Hop til indhold

Lever jeres hunde op til racebeskrivelsen?


Doberfan
 Share

Recommended Posts

TEMPERAMENT:

Venlig Tjek, åben Tjek, opmærksom og levende Mere end bare levende til tider :-D. Jagtinstinktet er ubetydeligt. Han kan godt lide at jage, specielt fugle og hare :-D. Aldrig sky eller aggressiv. Tjek Racen er meget omgængelig og er ikke egnet som vagthund. Han blir en meget dårlig vagthund ihvertfald :lol:

 

KLASSIFIKATION:

Middelstor og elegang, en hvid, arktisk spidshund. Dens fremtræden giver indtryk af styrke, udholdenhed, charme, smidighed, værdighed og selvtillid.Helt enig :hjerte: Dens udtryk, det såkaldte "Samojed-smil", dannes ved en kombination af øjnenes form og placering og de let opadbuede mundvige. Han er god til at smile :hjerte: Kønspræget skal være klart markeret.

 

46011_10150255718015187_861345186_14542776_4976629_n.jpg

 

nurh:lun: og han kan også godt li sofaer:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
TEMPERAMENT:

Venlig, åben, opmærksom og levende. Jagtinstinktet er ubetydeligt. Aldrig sky eller aggressiv. Racen er meget omgængelig og er ikke egnet som vagthund.

 

Er ret enig med Daniella - altså bare med min hund. Og ja, totalt levende væsen :mrgreen: Han giver dog gerne lyd når han spotter noget der ikke bør være der, men han er aldrig truende, han siger ligesom bare "hallåå". Jagtinstinktet er ikke ubetydeligt, i hvert fald ikke når det gælder mus, han giver den totalt gas.

 

KLASSIFIKATION:

Middelstor og elegang, en hvid, arktisk spidshund. Dens fremtræden giver indtryk af styrke, udholdenhed, charme, smidighed, værdighed og selvtillid. Dens udtryk, det såkaldte "Samojed-smil", dannes ved en kombination af øjnenes form og placering og de let opadbuede mundvige. Kønspræget skal være klart markeret.

 

Det fremhævede - absolut! Og så smiiiiler han så sødt, næsten hele tiden :lun:

 

 

I forhold til oprindelig brug, er han også ok med:

 

I områdets sydlige egne blev hvide og sort/brun-brogede hunde brugt til at vogte rensdyr. I de nordlige egne var hundene rent hvide, havde et mildt temperament og blev brugt som jagt- og slædehunde. Samojedhundene levede tæt sammen med deres ejere; de sov endda med i teltene og blev brugt som "varmedunke".

 

Han er jo ret hvid når han er nyvasket, så måske jagte mus og fasaner er derfor :engel: Slæde er han jo absolut fantastisk til, og der er også nogle hyrdeinstinkter i ham - at lydigheden så halter, gør det selvfølgelig lidt svært at sende kommandoer på lang afstand...

Han gider ikke varme mig, jeg fryser ellers virkelig tit.

 

NÆSE:

Veludviklet; foretrækkes sort. På visse tider af året kan den være afbleget (såkaldt "Vinternæse"), men der skal dog altid være mørkt pigment ved næserandene.

 

:evil::evil::evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ret enig med Daniella - altså bare med min hund. Og ja, totalt levende væsen :mrgreen: Han giver dog gerne lyd når han spotter noget der ikke bør være der, men han er aldrig truende, han siger ligesom bare "hallåå". Jagtinstinktet er ikke ubetydeligt, i hvert fald ikke når det gælder mus, han giver den totalt gas.

 

 

 

Det fremhævede - absolut! Og så smiiiiler han så sødt, næsten hele tiden :lun:

 

 

I forhold til oprindelig brug, er han også ok med:

 

 

 

Han er jo ret hvid når han er nyvasket, så måske jagte mus og fasaner er derfor :engel: Slæde er han jo absolut fantastisk til, og der er også nogle hyrdeinstinkter i ham - at lydigheden så halter, gør det selvfølgelig lidt svært at sende kommandoer på lang afstand...

Han gider ikke varme mig, jeg fryser ellers virkelig tit.

 

 

 

:evil::evil::evil:

 

Skoskværte :-D:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Ved ikke hvordan man staver til det der sko noget så :fornaermet:

2. Haha ja tror ikke hans krop ville have så godt af det, måske du bare skulle prøve med soya :-D

 

Der er bare et k for meget :mrgreen: Skosværte..

Link til indlæg
Del på andre sites

Whippet (sakset fra myndeklubbens hjemmeside):

Det er en af de dejligste hunde af mellemstor type(44-51 cm). Det er en kærlig, hengiven venlig hund, der på trods af alle myter, er i stand til at opfylde de flestes krav til en hund. En whippet er 100% loyal overfor ejeren, den er nem at omgås, men stiller krav om udfordringer i hverdagen, da den ellers begynder at kede sig. Som alle andre mynder er en whippet særdeles intelligent, meget årvågen og nysgerrig.

Bortset fra det med intelligensen passer det vist fint :-D

 

En whippet ser meget ædel og elegant ud, men tag ikke fejl - den har knogler som en araberhest, og er bygget til den meget høje fart i terrænet, derfor er en whippet absolut ikke dyrlægens faste patient, racen er utrolig sund og kræver derfor normalt kun den årlige vaccination og sundhedstjek, men selvfølgelig kan der for enkelte opstå situationer hvor dyrlægen skal konsulteres. På grund af dens meget korte pels fælder en whippet ikke nævneværdigt, og lugter heller ikke af "hund".

 

Nanna er elegant når hun spurter rundt i kuperet terræn, men når hun drætter ud af kurven mens hun sover eller skøjter rundt på gulvet og er ved at vælte når hun ryster sig...ikke så meget ;-)

 

Hun har ikke fejlet noget i sit liv, men den med fældningen overholder hun helt sikkert ikke.

 

 

Hvor lydig er en whippet - præcis så lydig som andre hunde, men du skal som ejer af en whippet vide, at motiveringen som regel skal være mere spændende end hos de fleste andre racer, da du ellers vil opleve at din whippet kan reagere modvilligt. Overtræning er absolut ikke en fordel, men varierede måder at indlære på sikrer at du fortsat kan holde interessen fangen. Der er flere whippets som er blevet lydighedschampions i Danmark - beviset for at en whippet kan være lydig!!

 

Tja, lydig vil jeg nu ikke kalde hende. Hun er i stand til at lære og hun er MEGET motiveret af mad. Overvejer ind imellem om hun er forklædt labrador :banan:

 

 

Som tidligere beskrevet elsker en whippet udfordringer og dem findes der mange af f.eks. agility, lydighedstræning, baneløb, coursing og udstillinger. Herudover vil en whippet gerne lege, meget gerne med børn, den elsker at trække om kap, apportere hvis det lønner sig, og en "brydekamp" er heller ikke af vejen! Når anstrengelserne er overstået, er det bedste man kan byde sin whippet en plads i solen, helst i sofaen og meget gerne på det nyeste lammeskind. Her vil man opleve dens utrolige, næsten "katteagtige" smidighed, når den på en solrig plet vasker sig efter alle kunstens regler. Skulle der komme gæster, vil en whippet gøre opmærksom herpå, dog sjældent med vedvarende gøen, men på den måde som netop den synes er nødvendig!

 

Hmm, ja en plads i sofaen vil hun gerne have, faktisk kan hun slet ikke tåle at ligge på gulvet.

Katte-agtig vask ser vi ikke noget til her, men hun har rullet sig i en lort i dag :evil:

 

Sådan overordnet tror jeg hun passer meget godt i racebeskrivelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anvendelse: Denne lille spaniel-type, som både før og nu er brugt med så stor succes fra andeskjul, er en virkelig sporty hund med et livligt temperament. Den er harmonisk bygget, har en glansfuld pels med smukke farver, vel forsynet med behæng.

 

Temperament: En glad hund, men ikke støjende. Dens temperament bestemmes i høj grad af miljøet i hjemmet. Den er venlig, godmodig og vågen.

 

 

Det passer vist meget godt på Pajko, i hvertfald over for mennesker han kender :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ene beskrivelse jeg fandt:

Bichonerne hører til de ældste racer i Europa og har et henrivende væsen fuld af charme jaaaa, klogskab jøp, glæde ALTID og kærlighed ja og den er gengældt :hjerte:. Den er vagtsom uden at gø for meget fail! :roll:og det er en ideel lejlighedshund jojoo.... Den elsker at gå tur jaa :banan: men klarer sig af og til med mindre kun meget sjældent!. Den kan sno sin ejer om sin pote :genert: og man kan næsten ikke blive vred på den eller modstå dens hengivenhed. Den robuste meget!, selvbevidste yes lille rad hun er SÅ meget en lille rad - den lille bølle behøver omhyggelig pleje for at se manerlig ud. Den skal børstes grundigt mindst 1 gang om ugen host host og bades og føntørres 1 gang om måneden. Pelsen klippes i facon. Denne herlige hund har en stigende popularitet ja det er vildt som man ser flere og flere :klap:

Og en anden jeg fandt:

De fleste Bichoner tilpasser sig helt og aldeles familiens rutiner og gøremål ja bestemt. Racen er dog følsom, så det er vigtigt man ikke behandler hunden hårdhændet eller uretfærdigt. MEGET følsom ja...

 

En Bichon Frisé er nem ja, medgørlig ja, hengiven jaa, venlig jaa og social ja det er hun da, men ikke overvældende. Hun er ikke så interesseret i fremmede medmindre de har godbidder. Men når hun kender folk, så får de masser af kærlighed og opmærksomhed . Racens oprindelse som selskabshund, gør Bichonen meget kontaktsøgende og menneskeglad. Omgang med børn, mindre husdyr og fremmede er normalt ganske uproblematisk. jøp

 

En Bichon Frisé er nært knyttet til sin familie meget, og egner sig dårligt til isolation i mange timer af gangen. tjoo...men sgu os mig, der ik har trænet det :genert: Racen skal helst med sin familie så tit som muligt, og bryder sig ikke om at blive efterladt alene hjemme. jøp Hundegårde er helt udelukket, hvis man vil have en velfungerende Bichon Frisé. har ik prøvet og ville heller ik prøve med hende

 

Hundene er intelligente, og lærer nemt basal lydighed. JA! :klap: De kan også sagtens trænes op til mere avancerede cirkuskunstner og tricks. os' det :klap:

 

Bichonen fungerer også udmærket som vagthund jo jo; men er samtidig ikke så gøende narh...ikke derhjemme...hehe., at den er problematisk at holde i lejligheder og etagebyggeri.

 

Så alt i alt, så passer hun vist meget godt...min lille dejlige bølle-vaps :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hugget fra A9s indlæg: "Schæferhunden skal i sit væsen være harmonisk, nervefast, selvsikker, absolut frimodig og (når den ikke er bragt i affekt) fuldstændig fredelig, og samtidig være opmærksom og let at føre. Den skal besidde mod, kampdrift og hårdhed for at være egnet som ledsagehund, vagt-, forsvars- og tjenestehund samt som hyrdehund/vogterhund."

... Jeg fatter ikke hvorfor det ikke nævnes at schæferhunden ofte skal gø, pibe eller på anden måde gøre opmærksom på sig selv med HØJE lyde. :mrgreen: Det må da være en fejl. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

"Stor hund i lille format" - Hej Oskar :vinken::mrgreen:

 

Nå ja, og selvfølgelig:

Lille, kompakt, rynket ansigt, krøllet hale, fløjlsbløde ører, charme, livlig og intense, mørke, runde øjne.

 

Hvad med temperamentet? Læste i min bog, at den er "en herlig blanding af værdighed og komedie". Er det Oskar?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved jo ikke, hvad der er i Tyson ud over pomeranian (måske papillon?), men han passer i hvert fald fint på pomsens racebeskrivelse:

 

Pomeranian er meget tæt knyttet til sin familie, som den vogter med gøen, hvis der sker noget uventet. Det er en race, der er reserveret overfor fremmede, men imødekommende overfor dem, som den kender. Den er meget rutinepræget, og vil gerne være i centrum .

Den er meget intelligent og derfor forholdsvis nem at træne, men skal kunne se et formål med træningen og kræver derfor løbende nye udfordringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med temperamentet? Læste i min bog, at den er "en herlig blanding af værdighed og komedie". Er det Oskar?

Jo, det kan man vidst roligt sige :-)

Han er vidst et ret godt eksempel på en mops. Han vimser efter sine mennesker, og vil gøre alt for at behage os.

Laver jeg hulkelyde står han og kigger intenst på mig, mens hans hoved vælter fra side til side. Er jeg helt oppe og køre, hopper han gladeligt rundt om mig.

Når jeg kommer hjem fra skole, og han kan høre bilen ude i gårdspladsen, så sætter han sig (for det meste) lige foran hoveddøren og venter pænt på mig. Når døren så går op hopper og danser han af glæde, som om vi ikke har set hinanden i en evighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...