Hop til indhold

Hvad ville i gøre (ang. løs hund)


Hailey
 Share

Recommended Posts

Når jeg går ud af byen, så bliver jeg jævnligt mødt af en hund uden ejer. Det drejer sig om en tæve af muskelhundetype. Jeg har ikke indtryk af at hun er nogen trussel mod mig eller mine hunde - hun virker usikker.

 

Dog er det temmelig belastende at hun strejfer på en rimelig befærdet landevej. Der er en del mennesker der går med deres hunde der.

 

Jeg har haft ringet til ejeren af hunden, og bedt dem om at holde deres hund hjemme, men det lød ikke som om at det var noget de tog særligt alvorligt.

 

Hvis den bliver ved med at gå oppe på vejen, hvad ville jeres næste skridt være?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg må indrømme, at velvidende den skæbne tæven kan ende med, hvis hun ryger på internat, og hvis hun ikke er til fare for nogen, så ville jeg nok ikke gøre noget :oops:

 

selv om jeg da virkelig godt kan forstå, at det er irriterende. du tror ikke, at en mere "grundig" snak med ejerne om alvoren af hendes strejfen kan hjælpe det mindste?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg må indrømme, at velvidende den skæbne tæven kan ende med, hvis hun ryger på internat

Det er også det jeg tænker på.

, og hvis hun ikke er til fare for nogen, så ville jeg nok ikke gøre noget :oops:
Det er hun jo! Jeg kan bare gå over på den anden side af vejen, men tæven går også rundt ude på vejen, og er til fare for billisterne.

 

selv om jeg da virkelig godt kan forstå, at det er irriterende. du tror ikke, at en mere "grundig" snak med ejerne om alvoren af hendes strejfen kan hjælpe det mindste?
Måske jeg skal tage en kopi af hundeloven og smide op til dem?!?!
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Når jeg går ud af byen, så bliver jeg jævnligt mødt af en hund uden ejer. Det drejer sig om en tæve af muskelhundetype. Jeg har ikke indtryk af at hun er nogen trussel mod mig eller mine hunde - hun virker usikker.

 

Dog er det temmelig belastende at hun strejfer på en rimelig befærdet landevej. Der er en del mennesker der går med deres hunde der.

 

Jeg har haft ringet til ejeren af hunden, og bedt dem om at holde deres hund hjemme, men det lød ikke som om at det var noget de tog særligt alvorligt.

 

Hvis den bliver ved med at gå oppe på vejen, hvad ville jeres næste skridt være?

 

Jeg ville nok være en kælling og tage hunden med til dyrlægen, som (hos os i hvertfald) hjælper med at få kontakt til politi og internat, hvor de så tager over derfra.

 

Så venter der en klækkelig bøde til ejeren, når de afhenter hunden igen.

Ofte så er problemet så bare, at hvis den har navneskilt på, så fralægger alle myndigheder sig straks ansvaret - Og mener man selv skal ringe til ejeren og få hunden bragt hjem.

 

Så i det tilfælde er det jo ikke en mulighed :hmm:

 

Men jeg synes det er frygtelig svært.... Har kun én gang oplevet at ejerne ikke reagere på en pæn henstilling om at holde hunden på egen matrikkel.

Det er en græker, der fiser rundt som det passer den - Og den er ikke til at komme i nærheden af, så går bare og venter på den bliver kørt over, da vi ikke kan få fat i den :cry:

 

Og så ved jeg sgu' ikke lige hvad man gør :vedikke:

Men havde jeg kunne få fat i den, så havde jeg nok indleveret den hos et internat eller hos dyrlægen, for måske den vej rundt, at banke lidt fornuft ind i hovedet på ejeren.

 

Håber ikke den stakkels hund mister livet på landevejen og at andre kan komme med mere brugbare råd end jeg kan.

 

Lige en tilføjelse - Politi og dyrlæger kan vel ikke finde på at aflive hunden bare fordi den er løs, selvom det er en af de forbudte racer vel?!!

If so, så trækker jeg lige forslaget tilbage!!

Redigeret af Miss_menelli
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville afgjort gøre noget,at indfange den og tage den med til dyrlæge lyder som en løsning, jeg kan slet ikke holde ud at tænke på hvis den bliver kørt ned, og endnu værrer tænk hvis jeg kom til at køre den ned, jeg ville have det så forfærteligt hvis det skulle ske.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville afgjort gøre noget,at indfange den og tage den med til dyrlæge lyder som en løsning, jeg kan slet ikke holde ud at tænke på hvis den bliver kørt ned, og endnu værrer tænk hvis jeg kom til at køre den ned, jeg ville have det så forfærteligt hvis det skulle ske.

 

Jamen hvis den alligevel bliver aflivet på politiets befaling :vedikke: Jeg ville ikke have det godt med det.

 

Men hvis det ender med politi eller dyrlæge, så er der vel ikke andet at gøre, end at understrege at hunden ikke er aggressiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hvis den alligevel bliver aflivet på politiets befaling :vedikke: Jeg ville ikke have det godt med det.

 

Men hvis det ender med politi eller dyrlæge, så er der vel ikke andet at gøre, end at understrege at hunden ikke er aggressiv.

 

 

Jeg ville bestemt fange den og aflevere den hvis det var muligt (måske ringe og true ejeren med det først, men hvis de slet ikke er til at tale med...).

 

Det er rigtig trist hvis en sund og rask hund skal aflives på grund af ens handling, men det ville også være forfærdeligt hvis den endte foran en bil. Det er ikke længe siden jeg læste på tekst tv om en helt ung kvinde som brækkede ryggen i sin bil, fordi hun forsøgte at undvige en fasan :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville indfange hunden og aflevere den til ejeren...

Hver gang. Hvis man gør det med et smil og godt humør, så kan det meget vel tænkes, at ejeren bliver en lille smule flov... og gør sig lidt mere umage..

 

Sådan gør vi da her.. :mrgreen:

Vi kan jo alle komme ud for, at vores egen hund i en periode er "lidt for selvstændig" og måske ikke altid kommer når der bliver kaldt.

 

At blande politi og dyrlæge ind i det, hvis man kender ejeren, det er liige over stregen synes jeg.. Uanset race.

 

Netop når en hund forvilder sig rundt ved trafikerede veje, så ville jeg da slet ikke kunne lade være med at gribe ind. Jeg har da prøvet det et par gange.

Begge gange lykkedes det at finde ejeren, som var lykkelig over at få sin hund hjem igen.

--Ingen af hundene var Listehunde, men det havde ikke gjort nogen forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis slet ikke ejeren er til at snakke med, ville jeg ringe og anmelde det til politiet, hvis ikke de griber ind, ville jeg køre den på internat.

 

Jeg ville ikke kunne tilgive mig selv hvis den gjorde skade på sig selv, eller bilisterne :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må være nogle tåbelige mennesker der ikke tager det alvorligt hvis man snakker med dem om problemet.

Især med den fjollede hundelov vi har fået, hvis du mener det er en muskelhund.

Jeg mener slet ikke disse mennesker skulle have lov til at have hunden, de passer jo slet ikke på den og er ligeglade med den.

Du skriver jo den løber løs tit.

 

Har den ikke halsbånd på med navn/adr ville jeg kontakte politiet og fortælle at den gentagende gange bare løber rundt på veje og stræder.

 

Politiet kan så kontakte falck som så køre den på pension.

Alt dette er en ret kostbar omgang, og ville nok få de fleste til at holde hunden hjemme.

 

Meen med den tanke om at ejer skal kunne bevise det ikke er en listehund, er det lidt at gamble med hundens liv.

Vi ved jo ikke hvad den er reg. som, alsååååå hvis den da er det:confused:

Omvendt, så er faren nok større for hunden nu hvor den bare løber rundt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen ejeren ved da sikkert godt, at hunden ikke burde rende løs??:shock:

 

Ville I osse kontakte politi og hvem ved jeg, ---hvis der var tale om en labrador eller en westie?

 

Når man ved hvor ejeren bor, så kontakter man ejeren. Hvis det er i nærheden, så er det som regel mindst ulejlighed at aflevere hunden, frem for at opbevare den til ejeren kommer efter den.

 

Og man moraliserer altså ikke. Det vækker kun modstand.

Jeg ville allerhøjest fortælle, hvor jeg fandt hunden. Og om den var i en potentielt farlig situation. UDEN at moralisere.

 

I, der vil kontakte politiet, --har I aldrig selv haft en hund med "udbryder-gen"?

 

Som regel vokser de fra det. Især hvis ejeren ikke går amok og straffer når hunden kommer hjem.

Det gavner ikke hunden at irettesætte ejeren. Han giver det bare videre til hunden. Prøv at vise lidt forståelse i stedet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skulle politi eller dyrlæge vælge at hunden skulle aflives ?

 

Er det ikke noget med at en listehund skal meldes 3 gange for at gå løs og uden mundkurv, før de skrider til alvorligere handling ?

 

Jeg synes det er synd for hunden, at den har så ansvarsløse ejere der virker til at være ligeglade med om den er levende eller død :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta;652528]Jamen ejeren ved da sikkert godt, at hunden ikke burde rende løs??:shock:

 

Nahhh, ja det ved ejer jo godt, men tager sig jo ikke noget af det trods TS har snakket med dem, den render jo tilsynladende stadig rundt.

 

Ville I osse kontakte politi og hvem ved jeg, ---hvis der var tale om en labrador eller en westie? Det har intet med hundens race at gøre, kun dens og andres sikkerhed

 

Når man ved hvor ejeren bor, så kontakter man ejeren. Hvis det er i nærheden, så er det som regel mindst ulejlighed at aflevere hunden, frem for at opbevare den til ejeren kommer efter den.

Hvor længe og hvor mange gange skal man gøre det, eller mere forfærdeligt, hvad hvis hunden bliver kørt ned e.lign ?

Igen er det sikkerheden jeg tænker på

Og man moraliserer altså ikke. Det vækker kun modstand.

Jeg ville allerhøjest fortælle, hvor jeg fandt hunden. Og om den var i en potentielt farlig situation. UDEN at moralisere.

 

I, der vil kontakte politiet, --har I aldrig selv haft en hund med "udbryder-gen"? Jo da, men når hunden så var fundet, må man jo sørge for at det ikke sker igen.

 

Som regel vokser de fra det. Især hvis ejeren ikke går amok og straffer når hunden kommer hjem. :stupid:

Det gavner ikke hunden at irettesætte ejeren. Han giver det bare videre til hunden. Prøv at vise lidt forståelse i stedet.. Jeg ved ikke hvor gammel denne hund er, men hvis den keder sig som den tilsynladende gør siden den selv søger nye udfordringer, så må man jo sætte ind der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jamen ejeren ved da sikkert godt, at hunden ikke burde rende løs??:shock:

 

Desværre forholder det sig ikke altid sådan - Udenfor min forstand, men desværre findes der mennesker, som ikke kan se det er et problem :vedikke:

 

Ville I osse kontakte politi og hvem ved jeg, ---hvis der var tale om en labrador eller en westie?

Ja

Når man ved hvor ejeren bor, så kontakter man ejeren. Hvis det er i nærheden, så er det som regel mindst ulejlighed at aflevere hunden, frem for at opbevare den til ejeren kommer efter den.

 

Og hvis ejeren så er bedøvende ligeglad?

 

Og man moraliserer altså ikke. Det vækker kun modstand.

Jeg ville allerhøjest fortælle, hvor jeg fandt hunden. Og om den var i en potentielt farlig situation. UDEN at moralisere.

 

Det læser jeg også at TS har gjort.... Og har selv gjort det med den omtalte græker, der rendte rundt ude på den store vej ved skolen. Uden resultat.... Hvad så, skal man bare lade det fortsætte?

 

I, der vil kontakte politiet, --har I aldrig selv haft en hund med "udbryder-gen"?

Nej.

 

Som regel vokser de fra det. Især hvis ejeren ikke går amok og straffer når hunden kommer hjem.

Det gavner ikke hunden at irettesætte ejeren. Han giver det bare videre til hunden. Prøv at vise lidt forståelse i stedet..

 

Hvis hunden da lever til at blive gammel nok til at vokse fra det. Der er jo en meget reel risiko for at den bliver kørt ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender du ikke en hundegal betjent :genert: hvis du gør så tag en uofficielt snak med vedkomne, og lok ham/hende til at smutte forbi i uniform en dag og tage en snak med ejerne uden, at der bliver skrevet noget - det ku' jo være at det vil virke "motiverende" for ejerne ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...