Hop til indhold

Hvordan går jeres hund tur?

Gæst Springeren
 Share

Recommended Posts

Gæst Springeren

Ja som overskriften fortæller så kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan jeres hunde opfører sig når i er ude og gå tur? :brandhane:

Går de foran jer, bagved jer eller ved siden af jer?

Når vi skal gå tur med eddy, så er det ham der er først ude af døren, for han skal ud og snuse til alle lugtene, han er begyndt at trække en del, hvilket er ret træls :( og så har han en tendens til at skifte side hele tiden, så snoren ryger fra den ene hånd til den anden.

Og når der så er andre hunde eller mennesker i nærheden, så lægger han sig ned og logre med halen indtil han enten har snakket med dem eller de er gået forbi os (og der skal jeg holde ordentligt ved snoren ellers er han den der er smuttet) jeg prøver at lokke hans blik op til mig med godbidder, men han ser mig overhovedet ikke når han først har blik for de andre.

Men han kan også gå nogenlunde pænt, der skal bare ikke være andre i nærheden af os :-)

Knus Eddys mor

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt forskelligt, men for det meste går Luna foran. Hun er løs, så trisser bare afsted og sniffer. Hun holder sig inde til siden, hvis vi går på fortov.

Kommer der andre, bliver hun kaldt på plads og så går vi forbi. Er det kun mennesker er hun bedøvende ligeglad, medmindre de snakker til mig eller hende.

Er der hunde med, som hun kender, så bliver hun ivrig.

Hvis hun ikke vil med den vej, jeg går, så stopper hun op og venter på, at jeg ser hende og vender om og går hendes vej:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt forskelligt, men for det meste går Luna foran. Hun er løs, så trisser bare afsted og sniffer. Hun holder sig inde til siden, hvis vi går på fortov.

Kommer der andre, bliver hun kaldt på plads og så går vi forbi. Er det kun mennesker er hun bedøvende ligeglad, medmindre de snakker til mig eller hende.

Er der hunde med, som hun kender, så bliver hun ivrig.

Hvis hun ikke vil med den vej, jeg går, så stopper hun op og venter på, at jeg ser hende og vender om og går hendes vej:mrgreen:

Ligesom cujo , han er så bare i snor :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gracie går næsten altid uden snor, og trisser af sted og læser aviser.

I perioder er hun slem til at søge om bag mig. Hun gjorde det meget lige da jeg havde fået hende. Jeg troede det var en hyrdehundeting, men fik at vide herinde at det ikke var normal adfærd, så nu bliver hun altså sendt fremad, når hun gør det. Må også indrømme at det irriterer mig.

Når der kommer andre mennesker og hunde, bliver hun bedt om at gå på plads, og nogen gange gør hun det af sig selv, medmindre det er hunde hun kender., så bliver hørelsen lidt selektiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Han går enten let foran mig eller ved siden af mig og snuser. Meget ofte går vi tur i sporline så han kan "rende løs" - andre gange løber han "rigtigt" løs men kun på steder hvor vi ikke møder nogen;-).

Den store trækker stadig noget, så vi øver stadig "at gå pænt i almindelig snor:stupid:.

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lene77

Sif går altid foran...hun er så også den første til at komme ud af døren:slem:

Men jeg har siden jeg fik hende for snart 3 mdr siden, brugt flexiline. I går fik jeg så købt en alm. rem og hold da op hvor hun trækker. Vi skal vist begge arbejde lidt på at gå med alm. line, for jeg er jo også vant til at hun bare kan tonse afsted i den anden. ( overvejde faktisk at droppe den alm. men både hende og jeg skal jo lærer det:blink: )

Hun vil rigtig gerne hilse på ALLE der kommer imod os, og vi træner i øjeblikket, at man ikke behøver at hilse på alle. Det kan godt være lidt svært når andre der kommer imod os, ikke altid respektere at jeg ikke vil have min vovse til at hilse på deres, eller at hun ikke er et klappedyr, som er til frit afbenyttelse for alle:evil:

Sif har generalt selektiv hørelse, men vi arbejder på det og der er et stykke vej endnu.....men med hårdt arbejde og masser af guffer, så skal vi nok komme i "mål" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Motor står glad klar ved lågen mens jeg giver ham snor på, så afsted Juhuu. Motor går forrest og han går der hvor der er ting at lugte til og strinte på. Han er ikke totalt ukontaktbar men han har ikke tid og lyst til øvelser, det har egentlig irriteret mig, men er kommet frem til at han osse skal have lov til at være i sin egen verden - så længe han bare ikke trækker for meget. Gør han det, kommer han ikke fremad.

