Hop til indhold

Lidt diverse ...


Gæst HannahPigen
 Share

Recommended Posts

Gæst HannahPigen

Jeg har som omtalt andre steder en Cocker Spaniel hvalp, på knap 9 måneder, jeg tror med al respekt for tidliger ejer (min bror) ikke at han er blevet trænet overhovedet, desværre heller ikke stimuleret, er jeg bange for. Nu vil jeg gerne høre jeres mening om det jeg gør....

 

Hans halsbånd er smidt ud - har købt en rimelig god sele hos dyrlægen. Jeg gør et meget ihærdigt forsøg på at få ham til at sitte når han skal have sele på, næsten umuligt, men blevet bedre.

 

Efter sele er monteret - cykler vi noget der ligner en god km. i pæn galop. Efter den tur, skal dagens hundeavis læses og vi cykler retur igen.

 

Nu er han lidt rimelig træt og knap så meget krudt i måsen. Jeg prøver at øve plads, søg og gå med ham på plads... der er små godbidder og ros i massevis under vejs ... Hvilken kommando bruges der til søg ... kun søg søg ? Hvilken kommando bruges til at gå på pladsen Hinter eller plads ?

 

Lydder det helt tosset det jeg gør, eller er det for tideligt at forvente den slags af ham .... jeg syntes han er blevet mere rolig nu og lettere at være i hus med :5up:

 

Jeg har købt sådan et "reb" han kan rygge i, med mig til at tovtrække med ham, hvis I er med på hvad jeg mener ... er det dumt af hensyn til tænder evt ?

 

Det blev vidst en ordentlig smøre :oops: Jeg håber I vil hjælpe mig .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg har som omtalt andre steder en Cocker Spaniel hvalp, på knap 9 måneder, jeg tror med al respekt for tidliger ejer (min bror) ikke at han er blevet trænet overhovedet, desværre heller ikke stimuleret, er jeg bange for. Nu vil jeg gerne høre jeres mening om det jeg gør....

 

Hans halsbånd er smidt ud - har købt en rimelig god sele hos dyrlægen. Jeg gør et meget ihærdigt forsøg på at få ham til at sitte når han skal have sele på, næsten umuligt, men blevet bedre.

 

Det hurtigste facon er ofte den langsomme...

har du prøvet bare at vente til han selv sætter sig og så start selepålægningen. I samme sekund han rejser sig stopper du.

Muligvis er han for opkørt i situationen ellers er dette den bedste metode at lære hunde at falde til ro på synes jeg.

De bliver ikke kommanderet med, men finder selv ud af at når de gør dit eller dat stopper aktiviteten.

 

Efter sele er monteret - cykler vi noget der ligner en god km. i pæn galop. Efter den tur, skal dagens hundeavis læses og vi cykler retur igen.

 

Han er for ung at cykle med så det ville jeg være meget forsigtig med.

I stedet ville jeg sætte en lang line i ham så han kan snuse og tisse og komme lidt væk fr adig uden at trække.

 

Nu er han lidt rimelig træt og knap så meget krudt i måsen. Jeg prøver at øve plads, søg og gå med ham på plads... der er små godbidder og ros i massevis under vejs ...

 

Godt

 

Hvilken kommando bruges der til søg ... kun søg søg ? Hvilken kommando bruges til at gå på pladsen Hinter eller plads ?

 

Du kan bruge de signaler du har lyst til.

"Plads" er kort nok mest anvendt.

Ordet siges NÅR han er i den position du ønsker og ikke før. Han kender jo ikke ordet.

 

"Søøge" kan du sgaten sbruge til søg, det er jo det han gør. Igen, sig orden IMENS han søger, så lærer han hurtigst signalets betydning.

 

Lydder det helt tosset det jeg gør, eller er det for tideligt at forvente den slags af ham .... jeg syntes han er blevet mere rolig nu og lettere at være i hus med :5up:

 

Nej, jeg vil bare gerne have dig til at droppe cyklen :-)

 

Jeg har købt sådan et "reb" han kan rygge i, med mig til at tovtrække med ham, hvis I er med på hvad jeg mener ... er det dumt af hensyn til tænder evt ?

 

Tænderne er vel de blivende? De skulle ikke tage skade, men det er en aktivitet, som kan hidse mange hunde op og det kan dermed modvirke dit mål - at få ham gjort rolig.

 

Det blev vidst en ordentlig smøre :oops: Jeg håber I vil hjælpe mig .

 

Naturligvis :-P

 

Hvad hedder han?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har som omtalt andre steder en Cocker Spaniel hvalp, på knap 9 måneder, jeg tror med al respekt for tidliger ejer (min bror) ikke at han er blevet trænet overhovedet, desværre heller ikke stimuleret, er jeg bange for. Nu vil jeg gerne høre jeres mening om det jeg gør....

 

Hans halsbånd er smidt ud - har købt en rimelig god sele hos dyrlægen. Jeg gør et meget ihærdigt forsøg på at få ham til at sitte når han skal have sele på, næsten umuligt, men blevet bedre.

 

Efter sele er monteret - cykler vi noget der ligner en god km. i pæn galop. Efter den tur, skal dagens hundeavis læses og vi cykler retur igen.

 

Nu er han lidt rimelig træt og knap så meget krudt i måsen. Jeg prøver at øve plads, søg og gå med ham på plads... der er små godbidder og ros i massevis under vejs ... Hvilken kommando bruges der til søg ... kun søg søg ? Hvilken kommando bruges til at gå på pladsen Hinter eller plads ?

 

Lydder det helt tosset det jeg gør, eller er det for tideligt at forvente den slags af ham .... jeg syntes han er blevet mere rolig nu og lettere at være i hus med :5up:

 

Jeg har købt sådan et "reb" han kan rygge i, med mig til at tovtrække med ham, hvis I er med på hvad jeg mener ... er det dumt af hensyn til tænder evt ?

 

Det blev vidst en ordentlig smøre :oops: Jeg håber I vil hjælpe mig .

 

det med selen er en god ide.

 

Jeg ville passe lidt på med cykelturene inden han er udvokset.

 

At lave søg med sin hund er en rigtig god ide, at lære ham. Hvilken komando du bruger er ligemeget bare det er den samme hver gang, ligeledes med plads eller hinter. Du kan for den sags skyld kalde det lagkage eller bildæk. Hunden forstår ikke orderne. Det er dit kropsprog og tonefaldet han aflæser, derfor lærer man mange gange hundene f.esk at sidde og dække med kropsprog og håndbevægelser inden man sætter ord på.

 

At lege trækkelege skal man være forsigtig med da det kan stresse hunden.

 

Men jeg syntes du gør meget godt for din hund.

 

Lad ham søge efter sin mad ude istedet for at give ham det i skålen.

 

Meld jer til træning i en god hundeklub som går ind for de bløde metoder, hvor man lægger vægt på positiv motivation fra hundens side.

 

Giv ham fyldte kong og rå knogler.

 

Lad ham møde andre venlige hunde som han kan hygge sig med og lege med.

 

Læs nogle gode hundebøger. Lone Greva, Irene Jarnved. Anders Hallgren for at nævne nogle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen

Mange tak for en fint svar :5up:

 

Jeg dropper cyklen - hvor gammel tror I han skal være inden den må hentes frem igen :?:

 

Lang line skriver du - jeg troede at når man gik med en hund, som skulle lære at gå på plads, så skulle man altid have den til at gå på plads ... det er altsor ikke tilfældet :?:

Kan man gå 1 km i lang line og så forvente at han forstår når jeg pludselig forlanger han skal gå på plads :?:

 

Jeg forventer ikke at han skal være en skøde stille nusse Cocker, ruskerebet bruger jeg snare for at få ham til at bruge lidt energi :oops:

 

UPS godt du nævnte det med at sige ordet når han gør det rigtige ikke for at få ham til at gøre det rigtige ..... vil et ryk i snoren eller det at trække ham ind på pladsen og så efter fulgt af plads når han er der være mere korrekt :?:

 

Søgning skal man så pege på jorden og når så snuden er dernede skal man sige Søøøggge .....

 

1000 tak for din tålmodighed og gode svar :5up: Hov forresten vidunderet hedder Simba :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen

Tak Gryn - det var da ualmindeligt pænt af dig, det kan jeg da ikke forvente/forlange at du skal gøre ..... jeg håber faktisk at der på et tidspunkt kommer nogle kurser i området her ... jeg er så lidt i tvivl om hvor længe "man" er hvalp :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Gryn - det var da ualmindeligt pænt af dig, det kan jeg da ikke forvente/forlange at du skal gøre ..... jeg håber faktisk at der på et tidspunkt kommer nogle kurser i området her ... jeg er så lidt i tvivl om hvor længe "man" er hvalp :oops:

Jeg træner i Hasselager ved Århus. Min Groa er voksen, vi har bl.a. gået til sportræning.

Vil meget gerne vise dig de der søgeopgaver, det er sjovt både for hund og ejer. Jeg synes det er skønt at se Groa søge efter den genstand jeg har gemt.

Sender dig lige en PB.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen
det med selen er en god ide.

 

Jeg ville passe lidt på med cykelturene inden han er udvokset.

 

At lave søg med sin hund er en rigtig god ide, at lære ham. Hvilken komando du bruger er ligemeget bare det er den samme hver gang, ligeledes med plads eller hinter. Du kan for den sags skyld kalde det lagkage eller bildæk. Hunden forstår ikke orderne. Det er dit kropsprog og tonefaldet han aflæser, derfor lærer man mange gange hundene f.esk at sidde og dække med kropsprog og håndbevægelser inden man sætter ord på.

 

At lege trækkelege skal man være forsigtig med da det kan stresse hunden.

 

Men jeg syntes du gør meget godt for din hund.

 

Lad ham søge efter sin mad ude istedet for at give ham det i skålen.

 

Meld jer til træning i en god hundeklub som går ind for de bløde metoder, hvor man lægger vægt på positiv motivation fra hundens side.

 

Giv ham fyldte kong og rå knogler.

 

Lad ham møde andre venlige hunde som han kan hygge sig med og lege med.

 

Læs nogle gode hundebøger. Lone Greva, Irene Jarnved. Anders Hallgren for at nævne nogle.

 

Tak for dit fine svar Jane - jeg havde helt overset dig undskyld :oops:

 

Fyldt Kong ØH hvad er det Jane :?: Jeg vil se hvad der er her i lokalområdet og så evt snakke med jer herinde, hvilke erfarringer I har med de forskellige klubber .....

 

Tak for et godt og fyldestgørrende svar :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er en Kong - en hvalpekong kan købes for omkring 80 kroner hos din lokale dyrehandler - den kan fyldes med alskens lækkerier og så kan hunden hygge sig med at få det ud igen :-)

 

Hov, ser lige at han er 9 mdr - så skal han nok ikke have en hvalpekong, men jeg ved der er nogen af de ultra kloge hundedamer der bedre kan rådgive om hvilken Kong en cocker i den alder skal have :mrgreen: Ellers kan i de nok fortælle dig det i butikken

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen
Hov, ser lige at han er 9 mdr - så skal han nok ikke have en hvalpekong, men jeg ved der er nogen af de ultra kloge hundedamer der bedre kan rådgive om hvilken Kong en cocker i den alder skal have :mrgreen: Ellers kan i de nok fortælle dig det i butikken

 

Okay så er jeg med ... ØH jeg bruger en tom colaflaske, den leger han godt med - og er rimelig god til at kaste rundt med den, så godbidderne kommer ud :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

UPS godt du nævnte det med at sige ordet når han gør det rigtige ikke for at få ham til at gøre det rigtige ..... vil et ryk i snoren eller det at trække ham ind på pladsen og så efter fulgt af plads når han er der være mere korrekt :?:

 

Puha, helst ingen trækken eller rykken i snoren, hvis det står til mig ;-)

 

Jeg lærte engang en lab f1'er at gå plads og der brugte jeg ingen trækken eller rykken - jeg brugte den vidunderlige opfindelse, godbidder :mrgreen:

 

I stedet for at lokke hunden på plads med en godbid, kan man også bruge en targetstick (eksempel: http://www.canis.dk/nettbutikk/omtale.php?id=KLI101), men så skal hunden lige lære det først, det beskriver jeg længere nede (det kan være smart til en cocker, de er vist lidt lave :blink: )

 

Da jeg lærte Naja (labben) at gå plads, gjorde jeg det på én weekend, så det var en lyn-metode jeg brugte - krævede ikke så meget af hende. Jeg sørgede for at jeg stod lidt foran hende og holdt godbidden, så hendes skulder ville være ude for mit knæ. Ros og godbid faldt så snart hun stod der. Ganske kort tid efter (tror max 5 forsøg :hmm: ) krævede jeg at vi gik et halvt skridt sådan og øgede langsomt tiden. Hun kom fredag og søndag kunne hun gå plads i en stor cirkel, hun var så dygtig :lun:

 

Targetmetoden går ud på at du bytter godbidden ud med en finger eller en pind af en hvilken som helst art med en dut/tingeltangel af en art for enden. Du lærer langsomt hunden at dutte til din fingerspids eller dutten for enden af sticken, ved at den først dutter på den - ros og godbid. Dette gentages flere gange, hvor hunden dutter på den og når du er rimelig sikker på, at den har fattet dutte-delen, så kræver du at den følger dutten/fingerspidsen et par centimeter og sådan kører det bare derudaf. Jeg ville ikke sætte et skema op, for du vil nok selv være bedst til at bedømme, hvornår du kan gå et skridt videre :blink:

 

Hvis du vil se target i aktion, kan du se mig bruge det til en kat her: [media]

[/media]

 

Og hvis mine beskrivelser ikke er så gode, kan det måske hjælpe at kigge på min hjemmeside, hvor jeg har beskrevet det lidt anderledes: http://home.worldonline.dk/marstrup/Rikke/G%E5_Plads_Udgangsstilling.html

Redigeret af bernerazuro
Vrøvlet beskrivelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit fine svar Jane - jeg havde helt overset dig undskyld :oops:

 

Fyldt Kong ØH hvad er det Jane :?: Jeg vil se hvad der er her i lokalområdet og så evt snakke med jer herinde, hvilke erfarringer I har med de forskellige klubber .....

 

Tak for et godt og fyldestgørrende svar :5up:

 

Det er helt i orden og jeg kan se at du er inde på noget af det rigtige med din hund.

 

Kan se at du har fået en god forklaring på hvad en kong er.

 

Glæder mig til at høre mere om dig og din hund.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Mange tak for en fint svar :5up:

 

Jeg dropper cyklen - hvor gammel tror I han skal være inden den må hentes frem igen :?:

 

Cykling som motionsform er mest velegnet til de stående og de stillende jagthunde, slædehundene og til de samlende og drivende hyrdehunde.

Cockerens aktionsradius er meget mindre og dens behov for at løbe og løbe og løbe er dermed MEGET mindre.

 

Du kan ved for meget motion få skabt et "adrenalinmonster" som klatrer på væggene i stedet for den roligere hund du arbejder på at få.

 

Hvis du alligevel vil cykle skal han være over 1 år så kroppen er udviklet færdigt og turene bør være korte.

 

Lang line skriver du - jeg troede at når man gik med en hund, som skulle lære at gå på plads, så skulle man altid have den til at gå på plads ... det er altsor ikke tilfældet :?:

 

De er ikke noget "skal", du bestemmer suverænt selv hvad din hund og du vil og skal.

Men set fra et hundesynspunkt er der ikke noget sjovt ved altid at skulle gå på plads på turene. Det er godt og nødvendigt at kunne få sin hund på plads i nogle situationer, men forestil dig at din hund konstant skal gå og koncentrere sig om at være på plads i stedet for at nyde turen :shock:

Det kræver nemlig stor koncentration af hunde at gå på plads og det bevirker at de ikke kan gøre det de har behov for: Snuse og tisse og prutte mv.

 

Kan man gå 1 km i lang line og så forvente at han forstår når jeg pludselig forlanger han skal gå på plads
:?:

 

Nix!

Du kan på nuværende tidspunkt ikke FORLANGe noget af ham. Han skal have lært det først :lol:

 

Men du kan gå 1 km i lang line og derefter ARBEJDE på at LÆRE ham at være på plads.

Og det vil jeg ikke synes du skulle gøre hele den km hjem igen, men i små træningssekvenser af et minuts tid og derefter "fri" igen. Gentag og "fri" igen...

 

Jeg forventer ikke at han skal være en skøde stille nusse Cocker, ruskerebet bruger jeg snare for at få ham til at bruge lidt energi :oops:

 

Også godt bare du er opmærksom på de "lurende farer" :lol:

 

UPS godt du nævnte det med at sige ordet når han gør det rigtige ikke for at få ham til at gøre det rigtige ..... vil et ryk i snoren eller det at trække ham ind på pladsen og så efter fulgt af plads når han er der være mere korrekt :?:

 

Ikke indlæringsmæsigt korrekt, men brugt af mange.

 

Hvis du trækker eller rykker ham ind på plads er det bare hans krop du arbejder med. Du gør arbejdet for ham og udover det er ubehageligt at blive rykket/trukket, så lærer han ikke det du ønsker af denne metode.

Den bedste indlæringsform kræver hundens mentale medvirken, det vil sige at han er 100% bevidst om hvad han gør, og som får den respons fra dig HAN ønsker.

Det er samarbejde og det er hvad der lønner sig bedst.

 

Ved at bruge hans mentale energi på samarbejde bliver han tilfreds og dejligt træt. Langt mere træt end efter en cykeltur.

 

Brug i stedet lækre små godbidder og led ham hen i pladspositionen og beløn ham for hvert skridt for at BLIVE DER.

Dette øves faktisk bedst i den lange line eller med løs hund for da kan du ikke tvinge ham og dermed arbejder han frivilligt

Afslut med et "fri" eller "slut" så han lærer at være "på" eller have "fri".

 

Søgning skal man så pege på jorden og når så snuden er dernede skal man sige Søøøggge .....

 

Du kan vise Simba at du drysser lidt godbidder i græsset og når du så HØRER hans næse arbejde, ikke før, siger du "søøge", så e du sikker på at han forbinder ordet med handlingen at søge.

Godbidderne skal være så småbitte at han ikke kan se dem. Ser han dem bruger han ikke sin næse.

 

1000 tak for din tålmodighed og gode svar :5up: Hov forresten vidunderet hedder Simba
:oops:

 

Selv tak, dejligt du søger viden :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen

Hej Rikke

 

Sikke dog en fantastisk fin beskrivelse - jeg er imponeret over din behandling af katten ..... det er da helt utroligt, den metode kan jeg lide .... jeg håber da ikke den stakkels hund bliver forvirret. Sådan som jeg prøver mig frem :mrgreen:

 

Så det jeg vil gøre nu er en masse godbidder i lommen og ud i haven .... når vi skal gå tur, bliver det i selen og lang line (håber ikke han rykker for meget) så kan jeg tage nogle omgange med plads undervejs - jeg er rigtig glad for jeres hjælp :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen

Hej Ninjamor ... sikke en fin forklarring, som falder fin i tråd med klikke træningen, som bernerazuro er inde på.

 

Jeg har faktisk flere gange undret mig over, når folk kom gående op af vores vej og hiver og hvæser plads til deres hunde, hvordan det dog skal give dem tid til at være hund og nyde turen ......

 

Jeg må ganske enkelt have en lomme fuld godbidder med ud og så rose ham når han lader værre med at rykke og så undervejs træne i lidt plads. Det må være resultatet af alle jeres fine beskrivelser.... siger en total nybegynder, som begynder at fatte lidt af hvordan det skal gøres :5up:

 

Jeg kan til gengæld fortælle en masse om havearbejde og blomster :oops:

 

PS: Jeg bruger forresten grisehjerte, som er kogt, skåret i småtern og tørret i ovnen som godbidder ... de er ganske små, men han kan godt lide dem alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen

Jeg har nu været ude og øve lidt pind mod næse med Simba ... ikke nogen dum ide, han er ved at fatte pointen, selvom han er mere interesseret i hånden som er på vej ned i lommen til godbidderne. ...... forstod jeg ikke ret, at der ikke skulle siges noget, når han skal sætte snuden mod pinden :?:

 

Istedef for kort snor med rusk, hiv og høj tale .... har jeg nu givet ham en lang snor på det virker faktisk fint nok. Jeg har bare et par problemer der ....

 

Han vil gerne rende ud på vejen selvom jeg prøver at sige Fortov ... Fortov ... skulle holde ham inde i græsrabatten :oops: men den er vidst ikke rigtig sevet ind.:???: (folk kører som nogle idioter herude)

 

Hvad gør I når hunden i render og man ved at lige om lidt slipper linen op, med ryk i arm og skulder til følge .... :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu været ude og øve lidt pind mod næse med Simba ... ikke nogen dum ide, han er ved at fatte pointen, selvom han er mere interesseret i hånden som er på vej ned i lommen til godbidderne. ...... forstod jeg ikke ret, at der ikke skulle siges noget, når han skal sætte snuden mod pinden :?:

 

Istedef for kort snor med rusk, hiv og høj tale .... har jeg nu givet ham en lang snor på det virker faktisk fint nok. Jeg har bare et par problemer der ....

 

Han vil gerne rende ud på vejen selvom jeg prøver at sige Fortov ... Fortov ... skulle holde ham inde i græsrabatten :oops: men den er vidst ikke rigtig sevet ind.:???: (folk kører som nogle idioter herude)

 

Hvad gør I når hunden i render og man ved at lige om lidt slipper linen op, med ryk i arm og skulder til følge .... :(

Du kan sige target til ham når du vil have at han rører pinden, når han har fattet det, kan du så skifte pindens placering...

 

Det med at han render ud på vejen må han jo ikke, så kort snoren op så han ikke kan komme ud på vejen, når han søger ud på vejen så prøv at få hans opærksomhed. Prøv også at få hans opmærksomhed når han render linen ud, med nogle nøgler hvis du har dem med på tur, eller andet er larmer lidt så han søger mod det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen
Du kan sige target til ham når du vil have at han rører pinden, når han har fattet det, kan du så skifte pindens placering...

 

Det med at han render ud på vejen må han jo ikke, så kort snoren op så han ikke kan komme ud på vejen, når han søger ud på vejen så prøv at få hans opærksomhed. Prøv også at få hans opmærksomhed når han render linen ud, med nogle nøgler hvis du har dem med på tur, eller andet er larmer lidt så han søger mod det...

 

Det med target - det var en rigtig god ide ... :5up:

 

Det med at korte linen op, bidder sig selv lidt i halen, fordi han har netop den lange line for at undgå at han går tur med mig og ikke omvendt :neutral:

 

Den med nøglerne lydder også som en god ide - jeg takker :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med target - det var en rigtig god ide ... :5up:

 

Det med at korte linen op, bidder sig selv lidt i halen, fordi han har netop den lange line for at undgå at han går tur med mig og ikke omvendt :neutral:

 

Den med nøglerne lydder også som en god ide - jeg takker :5up:

 

Når du går langs en trafikeret vej, så må du korte linen op. Den må ikke være så lang at der er risiko for at han løber ud foran en bil.

 

Jeg tror nu også meningen med den lange snor er til steder hvor der ikke er risiko for at der kommer biler kørende lige forbi jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen

Når du går langs en trafikeret vej, så må du korte linen op. Den må ikke være så lang at der er risiko for at han løber ud foran en bil.

 

Nemlig Jane - det vil jeg også gøre, det vil være forfærdeligt hvis der skete ham noget :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej Ninjamor ... sikke en fin forklarring, som falder fin i tråd med klikke træningen, som bernerazuro er inde på.

 

Jeg har faktisk flere gange undret mig over, når folk kom gående op af vores vej og hiver og hvæser plads til deres hunde, hvordan det dog skal give dem tid til at være hund og nyde turen ......

 

Jeg må ganske enkelt have en lomme fuld godbidder med ud og så rose ham når han lader værre med at rykke og så undervejs træne i lidt plads. Det må være resultatet af alle jeres fine beskrivelser.... siger en total nybegynder, som begynder at fatte lidt af hvordan det skal gøres :5up:

 

Jeg kan til gengæld fortælle en masse om havearbejde og blomster :oops:

 

PS: Jeg bruger forresten grisehjerte, som er kogt, skåret i småtern og tørret i ovnen som godbidder ... de er ganske små, men han kan godt lide dem alligevel.

 

Markeringen: Simba bør have godbidder for ikke at trække og ikke kun når du øver "plads".

Går du efter mottoet "beløn det du kan lide og gerne ser gentaget", får du en fin indlæring på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tror nu også meningen med den lange snor er til steder hvor der ikke er risiko for at der kommer biler kørende lige forbi jer.

 

 

Det giver forhåbentligt sig selv! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med target - det var en rigtig god ide ... :5up:

 

Det med at korte linen op, bidder sig selv lidt i halen, fordi han har netop den lange line for at undgå at han går tur med mig og ikke omvendt :neutral:

 

Den med nøglerne lydder også som en god ide - jeg takker :5up:

Undskyld mig men er det en mega sumo stærk coker du har, så meget kan den da heller ikke trække rundt med dig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...