Hop til indhold

Løbegård til enkelt hund?


Gæst ChrisW
 Share

Recommended Posts

Gæst ChrisW

Har fået elevplads hos NCC, men der er fandens meget arbejde, så conco er meget alene :/ Her igår var for slemt, 13,5 time fra jeg tog afsted om morgenen og til jeg kom hjem:s det er alt for meget at byde ham at være alene OG Indenfor.

 

Derfor vil jeg prøve at lave en løbegård til ham, og lave et slags hundeskur ud af værkstedet, så han kan gå ud og ind som det passer ham, og have god plads at lege på.

 

Derfor spørger jeg om der er nogle med erfaringer inde for det felt? Aner ikke om der er regler på det område, eller hvad der er bedst for vovsen? :S

I princippet kan han være i haven uden at løbe ud, men der er mange børn der hilser på ham over hegnet, og hvad nu hvis der sker noget mens jeg ikke er hjemme:/ Så det skal være så hunde heller ikke kan komme ind til ham, eller små pilfingre! :D!

 

skrevet hurtigt inden jeg gik ud af døren endnu en gang med dårlig samvittighed. Han er blevet luftet længe, og leget med, men har en uges ferie fra på fredag, så der skal tages et valg :/ Det noget pislort, elsker den hund, men det jo derfor jeg har svært ved at efterlade ham 10-14 timer af gangen :/

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har hundegård til mine, ikke fordi de er længe alene det bliver max til 5 timer, men fordi de elsker at være ude, min hundegård er 5 X 7 m. den er bygget op af muren til vores stald og der er hugget hul i muren så hundene kan gå ind i en box, gården er lukket på 3 sider og åben med udsigt over markerne, jeg har valgt at lukke mod gården så hundene ikke så tydeligt kan høre når posten kommer fx, det giver lidt mere ro.

Du skal tænke på at det vil kræve at du "lære" din hund at være alene i hundegården, dvs brug ferien til at lade den være i gården med et kødben i nogle minutter først øg tiden langsomt og se hvordan din hund reagerer, nogle hunde gør fx ved den mindste lyd fra naboen og så dur det jo ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jepsen

Hunden skal have adgang til læ, vand og mad.

 

God ide at lave løbegård. Hunde tager ikke skade af at gå ude i 13 timer eller hele døgnet for den sags skyld.

En løbegård der er afskærmet fra vejen, så fremmede IKKE skal have lov til at forstyrre ham.

 

Du skal bare sørge for hunden ikke kan bryde ud, at den kan gå i læ, evt i et skur med lidt "hygge" på gulvet. Tæpper, kurv m.m. At den har vand og mad.

 

Du skal tænke på at det vil kræve at du "lære" din hund at være alene i hundegården, dvs brug ferien til at lade den være i gården med et kødben i nogle minutter først øg tiden langsomt og se hvordan din hund reagerer, nogle hunde gør fx ved den mindste lyd fra naboen og så dur det jo ikke.

MEGET VIGTIGT. Der er ikke noget værre end hunde, der står og glammer dagen lang, fordi ejer ikke har lært den at holde mund!

 

Så er den i vinkel. :-D

Redigeret af jepsen
citat glemt
Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden skal have adgang til læ, vand og mad.

 

God ide at lave løbegård. Hunde tager ikke skade af at gå ude i 13 timer eller hele døgnet for den sags skyld.

En løbegård der er afskærmet fra vejen, så fremmede IKKE skal have lov til at forstyrre ham.

 

Du skal bare sørge for hunden ikke kan bryde ud, at den kan gå i læ, evt i et skur med lidt "hygge" på gulvet. Tæpper, kurv m.m. At den har vand og mad.

 

 

MEGET VIGTIGT. Der er ikke noget værre end hunde, der står og glammer dagen lang, fordi ejer ikke har lært den at holde mund!

 

Så er den i vinkel. :-D

Det er rigtigt at hunden ikke tager skade af at være ude 13-14 timer i døgnet, hvis der er et isoleret skur den kan gå ind i, men det er for lang tid at lade den være alene, hvis det gentager sig ofte, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ChrisW

tak for tips :D

 

ved godt det ikke er optimalt, men lige nu er overarbejde helt ekstremt, vinterperioden er noget mere realistisk set ud fra at have hund, men havde jo ham inden jeg fik jobbet, og beholder jeg ikke jobbet jamen så er der hverken råd til ham, eller til et sted hvor jeg kan have ham :/ det lidt skod.

