Hop til indhold

Tynd hvalpemave og foder.

* Laila *
 Share

Recommended Posts

Nu må jeg lige høre nogle kloge mennesker, før jeg evt. kontakter dyrlægen.

Chinook har nu gennem et par uger haft tynd mave. Det er ikke sprutmave som han ingen kontrol har over, og det virker heller ikke som om han skider mere. Det første der kommer ud virker fast og fin, men så bliver det mere og mere tynd

(nøj, hvor er jeg godt nok blevet hundejer, når jeg sidder og skriver om sådan noget - godt jeg er blandt hundetosser, som jeg selv :engel:)

Jeg har prøvet at give ham ZooLac og skånekost, men det virker ikke rigtig.

Han tager fint på og udover han er ved at skifte tænder lige nu, så er humøret og energien intakt.

Jeg har ikke været til dyrlæge med ham, men overvejer det kraftigt, hvis jeg ikke snart kan få styr på det.

Jeg tænker om det kan være foderet? Vi skiftede fra babyfoder til juniorfoder, fordi han gror som ukrudt og det passer med at det var deromkring maven gik i smadder.

Baby- og juniorfoderet er af sammen mærke: Royal Canin Vet Giant dog.

Hvis nu jeg skal skifte til et andet foder, hvad skal det så være?

Hvad er godt til en hvalp på 3 1/2 mdr, som gror med ca 2 kilo om ugen og som har en forventet voksen vægt på 60 kilo?

Jeg er ikke interesseret i at fodre ham rå, men er ikke afvisende over for tørfoder af "rå-foder-slagsen".

Hvad vil I anbefale?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke lige, om jeg kan give dig svar, men herhjemme er det det samme med Audrey. Hendes afføring bliver også mere blød, efterhånden som det kommer ud... Jeg er ved at køre hende over på Olivers, så jeg regner med, at det har noget med det at gøre. Hun har ingen problemer med at komme af med noget, og det er, ligesom Chinooks, heller ikke tyndt som sådan.

Og så tænker jeg, at det måske også bare har noget at gøre med, at man er hvalp...?

Når jeg har haft Paw på 7 år med ude, og han bliver exited over noget/der sker meget, så bliver hans afføring også meget blød. Det er vel noget med, at maven kommer i sving, når man hopper rundt og har alle sanser igang.. :vedikke:

Eller også er jeg bare totalt idiot. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke lige, om jeg kan give dig svar, men herhjemme er det det samme med Audrey. Hendes afføring bliver også mere blød, efterhånden som det kommer ud... Jeg er ved at køre hende over på Olivers, så jeg regner med, at det har noget med det at gøre. Hun har ingen problemer med at komme af med noget, og det er, ligesom Chinooks, heller ikke tyndt som sådan.

Og så tænker jeg, at det måske også bare har noget at gøre med, at man er hvalp...?

Når jeg har haft Paw på 7 år med ude, og han bliver exited over noget/der sker meget, så bliver hans afføring også meget blød. Det er vel noget med, at maven kommer i sving, når man hopper rundt og har alle sanser igang.. :vedikke:

Eller også er jeg bare totalt idiot. :blink:

Måske det bare er en hvalpe-ting? Det er bare lidt svært at samle op :blink:

Og hans mave har været fin, da han fik baby-foder, så det må kunne lade sig gøre at få en god mave igen :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er svært at sige noget bestemt om, en del hunde reagere på foder skift mens andre ikke gør. Har han ikke også alderen til at være total "oral", altså hvor alt bliver smagt og spist hvis han får muligheden for det ?

Hvis han ellers er helt normal; energi mæssigt, spiser, drikker, sover og temperatur er normal og han er midt i tandskift + foderskift og måske får slugt noget muldjord, grene, lorte, snegle, græs eller hva der nu kan ligge af spændende ting så er det nok forventligt at zoolac ikke kan afhjælpe det for så er det jo en on-going ting han gør sig i :hmm:

Jeg synes ofte at mittes lorte kan være som du beskriver og hun har ikke overstået den orale face, for hun snasker stadig gladeligt i nærmest alt og især gåse, katte, ræve og særligt udvalgte hunde....lorte :badr:

Jeg tager det ikke så tungt sålænge alt ellers er normalt, bliver det til racer-mave får hun zoolac og evt. skånkost i 2-3 dage men så skal det da egentlig også gerne være over der (her snakker vi racer-splat-mave).