På hjemvejen gider han både lege og lave lidt øvelser, så får jeg også mit behov dækket :mrgreen:

Prøver at huske mig selv på, at turen er for Motors skyld, og han skal have lov til at være så fri som det nu kan lade sig gøre i 5 meter snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

I perioder er hun slem til at søge om bag mig. Hun gjorde det meget lige da jeg havde fået hende. Jeg troede det var en hyrdehundeting, men fik at vide herinde at det ikke var normal adfærd, så nu bliver hun altså sendt fremad, når hun gør det. Må også indrømme at det irriterer mig.

Når der kommer andre mennesker og hunde, bliver hun bedt om at gå på plads, og nogen gange gør hun det af sig selv, medmindre det er hunde hun kender., så bliver hørelsen lidt selektiv.

Hvad betyder det, at hunden går bagved? Er den ''trykket'' eller er det fodi den bare vil ''køre på frihjul/ slappe af''. Eller er den bange for, at man forlader den (jeg har jo nogle gange smuttet væk fra stien og stillet mig bag et træ, da Smilla var hvalp)? :vedikke:

Smilla gør det indimellem (på udvejen) og især når jeg tager snoren af. Jeg er begyndt at have hendes bold med, så jeg kan få lidt energi i hende og jeg smider også godbidder foran hende. Jeg har en kommando, som hedder ''fremad'' som hun lystrer godt på.

Og som besvarelse på tråden. :-) Vi går en tur i Smillas tempo med god tid til snusning. Jeg prøver så vidt muligt at holde mig bagved hende. Vi bruger flexline (hun trækker aldrig medmindre der kommer en fugl). Snoren ryger af, når vi kommer hen til roligt område. Der laver vi også lidt ''sjov'' (øvelser, leg, godbiddssøg). Jeg har klikker, godbidder og legetøj med. Hun vil gerne hilse på andre mennesker, når vi går tur. Men er blevet god til at ignorere dem medmindre de tager kontakt til hende først.

Vi går ture i den længde jeg mærker hun har lyst til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overhoved ingen regler for hvordan de skal opføre sig inden vi går tur - det hænger nok også sammen med at jeg har hundelem og når jeg gør mig klar smutter de som regel ud.

Jeg har ingen regler, fordi de opfører sig ordentligt - hvis de ikke gjorde, havde jeg nok :mrgreen:

De får selerne på og vi går gennem haven. Ved havelågen kommer flexlinerne på og så går vi.

Hvis vi går tur ved fjorden, er Nana altid løs og Bamse får en ekstra line i flex'en, så han har ca.18 m. Vi møder stort set aldrig nogen og hvis vi gør, får jeg fat i Nana og hun kommer i snor. Bamse opfører sig bedst hvis han har lidt lang line på, når vi møder en anden hund, men som regel får jeg ham kaldt ind og vi vender om eller går meget ud til siden, for han kan godt begynde at gø af den anden hund :evil:. Han er ikke ret god til hundemøder :cry:

Går vi i skoven, har de begge 8 m. flexliner på - der møder vi som regel heller ikke nogen.

Begge hunde går altid foran mig og de krydser hinanden ret tit. Bamse har jeg i et bælte om livet og Nana i "hånden".

Jeg synes det er OK at de går som de vil - det er for deres skyld at vi går tur og bare de ikke trækker, så får de lov til hvad de vil (indenfor rimelighedernes grænse, selvfølgelig :blink:)

Jeg træner næsten aldrig, når vi går tur - der har de "fri".

Men vi har også en ca.2000m2 stor græsplæne og en gårdsplads til træning der hjemme :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna laver samme nummer, med at gå ind bagved.. Jeg begyndte så at give hende snor på, fordi jeg ikke helt kan holde øje med hende (og hvad hun spiser), når hun går bagved.. Såsnart hun så får snor på, så går hun frisk og frejdig frem igen.

Jeg tolker det som, at hun vil i snor og have lidt tryghed. (Jeg ved dog ikke om dette er en korrekt fortolkning?) Mange gange er hun jo så klar til at rende afsted igen. Jeg er derfor begyndt at bruge flexlinen ofte, fordi jeg ikke gider gå og tage snor af og på hele tiden..

Jeg prøver at afvænne mig selv med det, da det er nemmest, at hun bare kan rende løs, så jeg kan tage billeder imens.. En flexline er så uhandy at gå med i hånden samtidig med et kamera:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Misja har ingen særlige regler, eller dvs. det har hun jo men de er indlært fra jeg fik hende hjem ;-)

Hun har lært at gå inde i rabatten når vi går langs vejen og ikke at krydse gaden lige meget hvad, med mindre hun får lov og at passere andre hunde forgår gerne med at jeg sætter hende af helt inde til siden (hun kan finde på at gø af den anden hund hvis den er for tæt på hende) eller jeg går så langt ud til siden som muligt med hende på min modsatte side i forhold til den anden hund.

Langs vejene er hun gerne i flexline og jeg har lært hende at gå "ind til højre/venstre" alt efter behov og derud over må hun gå som hun vil, turen er jo for hende og er derfor i hendes tempo.

Jeg har også lært hende at "følges" betyder at gå i mit tempo uden at snuse hele tiden, det bruger jeg hvis vi fx. skal nå en bus eller en aftale og har travlt - andre bruger "på plads" men jeg gør ikke for hun behøver ikke at gå på plads, hun skal bare ikke trække eller stoppe op men følge med...

Det hele har krævet opdragelse og træning de første par år og en plan og strategi fra min side, så i dag hvor hun er omkring 8,9 år går hun som det passer til mig - og hende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine forrest, jager børn, gamle damer og andet farligt væk, holder øje med alt, også fugle oppe i luften, er meget opmærksom, sniffer begrænset.

Zamzam bagerst, maksimalt går han i plads, alt bliver sniffet, ser intet, men når fremmede hunde dukker op, så skal de hilses på og charmeres. Han er dog begyndt sjældne gange at søge fremad.

Foretrækkker hundene går foran, så jeg kan se dem, tror Zamzam har fået lavet en del hømmer i skjul bag mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Maya sidder klar ved døren imens jeg tager jakke og sko på.

Så får hun snor/flex på og vi går over til et af de lidt mere rolige områder hvor jeg tør at slippe hende fri..

Lige fortiden er ynglingsleget på gåturene "fang sommerfuglen":klap:

Hun ELSKER at løbe fri og tondser rund.. Gerne også bag mig.. skal vi igennem høj græs eller går vi ukendte steder holder hun sig tæt på mig og går for det meste også bag mig..

Men kan så også mærke at jo ældre hun bliver jo mere selvstændig bliver hun..

(jeg har egentlig fået at vide at det er et godt tegn når hunden lader en gå foran - noget med den anser en som "leder" eller måske bedre formuleret - den viser dig tillid og følger en)

Link til indlæg
Del på andre sites

når han er i snor- hvilket er en longe- bevæger han sig som en fri hund- snuser mens jeg går forbi- indhenter mig- zigzagger ,bader eller drikker vand og jeg holder bare longen løst- så han frit kan bevæge sig.

når vi skal over en vej, siger jeg på plads og vi følges over sammen, selvom longen løber i en bue bag os. går vi på fortorv(sjældent og kun fordi han skal være fortrolig med det) så korter jeg longen af og han går med løs snor- skulleden stramme- siger jeg vente- og så sagtner han farten

Når vi går steder hvor indkaldet kan være svært,og hvor han må gå fri, så trækker han longen frit eftersig.......det har giver mig den fordel at jeg har 8 meter mere at stoppe ham på,men også at han ikke panikker over longen driller et bagben- han hopper sig bare fri- hvilket er en kæmpefordel fordi han skal trække slæde/ski til vinter

Når han er løs bliver han endnu friere- men han løber aldrig mere væk en 20 -25 meter fra mig, og vender sig jævnligt for at tjekke om jeg husker at gå samme vej. Jeg bruger meget at retningsdirigerer ham på afstand, højre venstre, tilbage, frem,op og ned

Vi laver alle vores øvelser -ekker de fleste på turene og tager også hvil undervejs- specielt er jeg ret vild med at vi sætter os på en stor sten- så har jeg morgenmad med til migselv, han hopper op bagved og lægger sin snude på min venstre skulder............i 10 sekunder-og så er det ud og bade mens jeg spiser færdig.

Når han trænger til en godbid- laver han en øvelse,som plejer at udløse en godbid- feks bestige en brændestabel- hoppe op på en sten, dutte min venstre hånd eller andre ting. Når vi er på vej hjem, og trætheden melder sig, elsker han at jeg kaster guffer, og det er faktisk blevet ret avanceret- jeg har bare kludret i det- fordi jeg ved kast højt til højre- (for mig) siger højre op. Men det er jo til venstre for ham.Det er noget kludder. Men han ser bare glad ud- så det er vel ok.

Jeg er faktisk meget tilfreds med det han kan,og det kunne lyde somom vi har trænet som besat- hvilket ikke er tilfældet- vi er bare meget ude (han er nok mere velopdraget ud end inde) og alt har været lystbaseret og ros og ingen irettesættelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor står glad klar ved lågen mens jeg giver ham snor på, så afsted Juhuu. Motor går forrest og han går der hvor der er ting at lugte til og strinte på. Han er ikke totalt ukontaktbar men han har ikke tid og lyst til øvelser, det har egentlig irriteret mig, men er kommet frem til at han osse skal have lov til at være i sin egen verden - så længe han bare ikke trækker for meget. Gør han det, kommer han ikke fremad.

På hjemvejen gider han både lege og lave lidt øvelser, så får jeg også mit behov dækket :mrgreen:

Prøver at huske mig selv på, at turen er for Motors skyld, og han skal have lov til at være så fri som det nu kan lade sig gøre i 5 meter snor.

det lyder ret meget som skippers gåture :blink: ej nu hvor der er barnevogn med på nogle af turene så går han fint på plads. Men jeg synes også han skal have lov til at snuse og nyde turene uden barnevogn så længe han ikke trækker for meget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trinus

Uh- et af vores meget svage punkter, og det eneste tidspunkt, hvor jeg faktisk er flov over mine hunde.

De er håbløse til at gå tur, så snart vi forlader matriklen, farer djævlen i dem. De er næstehunde med stort N, og totalt ukontaktbare på gåture. Når de får færden af. vildt, og det gør de på et spiltsekund, skriger og hyler de som gale.

Vi kan hoppe og danse i den anden ende af snoren, lokke med de lækreste guffere, vende om, stoppe op, og intet hjælper.

Første gang Luffe skreg og hylede på en gåtur, da han var hvalp, blev jeg så bange og var sikker på, at hunden var syg.

Nu ænser folk i kvarteret os ikke længere, de kender efterhånden hundene og ved, at de ikke er farlige selvom de hyler og skriger som besatte.

Som årerne går forstår jeg bedre, at hundetræneren grinede af os, da vi godtroende og intetanende dukkede op til hvalpetræning med Luffe. Hendes kommentar: "Det kan I godt glemme", forstår jeg nu til fulde.

Engang støver - altid støver!

Link til indlæg
Del på andre sites

Han gå foran, ved siden af både til højre og venstre, bagved, står stille og snuser...Det eneste jeg ikke vil have er at han trækker voldsomt, ellers kan han gå som han vil. Jeg mener at gå turene er hundens tur, hvor han læser avis og hygger sig.... Ikke en se hvor fint min hund går plads opvisning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Springeren

Min Eddy behøver heller ikke at gå super pænt, han skal ha lov til at snuse og gøre de ting han nu engang har lyst til :-) men sys ikke specielt meget om at han skal trække så meget når det lige passer ham.

Knus Eddys mor

Link til indlæg
Del på andre sites

Chinook går ofte ved siden af mig, for det belønner jeg. Ellers bruger han en masse tid på at tusse rundt bagved mig - egentlig lidt træls for jeg kan ikke altid se hvad han laver.

Så jeg er begyndt at belønne ham for at gå en smule foran mig. Jeg gør det ved at kaste godbidder frem foran os, så jeg håber at han på et tidspunkt finde ud af at det bedst kan betale sig enten at gå ved siden af eller lidt foran mig.

Jeg tør godt opfordre ham til det, for han har endnu ikke vist tegn på at ville trække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Pablo og Victoria er overalt...til højre og til venstre og oppe på ting...:mrgreen:

Der er dog ét sted på en af vores ruter hvor Victoria NÆGTER at gå på fortovet...der bor en sur sur chokoLab inde i haven...jeg aner ikke hvorfor, for hun har selvsikkerheden i orden og bliver normalt bare nysgerrig ved hundegøen...men sur sur chokolab der duer fortovet ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites