Hop til indhold

Flækket (næsten knækket) ulveklo


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

---Du får måske ikke lov til at desinficere ret meget, når han er blevet klippet. Det VIL gøre ondt.

 

Så ender I alligevel ved dyrlægevagten.....

Når først der er rigtig hul, så SKAL den jo desinficeres. Så kan det ikke vente til tirsdag.

Og det varer måske længe før I får lov til at klippe nogetsomhelst igen..

Prøv med en forbinding. Ikke stramt. Skaftet på en smal sok, klæbet fast med klæbeplaster..... Det behøver jo ikke gå ned over poten. Det behøver heller ikke sidde stramt lige på den klo.

Men ring og snak med dyrlægevagten inden I gør noget, hvis I overvejer at klippe.....:???:

Kan I ikke mandsopdække ham, mens han er vågen? Lave ting med ham, som ikke generer den tå? Fodersøg, gemme ting, gå tur (i kort snor), legetøj, hvor han bruger hovedet frem for hele kroppen..

Det er 2 dage... :hmm:

 

Det er påske! Så to dage er det ikke - det er helt frem til tirsdag!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Det er påske! Så to dage er det ikke - det er helt frem til tirsdag!

 

Ja det er lige det, det er rigtig lang tid at gå hvis neglen generer ham, og hvis den lige pludselig bliver flået af i leg så kan skaden være endnu større :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har snakket med en veninde her til aften der siger at deres hunds ulveklo ofte har gjort ligedan og at den plejer at falde af af sig selv og så gror en ny ud. Hun siger vi bare skal lade ham lave en masse så den falder af :???:

 

Hvis billedet er en korrekt gengivelse, så ville jeg stadig klippe...

 

Jeg prøver lige at tage et billede eller to mere imorgen så man kan se ordentlig hvordan den sidder.

 

Jeg ville altså også nok vælge at klippe... jeg tror at hvis det ville begynde at bløde ville det allerede have blødt. Hvis den virkelig irriterer ham så er der dælme langt til tirsdag hvis dyrlægen alligevel også bare har tænkt sig at klippe den. Men du kan jo prøve at ringe til dyrlægevagten, han/hun kan jo svarer på om du skal vente med at gøre noget eller om du selv skal tage affære

 

Jeg tror ikke det ville bløde allerede hvis det var. Hvis man tager "bredden" af neglen så er der kun en tredjedel den er knækket ned, altså slet ikke ned til blodåren.

Her til aften har han igen ikke virket generet af den, men den generer ham tydeligt hvis noget kommer til at gå imod den e.l.

Syntes måske bare det er lidt "spild" at ringe til dyrelægevagten for en kvart knækket negl? :vedikke:

 

---Du får måske ikke lov til at desinficere ret meget, når han er blevet klippet. Det VIL gøre ondt.

 

Så ender I alligevel ved dyrlægevagten.....

Når først der er rigtig hul, så SKAL den jo desinficeres. Så kan det ikke vente til tirsdag.

Og det varer måske længe før I får lov til at klippe nogetsomhelst igen..

Prøv med en forbinding. Ikke stramt. Skaftet på en smal sok, klæbet fast med klæbeplaster..... Det behøver jo ikke gå ned over poten. Det behøver heller ikke sidde stramt lige på den klo.

Men ring og snak med dyrlægevagten inden I gør noget, hvis I overvejer at klippe.....:???:

Kan I ikke mandsopdække ham, mens han er vågen? Lave ting med ham, som ikke generer den tå? Fodersøg, gemme ting, gå tur (i kort snor), legetøj, hvor han bruger hovedet frem for hele kroppen..

Det er 2 dage... :hmm:

Højst sandsynlig får jeg ikke lov. Gør det ondt nok går han helt i panik og så er han umulig at holde.

Jamen hvis forbindingen ikke er stram vil ting stadig kunne rykke fat i den, den stritter jo ud fra benet og vil så også stritte ud i forbindingen + jeg tror det vil irriterer ham en hel del mere og gøre mere ondt. Det er jo når man presser den ind mod benet at den irriterer.

Nej, jeg syntes ikke vi kan mandsopdække ham for det. Skal han ud og gå hopper han rundt og op ad os når han ser snoren, ser han en lækker plæne ruller han sig på den, er han ude sammen med Nova leger han med hende.

Så skal vi da have ham i buret når han ikke lige er igang med noget med os.

 

En holder fast og en klipper, og så have en isterning og klipstop klar + guffer ;-)

 

Om ikke andet så i hvert fald noget af den lange negl, hvor nerven tilsyneladende ikke går ud, eftersom den er knækket så højt oppe, og så kan du tage til dyrlæge på tirsdag hvis det er... men jeg ville ikke selv lade min hund gå med den negl sådan helt frem til tirsdag, heller ikke med en forbinding! Så hellere klippe den af!

Isterning får vi nok ikke lov at lægge på bagefter. Klipstop vil vi måske med nød lynhurtigt kunne få på.

Vi har klippet af i bunden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Carlo's gjorde det samme på et tidspunkt, fordi jeg havde glemt alt om dem...

 

Jeg klippede ganske forsigtigt der hvor "knækket" er, og så slap det selv, der var en ny negl på vej inden under, så sad bare helt forsigtigt og klippede små stykker med en "menneskenegleklipper".. Det gjorde ikke ondt på ham, og han kom ikke til at bløde..

 

Prøv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

 

Jeg tror ikke det ville bløde allerede hvis det var. Hvis man tager "bredden" af neglen så er der kun en tredjedel den er knækket ned, altså slet ikke ned til blodåren.

Her til aften har han igen ikke virket generet af den, men den generer ham tydeligt hvis noget kommer til at gå imod den e.l.

Syntes måske bare det er lidt "spild" at ringe til dyrelægevagten for en kvart knækket negl? :vedikke:

 

Ok jeg synes bare den så mere flækket ud på billedet, men det kan jo hurtigt snyde :blink: Jeg ville ikke kalde det spild... Det koster dig jo ikke noget, jeg har før gjort det da Pluto havde under afføring så ringede jeg og spurgte om han synes jeg skulle tage til dyrlæge, men han sagde at jeg bare skulle se tiden an.

Link til indlæg
Del på andre sites

altså hvis du ikke tror den kommer til at bløde kan jeg bare slet ikke følge tanken om at det kræver dyrlæge? Jeg har da desværre fleregange kommet til at klippe mines for langt ned, så de bløder, og det er da heller ikke noget jeg taget til dyrlægen for? Kan du ikke bare forestille dig at det er en helt normal negl du skal klippe, og så bare klippe den af?

 

jeg forstår ikke... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels Dumle, hvordan ser det ude i dag? Har han ondt?

Mnej, den irriterer ham hvis den går imod noget, men ellers virker han slet ikke mærket af den.

 

Carlo's gjorde det samme på et tidspunkt, fordi jeg havde glemt alt om dem...

 

Jeg klippede ganske forsigtigt der hvor "knækket" er, og så slap det selv, der var en ny negl på vej inden under, så sad bare helt forsigtigt og klippede små stykker med en "menneskenegleklipper".. Det gjorde ikke ondt på ham, og han kom ikke til at bløde..

 

Prøv..

Okay. Bjørn har godt snakket om at klippe lidt af ad gangen, men jeg syntes det lyder fuldstændig åndsvagt hvis den så begynder at bløde inden vi når stedet den er knækket og vi så skal stoppe det der, så kan vi så gu ligeså godt klippe det hele fra start.

 

Ok jeg synes bare den så mere flækket ud på billedet, men det kan jo hurtigt snyde :blink: Jeg ville ikke kalde det spild... Det koster dig jo ikke noget, jeg har før gjort det da Pluto havde under afføring så ringede jeg og spurgte om han synes jeg skulle tage til dyrlæge, men han sagde at jeg bare skulle se tiden an.

Prøver lige at tage nogle nye billeder.

 

altså hvis du ikke tror den kommer til at bløde kan jeg bare slet ikke følge tanken om at det kræver dyrlæge? Jeg har da desværre fleregange kommet til at klippe mines for langt ned, så de bløder, og det er da heller ikke noget jeg taget til dyrlægen for? Kan du ikke bare forestille dig at det er en helt normal negl du skal klippe, og så bare klippe den af?

 

jeg forstår ikke... :genert:

 

Det jeg mener er at der var en der skrev at hvis det ville bløde så gør det det nok allerede, men det tror jeg ikke, for den er ikke knækket helt ned til blodåren, så jeg tror det kommer til at bløde hvis vi klipper.

Mnej, det er jeg ikke så god til, for jeg er heller ikke god til løse negle der skal hives af e.l. og har da heldigvis aldrig selv haft en :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så... Jeg gad godt jeg kunne få et billede "nedefra", men det er altså umuligt. Der kan man ellers bedre se hvor tæt det er på roden/kødet/huden, men det sidste billede giver også lidt et billede af det, men der er jo kortere vej nedefra.

Alligevel syntes jeg det ligner der er en ny på vej, men jeg er altså noget nervøs for at klippe i knogle, blodåre, hud e.l.

Link til indlæg
Del på andre sites

VI kan jo ikke ud fra denne tråd bedømme, om det er forsvarligt at klippe kloen af.....

På billedet synes jeg det ser ud som om kloen er knækket alt for højt oppe til at risikere det.

Men billedet kan snyde. Det er ikke til at se, hvor meget negl, der er under hårene. Og det er heller ikke til at se, hvor lang den knækkede negl er, altså om det hele er et tomt hylster der ikke var blevet klippet meget længe, eller om der gik nerve -og måske mere, ud i den løse ende.

 

Helt sikkert er det bare, at jo længere Dumle får lov til at beholde den knækkede negl, jo større er chancen for at han slipper af med den uden alt for meget smerte eller blødning. Negle vokser. Og nerven trækker sig tilbage både ved klipning og når neglen er knækket.

 

--Måske KAN dyrlægen pille neglen af på tirsdag uden videre. Men det betyder jo ikke nødvendigvis, at det vil være fint at pille den af i dag.

--Det kan såmænd osse være, at den falder af en af de næste dage. Når nerver og årer har trukket sig langt nok tilbage.

 

Jeg har aldrig klippet hul på nogen af mine hundes kløer. Bernerne skulle sjældent klippes, men Silke får da klippet negle 1-2 gange om måneden, fordi de vokser ret hurtigt. Og fordi jeg kun klipper lidt af af gangen.

Silkes negle knækker også en gang imellem. Så klipper jeg lidt af spidsen daglig eller hver anden dag til det knækkede er vokset ud.

En knækket negl er øm, ja. Men det går over efterhånden som nerven trækker sig tilbage.

 

Jeg kan altså ikke se, at der er noget som helst galt i at udvise nænsomhed ved negleklipning. Især hvis hunden viser, at det gør ondt. Eller hvis ejeren er usikker. Hvis man er usikker kommer man netop let til at klippe for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Jeg kom lige til at tænke på... Silke havde engang en negl, der var flækket. Jeg viklede lidt tape om NEGLEN, sådan bare lige for at holde den sammen. Og det sad faktisk længe nok til at årer og nerve trak sig tilbage og vi ikke fik brug for dyrlæge.

 

Gør det ondt at rette neglen ud? Hvis I kan få lov, så kunne I klistre lidt tape om den. :hmm:

Jeg tror, at den vil falde af af sig selv, når nerver og blodårer er væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Okay. Bjørn har godt snakket om at klippe lidt af ad gangen, men jeg syntes det lyder fuldstændig åndsvagt hvis den så begynder at bløde inden vi når stedet den er knækket og vi så skal stoppe det der, så kan vi så gu ligeså godt klippe det hele fra start.

 

Jeg klippede ikke nedefra, jeg klippede i bruddet/knækket.. Bare lige tog det der stak ud, som kunne hænge fast, og da jeg havde gjort det var den lige til at pille af..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå... så kom billedet, mens jeg skrev..

 

Jeg kunne godt tænke mig at se stykket OVER knækket, altså der, hvor der er en masse hår? Hvor langt er det stykke i forhold til det stykke, der sidder skævt?

---Og hvor meget har I klippet af spidsen?

 

Der hvor du kan se en masse hår på billede nr.2 det er der neglen slutter. Der er ikke mere negl over. "Bare" den hudlap som neglen sidder ind i.

Det er det jeg mener med at det faktisk sidder ret langt oppe. Vi klippede et lille stykke. Vil lige have blodåren til at trække sig lidt, så vi klipper et lille stykke mere i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

VI kan jo ikke ud fra denne tråd bedømme, om det er forsvarligt at klippe kloen af.....

På billedet synes jeg det ser ud som om kloen er knækket alt for højt oppe til at risikere det.

Men billedet kan snyde. Det er ikke til at se, hvor meget negl, der er under hårene. Og det er heller ikke til at se, hvor lang den knækkede negl er, altså om det hele er et tomt hylster der ikke var blevet klippet meget længe, eller om der gik nerve -og måske mere, ud i den løse ende.

 

Helt sikkert er det bare, at jo længere Dumle får lov til at beholde den knækkede negl, jo større er chancen for at han slipper af med den uden alt for meget smerte eller blødning. Negle vokser. Og nerven trækker sig tilbage både ved klipning og når neglen er knækket.

 

--Måske KAN dyrlægen pille neglen af på tirsdag uden videre. Men det betyder jo ikke nødvendigvis, at det vil være fint at pille den af i dag.

--Det kan såmænd osse være, at den falder af en af de næste dage. Når nerver og årer har trukket sig langt nok tilbage.

 

Jeg har aldrig klippet hul på nogen af mine hundes kløer. Bernerne skulle sjældent klippes, men Silke får da klippet negle 1-2 gange om måneden, fordi de vokser ret hurtigt. Og fordi jeg kun klipper lidt af af gangen.

Silkes negle knækker også en gang imellem. Så klipper jeg lidt af spidsen daglig eller hver anden dag til det knækkede er vokset ud.

En knækket negl er øm, ja. Men det går over efterhånden som nerven trækker sig tilbage.

 

Jeg kan altså ikke se, at der er noget som helst galt i at udvise nænsomhed ved negleklipning. Især hvis hunden viser, at det gør ondt. Eller hvis ejeren er usikker. Hvis man er usikker kommer man netop let til at klippe for meget.

 

Jeg kan jo så også se at der er mere "ny negl" under i dag end der var igår og at det ligner at det helt af sig selv trækker sig tilbage i den "nye negl".

Så jeg overvejer lidt, som min veninde sagde, at lade det falde af af sig selv eller lade Dumle selv slikke den af.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Jeg kom lige til at tænke på... Silke havde engang en negl, der var flækket. Jeg viklede lidt tape om NEGLEN, sådan bare lige for at holde den sammen. Og det sad faktisk længe nok til at årer og nerve trak sig tilbage og vi ikke fik brug for dyrlæge.

 

Gør det ondt at rette neglen ud? Hvis I kan få lov, så kunne I klistre lidt tape om den. :hmm:

Jeg tror, at den vil falde af af sig selv, når nerver og blodårer er væk.

Ja, det er det at rette neglen ud der gør ondt på ham.

Det tror jeg du har ret i at den vil. Den sidder mere til siden i dag end den gjorde igår og er sikkert mere løs imorgen.

 

Jeg klippede ikke nedefra, jeg klippede i bruddet/knækket.. Bare lige tog det der stak ud, som kunne hænge fast, og da jeg havde gjort det var den lige til at pille af..

Jo, men det er jo bare det at det "der stikker ud" sidder så langt oppe at jeg ikke rigtig tør gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kom vi til dr. dyr. En utrolig vellykket tur forresten :-D

 

Kloen faldte selvfølgelig af lige inden :lol: Dr. dyr sagde at det var godt at vi ikke havde klippet når det sad så langt oppe og at det sidste stykke virkede lidt rødligt, men han var ikke øm når han trykkede eller rykkede med det.

Vi skal nu holde øje med om "hudlappen" kloen sidder i hæver, men det ville han ikke tro den kom til.

 

Grunden til at det er usmart at klippe når det sidder så højt er pga. knoglen inden i. Går der infektion i den skal hele kloen amputeres, så derfor er det utrolig vigtig at få desinficeret korrekt. Havde den siddet halvvejs e.l. kunne vi nok godt have klippet sagde han.

 

Dumle fik i samme omgang klippet så meget man kunne af den anden ulveklo og dr. dyr fik vist mig en smartere måde at klippe ulveklo end det jeg hidtil har forsøgt mig med (at bukke benet bagud så man kan se kloens vinkel ordentligt og så klippe fra den anden side/under maven på hunden).

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kom vi til dr. dyr. En utrolig vellykket tur forresten :-D

 

Kloen faldte selvfølgelig af lige inden :lol: Dr. dyr sagde at det var godt at vi ikke havde klippet når det sad så langt oppe og at det sidste stykke virkede lidt rødligt, men han var ikke øm når han trykkede eller rykkede med det.

Vi skal nu holde øje med om "hudlappen" kloen sidder i hæver, men det ville han ikke tro den kom til.

 

Grunden til at det er usmart at klippe når det sidder så højt er pga. knoglen inden i. Går der infektion i den skal hele kloen amputeres, så derfor er det utrolig vigtig at få desinficeret korrekt. Havde den siddet halvvejs e.l. kunne vi nok godt have klippet sagde han.

 

Dumle fik i samme omgang klippet så meget man kunne af den anden ulveklo og dr. dyr fik vist mig en smartere måde at klippe ulveklo end det jeg hidtil har forsøgt mig med (at bukke benet bagud så man kan se kloens vinkel ordentligt og så klippe fra den anden side/under maven på hunden).

 

Øj... Tillykke med at det er overstået. :klap:

Så kan I begynde at tænke på andre ting igen..

 

Hvad er det for en smart måde dr. dyr har vist dig?

Det, du beskriver med at klippe under maven/fra den anden side... Er det DIN eller dyrlægens metode? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øj... Tillykke med at det er overstået. :klap:

Så kan I begynde at tænke på andre ting igen..

 

Hvad er det for en smart måde dr. dyr har vist dig?

Det, du beskriver med at klippe under maven/fra den anden side... Er det DIN eller dyrlægens metode? :shock:

 

Det er dyrelægens.

Altså jeg trak benet frem og måtte så vinkle "klipperen" efter hvordan ulvekloen sad, hvilket godt kan være svært.

Hvis man istedet trækker benet bagud, så kan man nemmere se hvordan kloen vinkler normalt. Det med at kigge under maven på hunden er fordi det er ret svært at kigge om på indersiden af hundens ben ellers, så man går egentlig bare ind og gør det fra den anden side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dyrelægens.

Altså jeg trak benet frem og måtte så vinkle "klipperen" efter hvordan ulvekloen sad, hvilket godt kan være svært.

Hvis man istedet trækker benet bagud, så kan man nemmere se hvordan kloen vinkler normalt. Det med at kigge under maven på hunden er fordi det er ret svært at kigge om på indersiden af hundens ben ellers, så man går egentlig bare ind og gør det fra den anden side.

 

Du må lave en lille video af kunststykket...

 

Jeg ved egentlig ikke engang hvordan jeg selv gør. Jeg tror det er noget med at klippe på modsatte ben mens Silke holder poten frem. Men hun er osse ekstremt samarbejdsvillig... :mrgreen:

Jeg vil da snakke med hende om at prøve den nye metode næste gang hun skal have klippet negle. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...