Sådan softice eller fast+tynd tager jeg ikke så tungt for det hænger næsten altid sammen med at hun har snasket et eller andet, i hendes øjne :mums: , i sig :damn:

Nu er han selvfølgelig ikke så gammel og man skal passe lidt ekstra på, når det har stået på i et par uger er det måske en meget god idé at ringe og snakke med dyllen og så ellers være totalt obs på om han går og spiser jord el. ligne ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er svært at sige noget bestemt om, en del hunde reagere på foder skift mens andre ikke gør. Har han ikke også alderen til at være total "oral", altså hvor alt bliver smagt og spist hvis han får muligheden for det ?

Hvis han ellers er helt normal; energi mæssigt, spiser, drikker, sover og temperatur er normal og han er midt i tandskift + foderskift og måske får slugt noget muldjord, grene, lorte, snegle, græs eller hva der nu kan ligge af spændende ting så er det nok forventligt at zoolac ikke kan afhjælpe det for så er det jo en on-going ting han gør sig i :hmm:

Jeg synes ofte at mittes lorte kan være som du beskriver og hun har ikke overstået den orale face, for hun snasker stadig gladeligt i nærmest alt og især gåse, katte, ræve og særligt udvalgte hunde....lorte :badr:

Jeg tager det ikke så tungt sålænge alt ellers er normalt, bliver det til racer-mave får hun zoolac og evt. skånkost i 2-3 dage men så skal det da egentlig også gerne være over der (her snakker vi racer-splat-mave).

Sådan softice eller fast+tynd tager jeg ikke så tungt for det hænger næsten altid sammen med at hun har snasket et eller andet, i hendes øjne :mums: , i sig :damn:

Nu er han selvfølgelig ikke så gammel og man skal passe lidt ekstra på, når det har stået på i et par uger er det måske en meget god idé at ringe og snakke med dyllen og så ellers være totalt obs på om han går og spiser jord el. ligne ting.

Du har helt ret. ALT skal smages og gumles på i øjeblikket. :damn:

Jeg tager den med ro. Det er ikke flydende, men, som du siger, lidt som soft-ice, om end lidt alternativ soft-ice :blink:

Jeg giver måske dylle, et ring en af dagene. Men med hans energi og glæde, er det vist ikke noget der haster :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie har også sådan lidt "soft-ice-bæ" ofte.. Jeg tager det stille og roligt.. Han gumler på hvad som helst - virkelig.. Der skal smages på stort set alt:badr:

Han er næsten 4 måneder, så jeg tror bare de har alderen, hvor der skal gumles på lidt af hvert, og det er mavsen jo ikk altid enig i :-)

Og ja, så længe de spiser, drikker, leger og er glade, så kan de ikke have det helt dårligt:-)

Men selfølgelig skal vi være opmærksomme, hvis det fortsætter

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har helt ret. ALT skal smages og gumles på i øjeblikket. :damn:

Jeg tager den med ro. Det er ikke flydende, men, som du siger, lidt som soft-ice, om end lidt alternativ soft-ice :blink:

Jeg giver måske dylle, et ring en af dagene. Men med hans energi og glæde, er det vist ikke noget der haster :engel:

Jaah....bæ-softice :mums: :lol:

Jamen med sådan en oral-fikseret vaps, så må og skal maven jo slås i stykker :stupid: ;-)

....nå ja, også hvis vaps er en voksen 8,8 årig dåååm hund :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min nu snart 1 1/2 årige unghund har det også stadig ind i mellem. Han smor og mormor mindes jeg ikke havde det.

Min nu afdøde hanhund , der ikke er i familie med nuværende kunne pølle op til 7 gamle på en lang tur, altså på ca 2 timer. Først normal, så lidt blød og så lidt rigtig soft???

Andre hundeejerer sagde jo , jamen han er syg. Jeg havde så undersøgt familieen og hans morfar gjorde det samme , ihverfald til længere træning eller på jagt. Så dette var familirelateret, hvis man går aktiv, så renses der ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Kan det ikke være fordi han skifter tænder..........små børn kan godt få dårlig mave i den periode;-).

Lidt OT men han bør ikke tage 2 kg på om ugen, da min berner var hvalp fik jeg at vide, at han helst skulle tage 1 kg på om ugen, ellers voksede han for hurtigt( det skal så siges at det varierede lidt fra uge til uge og nogle gange stod vægten også på 2 kg;-))

Håber ikke du tager sidste del af mit indlæg ilde op, det er ment som en hjælp:engel:.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Kan det ikke være fordi han skifter tænder..........små børn kan godt få dårlig mave i den periode;-).

Lidt OT men han bør ikke tage 2 kg på om ugen, da min berner var hvalp fik jeg at vide, at han helst skulle tage 1 kg på om ugen, ellers voksede han for hurtigt( det skal så siges at det varierede lidt fra uge til uge og nogle gange stod vægten også på 2 kg;-))

Håber ikke du tager sidste del af mit indlæg ilde op, det er ment som en hjælp:engel:.

V.H. Sille

Jeg tager det absolut ikke ilde på. Jeg har selv været meget bekymret over at han tager så meget på i løbet af en uge. :genert:

Men jeg har snakket med både dyllen og opdrætteren og de siger at der ikke er noget problem, for han er absolut ikke fed og han har en fin benstilling.

Og både hans mor og far er store eksemplarer af racen. Hans mor vejer 45-48 kilo og hans far 63 :shock:

Jeg holder selvfølgelig meget øje med ham, for ja, berner kan nemt vokse alt for hurtig med skæv benstilling til følge....

Og tak for din bekymring :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jepsen

Dupond har kronisk mave-tarm katar. Han var nede og veje 17 kg, da det var på sit højeste (normal 24-25 kg), da dyrlægen sagde, han ikke vidste, hvad han skulle op. På det tidspunkt havde vi prøvet ALLE fodermærker til hunde med sart mave. Han havde været på penicillin 14 ud af månedens 30 dage i næsten 3 mdr!!!

Da han var knap 8 mdr gammel gik vi over til Henne Petfood. Da han har lidt mad-lede tog det ham lidt tid at vænne sig til. Men da han første begyndte at spise så ophørte den dårlige mave. Uanset hvad han måtte have haft snuden i:lol:

Vi har ikke haft problemer med maven i næsten 11 mdr, så kan kun anbefale Henne Petfood.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også engang spurgt dyrlægen om det der med at afføringen først er almindelig, men at det sidste er "soft-ice-agtigt". Jeg fik af vide, at det er fordi når hunden tømmer tarmen helt, så kommer der noget med fra det der har ligget i tyndtarmen. Da det så ikke har nået at ligge i tyktarmen og dermed og tarmen dermed ikke har nået at suge væske til sig, så kommer det ud i en lind konsistens. Men hvis det bliver ved, ville jeg nok også lige give dyrlægen et ring og spørge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den problematik havde vi også med Simba ca. 5 dage efter han var kommet hjem. det skete dagen efter hans 1. vaccination og samtidig med at jeg MEGET blidt forsøgte at køre ham over på det foder (fra Pedigree til Royal Canin) vi ville fodre med. Og jeg skal lige love for at han fik tynd mave hvad der lagde til grund aner jeg ikke foder/vaccination/andet???.

Så jeg ringede til dyrlægen for var nervøs om han nu var blevet syg af et eller andet. Han var frisk nok og ville gerne spise og drikke. Han fik Prokolin der skulle virke let stoppende. Men det hjalp ikke alene. Så han fik skåne kost fra dyrlægen alene i ca. 5 dage det hjalp efter 3 dage ca. Er nu på ½ af alm. RC junior og ½ Skånekost. Og gør det laaangsomt for ikke at få tilbagefald hvis det er pga. foderskift.

Blandede du alligevel Baby med Junior selvom det er samme mærke?? Kan jo være lidt forskel på sammensætningen han ikke kan klare en brat overgang på? Og ja ellers æder de jo alt de vapser.... Adr....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville jo kigge på foderet. Luna havde det sådan, at jo mere hun sked, jo tyndere blev det

Altså på en gåtur, kunne første portion være helt fin, næste portion lidt mere lind for til sidst at være tynd..

For meget afføring kan godt skyldes foderet:genert:

Men laver hvalpe ikke generelt mere end en voksen hund (bør)? Jeg tænker i min hunds tilfælde:

- Audrey er hvalp og tygger/slikker/spiser ufatteligt mange mærkelige ting.

- Hun har lige skiftet foder.

- Idet hun er hvalp, skal hun oftere af med "affaldet", fordi der ikke er så meget plads, som hvis hun havde været fuldt udvokset...

:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den problematik havde vi også med Simba ca. 5 dage efter han var kommet hjem. det skete dagen efter hans 1. vaccination og samtidig med at jeg MEGET blidt forsøgte at køre ham over på det foder (fra Pedigree til Royal Canin) vi ville fodre med. Og jeg skal lige love for at han fik tynd mave hvad der lagde til grund aner jeg ikke foder/vaccination/andet???.

Så jeg ringede til dyrlægen for var nervøs om han nu var blevet syg af et eller andet. Han var frisk nok og ville gerne spise og drikke. Han fik Prokolin der skulle virke let stoppende. Men det hjalp ikke alene. Så han fik skåne kost fra dyrlægen alene i ca. 5 dage det hjalp efter 3 dage ca. Er nu på ½ af alm. RC junior og ½ Skånekost. Og gør det laaangsomt for ikke at få tilbagefald hvis det er pga. foderskift.

Blandede du alligevel Baby med Junior selvom det er samme mærke?? Kan jo være lidt forskel på sammensætningen han ikke kan klare en brat overgang på? Og ja ellers æder de jo alt de vapser.... Adr....

Jeg sørgede for at skifte fra baby til junior ganske langsomt - over en uge :-) Så det burde heller ikke være det. Men måske han bare ikke kan "tåle" juniorfoderet :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men laver hvalpe ikke generelt mere end en voksen hund (bør)? Jeg tænker i min hunds tilfælde:

- Idet hun er hvalp, skal hun oftere af med "affaldet", fordi der ikke er så meget plads, som hvis hun havde været fuldt udvokset...

Chinook lægger nogle ordenlige kage og også rigtig mange gange i løbet af dagen og det er blevet værre her inden for de sidste par dage.

Jeg tror jeg vil ringe til dyllen i morgen og høre hvad han siger.

Hvis det er foderet, jamen så skal vi bare have skiftet over til noget andet. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjooh men jeg mener nu stadig at der er et problem, når det går hen og bliver tyndt.. Tror Luna sked en 4-5-6 gange dagligt som helt lille, men der var de ikke tynde

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjooh men jeg mener nu stadig at der er et problem, når det går hen og bliver tyndt.. Tror Luna sked en 4-5-6 gange dagligt som helt lille, men der var de ikke tynde

Nej tyndt er ikke godt. Audrey har faktisk tynd mave nu, men jeg tror det kan have noget at gøre med, at hun fik sit første marvben igår. Selvom det skulle være for sarte maver (men dog ikke hvalpemaver) og hun ikke fik ret meget af det, kan det jo stadig have påvirket hende. Har kogt nogle ris til hende, så håber jeg det kan hjælpe.

Nu spørger jeg nok ret dumt, men kan afføringen have noget at gøre med, om hunden får for lidt foder? Audrey er ikke noget madøre, og det virker lidt tilfældigt, om hun vil spise eller ej. Ifølge Olivers skal hun have 400 g. foder om dagen. Jeg ved godt, at det siges, at det altid er sat højt fra producentens side, men tror kun hun får indtaget omkring 200-250 g. om dagen, uden godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej tyndt er ikke godt. Audrey har faktisk tynd mave nu, men jeg tror det kan have noget at gøre med, at hun fik sit første marvben igår. Selvom det skulle være for sarte maver (men dog ikke hvalpemaver) og hun ikke fik ret meget af det, kan det jo stadig have påvirket hende. Har kogt nogle ris til hende, så håber jeg det kan hjælpe.

Nu spørger jeg nok ret dumt, men kan afføringen have noget at gøre med, om hunden får for lidt foder? Audrey er ikke noget madøre, og det virker lidt tilfældigt, om hun vil spise eller ej. Ifølge Olivers skal hun have 400 g. foder om dagen. Jeg ved godt, at det siges, at det altid er sat højt fra producentens side, men tror kun hun får indtaget omkring 200-250 g. om dagen, uden godbidder.

Marv giver ofte dårlig mave, når hunde ikke er vant til det.. Luna får aldrig marv.. Får hun en sjælden gang et marvben, har jeg gravet marven ud først..

Tror ikke det kan give dårlig mave, at hun ikke får nok mad.. Men tager hun på, som hun skal? Det er meget normalt at hunde ikke spiser så meget, når de lige har skiftet hjem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes Charlies mave blev værre og værre.. Så jeg talte med dr. dyr i dag og janni. Så nu får han skånekost, 1 ormekur og så skifter vi foder enooooormt stille og roligt, så hans mave får tid til at komme sig.. Ringer til dr. dyr igen i morgen så jeg får det koordineret helt rigtigt.. Overvejer også at gå derned.. Så jeg lige kan få ham vejet.. Er lidt nervøs for om han har tabt sig:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Marv giver ofte dårlig mave, når hunde ikke er vant til det.. Luna får aldrig marv.. Får hun en sjælden gang et marvben, har jeg gravet marven ud først..

Tror ikke det kan give dårlig mave, at hun ikke får nok mad.. Men tager hun på, som hun skal? Det er meget normalt at hunde ikke spiser så meget, når de lige har skiftet hjem..

Altså hun har taget ca. halvandet kg. på siden jeg fik hende hjem for to uger siden... Jeg ved ikke hvad der er normalt, men hun ser altså fin ud, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites