Hop til indhold

Klipning


Gæst HannahPigen
 Share

Recommended Posts

Gæst HannahPigen

Jeg har en 10 måneder Cocker, som efter min mening har masser af langt hår og uld. Jeg har lige fået ham og jeg tror aldrig han har været ved frisør han er ikke særlig glad for børsten - men der er bedringer undervejs :oops:

 

Hvad gør I ved jeres Cockere - sender dem til frisør eller klipper selv eller bliver/skal ikke klippes :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har en 10 måneder Cocker, som efter min mening har masser af langt hår og uld. Jeg har lige fået ham og jeg tror aldrig han har været ved frisør han er ikke særlig glad for børsten - men der er bedringer undervejs :oops:

 

Hvad gør I ved jeres Cockere - sender dem til frisør eller klipper selv eller bliver/skal ikke klippes :?:

Prøv at spørge Karumski, hun er hundefrisør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen

Fint Gryn det vil jeg gøre, hvis ikke vedkommende kommer forbi denne tråd og giver et svar :oops:

 

Hun kan nok også svare på om hunden helst skal være tryg ved børste og kam eller de kan hjælpe mig og Simba alligevel :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Jeg har cocker og de skal trimmes ca hver 3 maaned, langt det nemmeste at goere er at finde en som har forstand paa racen, dette er ret ofte IKKE en hundefrisoer. En opdraetter som bor i dit omraade er mit bedste bud og helt sikkert ogsaa langt det billigste.

 

Din hunds hvalpepels er sikkert ved at vaere klar til at blive trimmet af og det er derfor den har saa meget pels :) det er den alder man normalt trimmer sin cocker foerste gang.

Man maa ALDRIG klippe en cocker (andet end bryst og toppen af oererne samt evt lange haar ved snuden, IKKE paa issen) hvis man klipper haarene bliver de ofte kroellede og meget svaere at trimme gangen efter.

 

Viser du os ikke et billede at uldtotten?

 

Mvh

A

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen

Mange tak AM .... opdrætter her i nabolaget, ja hvorfor ikke .... det må jeg have kikket på :5up:

 

Jo jeg vil rigtig gerne vise billeder af ham og kan vidst også gøre det nu - jeg skal tilstå at jeg er så doven at jeg lægger alle mine billeder op på Photobucket og så henter dem der til de steder jeg skal bruge dem ... det kunne jeg ikke få til at virke på HF før, men prøver lige igen ...

 

Jeg lægger dem lige ovre i forum med billeder af guldklumperne :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh hvilken forskel er der på Springer og Cocker :neutral:

 

En Springer (og her menes den Engelske Springer og ikke Welsh'en) er højere og er generelt mere "jagthund" end Cockeren, hvis du spørger de gammeldaws jægere.

 

Men trimningsmæssigt er der ikke den store forskel med hensyn til hvor ofte; der er lidt forskelle i klipning/trimningsmåden.

 

Springeren er lavet til at få vildtet rejst (to spring på engelsk og deraf navnet *GG*) for bøssen (og her menes jægerne med skydevåben) og respektere dette.

Springeren afsøger gerne ufremkommeligt terræn og er temmelig frygtløs, når der er vildt i farvandet.

Springeren er også en stabil apportør både på land og vand.....

 

Jeg ville heller ikke stole på en almindelig hundefrisør; det skal være en med speciale i spaniels og de skal kende til din type af spaniel... Der er set cockere med Springer-klip og nogle gange også omvendt.

Det er især vigtigt, hvis din hund skal bruges til udstillinger - ellers kan du jo sådan set klippe den som du har lyst til.

 

Og nu er det en Engelsk Cocker-spaniel du har, ik?

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen

Hej Wivian .... jeg havde ikke regnet med at jeg skulle på udstilling med ham, så hvad det angår betyder det ikke så meget. Det jeg tænker mest på mht klipning, det er lige så meget hvor/hvordan/frisør/gør det selv osv osv .... ja jeg får nok snart tilnavnet "SpørgeJørgen":oops:

 

Jeg mener ikke at han er ægte og om det er en Springer eller Cocker, det aner jeg knapt nok, men jeg skal have spurgt min bror (tidligere ejer) om han ved det. Jeg har kun bemærket at han er højere/mere langbenet end nogle af de brune Cockere der er her i byen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Wivian .... jeg havde ikke regnet med at jeg skulle på udstilling med ham, så hvad det angår betyder det ikke så meget. Det jeg tænker mest på mht klipning, det er lige så meget hvor/hvordan/frisør/gør det selv osv osv .... ja jeg får nok snart tilnavnet "SpørgeJørgen":oops:

 

Jeg mener ikke at han er ægte og om det er en Springer eller Cocker, det aner jeg knapt nok, men jeg skal have spurgt min bror (tidligere ejer) om han ved det. Jeg har kun bemærket at han er højere/mere langbenet end nogle af de brune Cockere der er her i byen ;-)

 

En Springer-spaniel er ikke helfarvet, men blandinger kan sagtens være det :-)

 

Hvis du ikke skal bruge hunden til udstilling, så er det kun op til din egen æstetiske sans omkring din hunds udseende og hvor meget du "gider" pelspleje i det daglige.

 

En spaniel skal gennembørstes en gang om ugen ihvertfald og tjekkes igennem for sammenfiltringer hver dag.

 

Det vigtigste punkt på en spaniel er ørene - de skal klippes på undersiden, så øret får luft ellers kan du risikere øregangsproblemer/betændelse.

 

Og holder du poterne kortklippet på undersiden, så slæber den mindre skidt med sig ind.

 

Disse to punkter er ret simple at lære selv og ville være spild af penge at sende hunden til frisør for.

 

En frisør kan dog mange flere ting :mrgreen: F.eks. tynde pelsen ud og fjerne alle de døde hår.

 

De fleste hundefrisører (for ikke at sige alle) kan klippe en spaniel til hverdagsbrug, men man skal være specifik i sine ønsker til klipningen/trimningen, da man sjældent må overvære seancen.

 

Du skal regne med 4 gange om året, hvis hunden skal holdes nede; flere gange hvis din hund har kraftig pels. Det vil ca. koste 500-1000 kr. pr. gang (sjællandspriser hos rigtige frisører).

 

Jeg trimmer selv mine ældste tæver, da de ikke er udstillingshunde, så det er ikke så vigtigt med udseendet, selvom jeg da gør mig lidt umage *GG*

Min nyeste vovse bliver trimmet af mig selv og hendes opdrætter, der har lidt mere forstand på det end jeg.

 

Jeg har ikke fortrudt at holde min mellemste tæve kortklippet med maskine - det er noget nemmere og hunden nyder ikke at have så meget pels.

Maskinklipning kan dog ødelægge pelsen=pelsen får nogle gange et sært udseende, når den vokser ud igen.

Hun har stadig øret på ørene iflg. racestandarden og trimningsstandarden samt sine faner, men resten er kortklippet.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karumski

Hejsa :vinken:

 

Ja, jeg ved da lidt om klipning :-D idet jeg er hundefrisør. Cockerne bliver som regel klippet. Der er godt nok en der skriver at man trimmer cockere, men jeg vil sige, at det er ikke ret mange cockere der kan trimmes.

 

Det man gør når man trimmer er, at man trækker de døde hår af. Det er så bare ikke på ret mange cockere hvor det sker. De har derimod så blød en pels, at det bare gror og gror og så er man nød til at klippe istedet for at trimme.

 

Men jeg kan godt se på billederne af ham, at han er meget langhåret og det vil da helt sikkert pynte på ham, at få noget af. Man vil jo selvfølgelig klippe en cocker så den kommer til at se ud som om den er trimmet - altså med faner, lange ører o.s.v.

 

Mvh Karumski :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen

Wivian - mange tak for et godt og fyldelstgørrende svar :5up:

 

Jeg tror jeg ganske simpelt vil finde en frisør og så se resultatet - især ørerne er jeg noget bange for :-)

 

Også tak til dig Karumski, for et godt og fyldelstgørrende svar .... jeg vil som sagt se om jeg kan finde en frisør i området :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst HannahPigen
Hi-hi. Det er nok svært at finde en hundefrisør i Udbyhøj. :-D:-D:-D:-D

 

Der sker jo ikke så meget derude. :mrgreen:

 

 

:evil::evil: ikke flabet du der :-P:-P

 

Nej desværre sker der ikke en dyt - men heldigvis har de fleste af os bil og er ikke længre afhængig af hestene :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer
Hejsa :vinken:

 

Ja, jeg ved da lidt om klipning :-D idet jeg er hundefrisør. Cockerne bliver som regel klippet. Der er godt nok en der skriver at man trimmer cockere, men jeg vil sige, at det er ikke ret mange cockere der kan trimmes.

 

Det man gør når man trimmer er, at man trækker de døde hår af. Det er så bare ikke på ret mange cockere hvor det sker. De har derimod så blød en pels, at det bare gror og gror og så er man nød til at klippe istedet for at trimme.

 

Men jeg kan godt se på billederne af ham, at han er meget langhåret og det vil da helt sikkert pynte på ham, at få noget af. Man vil jo selvfølgelig klippe en cocker så den kommer til at se ud som om den er trimmet - altså med faner, lange ører o.s.v.

 

Mvh Karumski :-P

 

Det er altsaa noget vroevl! der er ved gud ingen cocker som ikke kan trimmes, eller jo der er der, naar de foerst en eneste gang har vaeret ved en hundefrisoer hvor man klipper dem saa kan de ikke mere nej. Og at man kan faa det til at se rigtig ud med klipning i stedet for trimning?? har du SET en rigtig trimmet cocker saa? for det ser ved den soedeste ike ud som den der er klippet " i facon"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karumski

Undskyld, men jeg skriver altså ikke at der ”ingen cocker som ikke kan trimmes”.

Jeg ved da godt, at der er nogle cockere der bliver trimmet, men jeg ser bare ikke ret mange der kan trimmes. Heller ikke unge hunde, som ikke har været ved frisør endnu. :neutral:

Jeg skal ikke kunne sige, om det er fordi de ikke naturligt kan trimmes eller om det er fordi, de har været ved en hundefrisør hvor de er blevet klippet. Og jeg ved da naturligvis godt, at man siger ”Én gang klip altid klip”.

Jeg forstår ikke hvad du mener med ”for det ser ved den sødeste ikke ud som den der er klippet " i facon"????? :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst am.kjaer

Jegmener ganske enkelt bare at du ALDRIG faar det til at se ud med klip som med trim, hvis der ikke var nogen forskel ville v da ikke besvaere os med at bruge den dobbelte tid paa en trim.

 

Jeg har saa aldrig set en cocker som ikke kunne trimmes rigtigt, kun hvis enten ejer eller frisoer har haft saksen i den.

 

Man faar godt nok nemt indtrykket af alle steder at frisoererne vildleder med klip/trim af cocker mere end de vejleder fordi det er nemmere tjente penge at klippe den paa den halve tid i stedet for at trimme den.

Forstaar bare ikke at du/i overhovedet tilbyder klip/trim af cocker naar i ikke ved hvordan det goeres uden hjaelp af en saks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa :vinken:

 

Ja, jeg ved da lidt om klipning :-D idet jeg er hundefrisør. Cockerne bliver som regel klippet. Der er godt nok en der skriver at man trimmer cockere, men jeg vil sige, at det er ikke ret mange cockere der kan trimmes.

 

Det man gør når man trimmer er, at man trækker de døde hår af. Det er så bare ikke på ret mange cockere hvor det sker. De har derimod så blød en pels, at det bare gror og gror og så er man nød til at klippe istedet for at trimme.

 

Men jeg kan godt se på billederne af ham, at han er meget langhåret og det vil da helt sikkert pynte på ham, at få noget af. Man vil jo selvfølgelig klippe en cocker så den kommer til at se ud som om den er trimmet - altså med faner, lange ører o.s.v.

 

Mvh Karumski :-P

 

 

A hva'???

 

Men undskyld jeg spørger er du uddannet hundefrisør og i bekræftende fald hvor?

 

Du må meget undskylde, men det du skriver er direkte vrøvl. En cocker bør trimmes og alle cockere kan trimmes. En hundefrisør der klipper en cocker er enten doven eller decideret dårlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

A hva'???

 

Men undskyld jeg spørger er du uddannet hundefrisør og i bekræftende fald hvor?

 

Du må meget undskylde, men det du skriver er direkte vrøvl. En cocker bør trimmes og alle cockere kan trimmes. En hundefrisør der klipper en cocker er enten doven eller decideret dårlig.

 

Ja hun er hundefrisør og dygtig. Det er der flere her inde der kan bevidne.

Der sidder åbenbart nogle her inde som er uddannet til at soignere EN bestemt race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hun er hundefrisør og dygtig. Det er der flere her inde der kan bevidne.

Der sidder åbenbart nogle her inde som er uddannet til at soignere EN bestemt race.

 

 

Jeg ved ikke hvad du mener med det sidste, men det karumski skriver vedr. cocker og trimning er decideret forkert. Det er fint nok at vedkommende er dygtig til nogen racer, men det er altså ikke ensbetydende med at man er god til alle.

 

Det er beklageligt at jeg først har set denne tråd nu.

 

hvis karumski så er rigtig venlig så sender han/hun mig en pb om hvor jeg kan finde vedkommendes salon, for så ved jeg ihvertfald hvor jeg ikke skal sende hvalpekøbere hen til trim.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten

Jeg er sådan en hundeejer der ikke har klippe/trimme-race :mrgreen: så jeg bliver lige nødt til at spørge om noget.

 

Når I skriver trimme en cocker er det så det samme som når man "plukker" en hønsehund? Altså tager fat i hårene og så hiver dem ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvad du mener med det sidste, men det karumski skriver vedr. cocker og trimning er decideret forkert. Det er fint nok at vedkommende er dygtig til nogen racer, men det er altså ikke ensbetydende med at man er god til alle.

 

Det er beklageligt at jeg først har set denne tråd nu.

 

hvis karumski så er rigtig venlig så sender han/hun mig en pb om hvor jeg kan finde vedkommendes salon, for så ved jeg ihvertfald hvor jeg ikke skal sende hvalpekøbere hen til trim.

 

Mon hun ikke skriver ud fra sine egne erfaringer. Jeg kender to der har en cocker, de bliver klippet her om sommeren. Men det er forker at gøre kan jeg forstå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...