Hop til indhold

Mider eller allergi?


Gæst Sif
 Share

Recommended Posts

åhhh, hvor er jeg ved at blive grå over at spekulere hvad der er efter min lille vaps.

 

Bellis (4 mdr gammel sankt bernhard) har så meget kløe og dyrlæen har forsøgt så mange ting, uden effekt. Hun får små røde knopper og klør og bider sig rigtig meget hele døgnet. Så argh.....:damn: Bare vi vidste hvad vi skulle behandle hende for.

 

Hun har fået pencilin kure, er igang med sin 3 behandling, og får noget medicin der skal forbredre immunforsvarret, sidste uge fik hun også en dosis binyre bark homon for at stoppe kløen, men uden effekt. Hun er stadigvæk på pencilling og det til imunforsvarret. Hun er behandlet mod lopper forebyggende og vakset adskillige gange, også med shampoo med klorhoxidin. Men knopperne myldrer frem og hun er snart skaldet på undersiden og nu også over øjnene. Jeg har ikek set knopper eller røde plamager i hovedet, men mest på benene og under "armhulerne" på forbenene.

 

Nu sender dyrlægen mig noget bredspektret "midemiddel" som skal dryppes i nakken 3 gange med 14 dages mellemrum, mere pencilling og de andre piller også.

 

Dyrlægen mener hun er for ung til at få rigtig allergi endnu, men.....:stupid: Er desperat. Vi skiftede foder da hun kom hjem, men flere af vores hunde har fået samme foder uden problemer. Har talt med opdrætteren og besluttet mig til at gå tilbage til den gamle foder for at afsøge om det kan være det der giver udslettet. Men det tror dyrlægen ikke rigtig på.

 

Har overvejet BArf, men igen blevet frarådet det mens hun er hvalp....

 

Har I råd eller erfarring på området.

 

Bellis´s mor. Verdens mest charmerende "store" hvalp.:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Stakkels jer, det er da bare surt.

Har hørt om at barf kan hjælpe, men om det hjælper for jer, kan jeg jo ikke sige, men det er da et forsøg værd omend det da ikke er nogen mirakelkur;-).

Selv har jeg med succes barfet to hvalpe uden problemer, så det skal du ikke være nervøs for(en berner og en aussie).

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores Sille (cavalier King Charles Spaniel) har også allergi. Vi ved det er pollenallergi, men om der er mere ved vi ikke. Derudover har hun utrolig sart mave. Vi er begyndt at gå hos Gudrun Frantsen som er alternativ behandler. Her får Sille akupunktur, kinesiske urter og noget af hendes mad er hjemmelavet. Du kan læse på hendes hjemmeside her http://www.gudrunfrantsen.dk/

Sille er 2,5 år. Hele sidste år gav vi hende alnok (antihistamin) og Wolle kløe og hun havde sår på mulen som der også gik svamp i. Hun slåssede med ørebetændelse hele tiden (også med svamp sommetider) og med øjenbetændelse. Hun kløede sig også en del.

Vi blev så anbefalet herinde, at vi skulle prøve Gudrun. I februar begyndte Sille at få sår på mulen og hun kløede sig mere og hun havde sår og var helt rød omkring "blomsten". Vi kontaktede Gudrun og kom i behandling hos hende.

Sille har i dag ingen sår på mulen og har ikke haft det siden vi startede (hun har været lidt rød, men jeg smører hende med aloe vera, så nu er det også væk), ingen sår på "blomsten" og hun har ikke haft problemer med øjenbetændelse eller ørebetændelse. Hun klør sig stadig lidt, men det har aftaget en del.

Jeg har bestemt ikke fortrudt og Sille kan godt lide at komme der (modsat dyrlægen).

Du kan overveje det og det koster ikke noget at ringe til hende og forklare problemet.

Jeg håber virkelig i finder ud af hvad der er galt :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej igen.

