Hop til indhold

Aldersforskel


Maria84
 Share

Recommended Posts

Til jer der har 2 eller flere hunde, eller jer der planlægger at få flere hunde:

 

Hvor stor aldersforskel er der på jeres hunde, hvad synes i er bedst og hvorfor?

 

Vi vil gerne have en hund mere, men der skal lige være plads i økonomien til det først. Regner med, at det bliver om et år eller 2. Anton er 3 år på nuværende tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores første doberman var ca. 5, da vi fik Sadie som hvalp. Ingen problemer der.

 

De fire vi har nu, er der ca. 3 år imellem hver, de er 13, 10, 7 og 4.

 

Synes det er fint at få hvalp, når den første hund er min. 2,5 og dermed nogenlunde voksen, og inden den bliver så gammel, at alderen begynder at trykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bo var ca. 2 år da vi fik Valde, og det viste sig at være en dårlig kombination, dels fordi Bo ikke var godt nok opdraget på det tidspunkt, og dels fordi Valde viste sig at blive en meget dominant hanhund, da han blev kønsmoden. Han er den eneste hund, jeg har omplaceret, og det var ene og alene pga. min egen uvidenhed på det tidspunkt :oops:

 

Bo var 8 da vi fik Chili, 9 da vi fik Vinnie, og Vinnie var 4 da vi fik Leroy. Det har alle været vellykkede sammenføringer. Jeg håber at få næste hvalp medens Vinnie stadig er interesseret i at lege, og den hvalp skulle så gerne leve længe nok til selv at få en lillebror eller søster, når han er 3 - 4 år gammel.

 

Det er selvfølgelig individuelt fra hund til hund, men min erfaring er at man får mest ud af det når hund nr. 1 er voksen og velopdragen. Den lille nye lærer nemlig rigtig meget af den ældre, og de skulle jo nødigt bare lære unoder ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Jeg har Pjalte12år, Barney 7år, Boss 4år, Sådan 4 år, Ziggy 3 år, kanvas 1 1/2 år, Compete 1 1/2 år, Okay 1 år, Zuper 8 uger. Jeg kan flere unoder end mine hunde, så jeg opdager ikke rigtigt, hvornår de er frække, men jeg kan sige vi keder os aldrig og hvis en uønsket gal hund mangler et hjem, så siger jeg nok ja igen. Vi har dog lige haft 2 hundehvalpe på engang ( da der var en uberegnet der manglede et nyt hjem) det gør vi ikke igen de første par år. Hold nu op det kræver meget tid, og plads, da de ikke kan gå sammen med hinanden hele tiden. (for meget leg er ikke godt for en hundehvalpekrop). Pga de racer vi har, har vi dog aldrig de store problemer med interne slåkampe, selvom de godt kan sige "Røvhul" til hinanden engang imellem. Vi plejer at sige vi bor i et kollegetiv og alle er velkomne i rundkredsen med en kop grøn the

Link til indlæg
Del på andre sites

Flica er 11½, Chivas 4 år og Joya 1 år.

 

Den største flok vi har haft, bestod af Intakt han på ca. 11 år, steriliseret tæve på ca. 9 år, intakt "låne" tæve på 5 år, intakt han på 2 år og intakt tæve på 1 år.

 

Jeg har aldrig haft problemer i min flok. Men selvom jeg ikke altid selv følger det :engel: Anbefaler jeg somregel også at der er mindst 1½ til 2½ år mellem hundene, af de årsager der allerede er nævnt i tråden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har Zulo på 3½ år.

Enzo på 2½ år

Zimba på 1 år

og så fik vi Floffy på 6 år for et ½ år siden.

Vi har ikke haft problemer med nogle af dem, heller ikke selvom de er så tæt på hinanden aldersmæssig, og alle er hanhunde :mrgreen:

men vi får problemer senere, for pludselig er de jo alle gamle på samme tid, men de har lovet at leve evigt :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trinus

Vi har Luffe på 4 år, og Buddy på 2 år - begge intakte hanhunde. Der er knapt 2 år mellem dem, og Buddy var 4 mdr. da vi hentede ham.

 

Vi har ingen problemer med deres alder, og de har enormt stor glæde af hinanden.

 

Derudover at vi på venteliste til en Broholmerhvalp, også en han. Tæven skal nedkomme medio juli, dog med et lille kuld, så vi håber, der kommer en han til os.

 

Har altid hørt, at den ældste hund helst skal være omkring 2 år, inden man får hund nr. 2.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har Zulo på 3½ år.

Enzo på 2½ år

Zimba på 1 år

og så fik vi Floffy på 6 år for et ½ år siden.

Vi har ikke haft problemer med nogle af dem, heller ikke selvom de er så tæt på hinanden aldersmæssig, og alle er hanhunde :mrgreen:

men vi får problemer senere, for pludselig er de jo alle gamle på samme tid, men de har lovet at leve evigt :vuf:

 

Det lyder som en god aftale :-D

 

Men ja det er også en ting at tænke over. Jeg vil helst ikke have at de bliver gamle på samme tid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...