Hop til indhold

AARGHHH! Folk som tror de er så kloge.....


* Laila *
 Share

Recommended Posts

Jeg må lige have luft......

 

Jeg er SÅ træt af folk som tror de er så kloge at de er klogere end hundeejeren...

Vi var på besøg hos svigerforældrende i torsdags - han havde hilst på dem her hos os for ca 2 uger siden, men det var første gang han skulle med derned.

Han er lidt forsigtig, men alligevel så nysgerrig at han, når han er et nyt sted, går lidt rundt og snuser og falder til ro på den måde. Og det gjorde han så også hos svigerforældrene....

Eller rettere, han forsøgte........ For han blev stoppet af min svigerfar, som absolut skulle have hans store hoved helt ned i Chinooks hoved og da Chinook forsøgte at komme væk, stoppede svigerfar ham med benene.

Jeg fik Chinook fri og sagde til svigerfar at Chinook bare lige skulle gå lidt stille og rolig rundt og snuse og at Chinook nok skulle komme til ham, når han var klar til at nusse.

Men nej, svigerfar skulle absolut rende efter Chinook og "kæle" med ham.

Jeg sagde til svigerfar at nu skulle han lade Chinook være, fordi han var lidt bange og utryg. Og så kommer det fra svigerfar: "Det tager ham sgu ingen skade af"......

Jeg var næsten lamslået...... Jeg tog min hund og sagde til svigerfar: "Jo, han gør....." og så gik jeg ud med ham, så han kunne få lidt ro.

Da vi kom ind lidt senere, var Chinook klar til at nusse og der var slet ingen problemer. :engel:

 

Jeg var rasende..... :evil: Når jeg beder svigerfar om at lade Chinook være, så forventer jeg sgu at han gør det. Selv min niece og nevø kan finde ud af det.....

 

Er jeg urimelig, når jeg på min hunds vegne beder om at han får ro til at undersøge et nyt sted? Eller er jeg bare hysterisk? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg synes ikke at du er hysterisk;-). Jeg har selv en hund, der har brug for at se tingene an, inden han føler sig tryg og jeg bliver også pissesur, hvis folk ikke respekterer hans grænser.

Også med min store hund er folk altid klar med et godt og klogere råd om, hvis han gør noget forkert(eks. skal jeg bare slå ham hårdt over snuden:hmm:).

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej.. Det er du ikke!

 

Hundejeren er den der skal sige fra for hunden!

 

Jeg har taget fat i nakken på en anden hvalp i går, fordi ejeren havde den rendende løs, og den ville lege med Dexter... Dexter elsker at lege men denne her hvalp var en mastiff blanding på 4 mdr, og ca dobbelt så stor som Dexter og kom hoppende "ud af ingenting" og fik Dexter om på ryggen med det samme (Simpelthen fordi Dexter ikke anede hvad der foregik), og der tog jeg den anden hvalp fra, for den stuation Dexter var blevet sat i var urimelig og han kunne ikke selv komme ud af den; Og så er det MIT job at hjælpe ham!

 

Oliviers familie kender intet til hunde og derfor er det svært for dem, men f.eks. tilbragte Oliviers lillebror (på 18 år :lol: ) ca. 2 timer på gulvet; Så lang tid at han faldte i søvn dernede! For at Dexter skulle vænne sig så hurtigt så muligt til ham...

 

Havde din svigerfar grebet det sådan an, at han f.eks. havde sat sig midt i rummet med godbidder og bare lokket alt hvad han kunne, fint nok så har hunden et valg! Men når hunden ikke har et valg, så er det ejerens job at træffe et! Og der skal man tænke på hvad der er bedst for hunden og ikke om nogen i familien bliver kede af at de ikke må klappe hunden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :-D

Jeg var lidt usikker på om jeg overreagerede, men det var tydeligt at Chinook ikke synes det var skæg. Jeg forlanger ikke at folk kan se det på hunden, men jeg forventer at de så hører efter hvad jeg som ejer siger.

Og jeg blev bare så arrig over at han ikke respekterede det jeg sagde. :damn:

 

Guskelov er Chinook ret rubust, men han skal jo ikke have mange af de oplevelser, før det sætter sig fast. :cry:

Jeg har haft en hund som var menneskesky og jeg synes selv jeg har gjort et stort stykke arbejde med Chinook, for at undgå at han bliver det og jeg vil være træt af at få det ødelagt. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gismo hunden

Hvorfor lader i så ikke bare hunden blive hjemme...?

 

Hvis der er problemer der hvor hunden skal med hen, har de da bedre af at blive hjemme.

Jeg tro det er misforstået at vores hunde altid har bedst af at komme med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor lader i så ikke bare hunden blive hjemme...?

 

Hvis der er problemer der hvor hunden skal med hen, har de da bedre af at blive hjemme.

Jeg tro det er misforstået at vores hunden altid har bedst af at komme med.

 

Det var første gang vi var dernede og jo, jeg overvejer også at han ikke skal med næste gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gismo hunden
Det var første gang vi var dernede og jo, jeg overvejer også at han ikke skal med næste gang.

Det er ikke kun dig jeg prikker til med mit svar, men mere generelt. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor lader i så ikke bare hunden blive hjemme...?

 

Men det handler jo også lige så meget om når man f.eks. får besøg... Folk kan også finde på nærmest at jagte hunden rundt og der synes jeg da også det er vigtigt at sige fra for sin hund og sige "Her skal han altså have fred, så må i vente til han kommer til jer"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor lader i så ikke bare hunden blive hjemme...?

 

Hvis der er problemer der hvor hunden skal med hen, har de da bedre af at blive hjemme.

Jeg tro det er misforstået at vores hunde altid har bedst af at komme med.

 

Fordi at svigerforældrene vel skal lære at hunden, som en del af familien, også har grænser der skal respekteres.

 

Jeg kunne slet ikke forestille mig at lade Ninja være hjemme hver gang vi skulle være sammen med svigerforældrene (for slet ikke at tale om at man jo så aldrig kunne have dem på besøg).

 

Om sommeren tager vi allesammen i sommerhus, og der er det vigtigt at vi respekterer hvornår vi skal tage Ninja væk - og at de respekterer når Ninja skal have ro.

 

Det handler om respekt, og på et eller andet plan også om oplysning.

 

Jeg hopper heller ikke videre i svigerforældrenes møbler, efter de har bedt mig lade være.

 

EDIT: Hov .. Det indlæg lyder godt nok lidt som et surt opstød, det må du endelig ikke læse det som :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

synes bestemt også det er fint du tager hensyn til din hund:5up: gør jeg også.... problemet her er bare, at vi har en fantastisk glad og åben hund, som ville knuselske hele familien hvis bare han fik lov:???: de færreste i familien bryder sig dog om ham - han er i deres øjne stor(ser jeg ham så ikke som) og savlende(kan jeg sagtens følge) men han gør det jo i den bedste mening... havde jeg haft en pyller af en hund havde jeg sikkert oss vogtet over ham:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg urimelig, når jeg på min hunds vegne beder om at han får ro til at undersøge et nyt sted? Eller er jeg bare hysterisk? :vedikke:

 

 

 

Næ, det syntes jeg ikke du er.

Så fortsæt du bare :5up::5up:

 

 

 

Jeg kan huske at jeg havde en tur med min svigerfar da Aslan var hvalp.

Aslan kom til at tisse inden for, og svigerfar skældte :evil:

 

Så fik han at vide at hvis han lovede også at råbe af hans børnebørn når de skulle ble trænes, så kunne han også råbe af Aslan!

 

Svigerfar har ALDRIG råbt siden (jo altså hvis Aslan fik et af sine auartigheds unghunde flip) :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er hverken hysterisk eller urimelig :ae:, svigerfar må bare lære at her er det altså ikke ham der bestemmer farten og reglerne :fyfy:

 

Det er ærgeligt at der kom lidt øv ind over besøget men jeg er fuldkommen enig med både dig selv og de andre i, at her er noget der bare må og skal respekteres også selvom personen måtte synes noget andet.

 

Det er altid en træls situation at komme i når man skal til at "opdrage" og irettesætte et andet voksent menneske :???:, de mener det jo godt, men det er bare ikke altid at det ER godt.

 

Så forsæt endelig med at passe på lille-manden på den måde som du gør, din intuition og mave fornemmelse fejler ikke noget og så tag resten i en stiv arm og med nogle dybe indåndinger ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gismo hunden
OK, men når man ikke ved hvorfor hunden er med, det kan der være mange grunde til, og desuden giver det da ikke nogen ret til at behandle hunden på den måde.

Arrhh Gryn, nu overreager du vist en smule.

Jeg har ikke skrevet det giver nogen ret til at behandle hunden som det passer dem, men blot at det ikke altid er til hundens fordel at være med alle steder.

 

Vi der elsker hunde, må altså også bare indrømme der er nogen der ikke gør og nogen ikke ved hvordan de skal behandle dem.

 

Så skal vi naturligvis beskytte dem og det kan være ved at lade dem blive hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er godt at du forklarede din svigerfar at Chinook har brug for at kunne gå rundt og undersøge i fred. Det er så ærgerligt at din svigerfar mener at han er klogere end dig.

Hvis i tager Chinook med næste gang er det jo ikke sikkert at at der er et problem for så har han jo været der før.

Men ellers er jeg enig med Gismo, når jeg er ude er det andres regler og normer der gælder og kan jeg og mine hunde ikke indordne os under dem, så bliver mine hunde hjemme.

Hos mig er det mine regler og normer der gælder, selvom jeg godt kan finde på at lukke mine hunde væk når jeg får besøg, af f.eks. en bekendt der får blodfortyndende medicin og ikke kan tåle hunde og katte der hopper rundt på ham, eller hvis der kommer en hund som ikke kan tåle 4 uhyrer komme farende i hovedet på den, men ellers hvis folk ikke kan forstå det, så bliver det meget sjældent at jeg gider se dem.

Og når nu det er svigerforældrene, kan du så ikke bare sende din mand og selv holde en fridag med Chinook, han vil nok sætte pris på at få en alene dag med ”mor” :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er godt at du forklarede din svigerfar at Chinook har brug for at kunne gå rundt og undersøge i fred. Det er så ærgerligt at din svigerfar mener at han er klogere end dig.

Hvis i tager Chinook med næste gang er det jo ikke sikkert at at der er et problem for så har han jo været der før.

Men ellers er jeg enig med Gismo, når jeg er ude er det andres regler og normer der gælder og kan jeg og mine hunde ikke indordne os under dem, så bliver mine hunde hjemme.

Hos mig er det mine regler og normer der gælder, selvom jeg godt kan finde på at lukke mine hunde væk når jeg får besøg, af f.eks. en bekendt der får blodfortyndende medicin og ikke kan tåle hunde og katte der hopper rundt på ham, eller hvis der kommer en hund som ikke kan tåle 4 uhyrer komme farende i hovedet på den, men ellers hvis folk ikke kan forstå det, så bliver det meget sjældent at jeg gider se dem.

Og når nu det er svigerforældrene, kan du så ikke bare sende din mand og selv holde en fridag med Chinook, han vil nok sætte pris på at få en alene dag med ”mor” :blink:

 

Du har helt ret. Det er ikke sikkert at det er et problem næste gang og det skal da forsøges igen, når Chinook bliver lidt ældre. Men hvis det så også går "galt", så har jeg jo en fin undskyldning for at blive hjemme :slem::blink:

 

Og jeg er helt enig i reglerne. Det er deres hjem og derfor bestemmer de, og hvis han stadig behandler Chinook på samme måde, jamen så respekterer jeg selvfølgelig også det og lader ham blive hjemme.

Problemet er nok mere at han ikke selvom jeg bad om lade være, så fik jeg at vide at "det tog min hund sgu ikke skade af"..... Og det kan han ikke bedømme når nu han kun har mødt hunden en gang før.

 

Nå, jeg ser hvad der sker næsten gang og så lader jeg det være bestemmende for hvordan og om svigerfar skal se Chinook fremover.

 

Tak til alle for de gode input :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med andres regler og normer, når man er hos dem... jeg er enig for så vidt gælder regler for, hvad hunden må og ikke må, f.eks. må den være i møblerne osv. Men når det gælder interaktionen med hunden, mener jeg, at det er ens egne regler der gælder. Så svigerfar f.eks. ikke får lov til at overskride hundens grænser, eller at folk ikke får lov til at lege vildt med hunden, hvis det stresser den, at børnene ikke får lov til at trække den i halen osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Sonja :5up:

 

Jeg synes ikke du er hysterisk overhovedet, men selvom du havde været det (der vil altid være nogen, som synes man overreagerer), så er du i din ret til at være det, det er DIN hund. Som Aslan også var inde på, så er vores hunde vores børn, og grundprincipperne i opdragelsen bør være de samme, som når vi opdrager vores menneskebørn. Man skal selvfølgelig respektere andres regler, når man er på besøg, men man skal da hverken gå på kompromis med sine egne eller sin hunds følelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må lige have luft......

 

Jeg er SÅ træt af folk som tror de er så kloge at de er klogere end hundeejeren...

Vi var på besøg hos svigerforældrende i torsdags - han havde hilst på dem her hos os for ca 2 uger siden, men det var første gang han skulle med derned.

Han er lidt forsigtig, men alligevel så nysgerrig at han, når han er et nyt sted, går lidt rundt og snuser og falder til ro på den måde. Og det gjorde han så også hos svigerforældrene....

Eller rettere, han forsøgte........ For han blev stoppet af min svigerfar, som absolut skulle have hans store hoved helt ned i Chinooks hoved og da Chinook forsøgte at komme væk, stoppede svigerfar ham med benene.

Jeg fik Chinook fri og sagde til svigerfar at Chinook bare lige skulle gå lidt stille og rolig rundt og snuse og at Chinook nok skulle komme til ham, når han var klar til at nusse.

Men nej, svigerfar skulle absolut rende efter Chinook og "kæle" med ham.

Jeg sagde til svigerfar at nu skulle han lade Chinook være, fordi han var lidt bange og utryg. Og så kommer det fra svigerfar: "Det tager ham sgu ingen skade af"......

Jeg var næsten lamslået...... Jeg tog min hund og sagde til svigerfar: "Jo, han gør....." og så gik jeg ud med ham, så han kunne få lidt ro.

Da vi kom ind lidt senere, var Chinook klar til at nusse og der var slet ingen problemer. :engel:

 

Jeg var rasende..... :evil: Når jeg beder svigerfar om at lade Chinook være, så forventer jeg sgu at han gør det. Selv min niece og nevø kan finde ud af det.....

 

Er jeg urimelig, når jeg på min hunds vegne beder om at han får ro til at undersøge et nyt sted? Eller er jeg bare hysterisk? :vedikke:

 

Nej du er ikke. Du handler korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...