Hop til indhold

Hvad fodre du med og hvorfor?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Jeg er ved at skifte fra RC Vet Junior giant puppy til Genesis Large puppy.

Chinook har haft tynd mave længe, men har fungeret fint, spiser og drikker normalt og her energiniveau som enhver anden hvalp. Men maven var ikke helt god og nu er jeg så ved at skifte.

 

Jeg er lidt spændt på om det virker, men jeg :x: for at det giver Chinook en normal mave igen :mrgreen:

 

Nu er Chinook helt over på Genesis og det virker :banan:

Hans mave er fin igen og han trives fint på det nye foder :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 134
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Malene Nielsen
Tak... Det... ser ud som om du har ret...

Jeg prøvede jo ziwipeak med hjort.. Men jeg tror at det var den "Grønlæbede musling" hun ikke kunne tåle...

Så den har jeg nu over 4 kg af:roll:.

Og jeg har 2 kg barf-hjort, eller hvad det nu er...

Og jeg har en stak lammeribben i fryseren... :shock:

 

Det ser ikke ud til, at Wolfsblut-hest indeholder spor, som også findes i Olivers. Ikke engang ærter, som der er i de andre Wolfsblut-varianter...

 

Der er bare det... at hvis jeg begynder at give Silke Wolfsblut, -og KUN wolfsblut, så risikerer jeg, at hun på et tidspunkt får hesteallergi.....

Allergihunde er jo mere tilbøjelige til at blive allergiske overfor flere ting med tiden.

 

Jeg vil FORSØGE at finde ud af, præcis hvad hun ikke kan tåle.

Forløbelig er det kylling, lam, æg og skaldyr.

Hvis hun kan tåle kalkun, så vil vi holde os til det, indtil hun er symptomfri. Og så vil jeg forsøge med en enkelt proteinkilde af gangen... Og se, hvad der sker.

Hvis det kun er "olivers-ting" hun ikke kan tåle, så kan hun stadig tåle kalv og gris. Og kalkun.. -Og hjort og hest, selvfølgelig..

Hun skal bare ikke have det samme hver dag.

ALDRIG mere!

---Når jeg har fået lavet en liste over ting, hun kan tåle, så vil jeg købe Wolfsblut som variation i den daglige kost.. Det er ikke engang særlig dyrt.. Det er fristende bare at bestille det hjem..............

Men jeg må hellere være fornuftig og gå lidt mere "videnskabeligt" frem, i første omgang..

---Ej, altså...... Når ørerne er fine igen, så bestiller jeg det hjem...

---eller måske i morgen... Jeg er lidt desperat..:oops:

 

Øv med allergien - det er bare ikke sjovt :cry:

 

Mht kød, så er der jo også kød som kanin og ged, som hun også burde kunne tåle :-)

 

Hvis du kender nogle i nærheden af dig, som råfodrer, så kunne der jo være en mulighed for, at du kan få nogle kontakter til lidt mere betalingsvenlige kg-priser og hvor du kan være sikker på, at der ikke er blandet andre dyrearter i kødet + at kvaliteten måske er bedre end det der er hakket til ukendelighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak... Det... ser ud som om du har ret...

Jeg prøvede jo ziwipeak med hjort.. Men jeg tror at det var den "Grønlæbede musling" hun ikke kunne tåle...

Så den har jeg nu over 4 kg af:roll:.

Og jeg har 2 kg barf-hjort, eller hvad det nu er...

Og jeg har en stak lammeribben i fryseren... :shock:

 

Det ser ikke ud til, at Wolfsblut-hest indeholder spor, som også findes i Olivers. Ikke engang ærter, som der er i de andre Wolfsblut-varianter...

 

Der er bare det... at hvis jeg begynder at give Silke Wolfsblut, -og KUN wolfsblut, så risikerer jeg, at hun på et tidspunkt får hesteallergi.....

Allergihunde er jo mere tilbøjelige til at blive allergiske overfor flere ting med tiden.

