Hop til indhold

Pelshunde og varme


Doberfan
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få en "pelshund" engang, men er lidt bekymret for om de kan tåle varmen her. Jeg ser mange rundt omkring, men de laver ikke noget, og jeg vil have en hund, der skal kunne arbejde.

 

Hvordan tager jeres pelsklumper det, når det er rigtig varmt? Har hørt nogen påstå, at pelsen faktisk isolerer mod varmen, men ved ikke om det passer. :hmm:

 

Er smækforelsket i tervueren og langhåret schæfer, men kunne også overveje aussie eller BC.

 

Vi har som regel mindst 35 grader med høj luftfugtighed fra maj til oktober.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg har jo en husky, og de dage hvor det er varmt har han det forfæææærdeligt.. Men han kan sagtens arbejde og have det sjovt som på kolde dage!

 

Jeg kender rigtig mange som har husky'er i USA, også de varme områder, uden problemer...

 

Jeg tror det kommer an på hunden faktisk.. og hvor man får den fra... Hvis du får en hund fra et koldt land, og tager den til et varmt land kunne jeg forestille mig at det krævede tilpasning.. Men derudover tror jeg ikke det er et problem..

 

tror faktisk sorte hunde har det "værst" i forhold til varmen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at få en "pelshund" engang, men er lidt bekymret for om de kan tåle varmen her. Jeg ser mange rundt omkring, men de laver ikke noget, og jeg vil have en hund, der skal kunne arbejde.

 

Hvordan tager jeres pelsklumper det, når det er rigtig varmt? Har hørt nogen påstå, at pelsen faktisk isolerer mod varmen, men ved ikke om det passer. :hmm:

 

Er smækforelsket i tervueren og langhåret schæfer, men kunne også overveje aussie eller BC.

 

Vi har som regel mindst 35 grader med høj luftfugtighed fra maj til oktober.

 

For min pelsede hund arbejder han jo selvfølgelig ikke om sommeren.

 

Hans pels holder ikke varmen ude, andet end hvis han ligger sådan nogenlunde i skyggen og slapper af.. så snart han bevæger sig, får han det jo varmt, altså på de rigtigt varme dage.

 

Om aftenen når det begynder at blive køligt, så leger han lige dagens opsparede energi ud, men i de varmeste timer om dagen der laver vi altså ikke det store, medmindre vi skal et sted hen og soppe, så køler han ned og får go' energi, som holder i lidt tid.

 

Han vil nu gerne alt muligt, men han bliver tydeligt hurtigere træt når der er rigtigt varmt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bamse har en meget tæt underuld og en stor løvemanke og han har det varmt. Jeg tror bestemt ikke at pelsen holder varmen ude - tvært imod.

 

Jeg har forsøgt, lidt forsigtigt, at klippe ham under maven, men det ser ud til at det ingen effekt har :cry:.

Jeg er dog blevet mere modig og skal have klippet mere af.

 

Når temperaturen siger 18 grader og op, så graver han et hul i skyggen og lægger sig i det. Hans aktivitets niveau er meget spartansk og vi laver kun noget i meget kort tid om formiddagen og ellers om aftenen.

Jeg har hundelem og han ligger næsten altid udenfor.

 

Han er 9,4 år gammel og efter sigende skulle en ældre hund have sværere ved at holde varmen - jeg venter stadig på det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla er bestemt heller ikke varmeelskende. Når temperaturen overskrider de 20 grader bliver hun tung og ugidelig. Og selv skyggen bliver for varm for hende, så hun vælger at trække helt indenfor på det kolde gulv. Ellers skal jeg give hende kolde bade/ klude kontinuerligt for at hun gider være udenfor frivilligt. - Eller finde et sted i haven, hvor det lufter rigtig godt og der samtidig er skygge.

 

Hun er heller ikke en hund, der kan holde til at ligge og putte i seng/ sofa med os ret længe af gangen, så skal hun ned på det kolde gulv. (Hun elsker jo ellers nærhed).

 

I forhold til den korthårede gravhund vi engang havde har det overrasket mig meget, hvor meget sådan en semi-langhårshund sveder og puster i varmen. Vores gravhund kunne sagtens ligge udenfor en varm sommerdag under en havestol. Det var sjældent han gispede efter vejret. Men jeg tænker også, at en del af det for søren må være en vanesag - ? :vedikke: (På et udenlandsk cavalierforum med cavalierer fra LA lyder det dog også til de gør en masse i at køle dem ned her om sommeren).

 

Synes dog til gengæld ikke det ser ud til at Borderne har nogen problemer med at finde energien frem til agilityen på selv en VARM sommerdag. :lol: Men det kan godt være deres ejere har et klarere syn på det? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tervueren! :hjerte: Hvis du kan finde et sundt opdræt, så gør det! Tæverne har gerne lidt mindre pels end hannerne, så du kan jo starte med at få en tæve. Mht til deres pels synes jeg ikke Indy led specielt meget i varmen, men jeg var også rigtig flittig til at groome hende og holde hendes underuld godt nede. Hun havde lang pels af en tæve, men ikke ulidelig tæt. Og med en pelset hund virker det rigtig godt at gøre dem våde, det køler når de ligger og tørrer, og pelsen på en "bamse" holder jo på mere vand end sådan en doberdog kan :mrgreen:

 

Terv billeder til at friste dig yderligere :lun:

pressiesdec09009.jpg

 

Indyisneen080110050.jpg

 

Lexismiles.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hersom

Altså min Aussie har det også godt varmt når vi når de 18 grader og derover men kan hun komme i vandet og blive gennem våd så kan hun godt holde til det.

Nu er det jo første sommer jeg har hende så det er lidt svært at sige hvordan hun vil arbejde når det bliver rigtig varmt men indtil videre går det meget godt selvfølgelig drikker hun en masse og bliver hurtigere træt men hun vil rigtig gerne.

 

Lige lidt billeder :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være med dødelig udgang for hunden at den får et hedeslag- og et hedeslag kan komme meget hurtigt. Derfor giver det absolut ingen mening at "øge tolerancen" for hvor meget en pelsrig hund kan tåle. Det er decideret at lege med dens liv.:damn: Sveder hunden, ja så sveder den, blir den dårlig af varmen ja så bliver den dårlig, Det er ikke ligesom motion- at man kan komme i bedre form!!!!

 

Man skal gøre som grønlænderne gør med deres slædehunde- de får fri og ligger på bopladsen om sommeren, (de ville ikke tage skade af gåture- men det gør man jo ikke deroppe) og så ellers have masser af muligheder for afkøling når den har behov for det. G

 

Ergo en sommer med 25 grader og en pelsrig hund- er under alle omstændigheder en rigtig dårlig kombination.

 

Gå med hunden tidligt før 9 og sent og efter 8-

hold siesta

Gå kortere- og hold øje med hunden- begynder den at ludde skal du stoppe

gå langs vand-

giv kølige rum og/eller kølige hule

ingen hotte bilture

giv mulighed masser af hvile

hav masser af ikke for koldt vand at drikke

giv evt hunden is, som den selv kan vælge til og fra at slikke på

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Interessant sporgsmaal. Nu er CA jo et meget varmt omraade, og jeg har selv haft nogle betaenkligheder ved hunde m. lang pels - Er det ikke synd for dem osv. Men... for nogle langhaarede racer, er pelsen med til at beskytte/regulere mod varmen ligefrem.

 

 

Deriblandt er den afghanske mynde, hvis pels beskytter og regulerer i varmen men ogsaa om vinteren. en altsaa multi facettet pels. pelsen opstod naturligt i afghanistans kolde bjerge men ogsaa i orkenen.

 

2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan også godt mærke at min Charlie døjer lidt med varmen - ikke ekstremt, men han har det for varmt meget af dagen..

 

Alfas hunde klarer varmen meget fint, de har ikke det store problem, selvom det samme race.. Om det er fordi Charlies pels er sort, eller om det er fordi han endnu ikke er klippet på forbene eller en kombination af begge ved jeg ikke.. Han farve kan jeg ikke gøre noget ved, men han bliver klippet på forbene om ikke så længe, så håber jeg det hjælper ham lidt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...