Hop til indhold

FORDOMME


Gæst Afganskmynde
 Share

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde
Jeg kan ikke se at en mail korespondence ville løse op for de kommunikative problematikker der er opstået i denne tråd. Tråden er jo ,som du selv skriver oprettet for at bekræfte dine egen fordomme eller holdninger om du vil.

Adskillige har forsøgt på den ene eller den anden måde at forklare dig om de problemer de oplever når der skrives til dig. Men da tråden er oprettet i en anden ånd end den der normalt hersker herinde så kan det kun gå galt.

 

Det eneste jeg kan sige er at dette er sidste gang jeg ønsker at kommunikere med dig, da jeg fremover altid vil være usikker på om du har en skjult agenda i dine tråde.

 

Jeg prøvede at skrive på en pæn og anerkendende måde men desværre har blev mit forsøg totalt latterlig gjort, når tråden øjensynligt var opteret men en anden dagdorden.

 

Og dette er ikke en fordom. Det er min konstatering.

 

Det er ikke mig der skabte det traaden er blevet til for en del: platform for mobning. Jeg lagde ud med et konkret emne at forholde sig til. Husk venligst paa det i fremtiden. Tak:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 630
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Afganskmynde

Ang. den kritik af mig der er blevet bragt i denne traad:

 

Jeg har laest de argumenter en raekke brugere er kommet med, som godtgoerelse for at komme efter min person, som jaget vildt og paa anden mere eller mindre kritiske facon.

 

-Min brug af :hjerte: hjerter m.m findes meget provokerende.

 

-Min maade at formulerer mig paa, er ikke som onsket for nogle brugere.

 

-Min brug af henholdsvis STORE bogstaver er provokerende eller opfattes paa anden maade negativt (Som at det giver indtrykket af ,at jeg saa ikke tror andre kan laese).

 

- Min respons og forstaaelse er ikke, som onsket for nogle brugere.

 

- Mine holdninger og argumenter er ikke, som onsket for nogle brugere.

 

Som jeg har vaeret inde paa mange gange foer, mener jeg der bor vaere plads og rummelighed for andres meninger, ogsaa hvis de er forskellige, uden man foler det som berettigelse til personlig tilsvinelse.

 

Det er ihvertfald denne ideologi jeg onsker for mit barn og andre born, i den verden de vokser op i, med voksne at se op til at saette standarden ogsaa mht fordomme, og hvor meget vi lader det styrer vores syn paa livet:hjerte:

 

Det er muligt at jeg ikke altid aendrer mening trods andres disposition og argumenter, men jeg forholder mig i det mindste upersonligt og er ikke bleg for at indromme fejl og mangler ind imellem, og grine lidt af mig selv.

 

Og saa baere jeg ikke nag i dette forum, som nogle andre synes at goere.:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Da jeg arb i hundesalon i kbh, var det enten svanse eller blondiner med lav IQ og åben sportsvogn, som havde mynder ... sorry men sådan fik jeg min fordom om ejere af den race, da det var det man mest oplevede.

Bevars , den er smuk på sin egen unike måde, men bestem en af de racer hvor der om ejerne nok findes rigtig mange fordomme.

 

Du mener lidt af la saadan her:lol:

 

article-1088151-028BA8FD000005DC-439_468x290.jpg

 

 

Her er det saa bare Heidi Klum der bryder fordommen om 'dumme blondine'. Mere intelligent business kvinde skal man lede laenge efter:hjerte:

 

Hjemme hos mig brydes fordommen, fordi jeg koerer aldrig med vores mynder i vores aabne sports Lexus - Jeg er simpelthen SAA bange for at de skal hoppe ud, hvis de ser en kanin eller andet vildt.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

-Min brug af :hjerte: hjerter m.m findes meget provokerende.

 

Det provokerer ikke mig, men jeg forstår simpelthen ikke måden du bruger dem på :vedikke:

Der har også været nogle tilfælde herinde hvor folk har brugt :roll: lidt rigeligt efter andres smag, og da det kom til stykket var det simpelthen fordi de ikke forstod den gængse betydning af den, så det var ikke ondt ment.

 

-Min brug af henholdsvis STORE bogstaver er provokerende eller opfattes paa anden maade negativt (Som at det giver indtrykket af ,at jeg saa ikke tror andre kan laese).

 

Jeg må indrømme at det synes jeg også er irriterende.

 

Og saa baere jeg ikke nag i dette forum, som nogle andre synes at goere.:hjerte:

 

Endnu engang forstår jeg ikke brugen af smileyen, men det er en meget positiv ting, ikke at bære nag. Vi burde nok kunne være uenige om A, og derefter diskutere B på civiliseret vis. Jeg plejer som regel at glemme hvem jeg diskuterer med, og så er problemet løst for mit vedkommende ;-)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

 

-Min brug af :hjerte: hjerter m.m findes meget provokerende.

Smilies har jo en funktion, da det kan være svært at fange nuancer i det skrevne sprog, og meget kan misforståes. Det hjælper smilies med - og her bruger du nogle gange smilies der gør din tekst meget provokerende. Som f.eks. den gang Tonks fik karantæne. Hvis du ikke forstår hvad de forskellige smilies betyder, eller hvordan de skal bruges, er det nok en god idé at lade være med at bruge dem...

-Min brug af henholdsvis STORE bogstaver er provokerende eller opfattes paa anden maade negativt (Som at det giver indtrykket af ,at jeg saa ikke tror andre kan laese).

At bruge store bogstaver betyder på "net-sprog" at man råber, og det er ikke ret pænt...

 

- Mine holdninger og argumenter er ikke, som onsket for nogle brugere.

Der er ingen der har noget imod at du har dine egne holdninger! Vi har alle forskellige holdninger, og meningen med en debat er jo netop at alle kan lufte sine holdninger, og diskutere dem.

Og saa baere jeg ikke nag i dette forum, som nogle andre synes at goere.:hjerte:

 

Og lige som Umulia, vil jeg ta' din sidste smiley som eksempel - den forstår jeg ikke..?? Du skriver noget ret negativt, "nogle af jer bærer nag", og så et hjerte bagefter?? En smiley er en "emoticon", dvs. den viser hvilke følelser du har, mht. det du skriver. Så din smiley viser faktisk at du elsker dem der bærer nag... Og det mener du jo nok ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. den kritik af mig der er blevet bragt i denne traad:

 

Det er ikke kritik af dig personligt - men at du ikke "modtager" det andre skriver.

Jeg har laest de argumenter en raekke brugere er kommet med, som godtgoerelse for at komme efter min person, som jaget vildt og paa anden mere eller mindre kritiske facon.

 

Igen ingen er efter dig personligt.

-Min brug af :hjerte: hjerter m.m findes meget provokerende. ja

 

-Min maade at formulerer mig paa, er ikke som onsket for nogle brugere.

Måske fordi ingen vil finde sig i at blive kaldt dum - heller ikke dig

 

-Min brug af henholdsvis STORE bogstaver er provokerende eller opfattes paa anden maade negativt (Som at det giver indtrykket af ,at jeg saa ikke tror andre kan laese).

 

At skrive med stort betyder "råbe højt"

- Min respons og forstaaelse er ikke, som onsket for nogle brugere.

 

Det er nok din forståelse for hvad andre skriver.

 

- Mine holdninger og argumenter er ikke, som onsket for nogle brugere.

 

Dine holdninger og argumenter er nok ok - så længe du ikke kalder andre for dumme

Som jeg har vaeret inde paa mange gange foer, mener jeg der bor vaere plads og rummelighed for andres meninger, ogsaa hvis de er forskellige, uden man foler det som berettigelse til personlig tilsvinelse.

 

Det er ihvertfald denne ideologi jeg onsker for mit barn og andre born, i den verden de vokser op i, med voksne at se op til at saette standarden ogsaa mht fordomme, og hvor meget vi lader det styrer vores syn paa livet:hjerte:

 

Det er muligt at jeg ikke altid aendrer mening trods andres disposition og argumenter, men jeg forholder mig i det mindste upersonligt og er ikke bleg for at indromme fejl og mangler ind imellem, og grine lidt af mig selv.

 

Igen du må gerne have dine egne holdninger og meninger - men hvis man står fast på dem, så er debat ikke muligt.

 

Og saa baere jeg ikke nag i dette forum, som nogle andre synes at goere.:hjerte:

 

Og så helt generelt er der blevet skrevet mange gange, at man føler at du ikke læser modargumenterne. Det er meget normalt at man i en debat får gode råd og anderledes holdninger, som man så kan forholde sig til. Og der hjælper det ikke at sige til modparten at man er dum fordi man ikke gør som en selv.

 

Så et råd til alle debatter - læs andres holdninger og meninger og lad være med at kalde andre dumme, så går det nok :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Du har fanget en del af den kritik der er blevet givet - Jeg håber du vil prøve at forstå hvorfor den kommer frem.

Ikke bare blandt én bruger, men blandt flere.

Hvis du tager kritikken til dig og prøver at kigge indad, så er jeg helt sikker på, at du vil føle dig langt mere velkommen og dine debatter vil holde sig meget mere på sporet.

 

Ang. den kritik af mig der er blevet bragt i denne traad:

 

Jeg har laest de argumenter en raekke brugere er kommet med, som godtgoerelse for at komme efter min person, som jaget vildt og paa anden mere eller mindre kritiske facon.

 

-Min brug af :hjerte: hjerter m.m findes meget provokerende.

 

Ja, din brug af hjerter føre til en stor del misforståelser. Det bunder i, som andre også nævner, at smilies bliver primært brugt til at understøtte en sætning, fordi den ofte kan tolkes på to måder og man derfor ønsker at understrege hvad der menes.

Andre gange bruges den for at understrege en holdning, fordi man ikke føler man alene på skrift kan udtrykke hvad man mener.

 

Den måde du bruger hjertene på,F.eks her:

Og saa baere jeg ikke nag i dette forum, som nogle andre synes at goere.:hjerte:

Giver slet, slet ingen mening!!Hvad skal hjertet understrege?

At du synes godt om dem der bære nag?

At du føler dig lidt mere hellig?

At du prøver at nedtone en kommentar?

Hvad er meningen?

Det kan godt være at du ikke ser brugen af hjerter og andre smilies som noget problem - Men det ER med til at gøre dine indlæg svære at læse og svære at tolke.

Så hvis du ikke ser brugen af hjerter eller andre smilies som noget der reelt har nogen betydning for indlægget, så lad være med at bruge dem, så vil du undgå en del forvirring og misforståelser, for de har jo så ikke noget formål alligevel.

 

-Min maade at formulerer mig paa, er ikke som onsket for nogle brugere.

-Min brug af henholdsvis STORE bogstaver er provokerende eller opfattes paa anden maade negativt (Som at det giver indtrykket af ,at jeg saa ikke tror andre kan laese).

 

De to ting høre sammen. Som andre nævner, så er brugen af store bogstaver på internet sprog at RÅBE og bruges for kraftigt at understrege noget bestemt, som man mener er så vigtigt at det ikke må blive overset.

 

Når man i sit overskrift bruger store bogstaver til DUM, så har man råbt det ud og understreget det i en grad, så det er det man hæfter sig ved - For det må jo være der fokus skal lægges, siden det skal understreges sådan - Fremfor hvad der måske egentlig er indholdet i indlægget.

 

Du må jo også selv have haft en grund til at skrive med store bogstaver og der må ligge et motiv bag.

Det er bare ekstremt svært for os andre at se hvad pokker det motiv er, andet end at du vil dømme nogen som dumme :vedikke:

 

- Min respons og forstaaelse er ikke, som onsket for nogle brugere.

 

Jeg har utrolig svært ved at debattere med dig, det er ingen hemmelighed.

Dine holdninger har jeg som sådan ikke noget imod - Jeg har det generelt fint med brugere med anden holdning end mig selv.

Men det er den med forståelse - og respekten - for andres holdninger jeg har et problem med.

 

F.eks så fremmer det ikke en debat at kalde andres holdninger for dumme eller uansvarlige - Tværtimod, så lukker man fuldstændig debatten med sådan en udmelding.

Selvom man retter kommentaren generelt, så er den jo stadig rettet mod alle dem, som har en anden holdning end dig - selvom det er en holdning og ikke personen du går efter, så er debatten død i det andres holdninger bliver stemplet på den måde.

 

En pæn måde at sige på, at man ikke er enig og ikke forstår holdningen er simpelthen at sige - Jeg forstår ikke din holdning og jeg er ikke enig. Kan godt forstå du mener det er et problem, men det er det ikke for mig og jeg vægter andre ting højere.

 

Kan du se forskellen?

 

Derudover så retter man det mod en specifik bruger, uden at blive nedlandende og respektløs overfor andres holdninger.

 

Det KAN nemlig være en fordel at gå ind i en personlig debat, fremfor at alt skal være generelt, fordi folk så ved hvem og hvad der menes, fremfor at skulle gætte sig til, om indlægget nu var rettet mod en selv eller ej.

 

Så har man mulighed for at svare konkret på noget, fremfor at skulle generalisere, hvilket er svært, da vi alle debattere ud fra vores egen hverdag og de oplevelser vi har der.

 

Derudover har jeg svært ved, at du tydeligvis læser et indlæg, men vælger kun at kommentere på hvad der nærmest er en sidebemærkning og derfor gør hvad du beskylder andre for - At forvride det man mener.

 

Et eksempel er det indlæg jeg har quotet nederst. Der har jeg lige pillet det ud, som du hæftede dig ved - der er stadig temmelig meget du ikke har kommenteret på, som var i sammenhæng med det du valgte at kommentere på.

 

- Mine holdninger og argumenter er ikke, som onsket for nogle brugere.

Det tror jeg såmænd nok de er - Tror bare det er måden du servere dem på, der skaber forvirring, misforståelser osv.

For jeg håber virkelig det er misforståelser, for ellers så vil det her nok aldrig få nogen ende.

 

Og så læser jeg det tydeligt som om, at du ikke ønsker andres holdninger og argumenter i dine tråde.

 

Bliver nød til at bruge eksempler - Det er ikke for at pille ting ud af kontekst, men for at forklare hvad jeg mener.

 

F.eks så har jeg oplevet nogle grimme ting med at mine hunde hang fast i hinandens halsbånd og at det har været ved at gå galt mange gange.

Listede hvilke typer halsbånd jeg havde prøvet og forklarede hvorfor de ikke virkede, men efterspurgte andre alternativer der kunne løse problemet.

 

Kort efter kommer der et indlæg fra dig, hvor du skriver at du fornemmer at folk prøver at finde undskyldninger for at være ansvarsløse, ved ikke at have hundetegn på deres hunde.

 

Derefter kommer der indlæg fra dig, hvor du skriver at der da er blevet foreslået mange løsningsforslg (indlægget var ikke rettet mod mig personligt, men generelt) og folk bare kunne tage at bruge dem.

 

Det tyder jo på, at du overhovedet ikke har læst de problemer vi andre har oplevet med de forslag der er kommet - Eller at du i hvertfald ikke respektere det vi andre havde oplevet som et problem.

 

Tværtimod, så så du ikke de ting vi havde nævnt som reelle problemer, men som undskyldninger for at være ansvarsløs.

 

Sådan blev det opfattet af rigtig mange brugere - og så er det svært at fortsætte en debat! For når ens meninger og holdninger ikke bliver respekteret, med nedgjort som værende dumme og uansvarlige, så er det virkelig svært at debattere noget som helst.

 

Forstår du hvad jeg mener?

 

Som jeg har vaeret inde paa mange gange foer, mener jeg der bor vaere plads og rummelighed for andres meninger, ogsaa hvis de er forskellige, uden man foler det som berettigelse til personlig tilsvinelse.

 

Det er ihvertfald denne ideologi jeg onsker for mit barn og andre born, i den verden de vokser op i, med voksne at se op til at saette standarden ogsaa mht fordomme, og hvor meget vi lader det styrer vores syn paa livet:hjerte:

Det er jeg enig i - Jeg synes bare ikke din debatform levner den plads og respekt for andres meninger og holdninger, som du selv prædiker.

At kalde andres meninger og holdninger for dumme og ansvarsløse er også en slags personlig tilsvining, fordi den rammer ALLE der har en anden holdning end dig.

 

For det er en tilsvining at bruge de ord om andres holdninger, som du har brugt - Uanset om det er ment generelt til alle der har en anden holdning, eller en specifik person.

 

Det er muligt at jeg ikke altid aendrer mening trods andres disposition og argumenter, men jeg forholder mig i det mindste upersonligt og er ikke bleg for at indromme fejl og mangler ind imellem, og grine lidt af mig selv.

 

Jeg synes jo netop ikke du forholder dig til andres meninger.

Jeg synes heller ikke du udviser ret meget forståelse for, at andre kan have en anden holdning end dig, uanset om du er enig eller ej.

 

Tror de fleste herinde formår at grine at sig selv og indrømme, hvis man måske ikke lige havde helt ret - Det sker jævnligt herinde :mrgreen:

Men der skal også udvises noget forståelse og respekt fra modparten før det sker.

 

Og saa baere jeg ikke nag i dette forum, som nogle andre synes at goere.:hjerte:

At du har behov for at nævne det, giver mig så indtryk af at du netop bærer nag. Men jeg kan jo tage fejl.

 

Igen så hentyder du til nogen - og så er det op til hver enkelt bruger at gætte sig frem til, om det er en selv der giver udtryk for at bære nag, eller?

Uanset om man gør det eller ej, så er det så diffust, at det er helt umuligt at forklare hvorfor man gør som man gør, eller forklare at det intet har med nag at gøre, hvis det er noget andet der ligger til grund for at du opfatter det sådan.

 

Og så det indlæg jeg nævnte tidligere:

 

Fordomme kan være en super indgangsvinkel til debat, hvis man forstår at debattere og skabe rum til at få af/bekræftet fordommen.

 

For hvornår er det en fordom og hvornår er det en holdning/mening?

F.eks:

Er det en fordom at danskere er racistiske.

Eller er det en holdning man har, fordi ens egne værdier ligger langt fra det man oplever andre giver udtryk for?

 

For mig er snærvertsynethed, når man postulerer og dømmer uden at være villig til at anerkende modpartens argumenter, alene af den grund at man har en mening/holdning.

Man kan stadig anerkende modpartens argumenter, uden at være enig - Men kalder man den holdning for dum, bare fordi den er anderledes, så er man i min tolkning snævertsynet.

 

Man har fuldstændig ret til at have en mening, men når man starter ud med at kalde andres holdning for DUM med stort og i overskriften - Så er det for mig, i den grad en selvfedhed som ikke skaber nogen grobund, for nogen som helst dialog eller vilje til hverken at lære af andre eller føre en debat.

Så vil man bare have ret og ud med sine meninger - Så skal man ikke skrive i et debat forum, men skrive en artikel.

 

Havde overskriften været "hundetegn - Hvorfor bruger alle det ikke?" havde dialogen nok været en ganske anden.

Så var der lagt op til, at man reelt havde en interesse i at høre folks holdninger og høre hvad der er baggrunden for at de mener anderledes end en selv.

Man skaber grobund for en lærings og udviklingsprocess, selvom man ikke nødvendigvis er enig med andre.

Man kan jo sagtens være uenige, men samtidig have respekt for andres holdninger - Men at kalde andres holdninger og bevæggrunde for dumme og ansvarsløse er på ingen måde respekt, men tværtimod, stærkt fordømmende.

 

Hvis man med det samme tilkendegiver at man synes folks holdninger er dumme, folk er ansvarsløse og direkte søger at være det og på ingen måde viser en interesse i hvorfor folk gør som de gør - Men alene vil ud med og have ret i sit postulat og sin holdning - Jamen så forbeholder jeg mig retten til at dømme vedkommende som nedladende, arrogant og ubehagelig.

 

Dette er ikke en fordom - Men en holdning og mening til hvordan alm. god skik for kommunikation foregår.

 

Den fordømmende tone, forsvinder på ingen måde - Men bliver alene forstærket i en tråd som denne, fordi TS starter ud med at være dømmende! Ergo - Man får hvad man selv lægger for dagen.

 

Det må da snart undre, at alle folk ikke indretter sig efter den tone og måde at debattere på, som du mener er rigtig?

Det må da også snart undre, at SÅ mange dømmer netop dig?

 

Nogle gange er det også sundt at kigge indad og se på, hvad det er i ens fremtoning, der gør at SÅ mange mennesker reagere negativt på en!

For kunne man ændre alle andre mennesker, så havde jeg dælme også gjort det for længe siden - Tror nu ikke verden bliver et bedre sted af at vi alle er enige, men med respekt for andres holdninger, så kommer man rigtig langt.

 

Man kan ikke bare kommer ind fra højre, dømme andre folks meninger og holdninger som dumme og ansvarsløse, postulere den evige sandhed om både halsbånd og socialisering - og så forvente at folk ikke er uenige og forventer en reel debat, der handler om forståelse for begge parters synspunkt.

 

For det er på ingen måde respekt eller forståelse for andres meninger og holdninger, at kalde disse for ansvarsløse og dumme - Man får simpelthen som man giver og derfor kommer der aldrig en ordentlig tone i sådan en debat, fordi TS starter ud med at nedgøre andres meninger og være postulerende og kun være interesseret i, hvordan man kan få ret.

 

Og mht. amerikaniseringen, så læser jeg det som en måde at prøve at forklare hvorfor der kommer nogle udtalelser som ligger så ekstremt langt fra, hvad der overhovedet kunne komme på tale i DK.

