Hop til indhold

Den race vil jeg bare IKKE eje...


Gæst Lusen
 Share

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde
Selvfølgelig skal der da også lægges meget arbejde i træningen af en BC, og ingen hundefører kommer sovende til et godt resultat.

 

Men du kommer nok ikke udenom, at det er en kende mere udfordrende at træne så mange andre racer i lydighed end lige netop en BC, der er langt mere føreropmærksom af natur end fx en mynde. :lol:

 

Bla. derfor skal mine mynder uddannes til terapi vovser. En saakaldt 'utraenelig og yderst DUM race" og jeg har begge to i traening, hvor af Tio er snart faerdig til avanceret lydighedstraening i en alder af 16 mdr, og chloe er snart faerdig med middel niveau lydighedstraening . begge blandt de bedste paa holdet.

 

Der er kun to muligheder, enten maa JEG vaere en FANTASTISK hundetraener med helt utrolige evner med 2 saa dumme hunde:klap: eller ogsaa.... mon de virkelig kan vaere intelligente?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 152
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der er rigtig mange racer jeg ikke vil have... Og årsagen kan være ganske forskellig, og typisk meget generaliserende (:genert:) eller fordi en race ifølge mig kan have utiltrækkende egenskaber, baseret på en del eller få individer... Og så er der også racer der bliver valgt fra alene på udseende, pelslag, type, størrelse, osv.

Og jeg har intet (som regel :genert:) imod hunde af racer jeg ikke selv vil have, det er bare ikke racer for mig ;-)

 

Et lille udpluk af hunde jeg helt sikkert aldrig får, alle pga. forskellige årsager:

 

Kinesisk Hårløs

Dobermann

Tervueren

Bull Terrier

Chihuahua

Afghansk Mynde

Labrador

Coton de Tulear

Border Collie

Golden Retriever

Hovawart

American Akita

Old English Sheepdog

Islandsk Fårehund

Og mange flere...

 

 

Men der er tilgengæld også mange andre racer jeg GODT kunne tænke mig :blink: Godt at der er så mange racer at vælge imellem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er åbenbart en del af dem, der har svært ved at være alene hjemme. Og det har jeg ikke lyst til at opleve igen...

 

Der er både en del alene-hjemme problemer og nervøsitet i racen. Desværre en typisk konsekvens af at en race bliver moderne. Rigtig trist!

 

Selvfølgelig får man ikke alting foræret med en border collie, men du har altså et kæmpe forspring i forhold til mange andre racer, fordi borderen stort set er mindet på at arbejde fra fødslen, og mange border ser selve træningen som belønning. Der er en grund til at det altid (næsten) er borderer der vinder lydighed, agility mm. Selvfølgelig skal der træning til men hvis du vil ha en agility hund der kan klarer sig på konkurrence banerne vælger du ikke en gravhund.

 

En border collie er på ingen måde født til at samarbejde og arbejdet er ikke nødvendigvis belønning i sig selv. Både samarbejdsvilje og at arbejde skal være belønning i sig selv, er noget der bygges op over tid.

Der hvor borderen skiller sig ud, er ved at have gode forudsætninger for at samarbejde, og samtidig have et super tempo og intensitet. Men tro mig, der findes bare rigtig mange usamarbejdsvillige bordere, fordi samarbejdet ikke er trænet og leget ind i dem.

 

Jeg har lagt rigtig meget vægt på samarbejde og leg med min coton fra hun var 8 uger og hendes samarbejdsvilje og arbejdsiver er ligeså stor som min border collies. Der hvor hun kommer til kort er udelukkende ift. tempoet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som udgangspunkt ville jeg ikke turde nævne racer jeg ikke ville eje, da mange racer jeg tidligere har tænkt aldrig skulle inden for mine døre har vist nogle sider af sig selv, som jeg er faldet pladask for.

 

Tidligere hunde på listen har fx været hårløse hunde - så fik en god veninde sådan en kinesisk hårløs og den er da bare for lækker... alt for upraktisk mht kulde og manglende pels, men yderst charmerende nuttet hund, med sindssygt smukke bevægelser og sikkert perfekt, hvis man var bymenneske og ikke havde noget imod, at skulle klæde hund varmt på mange dage om året.

 

Det samme har jeg haft med GD - store og savlende... lige indtil jeg mødte et par eksemplarer, der bare vadede ind i mit hjerte med store træsko på... også perfekt hund, hvis jeg bare ville have en selskabshund til nogle gåture og alm. let aktivering.

 

Men en lille let selskabshund er jeg kommet frem til, godt kunne være lykken på et tidspunkt :hjerte:

 

Jeg kan godt følge dig. For jeg har også haft mange racer, hvor jeg tænkte "ej, den skal jeg aldrig eje" og så har ombestemt mig. Jeg sagde eks. at jeg aldrig mere skulle have en hund uden brugseegenskaber.. og så kom Lily.

 

Har også trukket lidt i land ift. at jeg aldrig vil eje en vogtende hunde. Nu tænker jeg lidt om sådan en black russian ikke ville være perfekt om 10 år!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige mødt en Bergamasco idag og den race kommer heller ikke ind her.

Hunden var utrolig dejlig og vildt sød... meeeeen jeg vil ikke kunne holde ud at se på den... :hmm:

 

[ATTACH]41931[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige mødt en Bergamasco idag og den race kommer heller ikke ind her.

Hunden var utrolig dejlig og vildt sød... meeeeen jeg vil ikke kunne holde ud at se på den... :hmm:

 

[ATTACH]41931[/ATTACH]

 

 

Haha - det kunne jeg simpelthen heller ikke holde ud. Især lugten har jeg svært ved at klare. Det er jo ikke en decideret grim lugt, bare sådan lidt karkludagtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige mødt en Bergamasco idag og den race kommer heller ikke ind her.

Hunden var utrolig dejlig og vildt sød... meeeeen jeg vil ikke kunne holde ud at se på den... :hmm:

 

[ATTACH]41931[/ATTACH]

Haha, har den dreadlocks??

Link til indlæg
Del på andre sites

Racer jeg aldrig kommer til at eje: rottweiler, boxer, basset, leonberger, husky, gravhund, alle retrieverne bortset fra flatcoated, og sikkert et par flere.. men ellers er jeg ikke kræsen :mrgreen:

 

Men en halv rottweiler er ok? :lol: Ved godt, at du ikke selv ville have valgt Charles - men ville du ikke gerne have en kopi af ham en anden gang? :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men en halv rottweiler er ok? :lol: Ved godt, at du ikke selv ville have valgt Charles - men ville du ikke gerne have en kopi af ham en anden gang? :lun:

nej, faktisk ikke.. han er lidt for blød i træning og bliver meget nemt demotiveret og ked af det hvis det bliver kedeligt eller kompliceret, det er ret svært. Og så er han vildt doven, og til sidst i en agilitytime skal han jo nærmest hives over springene :rolleyes::lol:

-men som sofahund og gå tur med hundevenner og barnevogn og den slags, der fåes de ikke bedre end min Charles :hjerte: :lun: (og hvis man kan lide den slags hunde der så snart de ser en klikker tilbyder playbow, dæk spinne til højre og venstre - i cirka den rækkefølge, så er han da også ok :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

nej, faktisk ikke.. han er lidt for blød i træning og bliver meget nemt demotiveret og ked af det hvis det bliver kedeligt eller kompliceret, det er ret svært. Og så er han vildt doven, og til sidst i en agilitytime skal han jo nærmest hives over springene :rolleyes::lol:

-men som sofahund og gå tur med hundevenner og barnevogn og den slags, der fåes de ikke bedre end min Charles :hjerte: :lun: (og hvis man kan lide den slags hunde der så snart de ser en klikker tilbyder playbow, dæk spinne til højre og venstre - i cirka den rækkefølge, så er han da også ok :lol:)

 

:fornaermet: Charles er søøøød, alle burde have en Charles som hyggehund. :lun: Så kan man jo have en træningshund ved siden af. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

mange tak... er jeres arbejds-linie eller udstillings-linie...

altså jeg er nok mest til udstillings modellen. så hvis du kender nogle der avler disse linier i udlandet må du da meget gerne sende mig nogle links :blink:

 

og undskyld OT

 

undskyld for OT ja - og jeg havde ikke set denne før nu.

 

Mine er brugslinjer og jeg kan ikke rigtigt råde dig med udstillingslinjer og kenneler for dem kender jeg ikke særlig meget til. Jeg er selv kun til brugsmodellen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er endelig ikke hunde, jeg ikke vil have pgs. deres udseende...

 

Muskelhunde kommer jeg aldrig til at eje, men det er fordi jeg er bange for dem.

 

Rottweileren kommer jeg heller ikke til at eje men det er fordi jeg ikke magter opgaven... Den ville simpelhen løbe om hjørner med mig og man skal vælge sine kampe med omhug :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:Bare nysgerrig - hvorfor aldrig en Boxer?

 

Jeg kan ikke svare på¨PPs vegne, men jeg kan svare på mine egne. Boxeren er nemlig også på min "skal aldrig eje"-liste. Det er den fordi jeg synes det er lidt en lommelygte der lyser på lang afstand:lol:. Altså i overført betydning. Hvis man forestiller sig at hundens energi er lyset, så er en boxer en lommelygte, der lyser langt. Altså strålen spredes over helt vildt meget plads. Der er bare energi ud over det hele og det er svært at koncentrere energien. Der synes jeg andre racer er lidt mere laserstråle-agtige.

Lidt langt ude forklaring - men lige mit bedste bud.

Jeg er sikker på at en kompetent fører kan håndtere energien korrekt og få en hund der virkelig udnytter kapaciteten - men personligt ville jeg blive vanvittig. Jeg har helt sikkert hverken evnerne eller tålmodigheden til den "eksplosive" energi.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:Bare nysgerrig - hvorfor aldrig en Boxer?

 

Jeg kan ikke svare på¨PPs vegne, men jeg kan svare på mine egne. Boxeren er nemlig også på min "skal aldrig eje"-liste. Det er den fordi jeg synes det er lidt en lommelygte der lyser på lang afstand:lol:. Altså i overført betydning. Hvis man forestiller sig at hundens energi er lyset, så er en boxer en lommelygte, der lyser langt. Altså strålen spredes over helt vildt meget plads. Der er bare energi ud over det hele og det er svært at koncentrere energien. Der synes jeg andre racer er lidt mere laserstråle-agtige.

Lidt langt ude forklaring - men lige mit bedste bud.

Jeg er sikker på at en kompetent fører kan håndtere energien korrekt og få en hund der virkelig udnytter kapaciteten - men personligt ville jeg blive vanvittig. Jeg har helt sikkert hverken evnerne eller tålmodigheden til den "eksplosive" energi.;-)

der svarede du egentlig fint for mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret - begrundelsen er fint forklaret og ok :lol:

Jeg har kun haft Boxere og jeg elsker deres væsen, energi og livsglæde - hvor de bl.a. altid er "med på den værste". Jeg er så vant til Boxere, at jeg jo ofte synes, at andre hunde er lidt "Bovlamme" og sløve :-)

Heldigvis er der hunde til enhver smag - hvor ville det være kedeligt, hvis vi alle havde samme smag ;-)

 

Jeg kan virkelig også forestille mig, at hvis man er til den type "energi" - så er boxeren en helt igennem fantastisk hund. Jeg har haft en del på hold igennem årene og der er sgu altid en lille fest, når man har en boxer på hold. De er så sjove! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja en Boxer kan jeg ikke sige mig fri for, manden i huset er ganske enkelt Boxer fan og når vi engang skal have hund igen så er det ham der står for valget... ergo , en Boxer .

Så jeg er begyndt at væbne mig med tålmodighed, selvbeherskelse og nervepiller :slem:... ahh mon ik det går :blink: Jeg har haft en Flatte og tror ikke de er så langt fra hinanden (lalleglade, hvalpe hele livet og så kan de løbe på væggen)

 

Hmm.... lommelygte :hmm: jamen så kan man vel slukke eller pille batt ud ?? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja en Boxer kan jeg ikke sige mig fri for, manden i huset er ganske enkelt Boxer fan og når vi engang skal have hund igen så er det ham der står for valget... ergo , en Boxer .

Så jeg er begyndt at væbne mig med tålmodighed, selvbeherskelse og nervepiller :slem:... ahh mon ik det går :blink: Jeg har haft en Flatte og tror ikke de er så langt fra hinanden (lalleglade, hvalpe hele livet og så kan de løbe på væggen)

 

Hmm.... lommelygte :hmm: jamen så kan man vel slukke eller pille batt ud ?? :vedikke:

 

Glemte en vigtig detalje! En lommelygte.... på evighedsbatterier. Eller i hvert tilfælde batterier, der lynhurtigt genoplades.

Hurtig genopladning er der nu ikke noget galt med, det er nok mere det der med energien...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

mynder, gravhunde.. og små selskabshunde.

 

skal ligesom hestkjær aldrig have en hund under knæhøjde.

så klosset som jeg er, ville jeg slet ikke kunne håndtere sådan en.

 

så skal jeg heller ikke ha en fladsnudet hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing
Der er godt nok mange racer, jeg aldrig ville eje!!

Alle racer inden for kategorien terriere, spidshunde og jagthunde (og det er mange racer!).

Herudover vil jeg ikke eje hunde, der er usunde. Det gælder forskellige bulldogs, udstillingsvarianter af hunde som schæfer og lign, mops, cavalier osv. Alle racer, der er manipuleret i så høj grad, at de har alvorlige sundhedsmæssige skavanker holder jeg mig fra.

 

Uintelligente hunde er heller ikke mig, ligesom meget selvstændige hunde også er streget af listen.

 

Ja ja jeg tør simpelthen ikke skrive hvilken hunderacer jeg aldrig vil eje.

 

Jeg vil dog gerne fortælle hvilken jeg tidligere har sagt jeg aldrig vil eje.

Generelt: sagt af undertegnet for 5 år siden. "jeg vil aldrig eje en hanhund igen, de er løbske hele året, og udenfor pædagoisk rækkevide"

For 1 år siden " jeg skal aldrig igen overtage andres uduelige køtere, jeg vil selv præge dem og gider ikke kæmpe kampe, som skulle være kæmpet for 2 år siden "

Om racer, sagt af undertegnet " jeg skal aldrig have en border collie, de stresser, opføre sig som om de får bank hver dag og bider andre hunde så snart de får lejlighed til det"

" jeg skal aldrig have en retriever, de er lalleglade savlende idioter der opføre sig som om tilfældige forbipasserede er deres alle bedste venner og de tror at alle andre hunde er skabt til at lege med dem"

 

Alle disse ting er udtalt af en inkonsekvent rablende galt idiot som har en t-shirt hvorpå der stå " livet er for kort til sort- hvide border collier" den t-shirt vil jeg tage på når jeg i denne weekend skal deltage til stævne i Ålborg med den en af mine 8 hanhunde. Hunden jeg skal deltage med er en sort/ hvid border c, en ud af tre jeg har erhvervet mig, hvoraf de to var 3 år gamle inden jeg overtog dem. Når vi køre hjem fra stævnet så finder vi en sø og træner vores Golden retriever i, så han forhåbentlig er klar til markprøve i næste weekend

 

Så med mindre min næste bil tangere en lastvogn så tør jeg ikke udtale mig om hvilke hunde jeg ikke vil eje

 

:klap:Fantastisk indlæg :klap:

 

Stjålet fra KarinaG: Min minusliste

 

- en hund der savler i lange stænger konstant :scared:

 

- en hund der er så lille og spinkel at den brækker over i 10 når (ikke hvis :oops: ) jeg træder på den :engel:

 

- en hund der kræver fast pelspleje/klippe-trimme-børste (men ok, hvis trimning er hver 2 - 3 mdr og en prof. gør det, så går det nok)

 

 

Sådan har jeg det også med den race... men HOLD OP hvor er de dog nogle kærlige skabninger :lun:

 

Enig :lun:

 

Racer jeg aldrig kommer til at eje: rottweiler, boxer, basset, leonberger, husky, gravhund, alle retrieverne bortset fra flatcoated, og sikkert et par flere.. men ellers er jeg ikke kræsen :mrgreen:

 

redigereet, redigeret!! Arrggh glemte de værste: ALLE terriere, bortset fra norfolk og tibetansk.

 

Det kunne jeg have skrevet :engel:

 

:fornaermet: Charles er søøøød, alle burde have en Charles som hyggehund. :lun:Så kan man jo have en træningshund ved siden af. :mrgreen:

 

Der har PP så.....Sally :vedikke::lol::lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing

Jeg skrev vist bare rodet der. Men jeg skal ikke have en udpræget arbejds/brugshund som f.eks Riesen. Jeg ELSKER racen og har tidligere haft en, men mit liv er ikke, som det var dengang, og jeg vil ikke gå på kompromis med, hvordan jeg helst vil have sådan en hund.

 

Dermed ikke sagt, at en hund ikke skal arbejdes med. For det skal den. Det er nok mere noget lydighed/rally/sjov cirkustræning/alm husbehov jeg vil hen imod (ingenting på konkurrenceplan)

 

Jeg skal ikke have en terrier.

 

Aldrig en DSG igen.

 

Ingen muskelhund.

 

Ingen "deformiteter", som tidligere nævnt af andre.

 

Men altså, jeg har også mange gange sagt, ingen xxx og så er jeg endt med den type alligevel, fordi det har været individet, jeg faldt for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...