 

Jeg vil FORSØGE at finde ud af, præcis hvad hun ikke kan tåle.

Forløbelig er det kylling, lam, æg og skaldyr.

Hvis hun kan tåle kalkun, så vil vi holde os til det, indtil hun er symptomfri. Og så vil jeg forsøge med en enkelt proteinkilde af gangen... Og se, hvad der sker.

Hvis det kun er "olivers-ting" hun ikke kan tåle, så kan hun stadig tåle kalv og gris. Og kalkun.. -Og hjort og hest, selvfølgelig..

Hun skal bare ikke have det samme hver dag.

ALDRIG mere!

---Når jeg har fået lavet en liste over ting, hun kan tåle, så vil jeg købe Wolfsblut som variation i den daglige kost.. Det er ikke engang særlig dyrt.. Det er fristende bare at bestille det hjem..............

Men jeg må hellere være fornuftig og gå lidt mere "videnskabeligt" frem, i første omgang..

---Ej, altså...... Når ørerne er fine igen, så bestiller jeg det hjem...

---eller måske i morgen... Jeg er lidt desperat..:oops:

 

Ej hvor er det træls at silke er begyndt at reagerer på foder!! Men jeg kan ikke lade være at undre mig lidt over om det nu også er reel allergi..

 

Sheila reagerer jo på samme måde som silke hvis hun får noget hun ikke kan "tåle", med røde ører og poter. MEN efter et par år ved Gudrun, sterilisation og måske alder skal der godt nok meget til før hun reagerer i ørene. Og hun kan "tåle" ting hun altid har reageret på tidligere. Så reel allergi har det jo så ikke været, men intolerence.

 

Det jeg prøver at sige er, at måske kan Silke styrkes af anden vej og dermed ikke være så sart som hun er nu. De fleste af de ting du har på listen nu, som lam, æg og okse skulle være helt normalt ikke at kunne "tåles" ret godt af hunde med tendens til røde øre (som i kinesisk kostforståelse handler om at de producerer for meget varme).

 

Hvordan har silke det med fisk? For kan hun umiddelbart tåle fisk, så kunne det være et forsøg med hjemmelavet med fisk, ris og grøntsager;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej hvor er det træls at silke er begyndt at reagerer på foder!! Men jeg kan ikke lade være at undre mig lidt over om det nu også er reel allergi..

 

Sheila reagerer jo på samme måde som silke hvis hun får noget hun ikke kan "tåle", med røde ører og poter. MEN efter et par år ved Gudrun, sterilisation og måske alder skal der godt nok meget til før hun reagerer i ørene. Og hun kan "tåle" ting hun altid har reageret på tidligere. Så reel allergi har det jo så ikke været, men intolerence.

 

Det jeg prøver at sige er, at måske kan Silke styrkes af anden vej og dermed ikke være så sart som hun er nu. De fleste af de ting du har på listen nu, som lam, æg og okse skulle være helt normalt ikke at kunne "tåles" ret godt af hunde med tendens til røde øre (som i kinesisk kostforståelse handler om at de producerer for meget varme).

 

Hvordan har silke det med fisk? For kan hun umiddelbart tåle fisk, så kunne det være et forsøg med hjemmelavet med fisk, ris og grøntsager;-)

 

Nu har jeg en hund med røde ører og næste trin er vidst en allergi-test. Hvordan er I kommet frem til hvilket kød/foder de ikke kan tåle, er det "bare" at forsøge? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg en hund med røde ører og næste trin er vidst en allergi-test. Hvordan er I kommet frem til hvilket kød/foder de ikke kan tåle, er det "bare" at forsøge? :vedikke:

Jeg vil tro det er udelukkelses metoden, det er ihvertfald sådan jeg gjorde med Misja og jeg har ikke hørt om andre metoder der dur :vedikke:

 

Jeg startede med at få hende helt symptomfri mhj. fra dyrelægen og så gav jeg hende en slags kød og kom der ingen reaktion efter 1½-2 måneder - skrev jeg ok bag øret og så tog jeg det væk igen og prøvede det næste og så det næste osv., men kun en kilde ad gangen.