 

Men regner med at få lavet den her i uge 30, men det er den eneste uge jeg har ferie :S så må vende ham til det i weekenderne :o for JA, hunde der gør hele dagen dur ikke. hverken for ham eller naboerne for den sags skyld :S

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stefano

Syntes det er skide godt med en løbegård til hunden, når den skal være alene hjemme.. Jeg tror langt de fleste hunde ville vælge at vente udenfor, hvis de kunne tale. :) Dufte, frisk luft og sikkert.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes det er skide godt med en løbegård til hunden, når den skal være alene hjemme.. Jeg tror langt de fleste hunde ville vælge at vente udenfor, hvis de kunne tale. :) Dufte, frisk luft og sikkert.. :)

Det tror jeg så ikke nødvendigvis - en lidt usikker hund ville næppe bryde sig om det. :vedikke:

 

Min Nellie ville helt sikkert få kørt sig selv helt op i en spids og ikke kunne slappe af overhovedet, hvis hun kunne være udenfor når jeg ikke var hjemme. I forvejen er det umuligt for hende fx at sove udenfor, selvom jeg sidder lige ved siden af hende, og hvis muligheden for at være ude var der, er jeg overbevist om, at hun ikke ville gå indenfor (hvis den mulighed var der) for at sove/slappe af, for det er vigtigt for hende, at hun følger med i alt, hvad der foregår omkring hende.

 

Mht. dufte og frisk luft, så ligger Nellie altid i vindueskarmen/på sofaryggen og venter på mig når jeg ikke er hjemme - der er et vindue på klem. Ikke helt det samme, men dog frisk luft alligevel. Og jo jo selvfølgelig må hun gerne ligge der - hun vejer da kun 23 kg., så hun er jo en fin skødehundestørrelse. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ChrisW

Nu er jeg igang med hundegården, mangler bare at lave et hundeskur der passer godt til ham.

 

Hvordan sikre jeg mig at vinden ikke kan blæse gennem indgangen? Har læst i annoncer på hundehuse at der er vindfang, men hvordan laver man det? Uden at han skal gennem en labyrint for at kunne slappe af i læ?

 

Og skulle jeg lave et udhæng uden vægge hvis solen bliver for varm til at han vil være inde i en hule?

 

NÅR ja, en kollega sagde at jeg skulle anskaffe mig endnu en hund fordi så ville han ikke føle sig så meget alene. Men vil det ikke bare få 2 hunde til at være for meget alene, eller er det en løsning jeg skal overveje? De kan jo være sociale sammen og når jeg kommer hjem kan jeg tage mig af begge? De kunne lege sammen osv, for ikke bare at ligge og kigge?

 

Men der er sikkert meget mere arbejde i 2 hunde end jeg egentlig forestiller mig :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg igang med hundegården, mangler bare at lave et hundeskur der passer godt til ham.

 

Hvordan sikre jeg mig at vinden ikke kan blæse gennem indgangen? Har læst i annoncer på hundehuse at der er vindfang, men hvordan laver man det? Uden at han skal gennem en labyrint for at kunne slappe af i læ?

 

Og skulle jeg lave et udhæng uden vægge hvis solen bliver for varm til at han vil være inde i en hule?

 

NÅR ja, en kollega sagde at jeg skulle anskaffe mig endnu en hund fordi så ville han ikke føle sig så meget alene. Men vil det ikke bare få 2 hunde til at være for meget alene, eller er det en løsning jeg skal overveje? De kan jo være sociale sammen og når jeg kommer hjem kan jeg tage mig af begge? De kunne lege sammen osv, for ikke bare at ligge og kigge?

 

Men der er sikkert meget mere arbejde i 2 hunde end jeg egentlig forestiller mig :/

 

Altså.. Du skal jo have lyst til at have to hunde i hvertfald!

 

Jo der er bestemt mere arbejde i at have to hunde; Men jeg vil ikke sige der er dobbelt arbejde! Man kan gøre mange ting når man har to hunde.. f.eks. kan du ofte lufte dem sammen.. Men de skal jo begge trænes, og det er hver for sig...

Derudover er det ikke en "løsning" på at man så ikke skal have dårlig samvittighed over at lade dem være alene hjemme... For de mangler jo stadig deres leder... Men NOGLE tilfælde vil jeg mene det er nemmere at have to hunde og lade dem være alene.. Andre gange har det helt modsatte effekt.. F.eks. ved huskies er det anbefalet at man har to fordi de er super dårlige til at være helt alene.. Tilgengæld er det også velkendt at hvis den ene af hundene har et alene hjemme problem, og begynder at hyle... Så har man altså to hunde som hyler...

 

Du skal også have to hunde som du kan "stole på" kan være alene sammen, altså der skal være orden på dem, og 100% gnidningsfri.. Ellers ender du med at skulle bygge endnu en hundegård :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ChrisW

ja ved godt der er mange ting man kan gøre samtidig :) Meeeen, det bliver ikke foreløbigt med to hunde, har jo ikke tid til at sikre mig de kan sammen, også alene, og det ville da være forfærdeligt at der skulle gå noget galt første gang :/

 

Og tænker heller ikke på en løsning på min dårlige samvittighed, men mere en lindring af den ensomhed conco nok kommer til at opleve meget af i løbet af sommer-sæsonen :/

 

baah, må bare give ham de bedste forhold efter omstændighederne, jobbene hænger ikke på træerne, og slet ikke elevpladser :) og uden job hedder det hjem til de gamle og bo, og der er dyreforbud i lejligheden :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk dit hundehus skal være isoleret...Tænker på vinteren...Og så lav ogå en forhøjet plads til hunden så den kan hvis den vil ligge uden at ligge på de bare fliser eller sne og pløre....Mit kæmpe hundehus er så købt færdigt, men det er lavet med indgang ude til siden Og så står det så den ene sidevæg af hundegården, som er af brædder den giver læ... Husk at spørge dine naboer, om hunden står og gøer hele dagen, for det giver sure naboer... Selve huset er faktisk i 3 lag... Ydervægge, så isoleringen og så indervægge.

Det er med spids tag, så hunden ikke kan bruge taget til at springe op på, for så kan det der fra springe ud af hundegården...Så det skal du fra vælge...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ChrisW
men har du ikke nogen der kan komme og lufte ham når du arbejder længe ? Naboer - familie - venner eller måske kunne du finde en pensionist der gerne vil gå en tur med ham ? :klap:

 

havde givet en nøgle til naboen som også har hund og den hund er concos bedste ven. Men der skete ikke noget, han glemte det eller havde ikke tid :S Så skal idioten ikke have en nøgle :/

 

tror ikke det gamle ægtepar vil lufte conco, forstår dem godt, han kan trække ret ivrigt. :) Og naboen til den anden side lufter kun hunden med snor rundt i haven 3 gange 5 minutter om dagen, de skal ikke i nærheden af min hund :)

Og længere op af vejen får hundene lov til at rende rundt på vejen til gene for os der lufter hund og billister. :S

 

Venner, ja i nakskov, bor Torslunde ved holeby :S

Familie, har sommerhus i Gunnestrup omkring holbæk, og lejlighed i Nakskov :S

 

Conco skal ha en løbegård så selvom en aftale bliver brudt så kan han være udenfor :) Har prøvet et par gange at der ikke var tid, så står man med håret i postkassen når man er i slagelse og lave fodsti :/

 

Jukl; Hvor har du købt det?

Et hundehus skal vel laves i samme isolering som et almindeligt hus? Har gået på tømmer grundforløb så det burde være muligt at lave et godt hus til mig :D!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg igang med hundegården, mangler bare at lave et hundeskur der passer godt til ham.

 

Hvordan sikre jeg mig at vinden ikke kan blæse gennem indgangen? Har læst i annoncer på hundehuse at der er vindfang, men hvordan laver man det? Uden at han skal gennem en labyrint for at kunne slappe af i læ?

 

Og skulle jeg lave et udhæng uden vægge hvis solen bliver for varm til at han vil være inde i en hule?

 

NÅR ja, en kollega sagde at jeg skulle anskaffe mig endnu en hund fordi så ville han ikke føle sig så meget alene. Men vil det ikke bare få 2 hunde til at være for meget alene, eller er det en løsning jeg skal overveje? De kan jo være sociale sammen og når jeg kommer hjem kan jeg tage mig af begge? De kunne lege sammen osv, for ikke bare at ligge og kigge?

 

Men der er sikkert meget mere arbejde i 2 hunde end jeg egentlig forestiller mig :/

NEJ, der er ingen garanti for at en hund mere vil løse problemet med de mange timer alene hjemme. Det er dig hunden savner, ikke nødvendigvis en anden hund.

Ja, der er dobbelt så meget arbejde ved to hunde som ved en, det første års tid i det mindste. Der er også dobbelt glæde, men hvis ikke du drømmer om at have to hunde, så vil det måske snarere blive en pligt.

Husk at vænne din hund gradvist til gården, det behøver bestemt ikke at være et sted den elsker pr. automatik. Jeg har set et par hunde der sled poter og mund til blods for at komme ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...