 

Ja tiden går og går og helbredelsen lader vente på sig:oops:

 

Hun er lige nu i behandling for hårsæksmider med et middel der hedder Advocate. Det er anden pipette hun har fået og efter den første synes jeg kløen aftog lidt, men..... Den er altså ikke væk. Hun får samtidig nogle imunopbyggende piller, kan ikke lige huske mærket.

 

Hun kløer helt klart ikke så vildt og blodigt som hun har gjort, hvor det stod på hele nætter indimellem, men det driller altså noget endnu. Jeg tror på at det er hårsæksmider lige nu, men har desværre ikke fået taget et skrab endnu. Ved egentlig ikke hvorfor dyrlægen ikke har taget det skrab endnu, men det er måske fordi det er temmelig bekostelig?? Ved I hvad det koster?

 

Jeg har lige meldt mig ind i en sygekasse for hun er godt nok en dyr fornøjelse.

 

Hun har små sår under forbenene i armhulerne, men ellers ingen sår på resten af kroppen. Hun er tyndhåret over hele kroppen men ser ellers bedre ud efterhånden.

 

Jeg har besluttet at køre kuren til ende og så se hvordan det står til. Kan læse på nettet at der findes et middel der kan benyttes "indvortes" som skulle være ret godt, men ved ikke om det er godt til hvalpe. Har printet artiklen som jeg vil tage med til dyrlægen næste gang.

 

Dyrlægen mener stadigvæk ikke det kan være "ægte" allergi, da hun ikke er gammel nok til at få det endnu?????

 

Tusind tak for jeres respons.

 

Bellis´s mor:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

 

Ja tiden går og går og helbredelsen lader vente på sig:oops:

 

Hun er lige nu i behandling for hårsæksmider med et middel der hedder Advocate. Det er anden pipette hun har fået og efter den første synes jeg kløen aftog lidt, men..... Den er altså ikke væk. Hun får samtidig nogle imunopbyggende piller, kan ikke lige huske mærket.

 

Hun kløer helt klart ikke så vildt og blodigt som hun har gjort, hvor det stod på hele nætter indimellem, men det driller altså noget endnu. Jeg tror på at det er hårsæksmider lige nu, men har desværre ikke fået taget et skrab endnu. Ved egentlig ikke hvorfor dyrlægen ikke har taget det skrab endnu, men det er måske fordi det er temmelig bekostelig?? Ved I hvad det koster?

 

Jeg har lige meldt mig ind i en sygekasse for hun er godt nok en dyr fornøjelse.

 

Hun har små sår under forbenene i armhulerne, men ellers ingen sår på resten af kroppen. Hun er tyndhåret over hele kroppen men ser ellers bedre ud efterhånden.

 

Jeg har besluttet at køre kuren til ende og så se hvordan det står til. Kan læse på nettet at der findes et middel der kan benyttes "indvortes" som skulle være ret godt, men ved ikke om det er godt til hvalpe. Har printet artiklen som jeg vil tage med til dyrlægen næste gang.

 

Dyrlægen mener stadigvæk ikke det kan være "ægte" allergi, da hun ikke er gammel nok til at få det endnu?????

 

Tusind tak for jeres respons.

 

Bellis´s mor:vuf:

 

Hårsækmider kan også behandles på andre måder, f.eks. med det man bruger til at behandle skab. Det er netop noget de får som enten indsprøjtninger eller i maden. Det hedder så vidt jeg husker Ivomec. Det virkede ikke for os at putte det i maden (nogle få hunde kan ikke optage det gennem tarmene), men som indsprøjtninger var det det, der kurerede Samson.

 

Alternativ kan de dyre piller som man giver som ormekur også bruges, det er dog så 1 pille hver dag i 14 dage, så det er en anelse pebret. Kan ikke lige huske navnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Buju

 

Tak for svaret, jeg tager det med til dyrlægen, så vi kan få det "ordnet" Det ville da være det nemmeste for os alle at hun fik den indspøjtning, eller de ormepiller. Men vil bare have noget der virker NU, synes det synd for hende at blive ved at klø og klø. Kønt er det jo heller ikke.

 

Oplevede du at din hund fik en mere fedtet pels af miderne? Jeg synes min er så fedtet i pelsen og lugter meget af hund, hvis ikke jeg vakser den hver uge/14 dag. Det er bare ikke optimal for hendes pals at blive vasket så tit, så prøver at leve med fedtet.... Hun er jo vasket så mange gang allerede pga klohexodin shampoo mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Buju

 

Tak for svaret, jeg tager det med til dyrlægen, så vi kan få det "ordnet" Det ville da være det nemmeste for os alle at hun fik den indspøjtning, eller de ormepiller. Men vil bare have noget der virker NU, synes det synd for hende at blive ved at klø og klø. Kønt er det jo heller ikke.

 

Oplevede du at din hund fik en mere fedtet pels af miderne? Jeg synes min er så fedtet i pelsen og lugter meget af hund, hvis ikke jeg vakser den hver uge/14 dag. Det er bare ikke optimal for hendes pals at blive vasket så tit, så prøver at leve med fedtet.... Hun er jo vasket så mange gang allerede pga klohexodin shampoo mm.

 

Indsprøjtningerne var i hvert fald effektive, Ivomec kan også gives i maden, men som sagt er det ikke alle hunde der kan optage det den vej. Ja, Samson blev noget mere fedtet og tyndere i pelsen, især omkring snuden tabte han meget hår og ikke kun i pletter. Det er heldigvis kommet tilbage.

 

Han har aldrig rigtig lugtet af hund, samojeder lugter generelt ikke ret meget af hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indsprøjtningerne var i hvert fald effektive, Ivomec kan også gives i maden, men som sagt er det ikke alle hunde der kan optage det den vej. Ja, Samson blev noget mere fedtet og tyndere i pelsen, især omkring snuden tabte han meget hår og ikke kun i pletter. Det er heldigvis kommet tilbage.

 

Han har aldrig rigtig lugtet af hund, samojeder lugter generelt ikke ret meget af hund.

 

 

Det lyder dejligt med en der har oplevet en succes på området, bliver jo ligefrem mere positiv over alt det man kan læse på nettet.

 

Bellis har mærkelig nok pæn pels i hovedet, tror faktisk det har forvirret dyrlægen en del. Han undersøger hele tiden dens hoved, ører og poter, men de er fine. Der var lige mens det var værst at hun fik lidt tynd pels lige over øjnene, men ellers har hun normal pels i hovedet. Hen over ryggen ser hun også rimelig ud, men på undersiden er hun næsten skallet over alt. Hun har bare lige sådan et fint hårlag som man nemt kan se igennem.:hmm:

 

Åh hvor jeg håber det snart går væk, men Bellis er heldigvis en glad og harmonisk hund som ikke lader sig gå så meget på. Er faktisk så stolt af at hun allerede er faldet så meget til ro som hun er. Selvfølgelig er hun hvalp, men hun kan godt ligge stille på gulvet og sove nu og gå forholdsvis pænt i snor. Det kniber lidt når vi møder andre hunde, men sådan er det jo. Hun er helt rolig når hun er med på camping, så perfekt.

 

Nu skal vi bare have styr på miderne, så.....:lun: Mors dejlige hund.

 

Men vil helt sikkert forsøge a høre dyrlægen til den indsprøjtning hvis dette ikke får bugt med miderne.:vuf:

 

Bellis mor

 

Merethe

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder dejligt med en der har oplevet en succes på området, bliver jo ligefrem mere positiv over alt det man kan læse på nettet.

 

Bellis har mærkelig nok pæn pels i hovedet, tror faktisk det har forvirret dyrlægen en del. Han undersøger hele tiden dens hoved, ører og poter, men de er fine. Der var lige mens det var værst at hun fik lidt tynd pels lige over øjnene, men ellers har hun normal pels i hovedet. Hen over ryggen ser hun også rimelig ud, men på undersiden er hun næsten skallet over alt. Hun har bare lige sådan et fint hårlag som man nemt kan se igennem.:hmm:

 

Åh hvor jeg håber det snart går væk, men Bellis er heldigvis en glad og harmonisk hund som ikke lader sig gå så meget på. Er faktisk så stolt af at hun allerede er faldet så meget til ro som hun er. Selvfølgelig er hun hvalp, men hun kan godt ligge stille på gulvet og sove nu og gå forholdsvis pænt i snor. Det kniber lidt når vi møder andre hunde, men sådan er det jo. Hun er helt rolig når hun er med på camping, så perfekt.

 

Nu skal vi bare have styr på miderne, så.....:lun: Mors dejlige hund.

 

Men vil helt sikkert forsøge a høre dyrlægen til den indsprøjtning hvis dette ikke får bugt med miderne.:vuf:

 

Bellis mor

 

Merethe

 

Bare lige til info, så er det nok 3-4 indsprøjtninger. Men det er også ok. Samson fik faktisk noget mere energi dengang han blev rask, pludselig kunne vi se hvor hårdt det havde taget på ham og at der selvfølgelig var en grund til at han var så træt om morgenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

 

Ja tiden går og går og helbredelsen lader vente på sig:oops:

 

Hun er lige nu i behandling for hårsæksmider med et middel der hedder Advocate. Det er anden pipette hun har fået og efter den første synes jeg kløen aftog lidt, men..... Den er altså ikke væk. Hun får samtidig nogle imunopbyggende piller, kan ikke lige huske mærket.

 

Hun kløer helt klart ikke så vildt og blodigt som hun har gjort, hvor det stod på hele nætter indimellem, men det driller altså noget endnu. Jeg tror på at det er hårsæksmider lige nu, men har desværre ikke fået taget et skrab endnu. Ved egentlig ikke hvorfor dyrlægen ikke har taget det skrab endnu, men det er måske fordi det er temmelig bekostelig?? Ved I hvad det koster?

 

Jeg har lige meldt mig ind i en sygekasse for hun er godt nok en dyr fornøjelse.

 

Hun har små sår under forbenene i armhulerne, men ellers ingen sår på resten af kroppen. Hun er tyndhåret over hele kroppen men ser ellers bedre ud efterhånden.

 

Jeg har besluttet at køre kuren til ende og så se hvordan det står til. Kan læse på nettet at der findes et middel der kan benyttes "indvortes" som skulle være ret godt, men ved ikke om det er godt til hvalpe. Har printet artiklen som jeg vil tage med til dyrlægen næste gang.

 

Dyrlægen mener stadigvæk ikke det kan være "ægte" allergi, da hun ikke er gammel nok til at få det endnu?????

 

Tusind tak for jeres respons.

 

Bellis´s mor:vuf:

 

Advocate virker mod både skab, øremider, hårsækmider, lopper og forskellige typer af orm, bl. a. fransk hjerteorm.

Almindeligvis er en gang drypning nok.

 

TRE gange drypning med kun 2 uger imellem burde altså nok kunne tage "revl og krat"..

Hvis ikke advocate kurerer kløen, så er der måske en snert af allergi indblandet... :hmm:

 

Men lad os nu se... Giv advocate en chance først. :

 

Behandling af infektioner med Demodex (forårsaget af Demodex canis)

 

En enkelt dosis påført 2-4 gange med 4 ugers interval er effektiv mod

Demodex canis og fører til udpræget forbedring af de kliniske tegn. Da infektioner med Demodex er en multi-faktoriel sygdom anbefales det også at behandle eventuelle underliggende sygdomme på passende måde.

 

 

 

--Fra Bayers indlægsseddel til Advocate. Demodex Canis er den hårsækmide, der forårsager hudbetændelse hos helt unge hunde eller hunde, der fejler et eller andet samtidig.

 

 

 

 

 

 

Når der helt klart ER en forbedring, så skal du nok køre advocate-kuren til ende. Mange hvalpe har lidt hårsækmide-problemer, fordi deres immunforsvar endnu ikke er stærkt nok til at bekæmpe dem.

 

Det er meningen, at din hvalps eget immunforsvar efterhånden selv skal klare mideangrebet. Alle hunde har hårsækmider. Men de fleste bliver ikke generet af dem.

 

 

 

 

 

Du har lov til at håbe på at din hvalp vokser fra det og bliver helt rask.

 

Men pas på med avl, hvis du har det i tankerne. Det ER en sygdom, som er mest almindelig hos hunde, hvis familie også er ramt af den langvarige generaliserede form.....

Du kan læse om hudsygdomme her:

 

 

 

 

 

 

 

 

--også allergi og den alvorligere generaliserede form for hårsækmider....

 

 

 

Har dyrlægen foreslået dig at give hende Viacutan? Uanset årsagen til hudproblemerne, så kan det være rigtig godt at give et tilskud af den olie i maden...

 

 

 

Hvilket foder får din hvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Advocate virker mod både skab, øremider, hårsækmider, lopper og forskellige typer af orm, bl. a. fransk hjerteorm.

Almindeligvis er en gang drypning nok.

 

TRE gange drypning med kun 2 uger imellem burde altså nok kunne tage "revl og krat"..

Hvis ikke advocate kurerer kløen, så er der måske en snert af allergi indblandet... :hmm:

 

Men lad os nu se... Giv advocate en chance først. :

 

 

Advocate er altså ikke altid virkningsfuldt, heller ikke selvom man giver flere gange. Det har i hvert fald ikke virket her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Advocate er altså ikke altid virkningsfuldt, heller ikke selvom man giver flere gange. Det har i hvert fald ikke virket her.

--Det er nok derfor at dyrlægen forsøger med tre gange med så korte mellemrum.......:hmm:

 

Hvis det er hårsækmider, så drejer det sig mest om at gøre livet udholdeligt, til hvalpen selv kan bekæmpe dem...

 

Og Advocate HAR jo hjulpet. Den har bare ikke kureret sygdommen... endnu.. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad angår avl, så her jeg på ingen måder tænkt mig at føre hendes gener videre hvis ikke det er noget der kan og bliver kurreret. Men jeg er forhåbningsfuld, da ingen af hendes kuldsøskende eller hendes forældre har døjet med mider, så.... Måske er hun bare uheldig. Hun var den største hvalp i kuldet og dyrlægen snakker om at hun vokser så stærkt at hendes imunforsvar ikke kan følge med pt. Hun tager jo ca 2 kg på om ugen.... Så hun er en stor flot hund allerede.

 

Jeg fodrer med et helt almindelig fuldfoder til hvalpe. Det er et foder jeg har brugt til alle mine hunde og som aldrig har givet problemer hverken til mine egne hvalpe eller hos moderen som også har fået det i længer eperioder for at få mere sul på kroppen. Dyrlægen siger at mærket ikke er relevant når bare hunden trives på foderet.

 

Krydser fingre, og ser hvad der sker. Jeg tror på vi nok skal få styr på det snart, hendes vækst daler jo også snart, så det mest er fylde der skal på. Mon så ikke det hjælper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidste nyt herfra.

 

Så må vi ringe til dyrlægen igen i morgen. Bellis har kløet og kløet de sidste par døgn. Hun er fuld af små sår alle de steder hun kan nå, så der er hvis ingen effekt af Advocate alligevel.

 

Jeg kontakte dyrlægen i morgen og spørger om det kunne være en ide med et husskrab og evt en allergitest. Har lige fået forsikringspolicen fra Alm. brand, så nu må der altså til at ske lidt mere.

 

Fik faktisk en lidt træls oplysning igår. Mens var var på camping mødte jeg min fætter som for 3 mdr siden måtte aflive ders 1 år gamle schæfer pga lign symphomer. De fandt aldrig ud af at kurre hende trods allergitest mm, det eneste der vikede var binyrebark homon, og det er jo ingen varig løsning. Så spekulerer meget pt. Er så glad for Bellis og vil gøre meget for hende, men men pengene rækker jo ikke evigt og hun skal bare ikke lide. Men det vil være sørgeligt og bittert at skulle træffe den beslutning så tidligt.

 

Merethe:x2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidste nyt herfra.

 

Så må vi ringe til dyrlægen igen i morgen. Bellis har kløet og kløet de sidste par døgn. Hun er fuld af små sår alle de steder hun kan nå, så der er hvis ingen effekt af Advocate alligevel.

 

Jeg kontakte dyrlægen i morgen og spørger om det kunne være en ide med et husskrab og evt en allergitest. Har lige fået forsikringspolicen fra Alm. brand, så nu må der altså til at ske lidt mere.

 

Fik faktisk en lidt træls oplysning igår. Mens var var på camping mødte jeg min fætter som for 3 mdr siden måtte aflive ders 1 år gamle schæfer pga lign symphomer. De fandt aldrig ud af at kurre hende trods allergitest mm, det eneste der vikede var binyrebark homon, og det er jo ingen varig løsning. Så spekulerer meget pt. Er så glad for Bellis og vil gøre meget for hende, men men pengene rækker jo ikke evigt og hun skal bare ikke lide. Men det vil være sørgeligt og bittert at skulle træffe den beslutning så tidligt.

 

Merethe:x2:

 

Hudskrabet ville vel være for at få konstateret mider eller lignende? Og det er det måske ikke, når Advocate ikke har hjulpet...

 

Når det ikke må være for dyrt, så kunne I prøve binyrebarkhormon i en periode....... Hvis det er f.eks. græs-pollenallergi, så kan symptomerne klinge af når der ikke er flere pollen i luften..

De fleste typer pollen findes jo kun i en periode hvert år.......

 

Men det kan også være støvmideallergi.......... Støvmider kan hvalpen have været udsat for siden fødslen... --Har du besøgt opdrætter før I fik hvalpen hjem?

Jeg havde selv en dejlig bernersennen der fik støvmideallergi som helt ung. Og der var altså ret så støvet hos opdrætter. :???:

 

 

Prøv at gøre grundigt rent i de rum, hvor Bellis opholder sig. Og lad hende være meget ude.

Hvis hun så får det værre, så er det nok pollenallergi. :vedikke:

Hvis hun får det bedre, kan det være støvmideallergi...

 

Åja, hvis det er støvmideallergi skal I passe på med tørfoder... Det indeholder tit støvmider. Hvis det ikke indeholder støvmider fra fabrikken af, så skal det opbevares i en ren, tør lufttæt bøtte. For ellers KOMMER der støvmider i..

 

Hvor har I fået hvalpen fra? Er hun med DKK-stambog?

 

Nå, men helt akut må I lade dyrlægen kikke på hende igen..

Binyrebark vil hjælpe hende godt ret hurtigt....... :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta.

 

Vi har prøvet binyrebark homon indsprøjtning 1 gang uden held. Hun reagerede slet ikek på det, kløen fortsatte uforandret.

 

Der var ikke meget støvet hos opdrætteren og hun "bor" ude hos os. Vi bor på landet, så hun er udenfor det meste af døgnet, så der burde heller ikek være noget. Indenfor har vi inge gulvtæpper, kun klinker og trægulve. Huset er "nyt" kun 2 år gammel....

 

Hendes foder står i en plasttønde med låg, så synes jeg har alle tingene i orden.

 

Jeg har ikke købt en hund med bog på, da det strider lidt mod mine principper at betale 10000 for en special avlet hund.... Hun er ægte og helt race typisk. Jeg har set på begge forældre og har haft bernhard før. Vil på et tidspunk nok "ofre" pengene på tavle, men så længe jeg har små børn og ikke tid til udstilling mm, er det absolut uden betydning for os. Hunden kan være lige så god og har i reglen ikke flere sygdomme end andre hunde har. Jeg har haft 3 ægte uden papirer og en "uægte" og der har ikke været nogen problemer overhovedet.

 

ER virkelig på herrens mar, så nu afventer jeg dyrlægen i morgen formiddag.

 

Merethe

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Birgitta.

 

Vi har prøvet binyrebark homon indsprøjtning 1 gang uden held. Hun reagerede slet ikek på det, kløen fortsatte uforandret.

 

Der var ikke meget støvet hos opdrætteren og hun "bor" ude hos os. Vi bor på landet, så hun er udenfor det meste af døgnet, så der burde heller ikek være noget. Indenfor har vi inge gulvtæpper, kun klinker og trægulve. Huset er "nyt" kun 2 år gammel....

 

Hendes foder står i en plasttønde med låg, så synes jeg har alle tingene i orden.

 

Jeg har ikke købt en hund med bog på, da det strider lidt mod mine principper at betale 10000 for en special avlet hund.... Hun er ægte og helt race typisk. Jeg har set på begge forældre og har haft bernhard før. Vil på et tidspunk nok "ofre" pengene på tavle, men så længe jeg har små børn og ikke tid til udstilling mm, er det absolut uden betydning for os. Hunden kan være lige så god og har i reglen ikke flere sygdomme end andre hunde har. Jeg har haft 3 ægte uden papirer og en "uægte" og der har ikke været nogen problemer overhovedet.

 

ER virkelig på herrens mar, så nu afventer jeg dyrlægen i morgen formiddag.

 

Merethe

 

Nahr... Det var heller ikke for at gå ind i en debat om stambog eller ej. Men det var mere fordi du med en DKK-stambok ville kunne få nedslag i prisen, eller lade handelen gå tilbage.......:shock:

 

Men nu vi er ved det, så synes jeg at hunde uden stambog er helt ok... Personligt ville jeg bare holde mig fra RACE hunde uden stambog, fordi det næsten ikke kan undgås, at der indavles nogle genetiske sygdomme samtidig med at man indavler racens særlige kendetegn.........

Uden stambog kan man nemt komme til at stå med en måske racetypisk hund, men også med flere af racens sygdomme i generne...

Med stambog kan man undgå sygdommene ved at undgå at avle på de hunde, der er bærere af sygdommene...

 

Har du snakket med opdrætter? Måske har de kendskab til lignende tilfælde i familien.. Og måske ved de så også hvad det er..

 

Og måske har det intet med arv at gøre.

--- Hvis det er allergi, så er det heldigvis ikke støvmider...

Hvis det ikke er allergi...........:hmm:

 

Din hvalp vokser jo en del...............

Måske er foderet ikke tilstrækkeligt? Jeg tænker ikke på kalorier, men på mikronæringsstoffer og olier.......

Har du prøvet at give hende Viacutan? Det er dyrt, og der skal meget til, til en stor hund, men hun er jo ikke SÅ stor endnu. Jeg bruger selv en bøtte til 265 kr om måneden til Silke, der vejer 30 kilo.

Og virkningen viser sig først efter et par måneder..

 

Jeg så lige, at du tidligere skrev, at hun var næsten skaldet på undersiden..

Men det ER hvalpe jo for det meste?

Ser den bare hud normal ud? Er der ingen rødmen eller knopper, ud over de skrammer, hun har givet sig selv?

Kunne du ikke tage nogle billeder af Bellis..:lun:.....

Og selvfølgelig også nogen af hendes hud..:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg skal nok får lagt et billede ind snarest......

 

Så var vi til dyrlægen igen idag. HAn er helt sikker på at det er hårsæksmider og hendes imunforsvar er meget svækket pga hendes kraftige vækst. (Har taget godt 7 kg på, på 25 dage) Han var rigtig ked af at skulle give hende Ivomec, som jeg har læst om herinde. HAn sagde at det ikke var godkendt til hunde og havde den bivirkning at det ofte ødelægger nyrerne. Han ville godt give hende behandlingen men det var på mit eget ansvar. Så .... tror lige vi ser tiden an.

 

Jeg fik endnu mere advocate med hjem, som vi nu behandler med 1 gang om ugen, og derudover fik vi en masse pencilling til at tage hudbetændelsen, som desværre har spredt sig til hele kroppen. Hendes ører var begyndt at få et rødligt skær indeni og omkring enden, poterne mm, så hun er voldsom irreteret.

 

Han siger at hun får kløen fordi hårsæksmiderne dør af behandlingen, men de er så store at de ikke lige optages af kroppen, derfor får hun betændelse og kløe. Så vi intensiverer behandlingen...

 

Krydser fingre for det lille pus.... Han siger at en allergitest er spild af penge endnu, da hun ikke har opbygget et ordetlig imunforsvar endnu. Men samtidig sagde han at han var glad for at jeg selv havde læst og forstået at der desværre i disse tilfælde ikke er 100% helbredelse. Så ja, jeg er i tvivl om han selv er begyndt at tænke tanken om det er kronisk... Det håber jeg sandelig ikke.

 

Opdrætteren har jeg været i kontakt med hele tiden, hun siger at der ikke er andre hvalpe i kuldet der har problemer, og de har ikke tidligere haft lign. problemer. Tæven blev kørt ned da hvalpene var 5 uger, så der bliver ikke flere hvalpe derfra.

 

Jeg har faktsik kontaktet opdrætteren igen igår for at høre om de ville dække en del af omkostningerne, desværre uden held. Den var dyrlæge tjekket inden salg, og der var den rak siger hun. Men men jeg skrev at det hun lider af er medfødt og ikke kommet til siden vi hentede hende. Hvilket dyrlægen giver mig ret i.

 

Men nu må vi se de næste par uger om der sker et fremskridt, pelsen på ryggen og halen er pæn nu, dog meget fedtet. Hele undersiden, fra mulen til spidsen af bagbenene er skaldet, så det er voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon hendes svage immunforsvar kan hænge sammen med at hun mistede sin mor da hun var 5 uger.......:hmm:--Det var lidt tidligt at blive vænnet fra.......

 

Anyway, hun skal have styrket sit immunforsvar.

 

Jeg gentager lige: Viacutan. Snak med dyrlægen om det. Det er nok der, du skal købe det. Og spar ikke på det, selv om det er dyrt. Fuld dosis efter forskriften, altså 2 pumpetryk pr. 10 kg. Det skader i hvert fald ikke. Og det giver hendes hud en chance for at klare det hele bedre..

 

Sådan set er det jo godt, hvis det er hårsækmider... Det har hun en chance for at komme fuldstændig over fordi hun er så ung....... Men det KAN også blive kronisk:cry:.

 

Opdrættere kan man ikke nødvendigvis stole på. De vil, forståeligt nok, have dårlig samvittighed, hvis de godt ved at der er nogen i en af forældrenes familier, der har haft problemer. Måske har opdrætter troet, at det var godt nok at forældrene var frie for den slags problemer.....

--Og så bliver det påstand mod påstand. Når opdrætter ikke vil erkende nogen skyld, så vil du skulle gennem en lang og dyr retssag for at få erstatning... Det kan ikke betale sig.....

(En DKK-opdrætter ville risikere at blive ekskluderet af DKK hvis hun ikke gav berettiget erstatning. Stambog er mere end papir. Det er også en slags forsikring. )

 

--Men snak med dyrlægen om hvad der kan styrke immunforsvaret. Det er noget med kosten. Og tilskud. Og måske også andre ting.

 

Binyrebark hæmmer immunforsvaret... Så det duer ikke.. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...