Hop til indhold

Gammel tæve vs. ung tæve, skift i adfærd...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg har besøgt mine bedsteforældre her til aften, sammen med Karla. Det er noget jeg gør relativt ofte, så Karla har været vant til at komme i deres hjem lige siden hun ganske lille hvalp...

 

De har en tæve - Face - der nærmer sig de 17 år :shock: Face er en bestemt dame og yderst egetkønsaggressiv. Det har hun altid været! Mine bedsteforældre har haft hende i lidt over 10 år. Karla er blevet tolereret og ignoreret i al den tid hun har været med mig...

 

Karla har altid været EKSTREMT underdanig overfor Face... kryber, smider sig, går i meget store buer, undgår al øjenkontakt.

 

I den sidste tid er Face begyndt at vise sin alder - hun er blevet GAMMEL! og lettere alfældig. Synet er vist ved at være væk, det samme med hørelsen. Der er megen snak om aflivning, men indtil videre er hun glad og fro og spiser og vil med ud at gå... så for nu er hun her...

 

Og efter den lange forhistorie, når vi så frem til i aften!

 

Karla går ind i huset, som hun altid gør, giver Face en milliard aktivt dæmpende signaler og går så i haven. Face går med hende og de vandrer lidt rundt derude og markerer rundt omkring (Karla er i løbetid, så der skal markeres über alles!)...

 

Da de kommer ind udefra er noget forandret! :vedikke: Jeg har betragtet dem i al den tid de er i haven, så jeg VED at de ikke har haft en fysisk konfrontation... Men... Karlas underdanighed er væk resten af aftenen. Hendes buer er knap så store og høflige - de er der dog stadigvæk - hun kigger ikke væk med det samme når Face kigger på hende, selvom hun dog stadig bøjer af efter få sekunder... Og hun siger fra med knurren da Face vil snuse hende bagi... Face svarer IKKE igen...

 

Hvad sker der her? Har hun opdaget at Face er ved at være (for) gammel? Er det løbetiden? (hun er i 4. løbetid nu og allerede i sidste løbetid var der tegn på, at hun var ved at være en rigtig voksen tæve - hun var fx meget diskriminerende overfor hvilke hanhunde hun tilbød sig til osv.)

 

Ja, hvad foregik der egentlig her til aften?

 

Jeg er godt klar over, at I ikke oplevede situationen, men ethvert bud kunne være interessant...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bud er at du godt kan have ret, jeg oplevede lidt det sammen med Misja og Sputnik, den voksne hanhund hun voksede op med (han var min dagplejehund).

 

Sputnik opdragede på alle gode måder Misja fra start af og hun havde dyb og naturlig respekt for ham og hans plads. Det viste hun på så mange måder og i hele hendes adfærd både hjemme og ude på ture, på træningspladsen og hos hans ejer.

 

De flyttede langt herfra da hun var omkring 2-2½ år gammel og hun så ham ikke i ca. 1 år, på det ene år var Sputnik blevet meget gammel og nedslidt og da han igen kom herhjem til pasning var rollerne byttet om lige så stille.

 

Nu var det hende der viste vej og førte an ude på gåturene og ham der søgte hende indedørs og hende, der "tog i mod og acceptererede ham" på hendes præmisser og på hendes facon. Det var meget tydeligt i små og stor ting og skete helt uden "sværd-slag" eller dramatik, han var bare blevet aldeles gammel i hele hans udseene, krop, udstråling osv og hun var på vej ind i hendes bedste alder.

 

Jeg så lidt af det samme med min genbrugshund Max og Misja, da jeg fik ham og hans fysik blev trænet op og han fik gigtmedicin, var de på mange måder lige (hvis man kan skrive det sådan) og de valgte hinanden til. Men efter et sygdomsforløb der nær havde taget livet af ham blev han - lige som Sputnik - på alle måder gammel og Misja valgte ham simpelthen fra, ikke på nogen måder med dramatik el.lig. men hun blev den han fulgte efter mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

A pro pos det Karina fortæller, så oplevede jeg faktisk, at Face opsøgte Karla en hel del denne aften - en ting hun ellers ikke plejer! Hun plejer som regel at lade som om at "det lille grimme møgkræ" ikke er tilstede...

 

Karla var meget bestemt i sin afvisning af kontakt, advarselsknur hver gang Face kom for tæt på...

 

Jeg lover at opdatere efter næste besøg, som nok bliver EFTER Karlas løbetid... Så må vi se om det bare var løbetiden der gjorde det, eller om der er sket et reelt skift...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Vil lige opdatere her... Vi besøgte mine bedsteforældre i påsken... Ændringen i adfærd er der stadig. Nu ignorerer de dog hinanden - mere eller mindre konstant. Men Karla er ikke gået tilbage til sin underdanige krybende adfærd...

 

Så måske har de simpelthen skiftet? Fundet ud af en eller anden form for ligeværdig balance?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den gamle hund vil jo ikke vise så tydelige signaler over en anden tæve i huset, fordi dens nok lidt forsvundne sanser forhindrer hende i at iagttage alt, hvad der sker.Dette vil nok vise sig som også lidt aflæseligt usikkerhed, Så den yngre føler sig nok mere sikker, og føler sig vel efterhånden på højde med situationen.

Jeg gruer selv for, når alphadronningen her, snart 11 år, begynder at ældes for alvor..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...