen hjerneopgaver herhjemme og lidt søg, men ellers har hun slappet af. Jeg kan se og mærke på hende når hun VIRKELIG gerne vil igang igen Men også idag har vi taget den med ro, men en lille bitte gå tur og lidt hjerneaktivitet. Fordi vi imorgen og lørdag skal besøge Bali og hundene så der sker en masse og tog ture og overstimulering. Sker der for meget, så begynder hun at ryste Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Jeg har snakket med sådan en jagt mand...... som går på jagt min 1 gang ugentlig i hele jagt sesonen. Når sesonen er slut, får hans hunde besørge ture, de vender selv om når de har besørget, for de er så brugte, at de bare skal hjem og slappe af. Hvis vi har været ude og overnatte, så holde vi aslan "hjemme" i 2 dage bag efter, vi kna jo se i øjnene at Aslan stresser og kan mærke at han ikke sover rigtig når vi er ude. Og som regel så sover han også et døgns tid efter overnatning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Tak for alle svarene - Det er lidt sjovt at læse hvor mange der rent faktisk har "stilledage" med hundene. Jeg er også af den overbevisning, at de har godt af det og at det er super vigtigt for at stresshormonerne ikke konstant fiser rundt i kroppen af dem. Men var lidt i tvivl om jeg var helt galt afmarcheret, da man jo i "hvor ofte lufter du hund" trådene høre om min. 3 lange daglige gåture - Og det får mine såmænd også når det bare er hverdag uden den store hurlumhej. Men som det er pt. så bliver de brugt meget og kommer meget med rundt til forskellige ting - Og kunne godt mærke at det gik den forkerte vej med Bamses gøen og hysteri overfor andre hanhunde og Kaias fisen rundt. Det hjalp ret hurtigt at give dem dage med ren afslapning. Men det kunne jo godt være jeg bare havde overset en anden løsning Min hund får ingen hvile dage, men nu er han jo også pensionist, og så er det nogle andre ting man skal tage i betragtning. Ja, det ændre sig jo, når de når den modne alder og både fysisk og mentalt er blevet rigtig voksne Hvordan går det egentlig med Thailo? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BlackGSD Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Vi har også fysiske og mentale hvile dage, det er forskelligt hvor mange og hvornår i ugen, og hundene får bare hyggeture i skoven og haven disse dage, og så afslapning på sofaen. Og så får de også massage "til-husbehov" (har været på kursus i det) efter behov. Tror også det er vigtigt både for deres muskler, men også rent mentalt, så de også vænner sig til, at der ikke altid er fuld knald på. F.eks. bliver mine faktisk slet ikke rigtig trænet med 1 mdr. om sommeren og 1 mdr. om vinteren, der er faktisk "bare" hunde, og får dejligt lange ture, hundesvømning (de bliver selvfølgelig holdt i fysisk god form), og måske går vi lidt spor, men decideret træning, nej... De har ferie, og jeg har kun gode erfaringer med dette. Og det er som om, at hundene nyder deres ferie, og nyder også at komme igang med træningen efterfølgende, men på en dejligt afslappet måde, og med mentalt overskud I dag har Gizmo og Ling f.eks. kun været ude at gå en lille morgentur, og så været i haven et par gange... Gizmo er jo i "dagpleje" hos min mor i dagtimerne, og igår passede hun så også mine nevøer og Zica (hvilket jeg ikke vidste hun skulle). Så jeg gik en dejlig morgentur på en times tid, hvor Gizmo fik leget med 2 af sine gode venner, og da vi så kom "hjem" var Zica der :banan: Så de for ud i haven, og drønede rundt. Så blev han holdt inde indtil han havde fået noget ro i maven til at fordøje sin morgenmad. Og så var han og Zica ellers igang til om eftermiddagen. Da jeg så kom hjem sidst på eftermiddagen, kom han og Ling ud i bilen, og så afsted til hundesvømning, som Gizmo skal gå til en gang ugentligt fremover... Så han var bare brugt igår aftes, og i dag har den stået på total afslapning, og han virker godt tilfreds med det Så her kan vi have meget aktive dage og meget rolige dage, en god balancegang :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Sammy Besvaret Marts 10, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 10, 2011 Enzo syn's hviledage er overdrevne :stupid: :blink: Men der er tanke bag hvad han udsættes for på hvilke dage (fysisk og mentalt). Og vi arbejder på at ro ikke er et nødvendigt onde :blink: Min gamle hund havde DM og der var der lagt et helt bestemt fysisk program, som fungerede super for ham - hvor hviledagene var meget vigtige. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Marts 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2011 Ja, det ændre sig jo, når de når den modne alder og både fysisk og mentalt er blevet rigtig voksne Ja, og det ændrer sig endnu mere når hjernen kan holde til mere end kroppen. Hvordan går det egentlig med Thailo? Tak fordi du spørger. :kys: Det går faktisk fantastisk godt. Har været en tur forbi den samme behandler som Cujo har været hos, og hende tror jeg at jeg vil fortsætte hos, bare for at være sikker på at jeg har gjort hvad der har været muligt og for at holde ham så bevægelig som muligt. Men lige i forbindelse med din tråd, så er det jo vigtigt at ældre hunde får nogenlunde den samme mængde motion hver dag (fordelt over mange gange) og at man ikke får gået så langt at hundens muskler ikke bliver vedligeholdt, men nedbrudt. Det er jeg lidt ked af at jeg skal til at tænke over, især når jeg er ude med andre. 1½ time er hvad jeg regner med at grænsen er nu og når jeg er ude med f.eks. Nollike kunne jeg sagtens gå 4 timer. ..... Må tage mig sammen til at købe den cykelanhænger og så må folk grine af os hvis de vil. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Marts 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 11, 2011 Ja, har altid (eller siden jeg lærte vigtigheden) haft hviledage til sheila. Som ung var hun MEGET aktiv, især fysisk og det var simpelthen nødvendigt for hendes stress niveau at have en eller to slappe af dage efter en lang ridetur feks. Og hold fast det var svært at få indkodet i starten, for hun var jo afhængig af megen bevægelse. Nu tænker jeg over at efter særlige præstationer, som vandreture, hundetræf med meget at forholde sig til og en hvis grad træning, at de hvilker ud dagen efter. Vi er som regel ret aktive i weekenderne så mandag står den kun på almindelige ture. Mysla går faktisk helt i spåner, hvis hun stresser flere dage i træk. Hun er utrættelig og overbelastes sjældent mentalt, bare hun ikke stresser. Men stjerner hun feks helt ud flere gange på en dag over katte og man så også lige skal støvsuge, ordne fuglen og en tur til hesten (alle ting der stresser hende) så er hun fuldstændig umulig at være sammen med! Hendes hjerne er helt klart overbelastet;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts