Gæst amandacollie Skrevet Marts 16, 2011 Rapporter Share Skrevet Marts 16, 2011 Hej. Jeg har altid fået at vide at hunde helst ikke skal spise noget med hvede og majs i, da hvede kan fremkalde allergi og at majs kan være stress fremkaldende. Jeg ved godt at det måske er mig der er hysterisk, men de fleste opskrifter på f. eks. godbidder indeholder jo hvede. Burde det så ikke være forkert at give sin hund det, eller er det bare mig der overreagere? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Obelix Besvaret Marts 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 16, 2011 Det kommer jo nok lidt an på hvem man er og hvad man "tror på" . Jeg er nok en af de "hellige" Jeg fodre kun med kornfrit foder og bruger kun godbidder der er fri for korn . Så man kan sagtens undgå det hvis det er det man ønsker. Jeg har netop valgt at undgå kornet fordi jeg ikke mener hundene har nogen nytte af kornet og fordi det er allergifremkaldende . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Marts 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 16, 2011 Hej. Jeg har altid fået at vide at hunde helst ikke skal spise noget med hvede og majs i, da hvede kan fremkalde allergi og at majs kan være stress fremkaldende. Jeg ved godt at det måske er mig der er hysterisk, men de fleste opskrifter på f. eks. godbidder indeholder jo hvede. Burde det så ikke være forkert at give sin hund det, eller er det bare mig der overreagere? Nææ, syntes ikke du er hysterisk - i så fald skulle jeg nemlig også selv være hysterisk... jeg bruger heller ikke kornprodukter til hundene. Hvede og majs er 2 ret velsmagende ting, så i den retning er det ikke så underligt, at producenterne bruger det og så er der sikkert også andre grunde.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Marts 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 17, 2011 Nææ, syntes ikke du er hysterisk - i så fald skulle jeg nemlig også selv være hysterisk... jeg bruger heller ikke kornprodukter til hundene. Hvede og majs er 2 ret velsmagende ting, så i den retning er det ikke så underligt, at producenterne bruger det og så er der sikkert også andre grunde.. Ja, det er meget billigt:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Marts 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 17, 2011 Jeg var selv meget hysterisk omkring korn indtil min dyrlæge spurgte om jeg selv kunne undvære korn i min kost. Det fik mig til at tænke. Og da han yderligere argumenterede for, at det jo er fyldstof, der giver mæthedsfornemmelse, så fik han mig overbevist om, at jeg ikke behøver være så hysterisk. Jeg mener stadig ikke, at det skal være hovedingrediensen, men jeg er ikke længere så hysterisk. Mens jeg var kornhysterisk valgte jeg at undersøge det med majs, da mange påstod, at majs var stressfremkaldende, men ingen havde kilder. Her er hvad jeg fandt: Majs indeholder melantonin, som er et beroligende signalstof, som er med til at sænke stressniveauet. Indeholder desuden lysine, som er stressdæmpende. Biomed Res. 2007 Apr;28(2):85-90. Oral treatment with L-lysine and L-arginine reduces anxiety and basal cortisol levels in healthy humans.Smriga M, Ando T, Akutsu M, Furukawa Y, Miwa K, Morinaga Y. Institute of Life Sciences, Ajimoto Co. Inc, 1-1 Suzuki-cho, 210-8681 Kawasaki-ku, Kawasaki-shi, Japan. [email protected] Dietary supplementation with an essential amino acid L-lysine has been shown to reduce chronic anxiety in humans with low dietary intake of L-lysine. A combination of L-lysine and L-arginine has been documented to normalize hormonal stress responses in humans with high trait anxiety. The present study was carried out in one hundred eight healthy Japanese adults. The aim of study was to find out whether a week-long oral treatment with L-lysine (2.64 g per day) and L-arginine (2.64 g per day) reduces trait and stress-induced state anxiety and basal levels of stress hormones. We confirmed that, without regard to gender, the amino acid treatment significantly reduced both trait anxiety and state anxiety induced by cognitive stress battery. In addition, we found that the treatment with L-lysine and L-arginine decreased the basal levels of salivary cortisol and chromogranin-A (a salivary marker of the sympatho-adrenal system) in male subjects. These results of this double-blind, placebo controlled and randomized study confirm the previous findings in humans and animals and point to a combination of L-lysine and L-arginine as a potentially useful dietary intervention in otherwise healthy humans with high subjective levels of mental stress and anxiety. PMID: 17510493 [PubMed - indexed for MEDLINE] ------------ Det der står er, at det stof, der er i majs, faktisk gives til folk, der lider af stress idet det er beroligende. På et eller andet tidspunkt må nogle have hørt noget om majs og stress, og så er det bare gået over i den anden retning Derfor er majs faktisk ikke så skidt hvis du har en stresset hund, og det er måske derfor at majs ofte ses i hundefoder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Marts 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 17, 2011 Det der står er, at det stof, der er i majs, faktisk gives til folk, der lider af stress idet det er beroligende. På et eller andet tidspunkt må nogle have hørt noget om majs og stress, og så er det bare gået over i den anden retning Derfor er majs faktisk ikke så skidt hvis du har en stresset hund, og det er måske derfor at majs ofte ses i hundefoder. Ja jeg har selvfølgelig ikke gemt linket, men majs som sådan skulle ikke være dårligt - det er måden det bliver behandlet på som er noget skidt i en del hundefoder, men ikke alt. Bliver sikkert behandlet røven ud af bukserne, og tilbage er fyld uden noget som helst hunden kan bruge (kunne jeg forestille mig, lang tid siden jeg læste om det, så kan desværre ikke huske det nøjagtigt, sorry). Mener dog også, at majs er mistænkt for at tricke allergi, hvilket igen nok skyldes måden det er behandlet på. Korn, nu har vi jo givet kød det meste af Motors liv, men en måned fik han tørkost fordi han var syg, det var cirka 4 gange så meget der kom ud i den anden ende. Senere, i 1 eller 2 uger, fik han Acana uden korn fordi han gik og små-kastede op og skulle weekendpasses, så det var det mildeste tørfoder jeg kunne finde, der kom mere ud af den anden ende, men slet ikke ikke nær så meget som da han fik Eukanuba skånetørkost. Her er det også altid meget tydeligt hvis Motor f.eks. har fået en del godbidder med korn i, der kommer en stor mængde ud bagfra dagen efter, modsat når han får de normale godbidder uden korn. Det samme gælder for tyggeting, der er det også ret tydeligt hvilke som bare glider direkte igennem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Marts 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 17, 2011 Jeg har ellers hørt at majs indeholdt stoffer der modvirkede de stoffer kroppen selv producere til at nedbringe stress hormoner?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Marts 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 17, 2011 Jeg havde også et link til noget om majs men finder det ikke. Men som Motor skriver så er det præcis det med behandlingen/kvaliteten af majs som betyder noget. Desværre er deklarationslovgivningen så "tynd" at producenten godt må skrive at produktet indeholder majs selvom det kun er skallerne af majs der i. Og sådan er det ofte. Desværre. Hvis det derimod er hel majs som er malet til mel (=lettere at optage for hunden) er det en hel anden sag fordi næringsværdien er en hel anden.. Men sådan er det jo med alt hvad der puttes i fodret. Problemet med foder er at det er en tillidssag mellem dig og producenten i forhold til om de råvarer der brugt i fodret er af en ordentlig kvalitet. Fodrets kvalitet hænger direkte sammen med kvaliteten på ingredienserne. Men foderproducenterne kan og må (og de gør det) skrive yderst diffust om hvad fodret indeholder og derfor fortæller en deklaration os ...stort set ingenting. Du skal endda kunne lave energiberegninger selv for at finde ud af den rigtige energifordeling i fodret - og de der % på protein og fedt fortæller os ikke direkte hvad den egentlige energifordeling er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Marts 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 17, 2011 Jeg har ellers hørt at majs indeholdt stoffer der modvirkede de stoffer kroppen selv producere til at nedbringe stress hormoner?? Ja, men det er ikke rigtigt Det er modsat. Det er snarere om du ønsker den form for fyldstof i foderet eller ej og ikke kender kvaliteten af, som Buddha og Riesenfan fortæller. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Marts 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 17, 2011 :5up:Frigga: Fedt citat du lagde ind! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst E.G. Besvaret Marts 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 17, 2011 M.h.t. hvede og majs - i sig selv er der intet ved dem er skulle være "farlige" men det at de bliver behandlede og brugt på en uhensigtsmæssigt måde. De er begge energigivende kulhydrater og derved proteinbesparende. Problemet er at de også begge indeholder planteprotein og bliver brugt af industrien som proteinkilder i hundemad fordi de er billigere end animalske kilder som er mere egnede. Derved optræder de i for store mængder og hunden kommer til at spise dem dag ind og dag ud og det kan give bagslag på et eller andet tidspunkt. Derudover indeholder hvede gluten som kan give yderlige problemer hen ad vejen hvis den spises hele tiden. Svaret er ikke nødvendigvis at undgå disse ting men at bruge dem hensigtsmæssigt til at skabe en god energibalance i foderet. Proteinet og fedtet skal heller ikke spises uhæmmet og ensidigt. De energigivende stoffer skal være en balance der er optimal for en hund, det er ikke kun enten/eller. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Afganskmynde Besvaret Marts 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 17, 2011 Mine hunde er uinteresseret i majskorn og hvede i raaform - jeg fravaelger det i torfoder, da jeg synes bedre om andre fyldstoffers ernaeringsvaerdi som flax, og urter. jeg har hundekiks med hvede, og de faar ca. 1-2 kiks pr. dag, saa det er minimalt hvedeindtagelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 Der er stoffer i majs der er uhensigtsmæssige for stressede individer. Det er en skam Ninjamor ikke er her for det har hun helt styr på. Jeg er på vej på kursus men skal nok finde et link i weekenden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 Der er stoffer i majs der er uhensigtsmæssige for stressede individer. Det er en skam Ninjamor ikke er her for det har hun helt styr på. Jeg er på vej på kursus men skal nok finde et link i weekenden. Men tidligere i indlægget citateres der jo det modsatte? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 Hvis man stresser bruger kroppen meget af en bestemt aminosyre der hedder tryptofan, som vi og hundene naturligt producerer. Majs kan dog hæmme optagelsen af tryptofan og har vi så en hund der i forvejen ikke producerer nok eller stresser meget, så er det at det kan kollidere. Så majs er ikke gift eller farligt, det er faktisk meget let optageligt protein, behandlet rigtigt. Men har man en hund der stresser KAN det være et forsøg at prøve et foder uden majs. Det er ikke sikkert det hjælper, det afhænger jo af hundens egen produktion at tryptofan. Græskarkerner og bananer indeholder feks tryptofan i den modsatte grøft, hvis man vil prøve det;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 Hvis man stresser bruger kroppen meget af en bestemt aminosyre der hedder tryptofan, som vi og hundene naturligt producerer. Majs kan dog hæmme optagelsen af tryptofan og har vi så en hund der i forvejen ikke producerer nok eller stresser meget, så er det at det kan kollidere. Så majs er ikke gift eller farligt, det er faktisk meget let optageligt protein, behandlet rigtigt. Men har man en hund der stresser KAN det være et forsøg at prøve et foder uden majs. Det er ikke sikkert det hjælper, det afhænger jo af hundens egen produktion at tryptofan. Græskarkerner og bananer indeholder feks tryptofan i den modsatte grøft, hvis man vil prøve det;-) Spændende! Jeg elsker den her slags diskussioner. Jeg måtte lige google nærmere og kan røbe, at der findes flere typer majs, hvoraf den ene kaldes High-Lysine Corn, som kun bruges til dyr. Det har netop et højt indhold af Lysine og Tryptofan. Måske deraf hele forviklingen omkring majs? Læs bla. her: http://ohioline.osu.edu/agf-fact/0112.html Så hvis det du henviser til er korrekt, så må det betyde, at "menneskemajs" åbenbart er skidt for stressede mennesker i hvert fald. Om det så bruges i noget hundefoder, skal ikke vides. Åbenbart må High-lysine majs ikke bruges til mennesker, og i ovenstående artikel må det kun bruges til svin. Men jeg synes jeg så det nævnt til andre dyr også et andet sted. Gad lide at vide om foderproducenterne bruger lige så meget tid på at tænke over indholdet som vi gør :lol: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 Hvis man stresser bruger kroppen meget af en bestemt aminosyre der hedder tryptofan, som vi og hundene naturligt producerer. Majs kan dog hæmme optagelsen af tryptofan og har vi så en hund der i forvejen ikke producerer nok eller stresser meget, så er det at det kan kollidere. Så majs er ikke gift eller farligt, det er faktisk meget let optageligt protein, behandlet rigtigt. Men har man en hund der stresser KAN det være et forsøg at prøve et foder uden majs. Det er ikke sikkert det hjælper, det afhænger jo af hundens egen produktion at tryptofan. Græskarkerner og bananer indeholder feks tryptofan i den modsatte grøft, hvis man vil prøve det;-) :5up: Både Gudrun og Anders Hallgren har sagt det samme. Groa får aldrig noget med majs. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigga Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 High-lysin corn bruges også i hundefoder, og er faktisk også godkendt til mennesker, men bruges bare ikke i så høj grad. Så mon ikke det var i gamle dage, at der var grund til at fraråde folk at bruge hundefoder med majs i? Selvom jeg mener stadig at Buddha og Riesenfan har en god pointe, som man må tage med i sine overvejelser. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst E.G. Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 Hvis man stresser bruger kroppen meget af en bestemt aminosyre der hedder tryptofan, som vi og hundene naturligt producerer. Bare en lille venlig rettelse - hverken vi eller hunde producerer tryptofan naturligt i vores krop. Den er en af de aminosyre som vi skal spise os til. De hedder de essentielle aminosyrer Majs kan dog hæmme optagelsen af tryptofan Har aldrig hørt at majs direkte hæmmer optagelsen af tryptofan men det kan da godt være. Men et link til forklaring vil være yderst velkommen. Det eneste jeg har kunne finde er at majs mangler aminosyren tryptofan i tilstrækkelig mængder så en kost der bruger majs som en proteinkilde skal nødvendigvis supplere op med en kilde der har tilstrækkelig tryptofan. Tryptofan er en forstadie til serotonin så mangel på tryptofan vil blokere for den vigtige serotonin i hjernen som er nerveberoligende. Glæder mig til at høre mere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst amandacollie Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 Så hvis man bruger hvede eller majs i godbidder man selv bager er det okay, for så ved man at det ikke kun. f. eks. majsskaller der er i, men hele majs. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 Så hvis man bruger hvede eller majs i godbidder man selv bager er det okay, for så ved man at det ikke kun. f. eks. majsskaller der er i, men hele majs. Overhovedet ingen problemer i det nej :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 Så hvis man bruger hvede eller majs i godbidder man selv bager er det okay, for så ved man at det ikke kun. f. eks. majsskaller der er i, men hele majs. Ingen problemer i det nej! Når du bruger ingredienser der er godkendt til menneskeføde er der som regel ikke problemer. Det som er problemet med ingredienser i hundefoder er at de kategoriseres som non-food. Det skyldes at vi ikke spiser hunde:slem: og der er derfor ikke de samme strikse regler som til foder til dyr som vi spiser (svin, høns, køer...) Ergo kan du lave hundefoder på basis af spåner, affaldsfritureolie og mel malet af hønsenæb/klør bare det indeholder protein, fedt og vitaminer og mineraler som det nu skal til hunde..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 Ingen problemer i det nej! Når du bruger ingredienser der er godkendt til menneskeføde er der som regel ikke problemer. Det som er problemet med ingredienser i hundefoder er at de kategoriseres som non-food. Det skyldes at vi ikke spiser hunde:slem: og der er derfor ikke de samme strikse regler som til foder til dyr som vi spiser (svin, høns, køer...) Ergo kan du lave hundefoder på basis af spåner, affaldsfritureolie og mel malet af hønsenæb/klør bare det indeholder protein, fedt og vitaminer og mineraler som det nu skal til hunde..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 Ingen problemer i det nej! Når du bruger ingredienser der er godkendt til menneskeføde er der som regel ikke problemer. Det som er problemet med ingredienser i hundefoder er at de kategoriseres som non-food. Det skyldes at vi ikke spiser hunde:slem: og der er derfor ikke de samme strikse regler som til foder til dyr som vi spiser (svin, høns, køer...) Ergo kan du lave hundefoder på basis af spåner, affaldsfritureolie og mel malet af hønsenæb/klør bare det indeholder protein, fedt og vitaminer og mineraler som det nu skal til hunde..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Marts 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2011 Nå, jeg kan ikke få sat det link ind, men f.eks. Lindsay, Steven: Handbook of Applied Dog Behavior and Training, pp.99 -> Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts