Hop til indhold

hvalpe aflivet


Gæst Kattiie
 Share

Recommended Posts

Gæst The dogfather

Men jeg ved ikke om jeg svarede på spørgsmålet...

 

Som sagt kom hundene jo til USA omkring 1870, hvor man i starten ikke havde noget fast navn til dem, men snarere en betegnelse...yankee terriers, pit bull terrier, american bull terrier og staffordshire terrier var nogle af de navne man brugte...

 

Men i 1898 fik man anerkendt racen ved UKC og den fik navnet Pit bull terrier...

 

Og så skal vi så frem til 1936 før staffordshire terrieren blev godkendt som selvstændig race, og her kommer pitten ind i billedet...for det var så de 50 tidligere nævnte pits man brugte til avlen...

 

og det var først i 1972 man tilføjede ordet "american" til navnet..men det er jo en formalitet der ikke har så meget med racen at gøre, udover navnet...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 301
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst The dogfather
Ejjj, der var du ellers lige ved at få en ny banandans. Dit forrige billede på den amerikanske bully var da langt skæggere.

 

Øv, ingen banandans.

 

 

haha...tillader mig blot at så tvivl om renheden ved bl.a. major league pitbulls...og kalde dem en blanding af limousine-ko og kommode...det kan jeg da godt skrive igen...:mrgreen:

 

Men nu vil jeg ud og gøre gaderne usikre...så hvis der er noget jeg ikke lige har fået skrevet, hvadenten det drejer sig om hundenes historie eller en provokerende sidebemærkning, så må i lige få det senere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så derfor mener jeg stadig ikke, at man med rimelighed kan sige, at hundens gener er kortlagt.

*

Så hvis du ved mere om dette, må du meget gerne indsætte er par links (danske eller engelske), så vil jeg love at læse dem. Og har jeg taget fejl, skal jeg være den første til at indrømme det.

 

Dog Genome Mapped, Shows Similarities to Humans

 

 

Nu skal vi holde tungen lige i munden. En del kamphunde havde en overgang deres hyppige og meget triste gang i aviserne, fordi en del såkaldt almindelige hunde blev overfaldet, adskillige af dem fordi kampfætteren fes over gader og stræder bagfra for at komme til at hugge til.

 

Om det så var grund NOK til et forbud, kan diskuteres. Men lad være med at blande tingene sammen og tro, at det var på grund af kamphundenes fysiske egenskaber og ikke deres - for ovennævntes vedkommende - uacceptable fremfærd (adfærd) i gadebilledet.

 

Jamen det kan jeg godt forstå at du tror, for det troede vores politikere også. Men det er forkert. Der er to faktorer, der gør sig gældende:

1: Kamphundene fysiske styrke, som gør dem i stand til at forvolde mere skade end de fleste andre hunde. For hundeoverfald og hundeslagsmål er ikke noget nyt.

Og 2: Pressens interesse for kamphunde.

 

Det er nemlig et faktum, at på det tidspunkt hvor Hundeloven blev vedtaget, var antallet af skader forvoldt af hunde faldende. Hvilket bl. a. kan dokumenteres med denne statistik fra Forsikring og Pension: http://prod.forsikringogpension.dk/presse/Statistik_og_Analyse/statistik/forsikring/erstatninger/Documents/Skader%20forvoldt%20af%20hunde/Skade_hund_1998-2009.pdf

 

Hundeloven blev vedtaget uden fagligt og statistisk grundlag. Og folk går tydeligvis stadig rundt ude i landet, og tror på de løgne, der blev fortalt for at få den solgt til vælgerne.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, så var det alligevel, hvad jeg tænkte.

 

Man har ganske vist "optalt generne", men har endnu ikke fundet frem til, hvordan de indbyrdes påvirker hinanden og evt. udløser arvelige sygdomme. Som du tydeligt kan læse, er dette endnu ikke sket. (They also compiled a catalogue of 2.5 million genetic units that vary between different dogs. The units will help researchers identify nearby genes that are responsible for traits such as disease susceptibility.)

