Hop til indhold

Lever jeres hunde op til racebeskrivelsen?


Doberfan
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg er lidt nysgerrig.

 

Min race blev jo skabt som en personlig beskytter for en tysk skatteinkassator og skulle som sådan være ret vagtsom, men det oplever jeg overhovedet ikke. De er vanvittigt glade for alle mennesker, og alle er velkomne. Kun en enkelt af dem jeg har haft gør, når nogen nærmer sig huset, eller dørklokken ringer, men så snart der bliver sagt OK, er de bare begejstrede for flere hænder, der kan nusse dem.

 

Dog tror jeg nok, at de ville beskytte mig, hvis nogen prøvede at gøre mig ondt, men det er kun et gæt, det har jo ikke været prøvet - og forhåbentlig forbliver det sådan. Men det kan jeg jo egentlig forestille mig ville være tilfældet for næsten alle racer.

 

Men generelt, er jeres hunde sådan som racebeskrivelsen siger? Hører også gerne om blandinger og hvilken del af blandingen de mest ligner, både fysisk og mentalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

skulle som sådan være ret vagtsom, men det oplever jeg overhovedet ikke.

 

Er der ikke sket noget voldsomt med udviklingen hos dobermen? Synes de er gået fra frygtelige til en race, jeg kunne overveje :cool:

 

Papilloner skulle vist være beregnet til selskab og vagt - begge dele er mine suveræne til.

 

Derudover er de jo spaniels og dermed fuglehunde, Petrine har været med på jagt og er meget interesseret i fugle (Zamzam har ikke fundet sin indre jagthund og tror vi holder det sådan)

 

Min søsters ridgeback er overhovedet ikke som en oprindelig, hvis han så en løve ville han løbe skrigende bort :klap: han har ingen vagt eller beskytterevner overhovedet.

 

Bastarden er en rigtig terrier og vi skal snart i rævegrav - tror hun har samtlige grundinstinkter i behold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie er jo et tavleløst kræ. Alligevel er jeg , for et par år siden, blevet antastet af en tysk turist, der sagde at han var "Doggen-aufzüchter" og at lillepigen var den flotteste tæve, han nogensinde havde set, så han ville gerne købe hende - wie viele euro?

 

Dertil måtte jeg så svare at hun dels ikke var til salg og i øvrigt ikke havde stamtavle.

Til det med stamtavlen sagde han, at det skam intet betød for han havde et par stykker liggende derhjemme...

 

Så en eller anden standard lever hun vel op til :vedikke: Selv om hun vist har for meget mule efter både dansk og amerikansk smag - men sådan synes jeg nu selv en grande skal se ud, og håber også jeg kan finde en hængemule en evt. næste gang.

Temperamentsmæssigt er hun helt sin egen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie er jo et tavleløst kræ. Alligevel er jeg , for et par år siden, blevet antastet af en tysk turist, der sagde at han var "Doggen-aufzüchter" og at lillepigen var den flotteste tæve, han nogensinde havde set, så han ville gerne købe hende - wie viele euro?

 

Dertil måtte jeg så svare at hun dels ikke var til salg og i øvrigt ikke havde stamtavle.

Til det med stamtavlen sagde han, at det skam intet betød for han havde et par stykker liggende derhjemme...

 

Så en eller anden standard lever hun vel op til :vedikke: Selv om hun vist har for meget mule efter både dansk og amerikansk smag - men sådan synes jeg nu selv en grande skal se ud, og håber også jeg kan finde en hængemule en evt. næste gang.

Temperamentsmæssigt er hun helt sin egen :lol:

 

:lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min border collie er jo skabt til at hyrde - primært får. Og den arbejdsegenskab er i allerhøjeste grad bevaret (hos arbejdslinjerne - ikke hos udstillingslinjerne).

Min tæppetisser er skabt til at være skibshund og vagthund. Hun har godt nok været med på skib, men nogen vagthund bliver hun vist aldrig.

Min græske rundkørsel er med garanti et produkt af evolution. Jeg tror hun er skabt til, at tigge mad og overleve. Og det er hun ret god til :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bortset fra at passioneret vandhund ikke er det første jeg ville beskrive skipper som så passer han 100% på racebeskrivelsen :-D

 

Temperament:

Godmodig og meget adræt. Den har en fremragende lugtesans, “blød mund” (skånsom vildtbehandling) og er en passioneret vandhund. Den tilpasser sig let og er en hengiven følgesvend. Den er intelligent, ivrig og villig til at adlyde, med et stærkt ønske om at behage. Dens væsen er venligt, uden antydning af aggressivitet eller ubegrundet skyhed.

 

Ej den bløde mund ved jeg ikke helt med, men det er udelukkende en førerfejl fordi vi har lært ham at trækkelege er sjove :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bortset fra at passioneret vandhund ikke er det første jeg ville beskrive skipper som så passer han 100% på racebeskrivelsen :-D

 

Temperament:

Godmodig og meget adræt. Den har en fremragende lugtesans, “blød mund” (skånsom vildtbehandling) og er en passioneret vandhund. Den tilpasser sig let og er en hengiven følgesvend. Den er intelligent, ivrig og villig til at adlyde, med et stærkt ønske om at behage. Dens væsen er venligt, uden antydning af aggressivitet eller ubegrundet skyhed.

 

Ej den bløde mund ved jeg ikke helt med, men det er udelukkende en førerfejl fordi vi har lært ham at trækkelege er sjove :stupid:

 

Luna passer også meget godt på beskrivelsen.. Og jeg tror, at fik vi fjernet - eller puttet elastik i - vores "navlestreng", så ville hun også synes vandet var sjovt.. Det er ihvertfald planen for sommeren.. at hun opdager glæden ved det:mrgreen::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den dansk-svenske gårdhund er nemlig en lille tjek, ivrig tjek og energifyldt tjekhund, der er hurtig både i hovedet og på benene tjek. Den elsker leg og udfordringer tjek. Den har da også et jagtinstinkt, der gør den ivrig efter at grave efter muldvarpe og mosegrise - så pas på dine flotte blomsterbede TJEK :rolleyes:.

Den dansk-svenske gårdhund er adræt tjek, og kan den se et formål med det, er der næsten ikke den forhindring eller det hegn, som den ikke kan springe over ooog tjek. Den elsker også at lære nye tricks og er god til det tjek med tjek på. Derfor er racen også tit blevet brugt som cirkushund.

 

Det giver næsten sig selv, at den lille, glade hund er vild med at lege med børn tjek. Den kaster sig begejstret ud i alle slags aktiviteter tjek - men på trods af dens høje aktivitetsniveau har den nemt ved at falde til ro igen. tjek.

 

Sååå jo ja min hund lever op til det der blev lovet! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvor finder man sådan en racebeskrivelse henne :genert:

 

jeg gik ind på retrieverklubbens hjemmeside, mon ikke janni har en på sin? eller klubben for små selskabshunde :hmm:

 

EDIT: her var den: Temperament: Meget hengiven og lydig over for sin herre, opmærksom og lydhør, veltilpas under alle forhold og i stand til at være rolig og stilfærdig, når det kræves af den. Med sit frejdige og følsomme blik søger den at forstå, hvad der forventes af den.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg gik ind på retrieverklubbens hjemmeside, mon ikke janni har en på sin? eller klubben for små selskabshunde :hmm:

 

EDIT: her var den: Temperament: Meget hengiven og lydig over for sin herre, opmærksom og lydhør, veltilpas under alle forhold og i stand til at være rolig og stilfærdig, når det kræves af den. Med sit frejdige og følsomme blik søger den at forstå, hvad der forventes af den.

 

vi fandt den i samme sekund! det er ikke sådan, at det ikke-passer på halfdan - men på den anden side, var det slet ikke sådan, jeg ville beskrive ham, hvis jeg skulle. jeg ville sige mindre hengiven/stille/lydig/stilfærdig og tilgengæld mere glad/legesyg/adræt/aktiv.

 

synes måske faktisk, at den er lidt pjattet :hmm: siden hvornår har et "frejdigt og følsomt blik" været en god beskrivelse af en races egenskaber :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi fandt den i samme sekund! det er ikke sådan, at det ikke-passer på halfdan - men på den anden side, var det slet ikke sådan, jeg ville beskrive ham, hvis jeg skulle. jeg ville sige mindre hengiven/stille/lydig/stilfærdig og tilgengæld mere glad/legesyg/adræt/aktiv.

 

synes måske faktisk, at den er lidt pjattet :hmm: siden hvornår har et "frejdigt og følsomt blik" været en god beskrivelse af en races egenskaber :lol:

 

Sådan som du har beskrevet Halfdan er opmærksom heller ikke et ord jeg ville sætte på ham :lol:

 

jeg skal se Duffy på fredag jeg må lige tjekke om hun har et frejdigt og følsomt blik :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi fandt den i samme sekund! det er ikke sådan, at det ikke-passer på halfdan - men på den anden side, var det slet ikke sådan, jeg ville beskrive ham, hvis jeg skulle. jeg ville sige mindre hengiven/stille/lydig/stilfærdig og tilgengæld mere glad/legesyg/adræt/aktiv.

 

synes måske faktisk, at den er lidt pjattet :hmm: siden hvornår har et "frejdigt og følsomt blik" været en god beskrivelse af en races egenskaber :lol:

 

Haha! Jeg vil give dig ret.. Ja, de er da lærevillige, men jeg synes ikke de er så samarbejdene som racebeskrivelsen beskriver dem.. De lyder jo næsten som en laborador ift. lydighed og samarbejdsvillighed..

Jeg synes mere at der kører en konstant fest inde i hovedet på dem og hvis man finder på noget sjovt ex. øvelser eller leg, så må man da med glæde feste med:mrgreen: (håber, at folk kan følge min beskrivelse:genert:)

 

Men nu forstår jeg pludselig, hvorfor dommerne altid står og glor Dexter helt ind i øjnene i et stykke tid, når han står på dommerbordet.. De leder da efter det der "frejdige og følsomme blik":lol: -Gad vide om de har fundet det ved ham:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Ja her passer det vist meget godt :-D.

 

Racen er næsten altid glad, Jep

West Highland White Terrier elsker børn, og racens kønne, frække udseende gør den til en fryd for både sjæl og øje Helt sikkert.

En West Highland White Terrier er oprindeligt en jagthund, der er fremavlet til gravjagt. Hundene vil derfor ofte gerne grave i haven, og løbe efter mindre husdyr, Han graver ikke meget, elsker at jagte edderkopper og andre helt smådr, men har ingen problemer med kattene eller fugle og andet vi møder på tur.

En Westie er aktiv, humørfyldt og altid med på spilopper Ja altid. Den trives godt i aktive familier, men tilpasser sig også fint til et mere afslappet liv Jep. Westien er intelligent, og lærer hurtigt; men kan have nemt ved at kede sig under gentagne træningsøvelser Jep.

Selvtilliden er i top, og en Westie går uforfærdet alt og alle i møde - næsten altid med et spil på snuden Jep.

Link til indlæg
Del på andre sites

Schæfer:

Schæferhunden skal i sit væsen være harmonisk, nervefast, selvsikker, absolut frimodig og (når den ikke er bragt i affekt) fuldstændig fredelig, og samtidig være opmærksom og let at føre. Den skal besidde mod, kampdrift og hårdhed for at være egnet som ledsagehund, vagt-, forsvars- og tjenestehund samt som hyrdehund/vogterhund.

Synes, Jacki lever fint op til ovenstående - dog er jeg lidt i tvivl om hendes hyrdeegenskaber :genert: ikke at hun ikke hyrder, for det gør hun :roll: men jeg tror hendes jagtinstinkter vil tage over, hvis hun blev sat på får :engel:

 

Vogterhund klarer hun til UG kyrds og slange

:rolleyes: Hun har masser og masser af mod, kampdrift og hårdhed så opgaverne som ledsagehund, vagt-, forsvars- og tjenestehund vil ej heller volde hende problemer :lol:

 

Den 25. juni skal hun mentaltestes, og så får jeg at se, hvordan hun lever op til ønskeprofilen - måske skal hun omregistreres hos DKK hvem ved

:mrgreen::

 

Ønskeprofil Schæferhund

 

Testmodel/Profil/Forklaring

1 a Kontakt 4 Tager selvstændig kontakt eller når føreren tager kontakt. Balanceret.

1 b Håndtering 4 Følger med uden besvær

1 c Håndtering 4 Lader sig håndtere

2 a Leg - engagement 4 Leger aktivt. Starter hurtigt.

2 b Leg - greb 5 Griber straks, målbevidst

2 c Leg - træk 5 Hugger direkte fat og holder fast. Rusker og trækker til testlederen slipper. Rusker efter testlederen slipper.

3 a Jagt - fart 4 Starter og fuldfører med høj fart.

3 b Jagt - fangst 5 Tager byttet straks. Målbevidst.

4 Aktivitetsniveau 3 Går rundt. Evt. snuser, spiser græs eller bider i pinde under forløbet.

5 a Overraskelse - skræk 2 Stopper og dukker sig.

5 b Overraskelse - trusler/angreb 1 Ingen trueadfærd.

5 c Overraskelse - nysgerrighed 5 Går frem uden hjælp, evt. med lav kropsholdning.

5 d Overraskelse - afreaktion 1 Ingen undvigemanøvre.

6 a Lyd - skræk 2 Stopper og dukker sig.

6 b Lyd - nysgerrighed 5 Går frem uden hjælp evt. med lav kropsholdning.

6 c Lyd - afreaktion 1 Ingen undvigemanøvre.

7 a Spøgelser - skræk 1 Viser ingen flugttendenser.

7 b Spøgelser - trusler/aggressivitet 3 Mere end to eller vedvarende trusler i en del af forløbet.

7 c Spøgelser - afreaktion 4 Går frem til figuranten, når fører er gået halvt frem mod figuranten.

8 Skarp lyd 1 Viser sig ikke berørt. Hurtig kontrol - siden uberørt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva er:

 

75% Golden

Let at træne, intelligent og i besiddelse af medfødt anlæg for sit arbejde. Venlig, imødekommende og tillidsfuld.

 

25% Lab

Godmodig og meget adræt. Den har en fremragende lugtesans, “blød mund” (skånsom vildtbehandling) og er en passioneret vandhund. Den tilpasser sig let og er en hengiven følgesvend. Den er intelligent, ivrig og villig til at adlyde, med et stærkt ønske om at behage. Dens væsen er venligt, uden antydning af aggressivitet eller ubegrundet skyhed.

 

Det passer vist meget godt på min lille blondine.

 

Der er dog en meget stram snor mellem hende og hendes moaaar. Jeg var derfor også den eneste, der havde et småhylende bur under banegennemgangen i lørdags :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Thailo fulgte ønskeprofilen, lige på nær at han flyttede sig for den kedeldragt der sprang op lige foran ham (dèr forventer de at hunden bare kigger) :shock: samt at han var al, al, al for aktiv i det moment hvor man bare skulle stå stille i et stykke tid.

 

.... men, så er det jo de ting som er racespecifikt og som de ikke tester. Thailos aktionsradius har altid været meget for stor og viljen til at samarbejde har altid kunne forstyres af småting. Så dèr ligner han ikke det man kan læse om i bøger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke sket noget voldsomt med udviklingen hos dobermen? Synes de er gået fra frygtelige til en race, jeg kunne overveje :cool:

 

Jo, de er blevet avlet meget blødere med tiden, i hvert fald herovre. Derhjemme/i Europa ved jeg ikke, men kan da næsten kun forestille mig, at det er samme tendens.

 

Frygtelige synes jeg nu aldrig de har været. :engel: Men Hollywood har jo gjort sit til at give dem det ry. Som jeg ser det, er de bare lette at træne, og det kan jo bruges på mange måder, også til at virke skræmmende.

 

Så hvis du vil have en forstørret skødehund med velcro på, så er det lige racen for dig. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst wheaten terrier

En Wheaten skal være hårdfør, energisk, kompakt og velbygget hund, der giver indtryk af styrke.

Humørfyldt, modig og jagtivrig. Godmodig, særdeles hengiven og loyal over for sin ejer og familien. Yderst

intelligent. En tro og pålidelig ven, som vil forsvare sin ejer uden at være aggressiv.

 

Jeg synes egentlig Hemi lever meget godt op til racebeskrivelsen. Han er dog noget reserveret over for fremmed mennesker, ja faktisk gider han dem ikke med mindre de har lækre godbidder i lommen.

Jagtiver, jo jo når der er katte i haven og mus og pindsvin under terrasen, så bliver han vældig underholdende at iagtage. Han springer i vejret med alle 4 poter for at lave så meget larm som mulig, for at jage møgdyrene frem :lol:

Loyal og hengiven - så absolut, han følger mig overalt :hjerte:

Intelligent, helt afgjort, han kan sno mig om samtlige poter :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Reiki gør -han er både eksteriørmæssigt og hvad sind/temperament angår meget meget tæt på racebeskrivelsen.

 

Gaia gør absolut ikke. Eksteriørmæssigt er hun ikke noget at råbe hurra for, og den der med at racen skulle have en meget velfungerende "tænd/sluk-knap" er gået hendes næse forbi (men træning har da hjulpet på sagen).

Hun har MEGET let til stress, hvad der heller ikke skulle være så udpræget ved aussierne.

Men hun er¨så på andre områder meget typisk aussie: reserveret overfor fremmede, gøer når der er folk ved døren, og "holder dem fast" med gøen, hvis ikke hendes moar er der til at sige de gerne må komme ind.

Hyrdeinstinkt har hun osse -har været på får hos tidl ejer, og viser det osse tydeligt overfor hestene herhjemme. Om hun er god til at hyrde ved jeg dog ikke noget om -jeg tror måske hun kunne være lidt voldsom og stress-agtig i forhold til ønskeligt, men ved det som sagt ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

TEMPERAMENT:

Venlig Tjek, åben Tjek, opmærksom og levende Mere end bare levende til tider :-D. Jagtinstinktet er ubetydeligt. Han kan godt lide at jage, specielt fugle og hare :-D. Aldrig sky eller aggressiv. Tjek Racen er meget omgængelig og er ikke egnet som vagthund. Han blir en meget dårlig vagthund ihvertfald :lol:

KLASSIFIKATION:

Middelstor og elegang, en hvid, arktisk spidshund. Dens fremtræden giver indtryk af styrke, udholdenhed, charme, smidighed, værdighed og selvtillid.Helt enig :hjerte: Dens udtryk, det såkaldte "Samojed-smil", dannes ved en kombination af øjnenes form og placering og de let opadbuede mundvige. Han er god til at smile :hjerte: Kønspræget skal være klart markeret.

 

46011_10150255718015187_861345186_14542776_4976629_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Helt enig med Rams og SøsterLagkage, Duffy er lærenem ja, men har ikke så udpræget arbejdsiver som "pleaser" racerne har, det er meget svingende hvor dygtig hun lige gider at være :-D Tilgengæld synes jeg det passer meget godt det med, at de er gode til at tilpasse sig, men synes også der mangler noget mere med at de er sjove, morsomme, glade, energiske og aktive hunde :-D -og at de er ret humoristiske, Duffy finder i hvert fald tit på morsomme påfund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Oprindelig benyttede man Riesenschnauzeren i det sydtyske område til at drive kvægflokkene. Omkring århundredskiftet erkendte målbevidste opdrættere, at racen var kvalificeret til fremragende præstationer og tilmed besad meget værdifulde karakteregenskaber. Siden 1913 er den blevet stambogsregistreret, og allerede i 1925 anerkendt som tjenestehund. Helhedsindtryk:

Stor og kraftig, snarere kompakt end slank, ruhåret – en forstørret, kraftfuld gengivelse af Schnauzeren. En effektiv forsvarshund med respektindgydende udseende. Proportioner:

Af kvadratisk bygning, således at skulderhøjden svarer omtrent til kropslængden. • Hovedets totale længde (fra næsespids til nakkeknude) svarer til den halve ryglængde (fra manke til haleansats).

Temperament:

Typiske karaktertræk er dens godmodige, ligevægtige temperament og dens ubestikkelige trofasthed mod sin herre. Dens sanser er højt udviklede, den er klog og lærenem, udholdende og hurtig, robust over for vejrlig og sygdom. På grund af sin medfødte modstandskraft og selvsikkerhed er den fortrinligt egnet som ledsagehund og til hundesport, samt som brugs- og tjenestehund.

 

PÅ ALLE MÅDER: Et rungende ja (selvom der står meget sludder i racebeskrivelser som ikke handler om noget medfødt men noget tillært - nogle gange noget stærkt romantiseret som for eksempel den der med "ubestikkelig trofasthed ")

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

I det store hele: Ja. Med undtagelse af, at mynder skulle vaere saa besvaerlige at traene. det oplever jeg slet ikke, men det er maaske fordi min traenings stil passer fint til afghansk mynde temperamentet...:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

I det store hele: Ja. Med undtagelse af, at mynder skulle vaere saa besvaerlige at traene. det oplever jeg slet ikke, men det er maaske fordi min traenings stil passer fint til afghansk mynde temperamentet...:hmm:

Ja præcis den side af sagen tror jeg hænger sammen med at mange racebeskrivelser forholder sig til gammeldags træningsmetoder - bare et gæt

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...