Hop til indhold

Hund i snor


Siri
 Share

Recommended Posts

I januar havde vi et forslag oppe at vende i byrådet i Aalborg omkring at MH skulle forbydes fra hundeskove og samtidig at alle hunde skulle holdes i snor på offentlige områder.

Er der nogen af jer, der ved om det er gennemført?

 

Jeg ved at der i dag findes kommuner, hvor det er påbudt at holde sin hund i snor på offentlige områder. Er der nogen af jer, der bor i sådan en? For jeg er så nysgerrig omkring hvordan man får det til at fungere i praksis. Hvordan træner man, hvordan lufter man og lader hunden strække ud osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er referater fra alle byrådsmøder på kommunernes hjemmesider, så det skulle være til at finde ud af.

 

Heldigvis bor jeg ikke i en kommune af den slags, så kan ikke bidrage med erfaringer.

 

Se, så blev jeg da så meget klogere i dag - tak for fiffet.

Jeg kan finde omtalte sag i referatet fra d. 20/1 hvor afgørelsen er: anbefales. Det kan åbenbart både anbefales eller godkendes.

 

Hvem kan tage beslutning om den endelige lov - er det byrådet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at der i dag findes kommuner, hvor det er påbudt at holde sin hund i snor på offentlige områder. Er der nogen af jer, der bor i sådan en? For jeg er så nysgerrig omkring hvordan man får det til at fungere i praksis. Hvordan træner man, hvordan lufter man og lader hunden strække ud osv.

på samme måde som hvis man havde en hund der ikke kan være i snor..

 

en lang linie eller man lader være.

 

For os listehunde ejer lader vi helt være og nøjes med haven, heldigvis har vi sådan en.

 

Vores kommune har så vidt jeg ved ikke ændret på deres "regler" så ved ikke hvordan de forholder sig til de nye regler.

 

Dog har kommunen fået lavet en hundeskov her i byen, har dog ingen planer om at besøge den.

Link til indlæg
Del på andre sites

på samme måde som hvis man havde en hund der ikke kan være i snor..

 

en lang linie eller man lader være.

 

For os listehunde ejer lader vi helt være og nøjes med haven, heldigvis har vi sådan en.

 

Vores kommune har så vidt jeg ved ikke ændret på deres "regler" så ved ikke hvordan de forholder sig til de nye regler.

 

Dog har kommunen fået lavet en hundeskov her i byen, har dog ingen planer om at besøge den.

 

Men hvordan får man så trænet? Eller gør man ikke det...? Altså jeg tænker, at pludselig kan man jo ikke træne alle offentlige steder og det er de færreste, der har en privat træningsplads.

 

Et andet spørgsmål er hvordan vi som træningsplads forholder os til loven, såfremt den bliver indført. Jeg har virkelig svært ved at se hvordan det skal kunne lade sig gøre... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvordan får man så trænet? Eller gør man ikke det...? Altså jeg tænker, at pludselig kan man jo ikke træne alle offentlige steder og det er de færreste, der har en privat træningsplads.

 

Et andet spørgsmål er hvordan vi som træningsplads forholder os til loven, såfremt den bliver indført. Jeg har virkelig svært ved at se hvordan det skal kunne lade sig gøre... :vedikke:

Man træner ikke, og slet ikke i de her mindre byer jeg bor i, for der er alle trænings pladserne offentlige.

 

Og selvom pladserne ville være privat er der flere der slet ikke vil have listehunde/MK/kamphunde på deres trænings hold, til dels pga. pres fra de andre tilmeldte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man træner ikke, og slet ikke i de her mindre byer jeg bor i, for der er alle trænings pladserne offentlige.

 

Og selvom pladserne ville være privat er der flere der slet ikke vil have listehunde/MK/kamphunde på deres trænings hold, til dels pga. pres fra de andre tilmeldte.

 

Men altså så betyder det jo at alle HF'er der har arbejdshunde, de skal omstille sig på at få andre mindre krævende racer fremover. For man kan altså ikke have en BC uden at træne...

 

Jeg synes det skrider mere og mere i det danske samfund. Det er snart kriminielt bare at overveje at anskaffe sig en hund. Det er sgu en hel fornøjelse at være på besøg i udlandet med hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

En træningsplads er ikke et offentligt område, så I kan fortsætte som altid.

Nogle træningspladser er offentlige områder. Det er derfor, at listehunde ikke - som andre hunde - kan trænes i fx DcH. De kan naturligvis godt møde op og også få lov at betale samme kontingent, men forholdene for dem er væsentligt anderledes, eftersom de skal bære mundkurv og være i line.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, vores er. Det er en sportsplads og kategoriseres som offentligt område. Vi spurgte nemlig ifm. MH-loven.

 

Hvem spurgte I?

Hvis sportspladser er offentlige områder, må jeg så gerne gå tur med min hund på en fodboldbane medens der spilles kamp?

Der er vist noget, der ikke helt hænger sammen her... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det kan jeg da ikke hvis det er offentligt område og der samtidig er linepåbud for alle hunde...

Træningsarealerne i DcH er offentlige områder. Alle hunde, der ikke er listehunde, trænes i løs tilstand. Dette er ikke ændret. Ellers kunne ingen hunde jo træne selve programmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem spurgte I?

Hvis sportspladser er offentlige områder, må jeg så gerne gå tur med min hund på en fodboldbane medens der spilles kamp?

Der er vist noget, der ikke helt hænger sammen her... :hmm:

 

i Aarhus Kommune er det således, at arealer lejet af kommunen er offentlige og tilgængelige for allemand, dog har lejer førsteret til arealerne dvs. andre er udelukket fra at anvende arealerne, når lejer benytter dem, fx. til træning, kamp, prøver etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Træningsarealerne i DcH er offentlige områder. Alle hunde, der ikke er listehunde, trænes i løs tilstand. Dette er ikke ændret. Ellers kunne ingen hunde jo træne selve programmet.

 

Men såfremt kommunen beslutter at inden for kommunegrænserne, der skal alle hunde være i snor på offentlige arealer - så ophæves DcHs egne regler jo med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem spurgte I?

Hvis sportspladser er offentlige områder, må jeg så gerne gå tur med min hund på en fodboldbane medens der spilles kamp?

Der er vist noget, der ikke helt hænger sammen her... :hmm:

Vi spurgte kommunen - som jo er dem, der har udlånt det offentlige areal til os. Og bare fordi vi er der og har træning er andre folk også velkomne til at bruge arealet. Sådan har det altid været hos os - hvordan det er andre steder aner jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men såfremt kommunen beslutter at inden for kommunegrænserne, der skal alle hunde være i snor på offentlige arealer - så ophæves DcHs egne regler jo med det samme.

Det gør de nok næppe, for DcH betaler vist godt for at låne arealerne. Og sikke da også et ramaskrig, der ville blive, hvis Danmarks største hundeklub ikke længere havde arealer at træne på.

 

Vi skal blot overholde hundeloven, så er alting ret frit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det kan jeg da ikke hvis det er offentligt område og der samtidig er linepåbud for alle hunde...

Jeg tvivler stærkt på, at du kan finde et eneste DcH-areal, hvor en BC ikke må trænes uden line. Det ville have givet genlyd overalt og selv mine senile ører ville ikke have kunnet undgå at opfatte det. :-D

 

Men måske der kunne blive tale om linepligt uden for DcH's træningstider.....det ved jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør de nok næppe, for DcH betaler vist godt for at låne arealerne. Og sikke da også et ramaskrig, der ville blive, hvis Danmarks største hundeklub ikke længere havde arealer at træne på.

 

Vi skal blot overholde hundeloven, så er alting ret frit.

 

Du er ikke helt med kan jeg se, Sagen er at hvis kommunen beslutter at ALLE hunde skal føres i snor på offentlig område overalt i kommunen, så er det helt og aldeles ligegyldigt om det er en BC en Puddel eller hvad som helst, så skal den være i snor, og hvis DcH træner på kommunens areal så er det offentligt område og derfor skal hunde være i snor, lige som nu hvor man alle de steder hvor der er træning på offentlige område skal føre sine listehunde i snor og med mundkurv, det gælder også DcH træning hvis den foregår på offentlig område, fx kommunens jord som venligst er udlånt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...