Hop til indhold

Rå fisk?


LiseLyholm&Ronja
 Share

Recommended Posts

Hvordan reagerede jeres hunde første gang de fik rå fisk?

 

Ronja har lige fået hendes første laks, fra RHM af, og det var da ikke lige favoritten :shock:

 

Måtte håndfodre hende med halvdelen :badr: og hun ville ikke have det hele alligevel :vedikke:

 

Tænkte det lige ville være så godt for hende med noget fisk :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor gider kun virkelig god kvalitets, fed fisk (man skulle tro han havde royalt blod i årene). Vi plejer at blande det med lidt andet mad, hjemmelavet f.eks.

 

Tørrede fisk og skæl kastede han op de første mange måneder, men det gik over tilsidst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hvordan reagerede jeres hunde første gang de fik rå fisk?

 

Ronja har lige fået hendes første laks, fra RHM af, og det var da ikke lige favoritten :shock:

 

Måtte håndfodre hende med halvdelen :badr: og hun ville ikke have det hele alligevel :vedikke:

 

Tænkte det lige ville være så godt for hende med noget fisk :rolleyes:

 

Vores elsker sild og anden fed fisk - fik en gang et par pakker af det fra RHM... det nægtede de at æde... så måske du skal afprøve med et par sild i stedet :???:

 

Superbest, Spar osv har 5 seperatindpakkede sildefileter for 20-30 kr - nemt og billigt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores elsker sild og anden fed fisk - fik en gang et par pakker af det fra RHM... det nægtede de at æde... så måske du skal afprøve med et par sild i stedet :???:

 

Superbest, Spar osv har 5 seperatindpakkede sildefileter for 20-30 kr - nemt og billigt :5up:

 

Det kan være vi skal prøve det :5up: Tak for tippet :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fisk indeholder et enzym som hedder tiaminase (eller thiaminase hvis du vil google på engelsk). Tiaminase spalter tiamin, også kaldt B1 vitamin, som dermed bliver ødelagt. Det siges at karpefisk og fede fisk indeholder meget tiaminase. Mangel på B1 vitamin kan forårsage alvorlige sygdomme og hvis hunden fodres med rå fisk er det nødvendigt med tilskud af B1 vitaminer. Tiaminase ødelægger effektivt alt B1 vitamin som er i mavesækken samtidig, så tilskuddet skal ikke gives i forbindelse med fodring af rå/tørret fisk men efter et stykke tid.

 

Min hund vil hellere gå sulten end at spise rå fisk. Sardiner og makrel i dåse eller lidt fisk fra middagsbordet spises uden problemer. Måske ved hun per instinkt at rå fisk ikke er så godt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Fisk indeholder et enzym som hedder tiaminase (eller thiaminase hvis du vil google på engelsk). Tiaminase spalter tiamin, også kaldt B1 vitamin, som dermed bliver ødelagt. Det siges at karpefisk og fede fisk indeholder meget tiaminase. Mangel på B1 vitamin kan forårsage alvorlige sygdomme og hvis hunden fodres med rå fisk er det nødvendigt med tilskud af B1 vitaminer. Tiaminase ødelægger effektivt alt B1 vitamin som er i mavesækken samtidig, så tilskuddet skal ikke gives i forbindelse med fodring af rå/tørret fisk men efter et stykke tid.

 

Min hund vil hellere gå sulten end at spise rå fisk. Sardiner og makrel i dåse eller lidt fisk fra middagsbordet spises uden problemer. Måske ved hun per instinkt at rå fisk ikke er så godt?

 

Det er korrekt, men vil du ikke give mig ret i, at der ingen skade sker, hvis hunden får fisk et par gange om måneden?

Selvfølgelig skal kosten ikke bestå af 50% rå fisk - alt med måde.

 

Mennesker tager jo heller ikke skade af at spise sushi af og til ... selvom det smager af h.... til :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ricki gider heller ikke fisk:fornaermet: Han kan til nød spise de fede af slagsen - laks og sild:roll:

 

Misserne til gengæld ææælsker fisk. Gamle Sisse får hele fladfiskeskrog og bruger flere timer på at gnaske det fra hinanden. Hun har nemlig ikke den største mund eller bedste tænder, men hun får topkarakter for engagement:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores elsker sild og anden fed fisk - fik en gang et par pakker af det fra RHM... det nægtede de at æde... så måske du skal afprøve med et par sild i stedet :???:

 

Superbest, Spar osv har 5 seperatindpakkede sildefileter for 20-30 kr - nemt og billigt :5up:

 

I Bilka koster 400 g frosne sild seperatindpakkede 14,95 :klap:

 

Jacki elsker sild og pegasus fileter :mums:

 

Men vidste ikke, at hunde kun må få fisk et par gange om måneden, så det skal lige reguleres :genert: Jacki får nemlig fisk 2-3 gange om ugen plus ind imellem en frossen filet til guffer :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er korrekt, men vil du ikke give mig ret i, at der ingen skade sker, hvis hunden får fisk et par gange om måneden?

Selvfølgelig skal kosten ikke bestå af 50% rå fisk - alt med måde.

 

:vedikke: men da B1 vitamin er vandopløselig er der ingen lager at tage af så hunden vil nok lige den dag blive påvirket. Fornuften siger at det nok ikke gør noget men jeg har intet at have den tro i - måske gør det alligevel :confused:?

 

Mennesker tager jo heller ikke skade af at spise sushi af og til ... selvom det smager af h.... til :mrgreen:

 

Mennesker er ikke hunde :slem: - men tiaminase er tiaminase, så det påvirker jo også os. Det tager sikkert længere tid for evt. skadevirkninger at vise sig vis det sker. Men du har ret - sushi = :badr:, så ingen far på den front her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
:vedikke: men da B1 vitamin er vandopløselig er der ingen lager at tage af så hunden vil nok lige den dag blive påvirket. Fornuften siger at det nok ikke gør noget men jeg har intet at have den tro i - måske gør det alligevel :confused:?

 

 

 

Mennesker er ikke hunde :slem: - men tiaminase er tiaminase, så det påvirker jo også os. Det tager sikkert længere tid for evt. skadevirkninger at vise sig vis det sker. Men du har ret - sushi = :badr:, så ingen far på den front her.

 

Jeg er overbevist om, at det opvejes af, at der er så mange andre gode ting i fisk :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
:vedikke: men da B1 vitamin er vandopløselig er der ingen lager at tage af så hunden vil nok lige den dag blive påvirket. Fornuften siger at det nok ikke gør noget men jeg har intet at have den tro i - måske gør det alligevel :confused:?

 

 

Det batter absolute ingenting, der er tale om en enkelt vitamin som bliver til en vis grad nedsat , naturen har altid sin måde at regulere tingerne på hvad det angår... selvfølgelig alt med måde.

 

det postiv fordele med en fed fisk som sild er de store mængde af omega 3

 

 

vores få fisk (når alt andet er spist op) 3 gang om ugen, og det drejer sig om en enkelt sild hver.

 

 

Vi som mennesker mister langt flere vitaminer samt mineraler hver gang der sutters på en øl flask, takker være alkohol ... så nej det er ikke verdens undergang for hunde. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv i stedet for at give sildefileter fra Netto eller Bilka. De er billige og lette at håndtere. Lad være med at lade dem tø helt op, men tag dem op af fryseren i en halv times tid. Så skærer du dem ud i mundrette stykker og giver det imens fisken stadig er halvfrossen. Det er som om at de overskuelige stykker og den "ikke-slatne" konsistens giver lidt mere mod på fisken!

 

Otto åd tre store sild i går - 1-2-3, så var de væk! Tror sgu han slugte dem. Carla derimod skulle have skåret dem ud og serveret i hånden... tæppetissere!:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Lidt OT men kan de godt spise/tåle hele fisk med ben??? Synes at jeg altid har hørt at kun katte måtte få fiskeben:hmm:??

V.H. Sille

 

Ja et har jeg også hørt.

 

Jeg tror umiddelbart heller ikke jeg ville turde servere fisk med ben :hmm:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...