Hop til indhold

Udstilling Tønder


Gæst Malinois
 Share

Recommended Posts

Ja, det er mærkeligt, at opdrættere kan få stamtavle på sine hunde ved indavlsparringer, når DKK ellers har regler om den slags..:engel:

Hvad er det nu, at indavlskoefficienten ikke må liggge over i %?:rolleyes:

 

DKK har ikke regler, de har etiske regler på det punkt :blink:

 

Hvilket vil sige, at de helst ser sig fri for parringer på indavlskoefficient på over 6,125 (eller noget deromkring).

 

Højere må man gerne parre, men opdrætter kan få en advarsel, hvis vedkommende gør for meget i det og det bliver opdaget. Og blive smidt ud, hvis denne ikke følger denne advarsel.

 

Så vidt jeg husker, er det sådan det fungerer med de etiske regler. Og det synes jeg faktisk, er ganske fornuftig, selvom det desværre giver plads til en hvis uansvarlighed...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 446
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

DKK har ikke regler, de har etiske regler på det punkt :blink:

 

Hvilket vil sige, at de helst ser sig fri for parringer på indavlskoefficient på over 6,125 (eller noget deromkring).

 

Højere må man gerne parre, men opdrætter kan få en advarsel, hvis vedkommende gør for meget i det og det bliver opdaget. Og blive smidt ud, hvis denne ikke følger denne advarsel.

 

Så vidt jeg husker, er det sådan det fungerer med de etiske regler. Og det synes jeg faktisk, er ganske fornuftig, selvom det desværre giver plads til en hvis uansvarlighed...

 

Men hvor mange advarsler skal man så have, før man bliver smidt ud..?

Kender slet ikke til de regler, som almindelig hundeejer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja DKK's etiske regler bliver såvidt jeg er orienteret omformuleret så der står "må ikke ligge over" fremfor "bør ikke ligge over"

 

Ja DKK's etiske regler bliver såvidt jeg er orienteret omformuleret så der står "må ikke ligge over" fremfor "bør ikke ligge over"

 

Men det er såvidt jeg ved noget nyt... Kan ikke huske om der har stået noget i hunden om det

 

Men, det er jo stadig "kun" de etiske regler? Og ikke restriktioner :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

  1. Det påhviler enhver, der udvælger en hund til opdræt, at vurdere, om avlsdyret fysisk og mentalt er egnet til avl.
  2. Der må i avlen kun anvendes hunde, der kan parre sig naturligt samt føde og opfostre hvalpe på naturlig vis.
  3. En tæve må ikke indgå i avlen, før den er fuldt udviklet.
  4. En tæve må maksimalt have 5 kuld i sin levetid - og sidste kuld inden tæven fylder 8 år. Efter 2 kuld skal tæven have en pause, så mindst en løbetid ikke udnyttes til parring.
  5. Hunde med arvelige defekter må ikke anvendes i avl. Parringer, der har givet hvalpe med alvorlige defekter, må ikke gentages.
  6. Parring mellem hunde nærmere beslægtet end fætter-kusine skal undgås. Det betyder, at en indavlskoefficient større end 6,25 % ikke må overskrides.
  7. Avl, hvor enkelte hunde antalsmæssigt dominerer avlen inden for en race, skal undgås.
  8. Så længe hvalpen er i opdrætterens varetægt, skal denne sikre hvalpene en fysisk og mentalt god opvækst, herunder en god prægning.
  9. Opdrætteren skal give hvalpekøberne fyldestgørende oplysninger om forældredyrene og om racens egenskaber og behov.
  10. Både opdrætter og hanhundeejer bør følge afkommets udvikling til voksne hunde og derudfra løbende vurdere deres avlsdyr.

Gentagne og/eller markante tilsidesættelser af DKK's etiske regler vil medføre begrænsninger i en hunds avlsret - evt. nedlæggelse af avlsforbud - i henhold til DKK's stambogsføringsreglers pkt. 11.

 

Dispensation fra ovennævnte regler kan gives af DKK's bestyrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

  1. Det påhviler enhver, der udvælger en hund til opdræt, at vurdere, om avlsdyret fysisk og mentalt er egnet til avl.
  2. Der må i avlen kun anvendes hunde, der kan parre sig naturligt samt føde og opfostre hvalpe på naturlig vis.
  3. En tæve må ikke indgå i avlen, før den er fuldt udviklet.
  4. En tæve må maksimalt have 5 kuld i sin levetid - og sidste kuld inden tæven fylder 8 år. Efter 2 kuld skal tæven have en pause, så mindst en løbetid ikke udnyttes til parring.
  5. Hunde med arvelige defekter må ikke anvendes i avl. Parringer, der har givet hvalpe med alvorlige defekter, må ikke gentages.
  6. Parring mellem hunde nærmere beslægtet end fætter-kusine skal undgås. Det betyder, at en indavlskoefficient større end 6,25 % ikke må overskrides.
  7. Avl, hvor enkelte hunde antalsmæssigt dominerer avlen inden for en race, skal undgås.
  8. Så længe hvalpen er i opdrætterens varetægt, skal denne sikre hvalpene en fysisk og mentalt god opvækst, herunder en god prægning.
  9. Opdrætteren skal give hvalpekøberne fyldestgørende oplysninger om forældredyrene og om racens egenskaber og behov.
  10. Både opdrætter og hanhundeejer bør følge afkommets udvikling til voksne hunde og derudfra løbende vurdere deres avlsdyr.

Gentagne og/eller markante tilsidesættelser af DKK's etiske regler vil medføre begrænsninger i en hunds avlsret - evt. nedlæggelse af avlsforbud - i henhold til DKK's stambogsføringsreglers pkt. 11.

 

Dispensation fra ovennævnte regler kan gives af DKK's bestyrelse.

 

Som jeg læser det må man altså ikke mere... Så skal der søges dispensation... Men jo, det har tidligere været sådan

 

Så vidt jeg kan læse, så er det kun ved gentagne og markante tilsidesættelser af det etiske reglementet, at DKK vil reagere, anyways... Men super, at det gerne skal gå gennem bestyrelsen først, så folk ikke bare indavler hovedløst :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg kan læse, så er det kun ved gentagne og markante tilsidesættelser af det etiske reglementet, at DKK vil reagere, anyways... Men super, at det gerne skal gå gennem bestyrelsen først, så folk ikke bare indavler hovedløst :5up:

 

Jeg siger hermed selvfølgelig ikke, at DKK ser på overtrædelser med vellidte øjne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg synes der er lagt op til at man skal søge dispensation, men det er nok ikke alle der gør det...

 

Nix, det er det nok ikke (og enig, der er lagt op til, at søge dispensation hos DKK). Jeg forstår det sådan, at gøre folk ikke det, er det kun ved gentagelse eller grove overtrædelser, at DKK vil skride ind. Desværre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så forstår jeg bare ikke, hvad denne her kommentar fra DKK skal til for? :confused:

 

Gentagne og/eller markante tilsidesættelser af DKK's etiske regler vil medføre begrænsninger i en hunds avlsret - evt. nedlæggelse af avlsforbud - i henhold til DKK's stambogsføringsreglers pkt. 11.

 

For hvis du har ret, så skal DKK da ind og have redigeret der...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige hørt fra en bekendt, og hun sagde også at man ikke må lave kuld over 6,25% medmindre man har søgt dispensation fra DKK... Samt at det bestemt har indflydelse på om man kan få tavle eller ej...

 

Det er fordi, at nu har DKK ændret deres etiske retningslinier, til etiske regler .

Men det kan nu være svært, i de helt små racer, at undgå at komme over de 6,25%.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fordi, at nu har DKK ændret deres etiske retningslinier, til etiske regler .

Men det kan nu være svært, i de helt små racer, at undgå at komme over de 6,25%.

 

 

Og uden at vide alverden om det, spørger jeg allgigevel:

 

"Selv i det helt små racer, bør det være til at undgå mor/søn, far/datter og søskende parringer ... ja?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og uden at vide alverden om det, spørger jeg allgigevel:

 

"Selv i det helt små racer, bør det være til at undgå mor/søn, far/datter og søskende parringer ... ja?

 

Jeg svarede på 6,25 % ´en ikke på mor/søn far/datter parringer, det må i selv ligge og rode med.

Hos drenterne f. eks ligger indavlsprocenten ofte over 10, da genpuljen både i DK og i udlandet, ikke endnu er stor nok. Det tager mange år endnu, at udvande procenten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...