 

Ej heller ved man endnu, hvilke gener der styrer temperamentet. (The study could also help researchers identify genes that govern behavioral traits, such as aggressiveness or kindness.)

 

Men det kommer da en dag.

 

Jamen det kan jeg godt forstå at du tror, for det troede vores politikere også. Men det er forkert. Der er to faktorer, der gør sig gældende:

1: Kamphundene fysiske styrke, som gør dem i stand til at forvolde mere skade end de fleste andre hunde. For hundeoverfald og hundeslagsmål er ikke noget nyt.

Og 2: Pressens interesse for kamphunde.

Den nye hundelov blev udelukkende udarbejdet og vedtaget, efter at aviserne i en lang periode havde skrevet om et antal voldsomme hundeoverfald. Ellers var en sådan lov forlængst udarbejdet, kan man sige sig selv. For hvis det var gr. kamphundenes fysiske styrke, så havde fx rottweilerne med deres uomtvisteligt store fysiske styrke længe før givet anledning til ændringen af loven.

 

Hundeslagsmål er bestemt ikke et nyt fænomen, men overfald og slagsmål med undertiden dødelig udgang - det har s'gu ikke været så almindeligt, at det gjorde noget. Det forekom sjældent og bestemt ikke med den hyppighed, som var tilfældet i tiden op til den nye hundelov.

 

Af samme grund vakte det bl.a. pressens interesse.

 

Hundeloven blev vedtaget uden fagligt og statistisk grundlag. Og folk går tydeligvis stadig rundt ude i landet, og tror på de løgne, der blev fortalt for at få den solgt til vælgerne.

Lad nu være med hele tiden at føle, at alle omkring dig går rundt og lyver. Nogle mennesker har bare en anden opfattelse end du. Det må du lære at takle på anden vis end ved hele tiden at fable om løgne. Det fremmer intet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den nye hundelov blev udelukkende udarbejdet og vedtaget, efter at aviserne i en lang periode havde skrevet om et antal voldsomme hundeoverfald. Ellers var en sådan lov forlængst udarbejdet, kan man sige sig selv. For hvis det var gr. kamphundenes fysiske styrke, så havde fx rottweilerne med deres uomtvisteligt store fysiske styrke længe før givet anledning til ændringen af loven.

 

Nu har det før været på tale at forbyde rottweileren, og også den gang var ekspertene imod et forbud, forskellen er bare, at den gang lyttede man til eksperterne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad nu være med hele tiden at føle, at alle omkring dig går rundt og lyver. Nogle mennesker har bare en anden opfattelse end du. Det må du lære at takle på anden vis end ved hele tiden at fable om løgne. Det fremmer intet.

 

Synes du selv det var god debatskik?

 

Jeg har forsøgt at tage dig alvorligt, selv om du konsekvent insisterer på at "misforstå" og vende og dreje alt hvad der bliver sagt. Nu er det slut. Velkommen til ignorelisten :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes du selv det var god debatskik?

 

Jeg har forsøgt at tage dig alvorligt, selv om du konsekvent insisterer på at "misforstå" og vende og dreje alt hvad der bliver sagt. Nu er det slut. Velkommen til ignorelisten :vinken:

Man kan godt blive træt af hele tiden at skulle læse, at nogen lyver. That's all.

 

Jaja, så læser du vel ikke dette. Men jeg havde imødeset et link, der underbyggede, hvad du mener. I stedet sendte du et link, der understøttede, hvad jeg mener.

 

Lidt ærgerligt. Jeg ville gerne have lært noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har det før været på tale at forbyde rottweileren, og også den gang var ekspertene imod et forbud, forskellen er bare, at den gang lyttede man til eksperterne...

Jeg nævnte egentlig blot rottweileren, fordi Umulia mente, at fysisk styrke var et af argumenterne for indførelsen af den nye hundelov.

Link til indlæg
Del på andre sites

SUK :stupid:

De links ,men mest af alt de konklusioner der drages på baggrund af de links er årsagen til jeg nægter at smide seriøs forsknings link herind.

 

Det I refererer til er the dog genome projekct, hvor man har kortlagt en boxers gener

 

Information om projektet (forudsætninger samt mål) citeres her, læg vel mærke til hvad der endnu ikke er konkluderet:

 

The genome of the domesticated dog, a close evolutionary relation to human, is a powerful new tool for understanding the human genome. Comparison of the dog with human and other mammals reveals key information about the structure and evolution of genes and genomes. The unique breeding history of dogs, with their extraordinary behavioral and physical diversity, offers the opportunity to find important genes underlying diseases shared between dogs and humans, such as cancer, diabetes, and epilepsy.

The Canine Genome Sequencing Project produced a high-quality draft sequence of a female boxer named Tasha. By comparing Tasha with many other breeds, the project also compiled a comprehensive set of SNPs (single nucleotide polymorphisms) useful in all dog breeds. These closely spaced genomic landmarks are critical for disease mapping. By comparing the dog, rodent, and human lineages, researchers at the Broad Institute uncovered exciting new information about human genes, their evolution, and the regulatory mechanisms governing their expression. Using SNPs, researchers describe the strikingly different haplotype structure in dog breeds compared with the entire dog population. In addition, they show that by understanding the patterns of variation in dog breeds, scientists can design powerful gene mapping experiments for complex diseases that are difficult to map in human population.

 

***********

haplotype kan med god vilje læses som genotype- det unikke ved et individ -individets specielle gensammensætning,

 

læg mærke til at ordet draft anvendes,som vel bedst oversættes med udkast eller skitse

og at der er tale om 1 ! dyr.

.

Link til indlæg
Del på andre sites

SUK :stupid:

De links ,men mest af alt de konklusioner der drages på baggrund af de links er årsagen til jeg nægter at smide seriøs forsknings link herind.

.

 

Det er lidt pudsigt at du som regel kun blander dig i disse tråde når du skal fortælle at vi andre ikke fatter en brik, og du er meget klogere end os andre, og så hver gang bruger det som argument for ikke at lægge den dokumentation ind som du påstår du har....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt pudsigt at du som regel kun blander dig i disse tråde når du skal fortælle at vi andre ikke fatter en brik, og du er meget klogere end os andre, og så hver gang bruger det som argument for ikke at lægge den dokumentation ind som du påstår du har....
Ja, det er åbenbart ikke meningen vi skal blive klogere :cool:
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt pudsigt at du som regel kun blander dig i disse tråde når du skal fortælle at vi andre ikke fatter en brik, og du er meget klogere end os andre, og så hver gang bruger det som argument for ikke at lægge den dokumentation ind som du påstår du har....

Lonny, du må da indrømme, at der er noget om snakken? Jeg bad fx om links, der understøttede Umulias mening. Jeg fik så et link, der i stedet gav mig ret i min antagelse. Men det var et link, der var nemt at forstå.

 

Havde det nu været en ren videnskabelig biologisk rapport, så ville jeg da ikke have haft en chance. Tænk blot på det link, som stjernetosse gav mig. Har du klikket på det?

 

Jeg vidste ikke engang, hvad jeg skulle forstå ud fra det. For mig så det ud, som om det viste en slags gen-rækkefølge eller sådan. Jeg har simpelthen ikke den fornødne baggrund for at kunne profitere af det.

 

Jeg tror, at det er det, som Spix mener.....?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lonny, du må da indrømme, at der er noget om snakken? Jeg bad fx om links, der understøttede Umulias mening. Jeg fik så et link, der i stedet gav mig ret i min antagelse. Men det var et link, der var nemt at forstå.

 

Havde det nu været en ren videnskabelig biologisk rapport, så ville jeg da ikke have haft en chance. Tænk blot på det link, som stjernetosse gav mig. Har du klikket på det?

 

Jeg vidste ikke engang, hvad jeg skulle forstå ud fra det. For mig så det ud, som om det viste en slags gen-rækkefølge eller sådan. Jeg har simpelthen ikke den fornødne baggrund for at kunne profitere af det.

 

Jeg tror, at det er det, som Spix mener.....?

 

Nu er det ikke første gang at Spix hopper ind i en tråd bare for at fortælle os andre hvor lidt vi fatter, og for at fortælle hun har dokumentation der modbeviser os, men at hun ikke vil lægge det ind fordi vi alligevel er for dumme til at forstå det....

 

Og nej, jeg læste ikke de to links, ligesom andre valgte at se bort fra de links til videnskabelige undersøgelser som jeg lagde ind :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det ikke første gang at Spix hopper ind i en tråd bare for at fortælle os andre hvor lidt vi fatter (nogen gange med rette, og andre gange bare fordi....), og for at fortælle hun har dokumentation der modbeviser os, men at hun ikke vil lægge det ind fordi vi alligevel er for dumme til at forstå det....

Tjah, jeg er i hvert fald om ikke for dum, så alt for uvidende til at fatte videnskabelige rapporter, sååååå....mig generer det ikke.

 

Og nej, jeg læste ikke de to links, ligesom andre valgte at se bort fra de links til videnskabelige undersøgelser som jeg lagde ind :blink:

Nånånånå, jeg læste da dit ene link efter at have forklaret udi detaljer, at jeg ikke læser tyske links. Mit tyske ér ikke vildt godt for nu at sige det mildt.

 

Men synd, at du nægter at læse Umulias link. Det var ellers nemt at forstå, hvorimod stjernetossens link var - for mig - helt uforståeligt. Det kunne lige så godt have været på tysk. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, jeg er i hvert fald om ikke for dum, så alt for uvidende til at fatte videnskabelige rapporter, sååååå....mig generer det ikke.

 

 

Nånånånå, jeg læste da dit ene link efter at have forklaret udi detaljer, at jeg ikke læser tyske links. Mit tyske ér ikke vildt godt for nu at sige det mildt.

 

Men synd, at du nægter at læse Umulias link. Det var ellers nemt at forstå, hvorimod stjernetossens link var - for mig - helt uforståeligt. Det kunne lige så godt have været på tysk. :slem:

 

Og for tredie gang må jeg så fortælle at den første del er på tysk, og den anden halvdel er en oversættelse til engelsk :blink:

 

Jeg nægter skam ikke at læse noget, jeg er bare ikke nået så langt endnu :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

SUK :stupid:

.

.

 

Ja det er synd for dig.

 

Dina skrev: Når hundens gener engang bliver kortlagt. Vi finder så links til et projekt, hvor hundens gener påstås at være kortlagt.

 

At du og Dina har jeres helt egen måde at forstå det ord på, som hverken andre her på H-F, eller de forskere, der har lavet arbejdet, er indviet i, er sådan set ikke vores problem :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, jeg er i hvert fald om ikke for dum, så alt for uvidende til at fatte videnskabelige rapporter, sååååå....mig generer det ikke.

 

Og det kan godt være det ikke generer dig, men det generer mig fordi hun tillader sig at konkluderer hvad vi andre fik ud af en artikel (uden at vi har skrevet det), for derefter at konkluderer at vi ikke fatter noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Dina skrev: Når hundens gener engang bliver kortlagt. Vi finder så links til et projekt, hvor hundens gener påstås at være kortlagt.

 

At du og Dina har jeres helt egen måde at forstå det ord på, som hverken andre her på H-F, eller de forskere, der har lavet arbejdet, er indviet i, er sådan set ikke vores problem :vedikke:

Det er såmænd blot et spørgsmål om at kunne læse engelsk.

 

Ordene could also help researchers identify genes that govern behavioral traits, such as aggressiveness or kindness betyder, at det også vil kunne hjælpe forskerne til at identificere de gener, der styrer fx aggression eller venlighed.

 

Could also help....vi taler fremtid her, ikke om noget, der allerede er sket.

 

Hvad andre end Umulia forstår ved ordene, skal jeg ikke tage patent på.

Link til indlæg
Del på andre sites

SUK :stupid:

De links ,men mest af alt de konklusioner der drages på baggrund af de links er årsagen til jeg nægter at smide seriøs forsknings link herind.

 

Det I refererer til er the dog genome projekct, hvor man har kortlagt en boxers gener

 

Information om projektet (forudsætninger samt mål) citeres her, læg vel mærke til hvad der endnu ikke er konkluderet:

 

The genome of the domesticated dog, a close evolutionary relation to human, is a powerful new tool for understanding the human genome. Comparison of the dog with human and other mammals reveals key information about the structure and evolution of genes and genomes. The unique breeding history of dogs, with their extraordinary behavioral and physical diversity, offers the opportunity to find important genes underlying diseases shared between dogs and humans, such as cancer, diabetes, and epilepsy.

The Canine Genome Sequencing Project produced a high-quality draft sequence of a female boxer named Tasha. By comparing Tasha with many other breeds, the project also compiled a comprehensive set of SNPs (single nucleotide polymorphisms) useful in all dog breeds. These closely spaced genomic landmarks are critical for disease mapping. By comparing the dog, rodent, and human lineages, researchers at the Broad Institute uncovered exciting new information about human genes, their evolution, and the regulatory mechanisms governing their expression. Using SNPs, researchers describe the strikingly different haplotype structure in dog breeds compared with the entire dog population. In addition, they show that by understanding the patterns of variation in dog breeds, scientists can design powerful gene mapping experiments for complex diseases that are difficult to map in human population.

 

***********

haplotype kan med god vilje læses som genotype- det unikke ved et individ -individets specielle gensammensætning,

 

læg mærke til at ordet draft anvendes,som vel bedst oversættes med udkast eller skitse

og at der er tale om 1 ! dyr.

.

 

Jeg finder det særdeles ucharmerende og afstandstagende at sdu indlder dit indlæg med "suk" og den aktuelle smiley.

 

Når vi andre vil forklare noget som kan virke er uforståligt for nogle brugere, så gør vi/de det forståeligt i stedet for at øge afstanden mellem os.

 

Hvis du sidder inde med materiale/viden der kan kaste klarhed over diskussionen, synes jeg du burde komme med en konklusion og så evt. linke til relevant materiale i stedet for denne nedladende attitude.

 

Jeg kan desværre kun se din tone som arrogant og afstandsøgende.

Det må være en ommer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Hvis vore og vore hundes celler er tilnærmelsesvis som bakterier så er det muligt at kortlægge dem og deres egenskaber.

 

Problemet er at det kræver minimum 8 generationers egenskaber i databasen for at kunne udtale sig med sikkerhed.

endvidere så sker der for hver 7 generationer en mutation som så kan forvirre resultatet og give en falsk positiv eller omvendt.

 

8 Generationers egenskaber skal altså kortlægges og lægges i database for at hane en sammelignings grundlag der kan bruges til noget. Dette er ikke rigtigt muligt da det skal være samme hunds familie i lige linje der skal afgive prøver, og man skal være enige om hvad hundens egenskaber så egentligt er.

 

Det er jo ikke sådan at man kan tage en gentest af en hund og afgøre om den er listehund. Det SKAL man kende dens forældre for at kunne afgøre.

Men kan se et umidelbart familieskab, men det kan lige så godt være at hundens tipoldefar var den samme.

 

Det er altså ikke CSI dette her. CSI er underholdning og stort set INGEN af de prøver de lavet går så hurtigt som de gør på film.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Jeg kender universets gåde, og kan blankt afvise både Gud og big bang...

 

 

men i ville aldrig kunne fatte det, så jeg gider ikke poste det...:drille:

 

Øv altså, det er sgu da også en umulighed at stå fast på den flade jord, når du sådan kommer drønende ind fra højre :cool:...ja :vedikke: men jeg røg lige ud over kanten :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...