Hop til indhold

Drab eller dyrplageri.


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Det gør hunden jo også i videoen... og det blev jeg faktisk rigtig glad for at se...

 

Jeg kan godt se, at jeg skal lægge "snerpetheden" lidt fra mig (og/eller holde mig til sofapude-hunde).. :genert: - men lige ET hys-spørgsmål mere:

 

Kan hunden ikke blive smittet med alt muligt stads - eller dækker standard vaccinationerne for gængse rottesygdomme?

 

 

Jeg tror måske også det kommer en del an på ens opvækst.

For nogle mennesker er det helt normalt at aflive smådyr selv, og for andre er det fuldstændig vanvittigt.

Nogle slagter deres egne dyr og spiser dem, og andre kan slet ikke forholde sig til at spise noget man har haft et forhold til..

Mon ikke det er noget a la det samme?

 

Mht. sygdommene ville jeg også være pylret!.. Det ville være min bekymring, f.eks i forhold til den lemminge-snak Petrine havde gang i i en anden tråd..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 130
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

i øvrigt gad jeg virkelig godt med skadedyrsmanden på job. det lyder så fascinerende. han har altid begge hunde med, dækker typisk den ene af, mens den anden søger langs paneler osv. han har også haft den ældste med til rottedræbning i udlandet. ud over at det nok ikke er en karrierevej, som jeg finder vildt tiltalende, må det da være fantastisk at kunne bruge sine hunde på den måde. og de er i øvrigt nogle kønne små dræbermaskiner :hjerte:

 

[ATTACH]43193[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør hunden jo også i videoen... og det blev jeg faktisk rigtig glad for at se...

 

Jeg kan godt se, at jeg skal lægge "snerpetheden" lidt fra mig (og/eller holde mig til sofapude-hunde).. :genert: - men lige ET hys-spørgsmål mere:

 

Kan hunden ikke blive smittet med alt muligt stads - eller dækker standard vaccinationerne for gængse rottesygdomme?

Hvad skulle rotterne fejle? Andet end det der leptospirose som man vaccinerer mod... Pest og den slags herligheder smitter via lopperne..Men findes det overhovedet mere?
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske også det kommer en del an på ens opvækst.

For nogle mennesker er det helt normalt at aflive smådyr selv, og for andre er det fuldstændig vanvittigt.

Nogle slagter deres egne dyr og spiser dem, og andre kan slet ikke forholde sig til at spise noget man har haft et forhold til..

Mon ikke det er noget a la det samme?

 

Mht. sygdommene ville jeg også være pylret!.. Det ville være min bekymring, f.eks i forhold til den lemminge-snak Petrine havde gang i i en anden tråd..

 

Jo det tror jeg godt du kan have ret i...

 

Når jeg sidder og tænker over det, så tror jeg måske, at min pylrede opfattelse af aflivning er lidt ,at mine børn ikke skal overvære eller opleve den slags.

 

Jeg har selv aflivet mange smådyr... Kanariefugle, fisk, hamster - og det vildeste er nok en stor fed københavner-due.. (føj) - Jeg tror til enhver tid, at jeg ville prøve at fange rotten selv og gøre det af med den, fremfor at min baby (Otto) skulle gøre det.

 

:stupid::genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Det gør hunden jo også i videoen... og det blev jeg faktisk rigtig glad for at se...

 

Jeg kan godt se, at jeg skal lægge "snerpetheden" lidt fra mig (og/eller holde mig til sofapude-hunde).. :genert: - men lige ET hys-spørgsmål mere:

 

Kan hunden ikke blive smittet med alt muligt stads - eller dækker standard vaccinationerne for gængse rottesygdomme?

 

Bare lad snuseren om at være snerpet, det er han meget bedre til! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det tror jeg godt du kan have ret i...

 

Når jeg sidder og tænker over det, så tror jeg måske, at min pylrede opfattelse af aflivning er lidt ,at mine børn ikke skal overvære eller opleve den slags.

 

Jeg har selv aflivet mange smådyr... Kanariefugle, fisk, hamster - og det vildeste er nok en stor fed københavner-due.. (føj) - Jeg tror til enhver tid, at jeg ville prøve at fange rotten selv og gøre det af med den, fremfor at min baby (Otto) skulle gøre det.

 

:stupid::genert:

Har du nogensinde været tæt på en rigtig fed vildrotte? :shock: De er jo nærmest dødsensfarlige..Næsten ligeså farlige som jyske dræber-kvier..:shock:

Hvis en af mine ville dræbe en rotte skulle jeg ikke være den der stod i vejen :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Glad for at det ikke kun var mig der synes rotte-opsnuse-ryste-dræbe-blære mig med, hunde var ok.

 

Nu har Tex kun haft fornøjelsen een gang, men sikken en. Rotten vejede mindst 100 kg :slem: eller nowet.:engel:

 

Antallet af rotter det år blev formindsket med 800 stk, for det er hvad to rotter kan blive til på een sæson.

Ét rottepar bliver nemt til 50 rotter på bare et år, hvis de får de rigtige betingelser, men forsøg har vist, at et rottepar kan blive til så mange som 862 på et år.

Så der er nok at gå i gang med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skulle rotterne fejle? Andet end det der leptospirose som man vaccinerer mod... Pest og den slags herligheder smitter via lopperne..Men findes det overhovedet mere?

 

Ja hvad ved jeg.. :mrgreen: Er jo bare en bymus, der gang på gang finder ud af, at størstedelen af min viden virkelig ER fuldstændig ubrugelig...:lol:

 

Nu er jeg bare glad for, at jeg ikke skal bekymre mig så meget om, om Otto skulle tage en rotte.. men håber nu han lever op til racen og lader være..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hvad ved jeg.. :mrgreen: Er jo bare en bymus, der gang på gang finder ud af, at størstedelen af min viden virkelig ER fuldstændig ubrugelig...:lol:

 

Nu er jeg bare glad for, at jeg ikke skal bekymre mig så meget om, om Otto skulle tage en rotte.. men håber nu han lever op til racen og lader være..

 

jeg ser tit både mus og rotter på vores gåture, halfdan ser dem aldrig. og der er også kaniner i en indhegning i vores park, halfdan ikke så meget som værdiger dem et blik - tror altså ikke, at du skal være bange for ottos morderiske tendenser :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du nogensinde været tæt på en rigtig fed vildrotte? :shock: De er jo nærmest dødsensfarlige..Næsten ligeså farlige som jyske dræber-kvier..:shock:

Hvis en af mine ville dræbe en rotte skulle jeg ikke være den der stod i vejen :shock:

 

Nej heldigvis aldrig - men jo større og farligere - desto større grund til at beskytte sin baby... Måske ville jeg bare stille mig op på noget højt med mine børn og min hund på armen og kalde efter hjælp..

 

Denne tråd får vist det værste frem i mig:lol: Bliver helt flov over mig selv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Glad for at det ikke kun var mig der synes rotte-opsnuse-ryste-dræbe-blære mig med, hunde var ok.

 

Nu har Tex kun haft fornøjelsen een gang, men sikken en. Rotten vejede mindst 100 kg :slem: eller nowet.:engel:

 

Antallet af rotter det år blev formindsket med 800 stk, for det er hvad to rotter kan blive til på een sæson.

Ét rottepar bliver nemt til 50 rotter på bare et år, hvis de får de rigtige betingelser, men forsøg har vist, at et rottepar kan blive til så mange som 862 på et år.

Så der er nok at gå i gang med.

Og det passer! Vi startede op med 3 hunner og en han hvert forår... om efteråret havde vi omkring 2000 rotter i varierende størrelser i fryseren..Samtidig havde vi jo fodret slanger osv også..
Link til indlæg
Del på andre sites

De der holder rotter som kæledyr skal nok ikke se denne video.

 

 

 

Det ene øjeblik skriger mennesker op om rotteplager og mus i køkkenskabet. Det næste er det sååååå synd for rotterne at en hund gør det den er bedst til.

Er vi virkelig kommet så langt ud , at selv det at selv slå hovedet af en høne får os til at væmmes og når en hund ryster en rotte til døde så er det pludseligt synd for rotten.

 

Er dette et reelt drab begået af et rovdyr eller er det dyrplageri.?

Se lidt igennem fingre med at hunden er hvalp og ikke ligefrem færdigtrænet.

 

Indrømmet hvis Tex og jeg kom forbi så fik han sgu lov til at jage en rotte eller to.:slem:

Altså så begår Misja dyreplageri og drab flere gange om ugen, jeg har utallige videoer hvor hun jager, dræber og æder mus og mosegrise - der også hedder vandrotter.

 

Rigtige rotter fanger hun også, men ikke om hun vil æde dem og nogen gange fanger og æder hun så mange af de andre at hun efterlader dem døde og kun halvspiste. Kragerne ordner i løbet af få sek. resten.

 

Hun har dræbt siden hun var 6 måneder, jeg ser ikke problemet :vedikke:

 

Hun har aldrig - aldrig, dræbt andet end dem og jager hverken fugle, deres unger, rådyr eller hare - eller tamdyr for den sags skyld og selvom hun smager blod flere gange om ugen, er hun altså ikke blevet blodtørstig af den årsag :vuf:

 

Jeg synes at nogle mennesker har fjernet sig fra alt hvad der høre naturen til, vi siger med et smil at nogle børn tror mælken kommer fra en mælkehane el.lig. men det er egentlig beskæmmende, synes jeg, hvis børn ikke aner hvor kød, æg og mælk kommer fra og hvordan det havner i kølediskene.

 

Men det er måske bare mig, en gammel bonderøv fra bondelandet hvor vi var selvforsynende med det hele...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør hunden jo også i videoen... og det blev jeg faktisk rigtig glad for at se...

 

Jeg kan godt se, at jeg skal lægge "snerpetheden" lidt fra mig (og/eller holde mig til sofapude-hunde).. :genert: - men lige ET hys-spørgsmål mere:

 

Kan hunden ikke blive smittet med alt muligt stads - eller dækker standard vaccinationerne for gængse rottesygdomme?

Det første år fik Misja konstant indvolds orme, altid spoleorme, hun fik ofte ormekur :lol:

 

Men efter det første år, ca., har jeg ikke set orme i hende fordi hendes mavesyre har "tilpasset sig" og klare både skind, knogler, pels, indvolde og evt. parasitter en mus/mosegris så end måtte have.

 

Jeg har talt meget og længe med dyrelægen om det for jeg var da bekymret for div. sygdomme i starten, men hun beroligede mig og sagde at en hver sund hund/kat/ræv ikke ville "gå ned" pga. smitte og hun har haft ret igennem alle de omkring 7½ år Misja har dræbt og spist de to slags gnavere.

 

 

Tilføjelse: at Misjas "save" tænder (dem lige bag de store hjørnetænder) så nærmest er slidt ned til små stumper er så en anden sag, hun har jo egentlig levet med et ret naturlig "kost-tilskud" og ville vel egentlig være meget på retur, om hun havde levet uden menneskelig-hjælp. Hun kan ikke længere tygge så godt og hun fanger heller ikke så mange mus/mosegrise som for bare for 1-års tid, men det bliver da til et par stykker i løbet af ugen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at nogle mennesker har fjernet sig fra alt hvad der høre naturen til, vi siger med et smil at nogle børn tror mælken kommer fra en mælkehane el.lig. men det er egentlig beskæmmende, synes jeg, hvis børn ikke aner hvor kød, æg og mælk kommer fra og hvordan det havner i kølediskene.

 

Men det er måske bare mig, en gammel bonderøv fra bondelandet hvor vi var selvforsynende med det hele...

 

I så fald er der også lidt bonderøv i mig;-) Synes også ærlighed overfor børnene er vigtigt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren

Sandheden er ikke rar, syns lige jeg vil sige det :slem: men mon ikke børnene selv finder ud af det, når forældrefilteret bliver fjernet :hmm:

 

Og er der forresten ikke ret mange liter blod, i sådan en spillekonsol, de fleste børn klistrer sig til nu om dage :vedikke::oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hooold da op to frådende vilddyr jeg har, hvis en hund nu heller ikke må tage mus og rotter :genert:

 

Det er så godt som dagligt de napper en mus eller en muserede.

 

Ulækkert.... Javist, men havde da aldrig i min vildeste fantasi forstillet mig, at nogen kunne have noget imod, at hundene hjælper med at holde skadedyrene nede :vedikke:

 

Men HAPS, KNAS og død mus, som så bliver spyttet ud til siden - Så er den ikke længere. Det tager jeg godt nok ikke særlig højtideligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke en frådende dræber hund så..

 

de få gange cujo har set en mus indenfor eller i haven, har han bare gloet på den og kigget på den er stukket af :stupid:

han er åbenbart for fin til det :vedikke:

Pindsvin skældes ud hvis de bevæger sig, men hvis de står stille er de gode nok :genert: så kan man søge foder imens.

 

SDC11279.jpg

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Jeg ser ikke vildrotter som samme rotter som tamrotter (selvom de er samme race)..

 

Vildrotter har diverse sygdomme fordi de bl.a. lever i kloaker blandt vores afføring.

 

At hunden jager rotter , syntes jeg ikke er meget anderledes end når katte jager mus :)

 

Det er en dygtig lille vuffer der holder den vilde bestand nede :)

Link til indlæg
Del på andre sites

En af de vigtige forskelle er nok at vi mennesker altså ikke er beregnet til at dræbe andre.. Altså, hvis man ser bort fra psykopater, så er vi slet ikke gearede til at tage en andens liv, uanset hvor meget vi selv retfærddiggør det, vil vedkommende altid blive påvirket.

 

Disse dyr er jo dels beregnet til at dræbe andre arter for mad, og samtidig er visse af racerne gennem mange år, avlet til at dræbe rotter.. Det er et instinkt, og ikke noget der påvirker dem..

 

Vi mennesker er da lige så meget rovdyr som f.eks. hunde, vi dræber hele tiden for at få mad. Igennem menneskes historie har "vi" slået hinanden ihjel for land, værdigenstanden og uenigheder, vi er ikke så forskellige fra dyreene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Vi mennesker er da lige så meget rovdyr som f.eks. hunde, vi dræber hele tiden for at få mad. Igennem menneskes historie har "vi" slået hinanden ihjel for land, værdigenstanden og uenigheder, vi er ikke så forskellige fra dyreene.

 

Langt de fleste dyrearter dræber ikke for teritorier.. Især ikke flokdyr, de vil hellere knække den andens psyke og lade dem være en del af flokken.. Jo større flok jo større chance er der for en anden bliver taget af rovdyr ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft rotter og fantaserer alligevel intenst om, at tage til Norge og lade Petrine gå amok i lemminger (små, nuttede gnavere), i år er det lemmingeår, der er så mange, at folk på ski kommer til at splatte et par stykker :shock: (altså i udvalgt områder, ikke i hele Norge).

 

Til gengæld vil jeg ALTID mene, katte er de største dyrplagere i verden, dræb og få det overstået, ikke det lege-tortur-pjat!

Link til indlæg
Del på andre sites

Langt de fleste dyrearter dræber ikke for teritorier.. Især ikke flokdyr, de vil hellere knække den andens psyke og lade dem være en del af flokken.. Jo større flok jo større chance er der for en anden bliver taget af rovdyr ;)

 

Altså nu ser jeg ofte dyre/natur film og der er da ofte løver der slår løver fra andre flokke ihjel og hanner der kæmper til døden og hyæner der også kæmper til døden når to flokke mødes omkring deres teritoriegrænser. Og ofte slår f.eks. en ny hanløve i en flok jo den tidligere hans unger ihjel med mindre de er store nok til at flygte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...