Hop til indhold

CL (ceroid lipofuscinonsis)


luciente
 Share

Recommended Posts

Gæst meinertn

Det tror jeg desværre ikke :-( De tibetanske terrier bliver testet ved Universitetet i Missouri (google Caninegeneticdiseases og du får linket til deres side). Men der står ikke opført noget om Dansk-Svensk Gårdhund.

 

Du kan evt. tage kontak til Liz Hansen fra universitetet - hun er smadder sød og hende der er ansvarlig for udvikling af diverse tests. Måske gårdhunde-klubben vil være med til udviklingen af sådan en test. Der skal bruges en masse DNA prøver for at forskerne kan udvikle deres test. Det blev gjort for den Tibetanske Terrier for nogen år siden - og idag har vi en test :-)

 

/Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg desværre ikke :-( De tibetanske terrier bliver testet ved Universitetet i Missouri (google Caninegeneticdiseases og du får linket til deres side). Men der står ikke opført noget om Dansk-Svensk Gårdhund.

 

Du kan evt. tage kontak til Liz Hansen fra universitetet - hun er smadder sød og hende der er ansvarlig for udvikling af diverse tests. Måske gårdhunde-klubben vil være med til udviklingen af sådan en test. Der skal bruges en masse DNA prøver for at forskerne kan udvikle deres test. Det blev gjort for den Tibetanske Terrier for nogen år siden - og idag har vi en test :-)

 

/Louise

Tusind tak. Hvor arbejder Liz Hansen? I Missouri?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst meinertn

Ja hun er kontaktpersonen på Universitetet i Missouri (tryk Contact Us på deres hjemmeside og Liz' mailadresse kommer op).

 

Jeg håber hun kan hjælpe jer - hun er som sagt meget sød, men har også meget travlt og får mage henvendelser, så hvis hun ikke lige svare så må man godt rykke hende for svar efter nogen dage :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg desværre ikke :-( De tibetanske terrier bliver testet ved Universitetet i Missouri (google Caninegeneticdiseases og du får linket til deres side). Men der står ikke opført noget om Dansk-Svensk Gårdhund.

 

Du kan evt. tage kontak til Liz Hansen fra universitetet - hun er smadder sød og hende der er ansvarlig for udvikling af diverse tests. Måske gårdhunde-klubben vil være med til udviklingen af sådan en test. Der skal bruges en masse DNA prøver for at forskerne kan udvikle deres test. Det blev gjort for den Tibetanske Terrier for nogen år siden - og idag har vi en test :-)

 

/Louise

 

Men hvis genet for sygdommen er isoleret og kan testes hos en tibbe - så kan det vel også testes hos en DSG.

 

Ellers så kan man altid spørge dyrlægen, som kan undersøge det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst meinertn

Problemet er at CCL involvere flere gener og er ikke en ligefrem sygdom sådan at genteste for.

Så for at udvikle en gentest for en given race er forskerne nødt til at have DNA prøver fra hunde af den race som er testet positiv for CCL ved de traditionelle tests og derudover have adgang til DNA prøver fra gamle hunde af samme race som ikke har udviklet sygdommen (en kontrol gruppe om man vil).

 

I Tibetanerklubben blev medlemmer med gamle hunde opfordret til at indsende DNA således at der var rigeligt med kontrol DNA.

 

/Louise

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er at CCL involvere flere gener og er ikke en ligefrem sygdom sådan at genteste for.

Så for at udvikle en gentest for en given race er forskerne nødt til at have DNA prøver fra hunde af den race som er testet positiv for CCL ved de traditionelle tests og derudover have adgang til DNA prøver fra gamle hunde af samme race som ikke har udviklet sygdommen (en kontrol gruppe om man vil).

 

I Tibetanerklubben blev medlemmer med gamle hunde opfordret til at indsende DNA således at der var rigeligt med kontrol DNA.

 

/Louise

 

Arh - på den måde!

Tak for forklaringen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst meinertn
Jeg har været i kontakt med Gårdhundeklubben og de var ikke interesserede i at forholde sig til problemet; sådan læste jeg det, men jeg er også følelsesmæssigt involveret i sagen.

 

Hvis du har en hund som er ramt af sygdommen, så synes jeg du skal kontakte Liz Hansen og hører hende om hun ikke kunne tænke sig en DNA prøve til hendes lager.

Så kan det jo godt være hun ikke har så mange andre prøver fra gårdhunde, men måske i fremtiden hun får og så kan hun tage din prøve frem fra fryseren til forsøgene.

Det er blot et kind-skab som de skal have med deres særlige kit :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har en hund som er ramt af sygdommen, så synes jeg du skal kontakte Liz Hansen og hører hende om hun ikke kunne tænke sig en DNA prøve til hendes lager.

Så kan det jo godt være hun ikke har så mange andre prøver fra gårdhunde, men måske i fremtiden hun får og så kan hun tage din prøve frem fra fryseren til forsøgene.

Det er blot et kind-skab som de skal have med deres særlige kit :-D

Det lader til at det aligevel har hjulpet at vi er nogle stykker der har henvendt sig. Min hund skal nok obduceres, så der kommer noget dokumentation på bordet. Det hjælper ikke os, men måske andre. Det er forfærdeligt at se sin glade unge hunde forvandle sig til en rystende skygge af sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der gider at forklare hvad det er for en sygdom?

Det er en arvelig sygdom; der ophobes affaldsstoffer i hjernen og på et tidspunkt vil det ødelægge de raske hjerneceller. Symptomerne kan være synsforstyrrelser, ekstrem lydfølsomhed, angst for kendte situationer, raserianfald mmm. Oftest ser man symptomer omkring 15-18 måneder og de færreste hunde lever til de er to år. Det skal de så heller ikke for livet bliver et helvede for dem og det bliver synligt værre, uge for uge. Jeg har desværre fulgt to på tæt hold; min egen skal aflives i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en arvelig sygdom; der ophobes affaldsstoffer i hjernen og på et tidspunkt vil det ødelægge de raske hjerneceller. Symptomerne kan være synsforstyrrelser, ekstrem lydfølsomhed, angst for kendte situationer, raserianfald mmm. Oftest ser man symptomer omkring 15-18 måneder og de færreste hunde lever til de er to år. Det skal de så heller ikke for livet bliver et helvede for dem og det bliver synligt værre, uge for uge. Jeg har desværre fulgt to på tæt hold; min egen skal aflives i morgen.

 

Det var da helt vildt! :shock: Har aldrig hørt om den sygdom før!

 

:ae: det er aldrig sjovt at aflive et dyr alt alt for tidligt! :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...