 

F.eks "bare" at fjerne ulvekløer - Det er i hvertfald ikke en dansk holdning, da det er svært at finde en dyrlæge der overhovedet vil være med til, at man lægger sin hund i narkose uden at der er sket en skade, eller det ikke kan undgås at der sker en skade.

Det ved de fleste danskere, der har haft kæledyr - Ergo, så må den holdning stamme fra et sted udenfor DK - Og da du bor i USA, så er det jo det bedste bud, at det må være en holdning der er udbredt i USA og derfor amerikansk.

Dette skriver du så også senere i et indlæg, at den antagelse er korrekt, så det viser sig jo ikke at være en fordom - Eller i hvertfald en fordom der bliver bekræftet.

 

Håber jeg holder mig indenfor dine regler om pæn debat - Men ved ikke lige helt hvordan de skal tolkes, så jeg prøver da i det mindste.

Håber du snart vil gøre det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg møder ofte mennesker der synes det er underligt at en stor mand som mig har to små hunde og ikke et par store voldsomme hunde.

 

I tilgift møder jeg mennesker der undres over ta de kommer når jeg kalder og kan gå på plads, for det plejer sådanne nogen jo ikke at kunne.

 

Min Jan er også en stor mand, mange griner lidt af ham og en lille Pudel.

Jeg synes at store mænd med små hunde er mere "rigtige" mænd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Afganskmynde:

 

Jeg syntes du skal overveje, at læse denne og nogle af dine andre tråde grundigt igennem, hvis du gerne vil undgå at stort set alle de tråde du starter/går ind i, kommer til at udarte sig som denne (og mange af dine andre tråde herinde).

 

Det er ikke første gang du bliver opfordret til, at kigge indad og tage en vurdering på dit eget sprogbrug og dine egne indlæg, som mange brugere herinde har svært ved, at gennemskue.

 

Vi er her jo alle (forhåbentligt) for at hygge os og dele vores historier/erfaringer og billeder med andre hundeejere - tit og ofte, så kan jeg bare se, at de tråde du går ind i eller som du starter oftest ender ud i noget meget lidt hyggeligt.

 

Vi kan alle risikere at blive misforstået - det er der en langt større risiko for, når man skriver fremfor, når man taler.

De fleste brugere oplever misforståelserne yderst sjældent, set i forhold til dig og hvis det endelig sker, så bliver trådene ofte redt ud... så prøv at kig på dine indlæg endnu en gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Du mener lidt af la saadan her:lol:

 

article-1088151-028BA8FD000005DC-439_468x290.jpg

 

 

Her er det saa bare Heidi Klum der bryder fordommen om 'dumme blondine'. Mere intelligent business kvinde skal man lede laenge efter:hjerte:

 

Hjemme hos mig brydes fordommen, fordi jeg koerer aldrig med vores mynder i vores aabne sports Lexus - Jeg er simpelthen SAA bange for at de skal hoppe ud, hvis de ser en kanin eller andet vildt.:blink:

 

Bryder eller forstærker fordomme? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

For god orden skyld så er Heidi Klum ikke blondine irl..

 

Her er damen som Vor Herre har skabt hende...

heidi-klum.jpg

 

Så min fordom om at blondiner med en lav IQ, stadig har mynder og en åben sportsvogn... holder lidt endnu :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
For god orden skyld så er Heidi Klum ikke blondine irl..

 

Her er damen som Vor Herre har skabt hende...

heidi-klum.jpg

 

Så min fordom om at blondiner med en lav IQ, stadig har mynder og en åben sportsvogn... holder lidt endnu :blink:

 

 

Nej, den holder ikke helt, da jeg er med til at bryde fordommen:5up:. Jeg har nemlig samme haarfarve som Heidi klum irl, og min IQ er testet som middel i sin tid- hvis man skal gaa efter den fordom:hjerte:..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Og lige som Umulia, vil jeg ta' din sidste smiley som eksempel - den forstår jeg ikke..?? Du skriver noget ret negativt, "nogle af jer bærer nag", og så et hjerte bagefter?? En smiley er en "emoticon", dvs. den viser hvilke følelser du har, mht. det du skriver. Så din smiley viser faktisk at du elsker dem der bærer nag... Og det mener du jo nok ikke?

 

Jeg vidste ikke hjerter kunne have saa stor betydning og irriterer nogle saa meget:lol:.

 

Det synes jeg altsaa er HYLENDE morsomt:klap:

 

For mig udtrykker hjerter varme, overskud og kaerlighed til andre mennesker og andres meninger:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Og så helt generelt er der blevet skrevet mange gange, at man føler at du ikke læser modargumenterne. Det er meget normalt at man i en debat får gode råd og anderledes holdninger, som man så kan forholde sig til. Og der hjælper det ikke at sige til modparten at man er dum fordi man ikke gør som en selv.

 

Så et råd til alle debatter - læs andres holdninger og meninger og lad være med at kalde andre dumme, så går det nok :blink:

 

 

Jeg kalder ikke andre personligt dumme, men jeg vil fortsat kalde en holdning m.m dum, hvis jeg finder den dum;-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Det provokerer ikke mig, men jeg forstår simpelthen ikke måden du bruger dem på :vedikke:

Der har også været nogle tilfælde herinde hvor folk har brugt :roll: lidt rigeligt efter andres smag, og da det kom til stykket var det simpelthen fordi de ikke forstod den gængse betydning af den, så det var ikke ondt ment.

 

 

 

Jeg må indrømme at det synes jeg også er irriterende.

 

 

 

Endnu engang forstår jeg ikke brugen af smileyen, men det er en meget positiv ting, ikke at bære nag. Vi burde nok kunne være uenige om A, og derefter diskutere B på civiliseret vis. Jeg plejer som regel at glemme hvem jeg diskuterer med, og så er problemet løst for mit vedkommende ;-)

 

Det lyder lidt paa mig som om, jeg saa skal gaa ind og aendre paa min maade at skrive paa, for at tilfredsstille nogle.

 

Hvis det er rigtigt. Betyder det saa, jeg ogsaa maa gaa ind og aendre paa ting og sager, i andres skriverier m.m som jeg finder burde aendres paa?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
For god orden skyld så er Heidi Klum ikke blondine irl..

 

Her er damen som Vor Herre har skabt hende...

heidi-klum.jpg

 

Så min fordom om at blondiner med en lav IQ, stadig har mynder og en åben sportsvogn... holder lidt endnu :blink:

 

Det er umiddelbart ikke hendes hår der fanger min opmærksomhed først :blink::engel::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vidste ikke hjerter kunne have saa stor betydning og irriterer nogle saa meget:lol:.

 

Det synes jeg altsaa altsaa er HYLENDE morsomt:klap:

 

For mig udtrykker hjerter varme, overskud og kaerlighed til andre mennesker og andres meninger:hjerte:

 

Smileys, og deres betydninger, er et ret vedertaget "sprog" på internet. Så når du bruger dem "forkert", er det med til at forvirre den der læser dine indlæg.

 

Prøv lige at se det omvendte:

 

"Hvor er din hund sød! :badr:"

 

Kan du se hvad jeg mener?

 

Som nogen skrev tidligere, så har smilies en ret vigtig funktion. Når vi ikke kan se hinanden, men kun læse den skrevne tekst, så kan man nogle gange komme lidt i tvivl om hvordan teksten skal tolkes. Der kommer en smileys opgave ind - at fortælle i hvilken "sindsstemning" teksten er skrevet. De kan selvfølgelig også bruges alene. Hvis du klikker det store smiley-vindue op, kan du se hvad de forskellige smileys hedder, og dermed regne ud hvad de står for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt paa mig som om, jeg saa skal gaa ind og aendre paa min maade at skrive paa, for at tilfredsstille nogle.

 

Hvis det er rigtigt. Betyder det saa, jeg ogsaa maa gaa ind og aendre paa ting og sager, i andres skriverier m.m som jeg finder burde aendres paa?:hmm:

 

 

Jeg synes bare du skal læse lidt om net-etikette. Der kan du bl.a læse om brug af store bogstaver, og om brug af smileys. Jeg mener faktisk at der står noget om brug af store bogstaver i reglerne for forummet..? :hmm: Kan ikke helt huske det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare du skal læse lidt om net-etikette. Der kan du bl.a læse om brug af store bogstaver, og om brug af smileys. Jeg mener faktisk at der står noget om brug af store bogstaver i reglerne for forummet..? :hmm: Kan ikke helt huske det...

 

Jeps, indlæg må ikke udelukkede skrives med store bogstaver, netop fordi det tolkes som at råbe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare du skal læse lidt om net-etikette. Der kan du bl.a læse om brug af store bogstaver, og om brug af smileys. Jeg mener faktisk at der står noget om brug af store bogstaver i reglerne for forummet..? :hmm: Kan ikke helt huske det...

 

Det står her

 

 

Generel Forum Etikette
  1. Du skal ikke skrive HELE DIN BESKED MED STORE BOGSTAVER SOM DENNE LINIE. Dette betyder at man råber på internet sprog, og er ikke velset.
  2. Når du opretter et nyt emne, bør du så vidt muligt have så klart et emne som muligt, der fortæller nøjagtigt hvad dit indlæg går ud på. Post ikke dårlige emne beskrivelser som "Hjælp mig", "Læs dette", "Er der nogen?", "Hvad syntes du?" osv.
  3. Advarsler fra admin skal holdes uden for debatten, og foregå via private beskeder, disse hører ikke til i forum.
  4. Hvis en forum tråd bliver lukket, skal der IKKE oprettes en tilsvarende blot med formålet "hvorfor er tråden blevet lukket" - spørgsmål som disse, skal spørges privat via PB enten til admin eller en moderator.
  5. Brug ikke farver, understregning, fed eller kursiv, til hele beskeden. Centrering eller benyttelse af større skriftstørrelse bør kun bruges til dele af en besked, for at fremhæve de vigtige ting.
  6. Hvis du quoter/citerer et indlæg, er det god forum skik at nøjes med at citere den relevante del, eller at fremhæve det relevante med fed.
  7. Før du opretter et nyt emne, er det godt at have undersøgt via søgefunktionen om emnet har været oppe før. Er emnet oprettet i en nyere tråd bedes du benytte denne tråd.
  8. Hvis et indlæg overtræder forum reglerne, skal du ikke besvare dette, eller citerer dette. I stedet skal du benytte funktionen "Rapporter indlæg" så en moderator eller admin kan tage over.
  9. Hvis der optræder *** betyder det at du har brugt ord som vi ikke vil se på vores forum, og du skal ikke skrive dem igen.
  10. Modtager du en privat besked fra andet medlem, må dette ikke sendes til forum. Mener du der er grund til bekymring, skal admin kontaktes
  11. Er der et medlem du ikke kan lide på forum, skal du sætte vedkommende på din ignorer liste, så hører du ikke mere fra vedkommende, gælder både forum og beskeder. Start IKKE en hade debat, det ødelægger blot tråden for alle andre end dig og vedkommende. Sådanne tråde kan betyde TOTAL udelukkelse UDEN varsel.
  12. I forum baserede sider, bør der ikke sendes beskeder til admin omkring "Jeg vil have slettet min profil". En side som hunde-forum.dk er gratis at benytte, medlemmer har selv fundet os, og har selv tilmeldt sig uden invitation, så kan du ikke lide siden, skal du blot finde et andet, og undgå at returnere hertil. Sletning af medlemprofiler, kan som hovedregel ikke lade sig gøre pga. den store administrative arbejdsbyrde. I særlige tilfælde vil der ske undtagelse fra denne hovedregel.
  13. Brugernavn kan i ganske særlige tilfælde blive ændret af admin, kontakt om dette bør også undgås.
  14. Kontakt ikke admin unødigt, ikke fordi han ikke vil snakke med dig, men han har travlt med at holde forum kørende :-) Hold så vidt muligt almindelig snak i forum, og kontakt admin med de ting som er relevante.

Forum Regler & Etikette
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Du har fanget en del af den kritik der er blevet givet - Jeg håber du vil prøve at forstå hvorfor den kommer frem.

Ikke bare blandt én bruger, men blandt flere.

Hvis du tager kritikken til dig og prøver at kigge indad, så er jeg helt sikker på, at du vil føle dig langt mere velkommen og dine debatter vil holde sig meget mere på sporet.

 

 

 

Ja, din brug af hjerter føre til en stor del misforståelser. Det bunder i, som andre også nævner, at smilies bliver primært brugt til at understøtte en sætning, fordi den ofte kan tolkes på to måder og man derfor ønsker at understrege hvad der menes.

Andre gange bruges den for at understrege en holdning, fordi man ikke føler man alene på skrift kan udtrykke hvad man mener.

 

Den måde du bruger hjertene på,F.eks her:

Og saa baere jeg ikke nag i dette forum, som nogle andre synes at goere.:hjerte:

Giver slet, slet ingen mening!!Hvad skal hjertet understrege?

At du synes godt om dem der bære nag?

At du føler dig lidt mere hellig?

At du prøver at nedtone en kommentar?

Hvad er meningen?

Det kan godt være at du ikke ser brugen af hjerter og andre smilies som noget problem - Men det ER med til at gøre dine indlæg svære at læse og svære at tolke.

Så hvis du ikke ser brugen af hjerter eller andre smilies som noget der reelt har nogen betydning for indlægget, så lad være med at bruge dem, så vil du undgå en del forvirring og misforståelser, for de har jo så ikke noget formål alligevel.

 

 

 

De to ting høre sammen. Som andre nævner, så er brugen af store bogstaver på internet sprog at RÅBE og bruges for kraftigt at understrege noget bestemt, som man mener er så vigtigt at det ikke må blive overset.

 

Når man i sit overskrift bruger store bogstaver til DUM, så har man råbt det ud og understreget det i en grad, så det er det man hæfter sig ved - For det må jo være der fokus skal lægges, siden det skal understreges sådan - Fremfor hvad der måske egentlig er indholdet i indlægget.

 

Du må jo også selv have haft en grund til at skrive med store bogstaver og der må ligge et motiv bag.

Det er bare ekstremt svært for os andre at se hvad pokker det motiv er, andet end at du vil dømme nogen som dumme :vedikke:

 

 

 

Jeg har utrolig svært ved at debattere med dig, det er ingen hemmelighed.

Dine holdninger har jeg som sådan ikke noget imod - Jeg har det generelt fint med brugere med anden holdning end mig selv.

Men det er den med forståelse - og respekten - for andres holdninger jeg har et problem med.

 

F.eks så fremmer det ikke en debat at kalde andres holdninger for dumme eller uansvarlige - Tværtimod, så lukker man fuldstændig debatten med sådan en udmelding.

Selvom man retter kommentaren generelt, så er den jo stadig rettet mod alle dem, som har en anden holdning end dig - selvom det er en holdning og ikke personen du går efter, så er debatten død i det andres holdninger bliver stemplet på den måde.

 

En pæn måde at sige på, at man ikke er enig og ikke forstår holdningen er simpelthen at sige - Jeg forstår ikke din holdning og jeg er ikke enig. Kan godt forstå du mener det er et problem, men det er det ikke for mig og jeg vægter andre ting højere.

 

Kan du se forskellen?

 

Derudover så retter man det mod en specifik bruger, uden at blive nedlandende og respektløs overfor andres holdninger.

 

Det KAN nemlig være en fordel at gå ind i en personlig debat, fremfor at alt skal være generelt, fordi folk så ved hvem og hvad der menes, fremfor at skulle gætte sig til, om indlægget nu var rettet mod en selv eller ej.

 

Så har man mulighed for at svare konkret på noget, fremfor at skulle generalisere, hvilket er svært, da vi alle debattere ud fra vores egen hverdag og de oplevelser vi har der.

 

Derudover har jeg svært ved, at du tydeligvis læser et indlæg, men vælger kun at kommentere på hvad der nærmest er en sidebemærkning og derfor gør hvad du beskylder andre for - At forvride det man mener.

 

Et eksempel er det indlæg jeg har quotet nederst. Der har jeg lige pillet det ud, som du hæftede dig ved - der er stadig temmelig meget du ikke har kommenteret på, som var i sammenhæng med det du valgte at kommentere på.

 

 

Det tror jeg såmænd nok de er - Tror bare det er måden du servere dem på, der skaber forvirring, misforståelser osv.

For jeg håber virkelig det er misforståelser, for ellers så vil det her nok aldrig få nogen ende.

 

Og så læser jeg det tydeligt som om, at du ikke ønsker andres holdninger og argumenter i dine tråde.

 

Bliver nød til at bruge eksempler - Det er ikke for at pille ting ud af kontekst, men for at forklare hvad jeg mener.

 

F.eks så har jeg oplevet nogle grimme ting med at mine hunde hang fast i hinandens halsbånd og at det har været ved at gå galt mange gange.

Listede hvilke typer halsbånd jeg havde prøvet og forklarede hvorfor de ikke virkede, men efterspurgte andre alternativer der kunne løse problemet.

 

Kort efter kommer der et indlæg fra dig, hvor du skriver at du fornemmer at folk prøver at finde undskyldninger for at være ansvarsløse, ved ikke at have hundetegn på deres hunde.

 

Derefter kommer der indlæg fra dig, hvor du skriver at der da er blevet foreslået mange løsningsforslg (indlægget var ikke rettet mod mig personligt, men generelt) og folk bare kunne tage at bruge dem.

 

Det tyder jo på, at du overhovedet ikke har læst de problemer vi andre har oplevet med de forslag der er kommet - Eller at du i hvertfald ikke respektere det vi andre havde oplevet som et problem.

 

Tværtimod, så så du ikke de ting vi havde nævnt som reelle problemer, men som undskyldninger for at være ansvarsløs.

 

Sådan blev det opfattet af rigtig mange brugere - og så er det svært at fortsætte en debat! For når ens meninger og holdninger ikke bliver respekteret, med nedgjort som værende dumme og uansvarlige, så er det virkelig svært at debattere noget som helst.

 

Forstår du hvad jeg mener?

 

 

Det er jeg enig i - Jeg synes bare ikke din debatform levner den plads og respekt for andres meninger og holdninger, som du selv prædiker.

At kalde andres meninger og holdninger for dumme og ansvarsløse er også en slags personlig tilsvining, fordi den rammer ALLE der har en anden holdning end dig.

 

For det er en tilsvining at bruge de ord om andres holdninger, som du har brugt - Uanset om det er ment generelt til alle der har en anden holdning, eller en specifik person.

 

 

 

Jeg synes jo netop ikke du forholder dig til andres meninger.

Jeg synes heller ikke du udviser ret meget forståelse for, at andre kan have en anden holdning end dig, uanset om du er enig eller ej.

 

Tror de fleste herinde formår at grine at sig selv og indrømme, hvis man måske ikke lige havde helt ret - Det sker jævnligt herinde :mrgreen:

Men der skal også udvises noget forståelse og respekt fra modparten før det sker.

 

 

At du har behov for at nævne det, giver mig så indtryk af at du netop bærer nag. Men jeg kan jo tage fejl.

 

Igen så hentyder du til nogen - og så er det op til hver enkelt bruger at gætte sig frem til, om det er en selv der giver udtryk for at bære nag, eller?

Uanset om man gør det eller ej, så er det så diffust, at det er helt umuligt at forklare hvorfor man gør som man gør, eller forklare at det intet har med nag at gøre, hvis det er noget andet der ligger til grund for at du opfatter det sådan.

 

Og så det indlæg jeg nævnte tidligere:

 

Mit indlaeg er skrevet i klar respons til andre indlaeg, saa nej, jeg baere ikke nag og tager ikke gamle ting som brugere har skrevet i andre traade, og citerer dem her i en ny traad, som nogle andre vaelger at goere...

 

Dit indlaeg er lidt tragisk komisk, synes jeg. Fordi, du mener, JEG bor aendre min maade at skrive paa, men andre maa gerne kalde mig dum, ikke bare min holdning, men min person - En klar forskel, og komme med de mest barnlige og personlige tilsvinelser, som er 10 gange vaerre end jeg nogensinde har udtrykt mig i nogen som helst traad. Fra voksne mennesker, vel og maerke:lol:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Det står her

 

 

Forum Regler & Etikette

 

 

Tusind tak for dette indlaeg. Det var rart lige at faa genlaest dette, som jeg iovrigt folger selv til punkt og prikke.

 

Saa haaber jeg ogsaa at andre, som har mere behov for det end jeg, vil tage den til sig. Saa man paa HF kan have skonne debatter om alt, uden brug af personlig tilsvinelse og med rummelighed for andres maade at skive paa og meninger :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Smileys, og deres betydninger, er et ret vedertaget "sprog" på internet. Så når du bruger dem "forkert", er det med til at forvirre den der læser dine indlæg.

 

Prøv lige at se det omvendte:

 

"Hvor er din hund sød! :badr:"

 

Kan du se hvad jeg mener?

 

Som nogen skrev tidligere, så har smilies en ret vigtig funktion. Når vi ikke kan se hinanden, men kun læse den skrevne tekst, så kan man nogle gange komme lidt i tvivl om hvordan teksten skal tolkes. Der kommer en smileys opgave ind - at fortælle i hvilken "sindsstemning" teksten er skrevet. De kan selvfølgelig også bruges alene. Hvis du klikker det store smiley-vindue op, kan du se hvad de forskellige smileys hedder, og dermed regne ud hvad de står for.

 

 

Det er meget sjaeldent jeg bruger negative smileys.

 

Jeg ser bl.a hjerter som positive og bruger dem derfor ofte:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...