Hop til indhold

Hundetræning - straf ikke godt... Discuss.

Gæst Stefano
 Share

Recommended Posts

Gæst Stefano

dyrevaernet.dk/cms.php?side=nyheder&url=advarsel-mod-hundelytteren-cesar-millan&id=33

Damn en debat man kan få når der skal snakkes træning.. Jeg har altid ment caesar er gud, men i forgårs læser jeg advarsler og jeg skal komme efter dig.. Det har åbnet min sind meget, og jeg har læst om positiv træning, hvor man ikke må straffe hunden for dårlige ting, men kun belønne for god adfærd? Hvordan fungerer det lige i praksis? Har altid været imod kvælerhalsbånd og slag, enda underkastelse (at lige en hund med tvang og holde den), men efter jeg er flyttet sammen med kæresten er underkastelse flittigt brugt.. Må lige tilføje jeg boede med min far i italien, og han er virkeligt gammeldags - han var efter hunden tit og ofte med kosten osv..

... Lang historie kort, min kæreste er meeega forvirret da hun føler jeg har ændret meninger fem gange i døgnet de sidste dage, og med god grund. Jeg og hun er meget "meh" vedrørende ny "viden", men jeg personligt syntes alt inden for psykologi og adfærd ikke kan sammenlignes med "kartofler kan give kræft" og andet sensations videnskab!

Nu til problemet. Min hund Nikki (ebt), købt i slovakiet af hvad jeg idag tror er en puppymill, men dengang var blevet godt snydt ind i, med god og fancy hjemmeside og jeg skal komme efter dig.

: Nikki har meget svært ved at høre, en smule være efter kæresten og en hund mere.

: Nikki har altid ville snappe kæresten, mest når kæresten irettesætter hende, men har selv også oplevet hun kan fare op i en spids ved larm. (nikki er ræd for fyrværkeri og generel larm som torden, knallerter). Kæresten bruger som sin stemme, hvilket tit og oftest ikke har haft den ønskede virkning. Så ændrer hun sig til sød stemme da den hårde ikke virkede, men sød stemme virkede ikke. Er aldrig selv blevet snappet, og ingen andre end kæresten og en enkelt episode med min søster, hun har åbenbart underkastet nikki mens hun lavede mad - passede min hund... Begge mine piger siger hunden får knaldsorte øjne, som skinner?? Som et menneske der får tårer i øjnene????

: Når jeg er afsted med Basse(kærestens), og kæresten er alene med Nikki - så er alt i skønneste orden iblandt dem. Nikki lystrer, hun ligger sig på komando, holder sig tilbage til der bliver sagt værsgo med mad og godbidder osv osv!!! Det er KUN når jeg er her at Nikki er så utilregnelig!?

: Må erkende jeg bruger meget tid på computeren, og derfor ikke særlig god til at bruge tid på hundene, andet end gåture. Kan det have indvirkning i min hunds adfærd?

Jeg ved godt jeg ikke er perfekt, men håber i kan læse mellem linierne at jeg elsker mine hunde og kæresten over alt på jorden. Ved det ikke er normalt at skrive sådan noget på et forum, men syntes vi har prøvet alt vi har råd til - tv, læsestof og andres meninger i omgangskreds. Og intet har virket so far, vil hen hvor vi ikke skal skændes om hunden, og hvor kæresten ikke skal syes en dag. Og ikke mindst at Nikki kan blive rolig og nyde livet fuldt ud, istedet for en dum aflivning efter et overfald på andre.

Der tages forbehold for trykfejl, og ringe grammatik... :oops:

Redigeret af Stefano
Link til indlæg
Del på andre sites

Får som sagt først min hund i morgen, så er ikke så klog, men vil bare lige sige jeg synes du lyder som en meget kærlig hundeejer, som bare er faldet over de forkerte metoder.

Ved ikke hvordan du har det med at læse bøger, men det er i hvertfald et godt sted at starte. Helhjertet hundetræning er en god bog som fokusere på positiv træning og kan lånes på biblioteket :-D

Håber du får en masse gode svar på dit indlæg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik min første hund, fik jeg dette "gode" råd af en erfaren hundeejer i omgangskredsen: "Når hunden har gjort noget forkert, skal den havde tæv. Og når den gør det rigtigt, skal den have tæv alligevel, bare så den ved hvem der bestemmer."

Jeg vidste ikke bedre, end at tro på det, men det føltes alligevel meget forkert, når man stod der med sin lille hvalp :hmm:

Heldigvis kom jeg til at gå til træning et sted, hvor instruktøren var tilhænger af at følge med tiden. Dengang var det en fyr ved navn Roger Abrantes, der var den store nyhed indenfor hundetræning, så vi trænede efter hans metoder, uden tæv, men stadig med ryk i linen o.lign. Alligevel kæmpe fremskridt fra ham narren med kun tæv på repertoiret :rolleyes:

Bare for at sige, at jeg også har været der... Og nogle ting har jeg måtte lærte på den hårde måde. Hvad sker der f.eks. når du har en hund, der ikke tør komme hen til dig når du kalder? En dag er det virkelig alvor - du kalder, men hunden kommer ikke, og den bliver kørt ned for øjnene af dig... Sådan lærte jeg at vrede ikke løser nogen problemer. Bare en skam at jeg var så dum, at min hund skulle dø før jeg fattede det :cry: Lad være med at være lige så dum som mig!

Vi hundeejere er i gang med det, der hedder et "paradigmeskift", fra "hunden skal 100% indrette sig efter mig!" til "jeg skal se på min hund og prøve at mødes på midten". Cesar Millan er en af dem, der trækker i den forkerte retning.

I øjeblikket bliver der lavet rigtig meget forskning omkring hunde og deres adfærd, og meget af det kan vi bruge til at blive bedre trænere og hundeejere. Karen Pryor er den der, efter min mening, bedst har forstået at omsætte forskningsresultater til praktisk anvendelige træningsmetoder, og hun har skrevet en rigtig god bog, "Don't Shoot the Dog", der netop handler om at ændre den måde vi tænker og føler i forhold til dyr.

Også Patricia McConnell, som har skrevet bogen "The Other End of the Leash", er en af dem, der arbejder på at få hundeejere til at se tingene mere fra hundens synspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

dyrevaernet.dk/cms.php?side=nyheder&url=advarsel-mod-hundelytteren-cesar-millan&id=33

Damn en debat man kan få når der skal snakkes træning.. Jeg har altid ment caesar er gud, men i forgårs læser jeg advarsler og jeg skal komme efter dig.. Det har åbnet min sind meget, og jeg har læst om positiv træning, hvor man ikke må straffe hunden for dårlige ting, men kun belønne for god adfærd? Hvordan fungerer det lige i praksis? Har altid været imod kvælerhalsbånd og slag, enda underkastelse (at lige en hund med tvang og holde den), men efter jeg er flyttet sammen med kæresten er underkastelse flittigt brugt.. Må lige tilføje jeg boede med min far i italien, og han er virkeligt gammeldags - han var efter hunden tit og ofte med kosten osv..

... Lang historie kort, min kæreste er meeega forvirret da hun føler jeg har ændret meninger fem gange i døgnet de sidste dage, og med god grund. Jeg og hun er meget "meh" vedrørende ny "viden", men jeg personligt syntes alt inden for psykologi og adfærd ikke kan sammenlignes med "kartofler kan give kræft" og andet sensations videnskab!

Nu til problemet. Min hund Nikki (ebt), købt i slovakiet af hvad jeg idag tror er en puppymill, men dengang var blevet godt snydt ind i, med god og fancy hjemmeside og jeg skal komme efter dig.

: Nikki har meget svært ved at høre, en smule være efter kæresten og en hund mere.

: Nikki har altid ville snappe kæresten, mest når kæresten irettesætter hende, men har selv også oplevet hun kan fare op i en spids ved larm. (nikki er ræd for fyrværkeri og generel larm som torden, knallerter). Kæresten bruger som sin stemme, hvilket tit og oftest ikke har haft den ønskede virkning. Så ændrer hun sig til sød stemme da den hårde ikke virkede, men sød stemme virkede ikke. Er aldrig selv blevet snappet, og ingen andre end kæresten og en enkelt episode med min søster, hun har åbenbart underkastet nikki mens hun lavede mad - passede min hund... Begge mine piger siger hunden får knaldsorte øjne, som skinner?? Som et menneske der får tårer i øjnene????

: Når jeg er afsted med Basse(kærestens), og kæresten er alene med Nikki - så er alt i skønneste orden iblandt dem. Nikki lystrer, hun ligger sig på komando, holder sig tilbage til der bliver sagt værsgo med mad og godbidder osv osv!!! Det er KUN når jeg er her at Nikki er så utilregnelig!?

: Må erkende jeg bruger meget tid på computeren, og derfor ikke særlig god til at bruge tid på hundene, andet end gåture. Kan det have indvirkning i min hunds adfærd?

Jeg ved godt jeg ikke er perfekt, men håber i kan læse mellem linierne at jeg elsker mine hunde og kæresten over alt på jorden. Ved det ikke er normalt at skrive sådan noget på et forum, men syntes vi har prøvet alt vi har råd til - tv, læsestof og andres meninger i omgangskreds. Og intet har virket so far, vil hen hvor vi ikke skal skændes om hunden, og hvor kæresten ikke skal syes en dag. Og ikke mindst at Nikki kan blive rolig og nyde livet fuldt ud, istedet for en dum aflivning efter et overfald på andre.

Der tages forbehold for trykfejl, og ringe grammatik... :oops:

Det er svært at sige hvad du skal gøre i den konkrete situation, med så få oplysninger, men det springer i øjnene på mig at der ikke er nogen konsekvens i det I gør (konsekvens= hunden kan stole på at adfærd A altid udløser reaktion B) Jeg tror det er svært for jeres hund at navigere i meget uforudsigelige situationer.

Du skriver selv at hunden er bange for høje lyde, godt set:5up: Tænk over det når i korrigerer. Man kan indlære en meget stille "nej"-kommando der kommer til at betyde "stop med det du laver og se på mig". Den kan trænes med godbidder som alle andre øvelser.

Jeg kan se du har uddybet i en anden tråd.

Generelt er der en alt for stor forventning om at hunden forstår regler som ikke er indlært og som håndteres meget forskelligt. Jeg håber I findes fælles fodslag, så I kan påbegynde systematisk træning på den adfærd I ønsker jer.

Redigeret af luciente
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Store sorte øjne tyder på stress/angst i situationen.

Stress/angst kan gå begge veje fra total underkastelse og krybende adfærd til forsvarsangreb.

Som andre skriver er hundeverden ved at rykke sig og det går tjept.

Ikke alt nyt er godt, men vil du tage udgangspunkt i hvad hunde forstår, må du skele til hvordan velfungerende hunde behandler hinanden når der ikke er belastning på som f.eks. for lidt plads, løbske tæver, for få ressourcer etc etc.

Det du da vil se er en enorm overbærenhen overfor bagateller og en konsekvent handling ved overskridelser af på forhånd definerede grænser.

Dette vil i vor hverdag betyde noget ala: Vælg dine kampe med omhu og lad være at lægge betydning i bagateller.

Hundenes dagsorden er langt fra at sætte sig på magten, tværtimod er få dyr som hunden interesseret i et aktivt samarbejde og i at indordne sig fornuftige (forståelige) regler i gruppen (familien)

Ved at være inkonsekvent i vores udmeldinger og tiltag indgyder vi hunden utryghed og forvirring.

Derfor er det vigtigt at reglerne er de samme, at situationerne stort set er ens hver gang og at vore hunde kan forudse hvad der skal ske når en kendt situation opstår. Det kan de kun ved at lære at situationen "altid" ser ud på en bestemt måde.

Når dette sidder, synes jeg det er en rigtig god ide så småt at begynde at ændre på situationernes forløb, så hunden får udvidet den base den reagerer og handler udfra. Dette øger dens selvtillid og dens kompetencer. Dermed bliver hunden mere sikker på og i sine omgivelser. Der skal mere til at rykke den ud af kurs.

Derfor, først forudsigelighed.

Litteratur: Lone Greva Hvalpen. Samme forfatter: Familiehunden.

Mig selv (Irene Liliequist) Sjov på turen med din hund, som kommer pænt rundt om opdragelse

Anders Hallgren: Alfasyndromet

Freddy Worm Christiansen: Ulve og hundes adfærd

Disse bøger, som er på dansk, vil gøre din kæreste og dig bedre rustet som hundeejere.

Til sidst: Flot at du underkender Cesar Millans metoder og ikke bare anvender dem selvom du ikke har andet at sætte i stedet! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stefano

Kæresten skriver: Nu skal det lige siges hun er 3 år gammel .. og vi har prøvet over halvdelen af det i har sagt, uden nogen resultat.. og når vi så endelig har fundet ud af noget der virker, snapper hun mig igen :S .. Jeg er virkelig der henne hvor jeg snart ikke kan mere sygisk på gruind af en hund der har "maften" i huset og ikke vil lade mig være når jeg siger det evt. Jeg kan ikke side i sofaen og sige ned uden det tricker at hun får KUL sorte øjne osv og vil gå til angreb bare ordet " ned " er godt nok .. Kan ikke klare at min fyr i denne situation bare sidder ved pcen og når jeg så kommer grædene endnu engang efter et snap at han siger det er min skyld? .. er det fair? .. Vi har haft den samme diskotion i 8 måneder og prøvet ALT! .. er virkelig der hvor jeg kan sige det er mig eller hunden for det er kun mig det går udover.. og kan ikke leve med en hund der vil bide mig bare fordi jeg siger ned fra sofan uden at gøre noget fysik overfor hende overhovedet.. :S .. Hendes reaktion gør at jeg bare skynder mig væk eller kalder på fyren (igen sidder ved pc og nærmest bliver sur på mig under de situationer ) .. aner ikk hvad jeg skal gøre.. har prøvet ALT!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kæresten skriver: Nu skal det lige siges hun er 3 år gammel .. og vi har prøvet over halvdelen af det i har sagt, uden nogen resultat.. og når vi så endelig har fundet ud af noget der virker, snapper hun mig igen :S .. Jeg er virkelig der henne hvor jeg snart ikke kan mere sygisk på gruind af en hund der har "maften" i huset og ikke vil lade mig være når jeg siger det evt. Jeg kan ikke side i sofaen og sige ned uden det tricker at hun får KUL sorte øjne osv og vil gå til angreb bare ordet " ned " er godt nok .. Kan ikke klare at min fyr i denne situation bare sidder ved pcen og når jeg så kommer grædene endnu engang efter et snap at han siger det er min skyld? .. er det fair? .. Vi har haft den samme diskotion i 8 måneder og prøvet ALT! .. er virkelig der hvor jeg kan sige det er mig eller hunden for det er kun mig det går udover.. og kan ikke leve med en hund der vil bide mig bare fordi jeg siger ned fra sofan uden at gøre noget fysik overfor hende overhovedet.. :S .. Hendes reaktion gør at jeg bare skynder mig væk eller kalder på fyren (igen sidder ved pc og nærmest bliver sur på mig under de situationer ) .. aner ikk hvad jeg skal gøre.. har prøvet ALT!

Det er naturligvis fuldstændig uholdbart, lige meget hvad forhistorien er. Det lyder som om I er inde i en virkelig ond spiral. Når folk fortæller at de har prøvet "alt", er det min erfaring at kriterierne har været alt for høje og timingen for dårlig. Det er ikke en kritik, bare en konstatering. Vi er jo ikke født med at kunne træne hunde:-)

Jeg tror I har brug for hjælp udefra, for at rede trådene ud.

Hvilken del af landet bor I i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stefano
Det er naturligvis fuldstændig uholdbart, lige meget hvad forhistorien er. Det lyder som om I er inde i en virkelig ond spiral. Når folk fortæller at de har prøvet "alt", er det min erfaring at kriterierne har været alt for høje og timingen for dårlig. Det er ikke en kritik, bare en konstatering. Vi er jo ikke født med at kunne træne hunde:-)

Jeg tror I har brug for hjælp udefra, for at rede trådene ud.

Kæresten skriver igen : Vi har virkelig læst .. og jeg har snakket med trænere.. og bruger trænings metoder som man gør ved hunde træning.. ganske almindelig hvalpe hundetræning.. men ikke engang det .. hun snapper for et godt ord.. Ja vi ville gerne kunne få hjælp udefra med det er svært.. da pengene ikke er der til det :S ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden reagerer negativt på ordet "ned", så vil mit råd være, at finde et helt nyt ord (eventuelt ordet skrid :blink:) og starte indlæringen 100% forfra og bruge positiv indlæring alene (dvs. du heller ikke må bruge truende kropssprog), så hunden ingen grund ser til, at den skulle snappe (den skal ligesom tænke: "Bliv i sofaen? Argh, behageligt, omend kedeligt... Ned på gulvet, godbid/leg og ros? Mmm, lidt mere spændende!" Hvis det er alt hvad hunden tænker, så vil den jo aldrig se en grund til at snappe).

Men det lyder som om, at I er kommet ret langt ud på et negativt "plan", så jeg vil, ligesom Luciente, råde jer til at søge professionel hjælp... Både så I får nogle værktøjer at arbejde med og så I ikke får gjort ondt værre. Derudover bliver det meget mere dybdegående, da vedkommende har bedre mulighed for at spørge og få svar og derudover kan se hunden(e). Jeg tør simpelthen ikke give råd herover nettet, for vil mene, at I skal på rette spor nu, inden jeres forhold eller hunden ødelægges :cry:

Min anbefalding vil umiddelbart være en adfærdsbehandler herfra: adfærd

Jeg har personligt super god erfaring med Karen Frost, som jeg har gået til hundetræning hos ad flere omgange, de andre har jeg ikke mødt endnu, men har kun hørt ros :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stefano
Hvis hunden reagerer negativt på ordet "ned", så vil mit råd være, at finde et helt nyt ord (eventuelt ordet skrid :blink:) og starte indlæringen 100% forfra og bruge positiv indlæring alene (dvs. du heller ikke må bruge truende kropssprog), så hunden ingen grund ser til, at den skulle snappe (den skal ligesom tænke: "Bliv i sofaen? Argh, behageligt, omend kedeligt... Ned på gulvet, godbid/leg og ros? Mmm, lidt mere spændende!" Hvis det er alt hvad hunden tænker, så vil den jo aldrig se en grund til at snappe).

Men det lyder som om, at I er kommet ret langt ud på et negativt "plan", så jeg vil, ligesom Luciente, råde jer til at søge professionel hjælp... Både så I får nogle værktøjer at arbejde med og så I ikke får gjort ondt værre. Derudover bliver det meget mere dybdegående, da vedkommende har bedre mulighed for at spørge og få svar og derudover kan se hunden(e). Jeg tør simpelthen ikke give råd herover nettet, for vil mene, at I skal på rette spor nu, inden jeres forhold eller hunden ødelægges :cry:

Min anbefalding vil umiddelbart være en adfærdsbehandler herfra: adfærd

Jeg har personligt super god erfaring med Karen Frost, som jeg har gået til hundetræning hos ad flere omgange, de andre har jeg ikke mødt endnu, men har kun hørt ros :5up:

Har også prøvet med andre ord.. siger det på en pæn afslappet måde.. nusser hende endda for at få hendes opmærksomhed.. men bare det hun skal ned derfra gør hende agrasiv :S .. Ja lyder som en ide, den er bare lidt hård da ... ja .. jeg ikke føler mig tryk ved hende.. ved leg har hun bidt mig i maven hvor jeg fik sår.. selv i leg bider hund.. dette er første gang hun for alvor fik fat.. men kan snart ikke mere.. :S

Ja ville oss gerne ha hjælp udefra men kan vi ikke få :S har ikke pengene til det :S

Link til indlæg
Del på andre sites

Rolig nu, hvor længe har I været her på forum? Var det ikke ca. for 3 dage siden at Cesar Millan var "gud"? ;-) Så I kan jo ikke have prøvet halvdelen af hvad vi har sagt, for de metoder tager tid, og er (som regel) ikke noget man får resultater af første gang.

Jeg vil tro at noget af problemet skyldes Nikkis race. Bullterrier knytter sig stærkt til sin ejer, og kan endog være fjendtlig overfor andre. Jeg kan huske en sag, jeg engang hørte om i radioen, med en kvinde hvis Bullterrier angreb både den nye kæreste og dennes datter. Så vidt er det heldigvis ikke kommet hos jer endnu, men det er klart at hvis "den nye" i hundens liv over i købet er en der rent ud sagt terroriserer den, så øges risikoen for at der går hen og sker noget grimt.

I har selv ødelagt Nikkis forhold til kæresten, og det skal I nu til at reparere på - og det tager altså mindst lige så lang tid at rette op på et dårligt forhold, som det har taget at ødelægge det!

Prøv at ændre den måde I tænker på - det gælder især kæresten. Du tager det som en selvfølge at du kan gå hen til sofaen og sige "ned", og så skal hunden gå ned. Men det giver problemer hver gang du gør det, så du må ændre dine forventninger i den situation, og erkende, at det kan du altså bare ikke.

Hvad du kan gøre i stedet for: Stå 3 - 4 meter fra sofaen og kald på Nikki. Når hun kommer, så sig "dyygtig!" el.lign. med høj lys stemme. Samtidig kaster du en håndfuld godbidder på gulvet. Medens hun er optaget af dem, går du hen og sætter dig i sofaen. Problem solved!

(hvis der er 2 hunde, og dermed risiko for ressourcekonflikt, så lad være med at kaste godbidder, men giv hende i stedet en enkelt med hånden)

I skal hele tiden tænke på at løse problemer på en sådan måde at det ikke skaber konflikter. Hvis I vil have Nikki til at gøre noget, så tænk over hvad der kan få hende til ønske at gøre det - mad? Legetøj? Ros?

Hvis der er manger konflikter omkring sovesteder, så køb en stor sækkestol (kan fås i Bilka til 400 - 500 kr) og gør den til hundeseng. Hunde elsker at ligge i sådan en, og så har I sofa og seng for jer selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

En god idé kunne være at kontakte en af de adfærdsbehandler som uddanner adfærdsbehandler, hvis I ikke har råd til at betale for en... De skal nemlig nogengange bruge "problem hunde" til deres opgaver, og dermed kunne i måske få lidt gratis hjælp ved at de må skrive en opgave om jeres hund... Win win situation :-D

Derudover så forstår jeg godt i begge er totalt "argh"...

Jeg tror der skal noget samarbejde opbygges... En masse negativitet er nu forbundet imellem Nikki og kæresten, og det forhold skal genoprettes og gøres positivt...

En vigtig, super vigtig ting er at du (kæresten) bliver ved at huske; Hvis du aldrig har TRÆNET det signal du giver hende, bliver hunden frustreret/stresset og det kan forudsagde at den snapper! Hunden ved at du beder den om noget men den ved ikke hvad... F.eks. når du siger "ned"... Hvis du siger (som jeg nogengange gør NEEEED )med en sur stemme fordi hunden IGEN har givet dig en mås i hovedet og hopper rundt i sofaen, og den ikke ved hvad du mener så er der bare problemer... Både for dig og for hende.

At træne f.eks. ned tager LANG tid! Vi har ikke trænet det endnu fordi Dexter ikke er gammel nok til at han må hoppe op og ned fra sofaen endnu...

Måden du kan træne det på er ved at tage en godbid og lokke hunden op i sofaen og sige "Op"/"Sofa"/"hygge" eller hvad du vil bruge som signal for at hun må komme op til dig i sofaen... når hun så har guffet godbidden i sofaen kan du lokke hende ned igen og sige "Ned", husk at en hund ikke "som sådan" forstår når du peger... Men du kan f.eks. tage en "flad hånd" og fører den nedad når du siger "ned"...

På denne her måde lære du hunden at gå op i sofaen når du beder den om det og ned igen når du ikke vil have den er der mere.

Husk det tager MÅNEDER at træne en hund simple ting, og det er træning hver dag, og det er konsekvent! Bare en dag hvor du råber "Ned møg kræ", og så skal du starte forfra.

Jeg håber virkelig at du er op for at træne jeres forhold op med en masse positivitet.. Og husk; Det er DIG som skal ændre det her hunden ændre sig først når forholdet er etableret så det kræver at du finder dig i "det her" lidt endnu, til du har ændret adfærd, og hunden stoler på din nye adfærd.

Jeg ved fra migselv at det kan være ufattelig svært når man er uenig om opdragelsen af en hund, jeg er selv i samme situation, heldigvis er vores hund super dejlig og det har ikke skabt problemer (endnu!)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Har også prøvet med andre ord.. siger det på en pæn afslappet måde.. nusser hende endda for at få hendes opmærksomhed.. men bare det hun skal ned derfra gør hende agrasiv :S .. Ja lyder som en ide, den er bare lidt hård da ... ja .. jeg ikke føler mig tryk ved hende.. ved leg har hun bidt mig i maven hvor jeg fik sår.. selv i leg bider hund.. dette er første gang hun for alvor fik fat.. men kan snart ikke mere.. :S

Ja ville oss gerne ha hjælp udefra men kan vi ikke få :S har ikke pengene til det :S

Prøv om du kan ændre hendes opfattelse af, at hun SKAL ned, til at det er et tilbud. Kan fyren få hende ned? Så kan det være ham, der gør det i en periode, mens du træner øvelsen med hende positivt uden at det blive nødvendigt at ødelægge det, I har fået arbejdet frem.

Du kan eventuelt blive den eneste, der giver hende mad og så giver du det til hende netop i situationer, hvor hun er i sofaen. Det burde vel kunne få hende ned? Og lige som hun opfatter maden (eller lige sekundet før hun opfatter den), kalder du "Nikki, ned/skrid/væk" eller hvad det nu kan være for et nyt, neutralt ord, i gør brug af.

Stille og roligt bliver det så mindre og mindre mad for hver gang, indtil du faktisk bare står med en enkelt lille godbid på et tidspunkt. Bare sørg for, at du aldrig når til at punkt, hvor hun føler, at hendes grænser bliver overskredet.

Og så må jeg lige spørge om en uddybning af, hvad du mener her helt præcis, jeg er lidt i tvivl?

Ja lyder som en ide, den er bare lidt hård da ...

Tænker du, at det jeg skrev er en god idé? Er det så træningen, der er "lidt hård" eller? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

kalder du "Nikki, ned/skrid/væk" eller hvad det nu kan være for et nyt, neutralt ord, i gør brug af.

Det er faktisk noget jeg helt overs... men ja.. vigtigt at der bliver sat et "nyt ord" ind, hvor der ikke er noget negativitet fra tidligere... (Det vil sige hvis du før har brugt ned, så brug skrid eller afsted, eller væk eller banan, eller æbletærte! eller lige hvad du har lyst til, bare det altid er det samme ord!)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er faktisk noget jeg helt overs... men ja.. vigtigt at der bliver sat et "nyt ord" ind, hvor der ikke er noget negativitet fra tidligere... (Det vil sige hvis du før har brugt ned, så brug skrid eller afsted, eller væk eller banan, eller æbletærte! eller lige hvad du har lyst til, bare det altid er det samme ord!)..

Ej æbletærte er måske lidt for langt.... Tærte!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stefano
Rolig nu, hvor længe har I været her på forum? Var det ikke ca. for 3 dage siden at Cesar Millan var "gud"? ;-) Så I kan jo ikke have prøvet halvdelen af hvad vi har sagt, for de metoder tager tid, og er (som regel) ikke noget man får resultater af første gang.

Jeg vil tro at noget af problemet skyldes Nikkis race. Bullterrier knytter sig stærkt til sin ejer, og kan endog være fjendtlig overfor andre. Jeg kan huske en sag, jeg engang hørte om i radioen, med en kvinde hvis Bullterrier angreb både den nye kæreste og dennes datter. Så vidt er det heldigvis ikke kommet hos jer endnu, men det er klart at hvis "den nye" i hundens liv over i købet er en der rent ud sagt terroriserer den, så øges risikoen for at der går hen og sker noget grimt.

I har selv ødelagt Nikkis forhold til kæresten, og det skal I nu til at reparere på - og det tager altså mindst lige så lang tid at rette op på et dårligt forhold, som det har taget at ødelægge det!

Prøv at ændre den måde I tænker på - det gælder især kæresten. Du tager det som en selvfølge at du kan gå hen til sofaen og sige "ned", og så skal hunden gå ned. Men det giver problemer hver gang du gør det, så du må ændre dine forventninger i den situation, og erkende, at det kan du altså bare ikke.

Hvad du kan gøre i stedet for: Stå 3 - 4 meter fra sofaen og kald på Nikki. Når hun kommer, så sig "dyygtig!" el.lign. med høj lys stemme. Samtidig kaster du en håndfuld godbidder på gulvet. Medens hun er optaget af dem, går du hen og sætter dig i sofaen. Problem solved!

(hvis der er 2 hunde, og dermed risiko for ressourcekonflikt, så lad være med at kaste godbidder, men giv hende i stedet en enkelt med hånden)

I skal hele tiden tænke på at løse problemer på en sådan måde at det ikke skaber konflikter. Hvis I vil have Nikki til at gøre noget, så tænk over hvad der kan få hende til ønske at gøre det - mad? Legetøj? Ros?

Hvis der er manger konflikter omkring sovesteder, så køb en stor sækkestol (kan fås i Bilka til 400 - 500 kr) og gør den til hundeseng. Hunde elsker at ligge i sådan en, og så har I sofa og seng for jer selv.

Når man har et problem med en hund må man jo prøve andre metoder end dem man mener er rigtige ikk ? Kæresten mente selv de var rigtige (stefano) .. Jeg mente at jeg skulle oprøve alle metoder.. hvilket jeg har gjord, mnen intet hjalp.. falde over Cesar Millans hvilket også hjalp indtil kæresten igen ejeren tager over .. Har sagt han skulle tage tid til sin hund og ikke sin pc.. diskution vi igen har haft 8 måneder.. inden mig kom de ikke ud og gå ordentlig og gjorde HUNDE ting som at lege osv osv .. Nikki er blevet HUND .. men det kan hun ikke finde ud af sådan tager jeg det som da hun har ikke prøvet at være RIGTIG hund i 3 år ? .. Kan det hænge sammen ? ..

Min hund gør intet ved hans hund han skaber selv konfikterne mellem min hund og hans.. han tilbringer MASSER af tid med min hund hvilket jeg har sagt er en fejl .. som han oss på sins vis kan se nu .. meeeeeen.. igen ham ikk ?

Jeg har prøvet den metode med godbider og ned, men hun er ligeglad.. jeg skal snappes.. har prøvet at ligge den på gulvet og ned har prøvet at sitte mig på gulvet og sige ned med en godbid og sige kom ned.. men intet hjælper hun går stadig til angreb.. men igen så snart min kæreste er ude af dette hus er hun godheden selv og gør alt hvad jeg siger..

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man har et problem med en hund må man jo prøve andre metoder end dem man mener er rigtige ikk ? Kæresten mente selv de var rigtige (stefano) .. Jeg mente at jeg skulle oprøve alle metoder.. hvilket jeg har gjord, mnen intet hjalp.. falde over Cesar Millans hvilket også hjalp indtil kæresten igen ejeren tager over .. Har sagt han skulle tage tid til sin hund og ikke sin pc.. diskution vi igen har haft 8 måneder.. inden mig kom de ikke ud og gå ordentlig og gjorde HUNDE ting som at lege osv osv .. Nikki er blevet HUND .. men det kan hun ikke finde ud af sådan tager jeg det som da hun har ikke prøvet at være RIGTIG hund i 3 år ? .. Kan det hænge sammen ? ..

Min hund gør intet ved hans hund han skaber selv konfikterne mellem min hund og hans.. han tilbringer MASSER af tid med min hund hvilket jeg har sagt er en fejl .. som han oss på sins vis kan se nu .. meeeeeen.. igen ham ikk ?

Jeg har prøvet den metode med godbider og ned, men hun er ligeglad.. jeg skal snappes.. har prøvet at ligge den på gulvet og ned har prøvet at sitte mig på gulvet og sige ned med en godbid og sige kom ned.. men intet hjælper hun går stadig til angreb.. men igen så snart min kæreste er ude af dette hus er hun godheden selv og gør alt hvad jeg siger..

Prøv med lækre lækre godbidder! Det kunne godt lyde som om de ikke var super intressante! Prøv med skinke, kylling eller ost f.eks.

Alternativt synes jeg ærligt at det bare lyder som om i måske ikke skulle have hund? Hvis I ikke begge er 100% obs på hundene, og at deres behov bliver sat i første række kan hundene mærke det straks.. Og en hund der kan mærke at den ikke er vellidt i flokken har det ikke godt!

Mærk efter; har i hundene (evt bare en af dem) fordi "nu er den der" eller fordi den bare passer til JER!

Det er IKKE nogen skam at fravælge en hund for hundens skyld, hvis den virkelig kun kan få det bedre ved at være et andet sted, så KAN det altså være en løsning; Men det skal være FØR skaden er sket og før hunden er helt "ødelagt"...

Tænk over det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stefano
Prøv med lækre lækre godbidder! Det kunne godt lyde som om de ikke var super intressante! Prøv med skinke, kylling eller ost f.eks.

Alternativt synes jeg ærligt at det bare lyder som om i måske ikke skulle have hund? Hvis I ikke begge er 100% obs på hundene, og at deres behov bliver sat i første række kan hundene mærke det straks.. Og en hund der kan mærke at den ikke er vellidt i flokken har det ikke godt!

Mærk efter; har i hundene (evt bare en af dem) fordi "nu er den der" eller fordi den bare passer til JER!

Det er IKKE nogen skam at fravælge en hund for hundens skyld, hvis den virkelig kun kan få det bedre ved at være et andet sted, så KAN det altså være en løsning; Men det skal være FØR skaden er sket og før hunden er helt "ødelagt"...

Tænk over det :-D

Jeg giver dig fuldstændig RET! .. Min hund er der INTET med .. den gør intet.. og den forsåtr det og den er sig selv og hund osv som man læser om i bøgerne.. men hans hund... den .. ja .. som jeg hele tiden har skrevet.. min hund basse suger bare træningen til sig.. og det er ganske almindelig hvalpe træning men det kan hans hund ikke ..

ikke engang med godbidder af kylling osv osv :S .. seriøst ALT!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I har skændtes og været uenige i 8 mdr så forstår jeg godt hundens reaktion... Dette problem kan I ikke løse via forum - I skal have et hjemmebesøg, hvis I virkelig vil rykke jer og hunden.

Hund & Trænings elever på adfærdsrådgiver uddannelsen adfærdsbehandler til studiepris. Kontakt dem. Priserne ligger fra 200 kroner til 400 kroner....

Det er knagme billigt!

http://www.dogtraining.dk/div/kontakt/kontakt.htm

MVH Helle

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I har skændtes og været uenige i 8 mdr så forstår jeg godt hundens reaktion... Dette problem kan I ikke løse via forum - I skal have et hjemmebesøg, hvis I virkelig vil rykke jer og hunden.

Hund & Trænings elever på adfærdsrådgiver uddannelsen adfærdsbehandler til studiepris. Kontakt dem. Priserne ligger fra 200 kroner til 400 kroner....

Det er knagme billigt!

kontakt

MVH Helle

Det er bestemt et godt tilbud!! Og jeg er helt enig.. Hvis forholdet knager så skal det altså løses.. Vi har en gang skændes og vi råbte ikke engang vi var bare uvenner, og jeg har aldrig set Dexter så "pleasende" som han var den aften (Han blev ved i over to-tre timer, over 5-10 mins uenighed)... Bagefter jokede vi faktisk med at vi måske skulle skændes hver dag for han var hel stille og gøede ikke en eneste gang den aften, hvilket han ellers har en tendens til at gøre ret meget!

Så ja... Hvis der er problemer skal de løses imellem jer, og ellers kan i måske se om i kan bo lidt hver for sig til der er ro på? Hunde opfanger virkelig hurtigt, Dexter er kun 17 uger og selvom vi ikke råbte så fangede han med det samme at der var "dårlig stemning" den aften!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Jeg giver dig fuldstændig RET! .. Min hund er der INTET med .. den gør intet.. og den forsåtr det og den er sig selv og hund osv som man læser om i bøgerne.. men hans hund... den .. ja .. som jeg hele tiden har skrevet.. min hund basse suger bare træningen til sig.. og det er ganske almindelig hvalpe træning men det kan hans hund ikke ..

ikke engang med godbidder af kylling osv osv :S .. seriøst ALT!

Jeg kan ikke lade være med at bemærke at der er rigtig meget "din" og "min" der er ikke noget "vores"

For mig at se er det ligesom bonusbørn - der skal ikke forskelsbehandles og der tror jeg helt ubevidst at der bliver.

Synes jeg ser det tit i par med sammenbragte børn eller dyr - min er bedre end din. Min søn får de bedste karaktere og din får dårlige..

Synes der er kommet rigtig mange gode råd til jer, men hvis ikke i er indstillet på at hundene er "jeres" så hjælper det lige-fedt.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites