Hop til indhold

Hunde og el-hegn

Gæst spitZ
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg var ude og gå en tur i dag, og kom til at tænke på om man skal lære sin hund at stødhegn er farlige, eller om hunden selv vil undgå dem (tænker de måske kan høre strømmen?)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund undgår dem nu, men hun har fået stød 2 gange.. Min venindes schæfer lærte det aldrig.. Hun fik stød flere gange, før de flyttede..

Vi har en mark med køer lige hernede for enden af blokken og lidt længere bagved har vi en mark med får..

Den hund vi lufter med om morgenen har ikke fattet noget.. Han har så været heldig indtil videre, men han pisser gerne op af hegnet:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen skal man så bare lade være med at gøre noget? Synes bare man høre så meget om hunde som oplever den slags og kommer til at forbinde det med tilfældige ting... Men okay, kan heller ikke lige selv regne en smart måde ud at undgå det :rolleyes:

Han har så været heldig indtil videre, men han pisser gerne op af hegnet:stupid:

:shock::shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh - det må sgu være noget højt hegn I har hos jer.. for min tæppetisser har nu fået et ordentligt rap. Nu var hun så også så intelligent at hun satte snuden på...:stupid:

Luna ville møsse med en ko... bad idea:roll: Det var 2. gang

1. gang var hun kommet ind på fåremarken uden problemer, men fik stød på vej ud.. 9 uger gammel.. bette pjevs

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen skal man så bare lade være med at gøre noget? Synes bare man høre så meget om hunde som oplever den slags og kommer til at forbinde det med tilfældige ting... Men okay, kan heller ikke lige selv regne en smart måde ud at undgå det :rolleyes:

:shock::shock:

Skulle din hund nærme sig hegnet, så sørg for at holde dig væk og holde din mund. Så du ikke bliver associeret med stødet.

Det ville naturligvis være fedt hvis man kunne undgå det, men når man har heste og hyrder får, så er det ret umuligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Skulle din hund nærme sig hegnet, så sørg for at holde dig væk og holde din mund. Så du ikke bliver associeret med stødet.

Det ville naturligvis være fedt hvis man kunne undgå det, men når man har heste og hyrder får, så er det ret umuligt...

Det vil jeg huske! :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Alle vores hunde lærer også hegnet at kende på den 'naturlige' måde.

Vi har jo hundene med ud og fodre osv og når vi har fået en ny hund eller hvalp, så har vi dem altid i snor den første uges tid, så de er trygge ved os - derefter er de løse.

Når stødet så kommer - for det gør det, hunde er jo nysgerrige, så ignorerer vi det ligesom Siri også gør.

Vores hunde er trygge ved hegnet, de ved hvad det kan gøre og også hvad det ikke kan gøre = de rører ikke tråde af nogen art.

Der er ingen af dem, der har fået skader af nogen art og de springer gerne over eller kravler under, hvis vi viser dem, at det er i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Alle vores hunde lærer også hegnet at kende på den 'naturlige' måde.

Vi har jo hundene med ud og fodre osv og når vi har fået en ny hund eller hvalp, så har vi dem altid i snor den første uges tid, så de er trygge ved os - derefter er de løse.

Når stødet så kommer - for det gør det, hunde er jo nysgerrige, så ignorerer vi det ligesom Siri også gør.

Vores hunde er trygge ved hegnet, de ved hvad det kan gøre og også hvad det ikke kan gøre = de rører ikke tråde af nogen art.

Der er ingen af dem, der har fået skader af nogen art og de springer gerne over eller kravler under, hvis vi viser dem, at det er i orden.

Fuldstændig det samme her.

Oplever heller ikke der har skulle mere end et rap over snuden til at de har lært det - Og bagefter så lære de hurtigt at hoppe over eller kravle under.

Det er jo trods alt ofte super spændene det der er på den anden side af hegnet, så forbi det skal de nok komme :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Fuldstændig det samme her.

Oplever heller ikke der har skulle mere end et rap over snuden til at de har lært det - Og bagefter så lære de hurtigt at hoppe over eller kravle under.

Det er jo trods alt ofte super spændene det der er på den anden side af hegnet, så forbi det skal de nok komme :mrgreen:

Vores har så lært, at de ikke under nogen omstændigheder, må forcere hegnet uden vores tilladelse - det er simpelthen alt for farligt, når vi har hestefolde rundt over det hele og så vil jeg heller ikke have, at de pludselig står inde på fårefolden.

De har lært, at jeg skal sige værs´go og samtidig pege :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Vores har så lært, at de ikke under nogen omstændigheder, må forcere hegnet uden vores tilladelse - det er simpelthen alt for farligt, når vi har hestefolde rundt over det hele og så vil jeg heller ikke have, at de pludselig står inde på fårefolden.

De har lært, at jeg skal sige værs´go og samtidig pege :5up:

Det dur jo heller ikke at have hunde farende rundt ude ved dyrene!

Der er så ingen dyr på den anden side af de stødhegn der er der hvor vi går - De er alene til at holde fremmede væk.

Så vi har gjort det omvendt - De får nej, hvis de ikke må forcere det, de steder hvor der så er dyr på den anden side :mrgreen:

Men det ville nok have været mere praktisk at lære dem kun at gå under/over det, når vi gav lov - Så langt tænkte vi bare ikke dengang :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :-D

Efter jeg oprettede tråden her i går aftes, begyndte jeg på bogen "Hunden I Hverdagen" (af Irene Jarnved), og der står sjovt nok lige noget om elhegn i starten.

Hun skriver noget om psykisk førstehjælp, hvis hunden er blevet meget chokeret, for at undgå at den skal forbinde smerten med stedet eller andre ting. Sådan noget som at blive på stedet til den slapper af igen og så lave nogle små nemme øvelser og få proppet en masse godbidder i hovedet på den, sådan at det hellere skulle være øvelserne eller godbidderne den skulle huske næste gang man kommer til stedet.

Er det noget i har prøvet, kan anbefale eller fraråde det?

Tænker at man nok heller ikke skal gøre for stort et nummer ud ad det, men hvad nu hvis man bare skynder sig at gå derfra, kan hunden så ikke tænke at vi sammen flygter fra det som gjorde ondt, og blive bange næste gang den ser noget som den har fokuseret på i øjeblikket?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Tak for jeres svar :-D

Efter jeg oprettede tråden her i går aftes, begyndte jeg på bogen "Hunden I Hverdagen" (af Irene Jarnved), og der står sjovt nok lige noget om elhegn i starten.

Hun skriver noget om psykisk førstehjælp, hvis hunden er blevet meget chokeret, for at undgå at den skal forbinde smerten med stedet eller andre ting. Sådan noget som at blive på stedet til den slapper af igen og så lave nogle små nemme øvelser og få proppet en masse godbidder i hovedet på den, sådan at det hellere skulle være øvelserne eller godbidderne den skulle huske næste gang man kommer til stedet.

Er det noget i har prøvet, kan anbefale eller fraråde det?

Tænker at man nok heller ikke skal gøre for stort et nummer ud ad det, men hvad nu hvis man bare skynder sig at gå derfra, kan hunden så ikke tænke at vi sammen flygter fra det som gjorde ondt, og blive bange næste gang den ser noget som den har fokuseret på i øjeblikket?

Der vil jeg give Irene ret - det er jo ret naturligt for os, at vi bliver der, da vi har foldene rundt om huset og hundene er med hver dag, så de lærer jo hurtigt, at el-hegnet bare er en ting og ikke noget som er farligt som sådan.

Havde vi ikke selv el-hegn, så ville jeg nok blive tæt ved og så ellers lave noget med hunden.. og komme igen nogle dage i træk.

Vi har aldrig selv haft en hund, der har fået 'varige mén' af nærkontakten med hegnet... de ved det er der og at man ikke skal snuse til det, men de er ikke angste :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hælder nok mere til at lade som ingenting, måske lave en lille dans eller noget andet der kan aflede hunden lidt. Jeg tror hurtigt at man kan få lavet et problem ud af noget, der reelt set ikke er et problem. Og så kan man jo også snildt komme til at betinge godbidderne negativt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Argh, kan man dét!?:shock:

Jamen det er da vigtigt at vide, hvorfor har jeg ikke læst det nogen steder:vedikke:

Ja - det virker desværre ikke kun den ene vej - altså at godbidder betinger adfærd positivt. Det virker også den anden vej rundt.

Sådan sat lidt på spidsen, så forestil dig at du havde smidt en håndfuld frolic på jorden. Idet din hund spiser en, så får den stød. Dermed bliver frolic'en forbundet med stødet.

Lidt ligesom når man stopfodrer en hund, der eks. er meget angst for et eller andet - så kan gobidderne meget nemt miste deres værdi, pga. konteksten. Omvendt kan man også give "dårlige" godbidder højere værdi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - det virker desværre ikke kun den ene vej - altså at godbidder betinger adfærd positivt. Det virker også den anden vej rundt.

Sådan sat lidt på spidsen, så forestil dig at du havde smidt en håndfuld frolic på jorden. Idet din hund spiser en, så får den stød. Dermed bliver frolic'en forbundet med stødet.

Lidt ligesom når man stopfodrer en hund, der eks. er meget angst for et eller andet - så kan gobidderne meget nemt miste deres værdi, pga. konteksten. Omvendt kan man også give "dårlige" godbidder højere værdi.

Ja okay det lyder meget logisk... Det er bare i alle de bøger jeg lige har læst den sidste uges tid (Hvalpen, Angst og separationsproblemer hos hunde, Fra hvalp til hund og Hunden i hverdagen), står der kun at mad i munden sænker stress niveauet. Så var det måske meget smart også lige at nævne det du skriver:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja okay det lyder meget logisk... Det er bare i alle de bøger jeg lige har læst den sidste uges tid (Hvalpen, Angst og separationsproblemer hos hunde, Fra hvalp til hund og Hunden i hverdagen), står der kun at mad i munden sænker stress niveauet. Så var det måske meget smart også lige at nævne det du skriver:???:

Jamen det er jo sådan set også rigtigt. Mad sætter gang i fordøjelsessystemet som sænker stressniveauet. Men man kan bare også komme til at betinge dem negativt, hvis man bruger dem forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er jo sådan set også rigtigt. Mad sætter gang i fordøjelsessystemet som sænker stressniveauet. Men man kan bare også komme til at betinge dem negativt, hvis man bruger dem forkert.

Okay, så det er noget med at sørge for at hunden har fokus på noget andet end det negative?

Nu sidder jeg lige med bogen og hun skriver faktisk også først, bliv på stedet og vent til den er rimelig afslappet og kontaktvillig (normalt 15-30 minutter), og så først bagefter at man kan tilbyde den godbider og øvelser hvis den har lyst:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Måske man skulle afprøve den på sig selv - købe en plade chokolade og idet man stopper et stykke i munden, så tager man fat om el-hegnet :hmm:

Det ville altså gøre mit projekt vægttab noget lettere, dog har jeg på fornemmelsen, at der skal mere end en plade til - jeg har jo mange års 'forkert træning' at skulle omvende :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites