Hop til indhold

Flexi


Gæst FrøkenWhipsy
 Share

Recommended Posts

Gæst FrøkenWhipsy

Ja altså - jeg har aldrig været særlig begejstret for flexi-liner og var helt sikker på at sådan en skulle jeg i hvert fald ikke have!

Men...Jeg må krybe til korset og indrømme at jeg godt kan se det smarte i det i og med at Qairo kan få større bevægelsesfrihed når vi er på tur, hvilket oftes er i en skov hvor der også er en del vildt og løbere.

Jeg har derfor kigget lidt på en slags flexi, men hvor det er med bredt bånd , istedet for tynd nylonline så hverken hund/ejer kommer til skade på uheldigvis.

 

Erfaringer med denne slags flexi modtages med kyshånd ! Jeg er nemlig stadig ikke helt overbevist...synes bare det er lidt træls at holde styr på en sporline...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke den med det brede.. bare den almindelige.. Sådan har vi haft i 7 år og ingen er kommet til skade endnu;-) Og jeg har heller ikke oplevet det med nogen af vores gåture-venner, der bruger flexiline..

 

Jeg synes den er perfekt til os. Luna beder ofte selv om at komme i snor og så snart hun er kommet i snor, futter hun fremad igen og det er altså træls i almindelig snor..

 

Så her får den kun thumbs up..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid brugt Flex liner til begge mine hunde - samtidig :-D

Jeg bor et sted hvor det ikke er tilladt at slippe hundene løs, med mindre man vil bryde loven, så jeg er nødt til at bruge flexliner - ellers fik de aldrig rørt sig.

 

De er aldrig kommet til skade og lærer hurtigt at krybe under eller gå/hoppe over hinandens liner. Det fungerer perfekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi elsker også flexi og har ikke problemer med Smilla trækker. Dem jeg har mødt, der(forsøgsvis) har haft de brede har ikke været begejstret for dem. Jeg lurede nemlig også på dem en overgang. Vi er dog heller aldrig kommet til skade (bortset fra jeg brændte fingrene lidt i starten, når jeg ikke lige tænkte over at jeg ikke skulle holde i selve linen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
Vi elsker også flexi og har ikke problemer med Smilla trækker. Dem jeg har mødt, der(forsøgsvis) har haft de brede har ikke været begejstret for dem. Jeg lurede nemlig også på dem en overgang. Vi er dog heller aldrig kommet til skade (bortset fra jeg brændte fingrene lidt i starten, når jeg ikke lige tænkte over at jeg ikke skulle holde i selve linen..

 

Ved du hvorfor begejstringen ikke har været stor ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt Flex-line i 9-10 år nu og er super glad for den, herhjemme er den en uundværlig del af "line-sortimentet" :-D

 

Jeg havde en bred til Max og solgte den hurtigt igen, 1. den er langt tungere end en tilsvarerne alm. og 2. den fandtes kun i 5 m. længde til hans størrelse hvor i mod den alm. kommer i 8 m. og de sidste 2 m. gør en dejlig og stor forskel :-D

 

Jeg har i alle årerne ikke oplevet ulykker el.lig., hunden skal lige lære at begå sig i den men meste af alt, skal man selv lære at bruge den hensigtsmæssigt og hensynsfuldt. Det kommer med øvelse og forudseenhed og så er det et no-go imø, at lade hunde lege i flex (eller i line overhovedet) :blink:

 

Jeg har hørt om en schæfer der fik lov at lege med en hund i flex og schæferen endte med et brækket ben og en stor regning :cry: - så ingen leg i flex! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst whippetejer

Jeg har også en whippet og bruger flexline og det du skal huske på er at de kun bruger 2 skridt til at komme i top fart, så hvis han ikke lige ved hvorlang linien er, bliver han stoppet meget hårdt.

 

Så jeg prøver kun at bruge flex med sele og har trænet ham til at stoppe med kommandoen rolig, men det virker ikke ligealtid, der er jo nogle ting som skal jages :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvorfor begejstringen ikke har været stor ?

 

Jeg kan simpelthen ikke huske det. :oops:

 

FrøkenWhipsy - fik engang et råd af amocca herinde fra at sige fleeeee'ex hvis Smilla lige pludselig ser sit snit til at jage en fugl mens hun er i flexline. Det er så en advarsel om, at lige om lidt strammer line (får du et ryk, hvis du ikke standser) og det virker ret godt. Hun stopper eller sætter i hvert fald farten markant ned på signalet nu. Ellers prøver jeg som regel at bremse hende med linen (knappen) så hun ikke når så højt op i fart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt Flex-line i 9-10 år nu og er super glad for den, herhjemme er den en uundværlig del af "line-sortimentet" :-D

 

Jeg havde en bred til Max og solgte den hurtigt igen, 1. den er langt tungere end en tilsvarerne alm. og 2. den fandtes kun i 5 m. længde til hans størrelse hvor i mod den alm. kommer i 8 m. og de sidste 2 m. gør en dejlig og stor forskel :-D

 

Jeg har i alle årerne ikke oplevet ulykker el.lig., hunden skal lige lære at begå sig i den men meste af alt, skal man selv lære at bruge den hensigtsmæssigt og hensynsfuldt. Det kommer med øvelse og forudseenhed og så er det et no-go imø, at lade hunde lege i flex (eller i line overhovedet) :blink:

 

Jeg har hørt om en schæfer der fik lov at lege med en hund i flex og schæferen endte med et brækket ben og en stor regning :cry: - så ingen leg i flex! ;-)

 

Fnis K, sorry men er det ikke 3 meter ekstra man får:engel:

 

Og til det sidste.. Luna får slet ikke lov til at lege med snor på.. Hverken flexi eller almindelig.. Og heller ikke halsbånd på..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft den flade 3 meter og den var da ok, men det er ikke mange meters friløb. desuden skal den tørre udrullet efter en tur i regnvejr.

Desuden er den flade bare mere tung og klodset:genert:

 

Der er mange herude, der bruger flex min IH GUDER, hvor er der mange, der tror de ejer stierne med en flex:damn:

Hunden fiser ud på stien og når folk så ikke er OBS, så tager det en rum tid at få halet hunden ind igen alt imens cyklen holder og venter:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Her bruger vi også Flexi på tur, vi har den brede og er fint tilfredse med den :-D.

 

Har aldrig haft den tynde så ved ikke hvad forskellen er, men den brede fungere ihverfald helt fint for os :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft den flade 3 meter og den var da ok, men det er ikke mange meters friløb. desuden skal den tørre udrullet efter en tur i regnvejr.

Desuden er den flade bare mere tung og klodset:genert:

 

Der er mange herude, der bruger flex min IH GUDER, hvor er der mange, der tror de ejer stierne med en flex:damn:

Hunden fiser ud på stien og når folk så ikke er OBS, så tager det en rum tid at få halet hunden ind igen alt imens cyklen holder og venter:evil:

 

Ja der er desværre nogle, der ikke helt lige har fattet at man skal passe på..

 

Når vi går tur, tager jeg altid Luna ind til siden, hvis der kommer nogen imod os eller bag os.. Også i skoven, så løberne og mountainbikerne kan komme forbi:-D Bare fordi hun kan fylde det hele, betyder det ikke, at hun skal

Link til indlæg
Del på andre sites

vi bruger også flexi til halfdan, og jeg synes, at det er super, det har virkelig givet ham noget mere frihed! jeg kom først i gang med at bruge den da han var 9-10 måneder, og nu fatter jeg faktisk ikke, at jeg ikke syntes den var noget værd før :vedikke:

 

det er dog ris til egen røv, når jeg i en periode ikke har gået med almindelig line - så glemmer han lige som alt det der med at gå pænt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fnis K, sorry men er det ikke 3 meter ekstra man får:engel:

 

Og til det sidste.. Luna får slet ikke lov til at lege med snor på.. Hverken flexi eller almindelig.. Og heller ikke halsbånd på..

Hårh! En mindre detalje :fornaermet::lol:

 

Og jeg har det på samme vis, ingen leg i snor ;-)

 

Tilføjelse: Jeg ruller altid min flex helt ud og låser den når vi har været ude i regnvejr så den kan tørre igennem, ellers mørner den over tid og mister brudstyrken - og så køber jeg også altid nr. større end jeg egentlig behøver, for ikke at gå og være nervøs for om den er stærk nok...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må melde mig som anonym flexi-bruger.

 

Jeg får en smule knopper af dem der render rundt med en hund i en fuldt udstrakt 8m flex på fortorvet. Der er jo ikke styr på hunden overhovedet, jeg har engang på kørt en hund (med cyklen), der pludselig besluttede sig for at løbe ud på cykelstien lige foran mig. Ikke specielt sjovt for hunden, ejeren eller mig. Der skete ikke noget, men det kunne der lige så godt have gjort.

 

Jeg får også pip af dem der lader hunden flexi sig rundt om alt muligt, som fx mine ben, mine hundesnore eller hunde med deres flex-line.

 

Jeg må dog indrømme at jeg selv er ejer af to 8 m flexi-liner med tynde snore. De bliver brugt i skoven og i sverige og ikke engang der er jeg i stand til at styre to hunde i flex.

 

(Måske min modvilje skyldes misundelse pga sløj motorik :hmm:)

Link til indlæg
Del på andre sites

sørg for Guds skyld for at han lærer at det ikke er farligt hvis du kommer til at tabe håndtaget.. Det larmer rimelig meget og en af mine venners hunde (en lurcher) blev så forskrækket at han stak af i panik, undgik med nød og næppe at blive kørt ned, blev viklet ind i et træ, panikkede og sprang sit læderhalsbånd! En nabo fangede ham. Han havde flere brandsår op og ned ad benene fra flexisnoren :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er flexihader. Brændt barn skyer ilden.

 

Jeg har fået brandsår på bare sommerben af andres flipsede flexede hunde. --Hvis Silke er løs og jeg siger til den anden ejer, at Silke ikke må hilse på hunde i snor, så fatter de det bare ikke, og flexer i stedet helt ud på de 8 meter mens ejeren forklarer at "jamen den gør altså ikke noget, det er bare fordi den ellers løber væk":neutral:. Og Silke styrter hen til mig for at få beskyttelse, for hun kender alt til den ækle snor, der vikler sig om hendes ben, når den anden hund insisterer på at "hilse" hele vejen rundt...

Så tager jeg hende i snor og RENDER min vej med hende:shock:. Vi vil simpelthen ikke stå og vente på at blive skadet IGEN, mens jeg forsøger at forklare den anden ejer om brugen af flexline..

 

Jeg kan godt se, at flexlinen kan være anvendelig, hvis man har god kontrol over sin hund. Og hvis man går et sted, hvor der ingen andre hunde er, f.eks. i en skov.

Hvis skovbetjentene blev så emsige, så vi skulle bruge flere tusinde kroner på bøder for at gå løs, så ville jeg nok anskaffe en flexline til Silke.

Men i samme øjeblik jeg så andre hunde, ville jeg skifte til almindelig træningsline. Ikke fordi jeg ikke kan styre Silke, men fordi andre hunde ikke respekterer en flexline på samme måde som man nogle gange kan forvente en vis respekt, hvis man har træningsline på.

 

---Da vi gik aftentur i går på en mark, der er løshundeområde, var ulykken IGEN lige ved at ske, fordi man jo ikke kan se en flexline i mørket..... Og Silke må/vil jo gerne hilse på andre løse hunde...

Denneher hund var en vild og ivrig hanhund. Og "ejeren" var to teenagetøsser, der fnisede og pjattede og pludselig havde en meget stærk lygte.. Plus 8m flexet hund.. --Snor på Silke og så RENDTE vi ellers af sted, så hun kunne komme et andet sted hen og få tisset af.....

De tøsser rendte sgu efter os??? :damn: Med hund og strakt flexline?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...