 

Ligeledes med grøntsager og frugter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg en hund med røde ører og næste trin er vidst en allergi-test. Hvordan er I kommet frem til hvilket kød/foder de ikke kan tåle, er det "bare" at forsøge? :vedikke:

 

De mest almindelige allergener i et foder er okse, mejeri, kylling, lam, fisk, æg, majs, hvede og sojabønner men et hvilket som helst protein hunden har spist i sit liv kan være synderen. Det er mega svært at undgå alle disse i et købt foder, den eneste helt sikre metode er selv at lave maden, undgå de mest almindelige ting og prøve dig frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, Birgitta - hvor er det besværligt at finde mad til Silke. :cry:

 

Smilla får Mobility fra royal canin. Og så får hun lidt glukosamin oveni. Nu har jeg dog lige købt en pose vital animin, som jeg vil prøve at give hende i stedet for glukosamin. Det skulle være bedre. (:vedikke:)

 

Hun har også lige haft en værre omgang øreeksem. Medicin (tabletter og øredråber) ser dog ud til at have taget det. (Vi skal til kontrol på tirsdag). Jeg var også bekymret for, om det var noget allergi-noget. Det sagde dyrlægen det godt kunne være, hvis medicinen ikke tog det.

 

Smilla, hvis det sker igen, med øreinfektioner, så skal du måske alligevel tænke på foderallergi.

Silke startede OSSE med øreinfektion, som sagtens kunne komme under kontrol med øredråber og medicin.

Men selv lige efter hun var færdigbehandlet, så var der noget der irriterede hende, selv om dyrlægen ikke kunne se noget.

Hun rystede tit på hovedet... -:cool:Altså Silke, -ikke dyrlægen..

 

Og sidste gang Silke havde ørebrtændelse, så nævnte dyrlægen så muligheden for allergi..

 

Foderallergi kan godt give få symptomer og periodevise øreproblemer i flere år, før et eller andet belaster immunforsvaret og sætter fuld skub i allergien.

For Silke var det en borreliose-infektion.

 

Når du har en hund med øreproblemer, så skal du måske allerede nu holde øje med hvad de forskellige ting, hun spiser, indeholder...

Det meste tørfoder indeholder kylling.

Kikker lige på dit foder:

Ris, fjerkræmel, majsmel, majs, majsgluten, animalsk fedt, roetrævler, fjerkrælever, fiskeolie, vegetabilsk olie, æggepulver, mineralske salte, spormineraler (inkl. kelaterede spormineraler), ekstrakt fra Grønmusling (Perna Canaliculus), taurin, polyphenoler fra grøn te og druer, morgenfrueekstrakt (med højt luteinindhold), vitaminer.

 

---AF de indholdsstoffer, har dit foder kylling og æggepulver fælles med Silkes tidligere foder fra Olivers. Silke er nu allergisk overfor kylling og æg:cry:.

 

Smillas foder indeholder ekstrakt fra grønmusling. Som Silke HELLER ikke kan tåle. Hun har fået skaldyrsallergi af glucosamin fra Olivers foder...

---Jeg har nu købt en glucosamin over nettet, der er vegetabilsk fremstillet, altså uden spor af skaldyr, så den kan bruges af skaldyrsallergikere... OG det ser ud til, at Silke (måske) kan tåle den.

 

Mange hunde udvikler osse allergi mod ris og majs. Det har Silke ikke udviklet, fordi der er hverken ris eller majs i Olivers. Og hun har fået olivers det meste af hendes liv (8år).

 

 

---Jeg ved ikke, hvordan du skal sammensætte Smillas kost. Men du skal måske først og fremmest være meget opmærksom på, hvad foder og kosttilskud indeholder. Og så undgå de ting, der oftest er årsag til allergi.

 

Jeg kan godt se, at Vital animin bliver brugt af mange... Men jeg kan ikke se nogen ingrediensliste nogen steder..... Pas på...

--Det er jo så lusket, at de fleste hunde kan tåle hvadsomhelst..... Det ER kun nogle få, der bliver mad-allergikere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes ellers at kvaliteten har virket ok i de hjortepakker jeg har købt fra RH, selvom det selvfølgelig ikke har været rent kød - størstedelen af hjorten er jo selvsagt gået til menneskeføde :genert:

 

Anyways, så har Maxsø poser med store hjortestykker, det må da være ren, uforurenet hjort, hvis det er? Koster lidt mere end den løsfrosne udgave, godt nok...

 

 

Ja... Hvis det kun var kvaliteten, den var gal med. Så kunne jeg leve med det, for Silke elsker jo den gang trevlet blodsovs, det bliver til som tøet...

 

Men det går altså ikke, når produktet er så forurenet af andet kød, muligvis kylling, så Silke dagen efter kradser begge ører til blods..... :cry:

 

Det er en forurening, der ikke betyder spor for de fleste hunde...... Det ER jo sandsynligvis næsten udelukkende hjort.

Men det kan altså ikke bruges til en allergihund..

 

Maxsø? Okay... jeg har været der en enkelt gang... det er liige på grænsen til, hvad min cykel kan klare... :mrgreen:

Men det er bestemt værd at overveje.. :hmm:

Jeg er ret ligeglad med prisen. Det er næppe dyrere end Føtex's hjortetern til 150 kr/kg... Som egentlig er for magert. Det er jo helt fedtfrit...:roll:

 

Det skal lige blive en anelse køligere i vejret. Ellers smelter kødet længe inden jeg når hjem..

--Jeg vil hellere købe kød og selv blande med grønt, end jeg vil købe mere tørfoder, hvor jeg ikke kan gennemskue betydningen af de mange ingredienser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg har en 2kg pose ude i fryseren, der hedder det. Men mener også, at den tidligere bare hed Hjort. Der er nok nogle, der har brokket sig..

 

Det du tænker på, er 500gr vakuum, som findes som komplet. Her betyder komplet dog, at kødet er tilført olie og vitaminpulver.

 

Rimelig dumt at kalde det det samme.

 

Den 2 kilos, jeg har købt, den hedder bare Hjort. 21,1% protein og 14% fedt..

 

"Komplet" lyder som noget man skal undgå med allergihund..

--men åbenbart osse Hjort..:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv med allergien - det er bare ikke sjovt :cry:

 

Mht kød, så er der jo også kød som kanin og ged, som hun også burde kunne tåle :-)

 

Hvis du kender nogle i nærheden af dig, som råfodrer, så kunne der jo være en mulighed for, at du kan få nogle kontakter til lidt mere betalingsvenlige kg-priser og hvor du kan være sikker på, at der ikke er blandet andre dyrearter i kødet + at kvaliteten måske er bedre end det der er hakket til ukendelighed.

 

Ja, hvis jeg kendte nogen..... :hmm:

 

Det er IKKE priserne, der stopper mig som sådan. Men med en allergi-hund skal jeg kunne stole på, at der kun er det i pakken, som jeg har bestilt!

Kaniner og geder har jeg også tænkt på.. Eneste jeg kan komme i tanker om er en nærliggende "bygger", men de spiser sgu selv dyrene:roll:..

Jeg BOR jo tæt på København, så alt hvad der ikke er kylling, ko og gris er faktisk ret sjældent og meget dyrt nærmest festmad..

Og alle dem jeg kender med hunde, bor i små lejligheder med små frysere. Der ER ikke plads til hundefoder.

Og heller ikke til en ekstra fryser.

Jeg har f.eks. 45 kvm. at bo på.......

 

---Så ...må jeg ud og gå med Silke... Hundevennen venter derude:mrgreen:..:brandhane:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej hvor er det træls at silke er begyndt at reagerer på foder!! Men jeg kan ikke lade være at undre mig lidt over om det nu også er reel allergi..

 

Sheila reagerer jo på samme måde som silke hvis hun får noget hun ikke kan "tåle", med røde ører og poter. MEN efter et par år ved Gudrun, sterilisation og måske alder skal der godt nok meget til før hun reagerer i ørene. Og hun kan "tåle" ting hun altid har reageret på tidligere. Så reel allergi har det jo så ikke været, men intolerence.

 

Det jeg prøver at sige er, at måske kan Silke styrkes af anden vej og dermed ikke være så sart som hun er nu. De fleste af de ting du har på listen nu, som lam, æg og okse skulle være helt normalt ikke at kunne "tåles" ret godt af hunde med tendens til røde øre (som i kinesisk kostforståelse handler om at de producerer for meget varme).

 

Hvordan har silke det med fisk? For kan hun umiddelbart tåle fisk, så kunne det være et forsøg med hjemmelavet med fisk, ris og grøntsager;-)

 

Silke blev steriliseret for 2½ år siden. Det bedrede hendes ører... men kun i et års tid.......

 

At det i foråret gik helt galt, skyldes jo nok, at hun fik en omgang borreliose...

Hun har altid haft mange flåter, fordi vi kommer meget i hjorteland:madtid:... JEG har jo selv haft borreliose 4 gange i hendes liv. Jeg bildte bare mig selv ind, at borrelia ikke var så slem for hunde.. :shock:

Jeg har godt læst om allergi contra intolerance... Men når man står med hunden med de røde ører, så er det ret lige meget, om det er dit eller dat..

Kuren er den samme: Undgå at hunden får det, den ikke kan tåle.

 

Silke kan godt tåle fisk. I hvert fald hvid fisk. Jeg er lidt mere i tvivl om laks og sild. Det er noget af det, der senere skal afprøves..

I øjeblikket får hun et stykke pangasiusfilet i maden hver dag.

Det er sørme svært at styrke hendes immunforsvar i øjeblikket, når jeg hele tiden render ind i, at hun ikke kan tåle dit og dat.

Hun får max. dosis viacutan hver dag og har fået det i 4 måneder, ca.

--Men ellers holder jeg mig fra kosttilskud, efter jeg fandt ud af, at sådan noget som glucosamin kan resultere i allergi.

---Om hun kan tåle chondroitin og MSM er noget, der senere skal afprøves..

 

Gudrun er ikke en mulighed, da jeg ikke har bil eller kørelejlighed. Og hverken Silke eller jeg selv kan klare turen med offentlig transport. Silke fik jo også albueproblemer (ledforandringer, artrose), da hun fik borreliose.

Men jeg HAR en god dyrlæge, som bakker mig op i at klare problemerne uden dyrlægens allergikost.. :mrgreen:

 

En kost på fisk, ris og grøntsager kan måske fungere.

Lige nu bekymrer det mig, at hendes kost med pangasiusfilet og hjort, og kartofler og gulerødder, -er meget fedtfattig.

Hun har haft godt af at tabe sig lidt, bevares... men det skal hun jo ikke blive ved med..

Og hun er jo en ret aktiv hund, der svømmer hver anden dag og går gode lange ture.

...Måske skal jeg bare pøse en skvæt ekstra madolie i hendes mad..? :hmm:

Hun FÅR i forvejen fiskeolie og viacutan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg en hund med røde ører og næste trin er vidst en allergi-test. Hvordan er I kommet frem til hvilket kød/foder de ikke kan tåle, er det "bare" at forsøge? :vedikke:

 

Ja. For det meste er det som KarinaG beskriver. Allergihunden starter på dyrlægens allergifoder. Og må KUN!!! få det. Ikke nogen godbidder og ingen ostehaps eller rester fra middagsbordet. Det er meget vigtigt.

 

Og det er så det, jeg ikke rigtig tror på, at Silke og jeg kan overholde.

 

Derfor hopper jeg på næsen for at finde fødevarer, som hun aldrig har spist før. Som f.eks. hjort. Ostehapsen har jeg erstattet af gedeost:roll:.

 

Allergien opstår, hvis hunden har fået de samme ingredienser hver eneste dag i flere år... Men fødevareallergi KAN opstå allerede fra 1-års alderen:vedikke:..

 

Det hjælper ikke, bare at skifte til et andet foder. For de fleste fodertyper har fælles ingredienser. Kylling og æg er f.eks. meget brugte proteinkilder...

Og de er gode og sunde til de fleste hunde... Bare ikke til alle... :cry:

 

Hvis du vil prøve på at finde ud af, hvilket hjemmelavet foder din hund kan tåle, så starter du med at kikke på hvad hun har fået før. Kik på indholdfortegnelsen for de tørfodere, hun har fået mest af.

Sandsynligvis er der kylling og måske æg i. Så skal du helt undgå de to ting. Hvis der har været ris i foderet, så kan du heller ikke bruge det.

Så er kartofler og kogte gulerødder rigtig godt.

--Hvis Molly har fået et tørfoder med ris og kylling, så kan hun MULIGVIS tåle hjemmelavet mad med kartofler, gulerødder og fisk.

Prøv det. Og kun det. "Godbidder" kan jo være tørfisk, som også kan bruges til søgelege.

Hvis ørerne er røde nu, så er det jo nemt at se i løbet af nogle dage, om der sker en bedring.

Link til indlæg
Del på andre sites

De mest almindelige allergener i et foder er okse, mejeri, kylling, lam, fisk, æg, majs, hvede og sojabønner men et hvilket som helst protein hunden har spist i sit liv kan være synderen. Det er mega svært at undgå alle disse i et købt foder, den eneste helt sikre metode er selv at lave maden, undgå de mest almindelige ting og prøve dig frem.

 

Ja...

Jeg synes, at det er noget uhyggeligt, at alle former for tørfoder faktisk kan give allergi. Også "Barf"-tørfoder:shock:.

Synderen er jo ikke den enkelte ingrediens eller det enkelte fodermærke, men at hunde bliver udsat for de samme ingredienser hver dag i årevis.

 

--De allerfleste hunde FÅR jo færdigkøbt foder... Mange får lidt middagsrester blandet i tørfoder....

Men det gør bare ingen forskel. Hvis tørfoderet består af kylling og ris, så vil det stadig kunne give allergi overfor de to ting, --uanset om der bliver blandet hakkebøf eller fisk og kartoffel i.

------Så HVIS man alligevel giver madrester, så er det nok klogere at droppe tørfoderet helt -og så indkøbe lidt ekstra kød til Vuffi.. :vuf:

---Så kan man variere. Og så bliver risikoen mindre.

 

 

Og så synes jeg, at det er uhyggeligt, at vi i de sidste mange år er blevet hjernevasket til at tro, at vi er for dumme til at kunne finde ud af vores hundes behov. At en hund absolut skal have færdigproduceret tørfoder, -allerhelst af høj kvalitet. Så vi kan være sikre på, at hunden udvikler sig og trives bedst muligt:roll:.

 

---men der ER jo ingen sikkerhed.

 

Selvfølgelig er det usikkert selv at sørge for at en hund får alt hvad den har brug for hver dag.. Det er et stort ansvar. Det er nok derfor vi så gladeligt køber en slags falsk "sikkerhed" ved at bruge tørfoder. Eller ved at bruge uoverskueligt sammensatte kostplaner med mystiske kosttilskud.

Men NÅR det går galt, så er det 100% hundeejeren, der må bære ansvaret..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus

Birgitta, håber du finder frem til hvad Silke kan tåle, det lyder godt nok ikke nemt! Jeg vil fremover være obs. på at skifte fodervarianter til Duffy, det har jeg sådan set hele tiden gjort, men det har kun været fordi jeg synes det var kedeligt for hende at få det samme hele tiden -men nu er jeg blevet klogere på at det kan forebygge allergi -tak for den info :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

By the way, apropos Maxsø... Så synes jeg ofte, de har enten det ene eller det anden udsolgt, så for en god ordens skyld... Ring lige og forhør dem i forvejen :genert: De har også nogle gange hele kaniner :-)

 

Jatak... Det har jeg godt tænkt på..... At cykle det meste af en time i "dansk sommervejr" frem og tilbage uden at få gevinst, det er for træls... Og jeg kan jo ikke engang købe andre godter, som grisseører eller lignende i øjeblikket.....

Hele kaniner:shock:.. ER de flået:skraek: ...

 

Jeg skrev vist godtnok at jeg fremover vil foretrække mad til Silke, hvor jeg kan se hvilket dyr det kommer fra...........

Mennøøøøø. De må godt have smidt pelsen.. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta, håber du finder frem til hvad Silke kan tåle, det lyder godt nok ikke nemt! Jeg vil fremover være obs. på at skifte fodervarianter til Duffy, det har jeg sådan set hele tiden gjort, men det har kun været fordi jeg synes det var kedeligt for hende at få det samme hele tiden -men nu er jeg blevet klogere på at det kan forebygge allergi -tak for den info :-D

 

Ja. men du skal kikke grundigt på ingrediens-listen. Det nytter ikke noget at skifte til et andet produkt, hvor der stadig er noget af det samme som i det førster produkt..

F.eks. er der æg eller æggepulver i mange forskellige fodere...

Så nytter det ikke, at man skifter fra ét foder med f.eks kylling til et andet med f.eks. fisk..... Hvis begge fodertyper indeholder æg.

--Ris er også tit en genganger.

 

---:vedikke:hvem siger osse, at det skal være nemt:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. For det meste er det som KarinaG beskriver. Allergihunden starter på dyrlægens allergifoder. Og må KUN!!! få det. Ikke nogen godbidder og ingen ostehaps eller rester fra middagsbordet. Det er meget vigtigt.

 

Og det er så det, jeg ikke rigtig tror på, at Silke og jeg kan overholde.

 

Derfor hopper jeg på næsen for at finde fødevarer, som hun aldrig har spist før. Som f.eks. hjort. Ostehapsen har jeg erstattet af gedeost:roll:.

 

Allergien opstår, hvis hunden har fået de samme ingredienser hver eneste dag i flere år... Men fødevareallergi KAN opstå allerede fra 1-års alderen:vedikke:..

 

Det hjælper ikke, bare at skifte til et andet foder. For de fleste fodertyper har fælles ingredienser. Kylling og æg er f.eks. meget brugte proteinkilder...

Og de er gode og sunde til de fleste hunde... Bare ikke til alle... :cry:

 

Hvis du vil prøve på at finde ud af, hvilket hjemmelavet foder din hund kan tåle, så starter du med at kikke på hvad hun har fået før. Kik på indholdfortegnelsen for de tørfodere, hun har fået mest af.

Sandsynligvis er der kylling og måske æg i. Så skal du helt undgå de to ting. Hvis der har været ris i foderet, så kan du heller ikke bruge det.

Så er kartofler og kogte gulerødder rigtig godt.

--Hvis Molly har fået et tørfoder med ris og kylling, så kan hun MULIGVIS tåle hjemmelavet mad med kartofler, gulerødder og fisk.

Prøv det. Og kun det. "Godbidder" kan jo være tørfisk, som også kan bruges til søgelege.

Hvis ørerne er røde nu, så er det jo nemt at se i løbet af nogle dage, om der sker en bedring.

 

Hun har fået orijen adult, har lige skiftet hende over på fish. Jeg ved jo ikke om det er allergi, eller fødevareallergi. Hendes røde ører og øjenbetændelse forsvandt bare ikke ved medicin, nu har hun så fået en kløestillende sprøjte som skulle tage det, men det har kun taget den værste kløe ser det ud til. Er det ikke en idé først at få lavet en allergi-test så jeg er sikker på det er allergi eller ej?

Undskyld OT :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo ikke kun pga. manglende variation i kosten, at hunde udvikler allergi. De kan jo også 'bare' være genetisk disponeret for det. Louie fik allergi omkring et års-alderen. Og det var i hvert fald ikke pga. mangel på variation. På hans første år har vi været igennem et hav af fodermærker for at finde et, som han ville spise og som han trivedes på.

 

Her eftterfølgende har jeg tænkt meget på, om hans kræsenhed skyldtes at kroppen godt kunne mærke, at de forskellige tørfoder ikke var godt for ham og den allergi, som han er disponeret for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jatak... Det har jeg godt tænkt på..... At cykle det meste af en time i "dansk sommervejr" frem og tilbage uden at få gevinst, det er for træls... Og jeg kan jo ikke engang købe andre godter, som grisseører eller lignende i øjeblikket.....

Hele kaniner:shock:.. ER de flået:skraek: ...

 

Jeg skrev vist godtnok at jeg fremover vil foretrække mad til Silke, hvor jeg kan se hvilket dyr det kommer fra...........

Mennøøøøø. De må godt have smidt pelsen.. :oops:

 

De så ret hele ud - kiggede hurtigt den anden vej, sådan noget kan jeg nemlig heller ikke klare, især fordi jeg har haft kaniner tidligere :genert:

 

Spurgte en af medarbejderne og jeps, det var kanin. Men det er ikke sikkert, at de stadig har det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har fået orijen adult, har lige skiftet hende over på fish. Jeg ved jo ikke om det er allergi, eller fødevareallergi. Hendes røde ører og øjenbetændelse forsvandt bare ikke ved medicin, nu har hun så fået en kløestillende sprøjte som skulle tage det, men det har kun taget den værste kløe ser det ud til. Er det ikke en idé først at få lavet en allergi-test så jeg er sikker på det er allergi eller ej?

Undskyld OT :oops:

 

Det kommer an på, om det er allergi på grund af stoffer i omgivelserne, som støvmider eller pollen, --eller om det er noget i maden.

 

fødevareallergi er der ikke rigtig nogen pålidelig test for.

Og tit virker medicin mod kløe ved fødevareallergi IKKE særlig godt...

Den sikreste test er at give dyrlægens allergi-foder. Og KUN den. Ingen godter eller andet.

 

---Jeg gør det, at jeg smører Silkes ørelapper med sådan en kløestillende creme, som man bruger mod myggestik. Den er i håndkøb. Og det tager både det meste af kløen i øret, OG den blødgør sårskorper, når Silke har fået kløet hul. Den hedder Relief creme. Det er en rød tube fra apoteket.

Der er mepyramin i og klorhexidin. Så den virker også desinficerende.

 

Medicin mod allergi er tit binyrebarkhormon..... F.eks. Medrol. Det er noet møj..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo ikke kun pga. manglende variation i kosten, at hunde udvikler allergi. De kan jo også 'bare' være genetisk disponeret for det. Louie fik allergi omkring et års-alderen. Og det var i hvert fald ikke pga. mangel på variation. På hans første år har vi været igennem et hav af fodermærker for at finde et, som han ville spise og som han trivedes på.

 

Her eftterfølgende har jeg tænkt meget på, om hans kræsenhed skyldtes at kroppen godt kunne mærke, at de forskellige tørfoder ikke var godt for ham og den allergi, som han er disponeret for.

 

Fødevareallergi mener man ikke er genetisk...:shock:

 

Kræsenhed er godt i den sammenhæng.

Silke spiser gladelig ALT..:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...