Hop til indhold

Hund nummer to.. Hvilen skal det vaere?


Shii
 Share

Recommended Posts

Dexter er lige godt 5 mdr. og da vi fik ham havde vi faktisk planen om at faa to hunde samtidig, men vi gik fra det fordi Olivier aldrig havde haft hund foer, og jeg var bange for at det ville blive for overvaeldende.

 

Vi har nu besluttet at tiden er til at vi begynder jagten paa hund nummer to...

 

Det tog os ca. 6-7 maaneder at finde Dexter, fra vi havde besluttet os at vi ville have en husky, og han er fundet udelukkende paa heldig sammentraef (Opdraetteren fik en hvalp i den oenskede farve, som havde det temperament vi ville have... Vi havde faktisk en hvalp foer det hos en anden odpraetter som vi sagde nej til, fordi vi synes temperamentet var forkert).

 

Vores forventning er at hvis vi starter nu, saa kan vi maaske finde en opdraetter indenfor et aars tid..

 

Men vi skal over foerste hump!!! Hvilken race?

 

Vi havde snakket om at faa endnu en husky, og det ville som saadan passe perfekt til Dexter... Huskies leger nemlig ret vildt, og derfor er det jo et krav at det er en hund som kan holde til lidt vildere lege (F.eks. ville en chihuahua ikke du!).

Grunden til at jeg er lidt toevende ved at skulle vaelge endnu en husky er at jeg kan maerke paa migselv at selvom jeg elsker den udfordring der er ved at traene Dexter, saa savner jeg at vide at ham og jeg kan ende med f.eks. at loebe agility. Hvilket er noget jeg savner mere end jeg havde forventet.

 

Men kan det overhovedet passe sammen at vi skal have andet end en husky.. Vi elsker jo temperament og racens personlighed, og alle de ting som gjorde at vi valgte netop en husky... Kan man finde nogle af disse egenskaber i en anden race?

Vi leder altsaa efter en race som er energisk, selvstaendigt taenkende, glad, der skal ikke vaere noget "aggressions tendenser" som der er hos nogle racer... Huskies elsker generelt alle hunde, uanset koen... Desuden skal det vaere en race som kan holde til leg med en husky, og desuden vil vi gerne have en mellemstor hund (20-30 kg).

Tilgengaeld vil jeg jo saa gerne have det afbraek fra racen, at det skal vaere en hund hvor der er mere "stabilitet" i lydigheden... (Jeg faar det til at lyde som om Huskies er totalt ulydige det er absolut ikke det jeg mener, men jeg tror de fleste ved hvad jeg mener hehe)

 

Har i nogle gode raad? Potentielt ender vi ud med at have minimum to huskies uanset hvad, spoergsmaalet er bare om hund nummer to skal vaere husky eller hund nummer tre... :lol:

 

Igen vil jeg lige paapege, at grunden til vi starter nu er fordi vi netop ikke vil lave et "impulskoeb"... Vores naeste hund skal vaere fra en opdraettere som vi kan tjekke i for og bag, og vi skal ud og se minimum lige saa mange opdraettere som da vi fik Dexter (Der var vi ude og se hunde hos 6 forskellige opdraettere, samt paa besoeg hos 3 der ikke opdraettede men bare havde et slaedehunde team).. Dog maa jeg indroemme at falder det endelige valg paa endnu en husky, saa kommer den sandsynligvis fra samme opdraetter som Dexter kom fra...

 

Det kommer til at tage lang tid at skulle hele processen igennem vi staar jo uden at vide hvilken race der vil passe til os, men ogsaa til Dexter... Jeg er villig til at ligge mit agility helt paa hylden, hvis der ikke kan findes en race der passer ind i vores liv, men jeg savner det! (Jo Dexter kan godt komme til at loebe agility, men lets face it det ville vaere for min skyld og ikke hans!)..

 

Saa ja, dette er vel endnu en af de traade hvor folk faar lov at prise deres race til skyerne! Kom med gode forslag! Og bare rolig, vi har masser af tid! (Som skrevet tidligere forventer vi at der gaar minimum et aar foer vi har foraeldre og opdraetter paa plads.. saa skal der havlpe, og i rigtige temperament osv. det kan sagtens tage 2 aar eller mere!) Og hvem ved; Maaske passer en hund nummer to slet ikke ind! Men ja.. Traaden er fri.. Hvilken hund tror i vil passe til vores lille hjem? (Naa ja vi flytter ogsaa paa et tidspunkt, saa vi skal ikke have hund foer det bare rolig!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle af de nordiske spidshunderacer? De er stadig selvstendige men vist ikke helt på samme måde som polarhundene...

Jeg skulle jo have haft en Norrbottenspids... Ellers sort spids, norsk lundehund eller norsk buhund måske? Nogen af dem er noget mindre end de 20-30 kg, men skulle være ret solide hunde som nok kunne klare at lege med en huskey...

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet vi har herhjemme er at vi vil have to forskellige ting fra hunden...

 

Olivier vil have en hund han kan lege vildt med, spille bold med, loebe med osv. Han er ligeglad med tricks og traening... Jeg eeelsker at laere Dexter smaa tricks, men han er selv i en alder af 5 mdr. ufattelig selvstaendig, og selvom vi bruger klikker saa mister han lysten foerste gang han ikke ser pointen i hvad han laver... Der er absolut intet pleaser gen i en husky :lol: Jeg tror til dels desvaerre at det er der hans goeri er startet af frustration over at jeg gerne ville have ham til at laere tricks, og han ikke fattede hvorfor han nu IGEN skulle hoppe rundt i en cirkel... Vi er derfor stoppet med at traene smaa tricks, og nu gaaet over til ting som Dexter kan bruge i sin hver dag (hente ting f.eks.)

 

Min foerste hundetraener da jeg var lille havde en Tervueren og jeg synes de er super smukke!

 

Jeg maa jo indroemme at vi har selv lavet en liste over racer vi selv tror vil passe til os og Dexter, men pointen med denne traad er netop at faa racer paa bordet som vi ikke selv lige har taenkt paa... F.eks. Tervueren er absolut lige kommet paa listen! Vi kunne tage et kig paa spidshunde udenfor polargruppen, det kan vaere vi kan finde noget der... Spoergsmaalet er bare om det er muligt at finde en selvstaendig hund med et "pleaser gen" (Jeg ved ikke hvad jeg skal kalde det.. Men nogle racer har bare en lyst der goer det er nemmere at traene dem)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal forresten nok komme med vores liste paa et tidspunkt...

 

Jeg kan dog afsloere at jeg faktisk overraskede migselv med nogle af de racer som kom ind i vores overvejelser! Faktisk ligger en baade labrador og Golden Retriever paa listen over hvad vi overvejer! Racer som jeg faktisk maa indroemme at have svoret jeg aldrig ville have fordi "de ligner jo allesammen hinanden" men saa er der jo folk herinde der aabner ens oejne og viser en chokolade labradors som bare er det smukkeste i verden, og pludselig er en labrador ikke bare en gul, tyk nabo-hund :lol:

 

Lige nu er vi jo ganske aabne overfor forslag, og intet er "bindende".. Vi skal have vores oejne aabnet og se ALLE mulighederne.. Det er en hund som gerne skal vaere hos os i 15 aar eller deromkring, saa det maa gerne tage lang tid at finde den helt perfekte der passer til os!.

 

Jeg kan lige tilfoeje to andre ting som maaske kan spille ind:

Vi har ikke boern, og faar det heller ikke.

Vi bor i Holland, og vi er derfor IKKE begraenset af andet end at pitbulls er ulovlige her.. Vi vil derfor sagtens kunne vaelge en listehund, hvis det kunne passe ind i vores liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså selvstændig og pleaser-gen, er måske lidt modsætninger i mit hoved. Men det kommer måske an på hvad man ligger i ordene.

 

Kan du forklare hvad du ligger i et ord som selvstændig?

 

Vil du f.eks. gerne have en hund, hvor der er god chance for at den vil kunne løbe frit når den bliver voksen (det er vel en forudsætning hvis man skal kunne bruge den til agility)?

Eller en hund som du primært kan aktivere med samarbejde, altså træning og øvelser?

 

Hvis du med selvstændig mener at den selv kan tage initiativ og ikke bare sidder og venter på at få besked på hvad den skal foretage sig, så tror jeg i høj grad det er et spørgsmål om opdragelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker

Jamen ville det så ikke være perfekt, hvis næste hund, var en type som du kan bruge til det du ønsker?

 

Jeg synes (med 3 hunde) at det er skønt for dem, også at komme ud og lave noget på enehånd med ejer. Specielt i det første år.

Så kunne det vel være perfekt med en trænigshund til dig og så kunne manden løbe og lignende med Dexter - så er alle jo tilfredse.

 

Jeg har to kooikere som jeg (ud over familiehunde og alm halløj) bruger til lydigheds. Og så har jeg min dejlige Huskyblanding som er husky hele vejen igennem.

De har meget glæde af hinanden. Selvom de jo er super forskellige...

 

Jeg synes faktisk det er rart at der er lidt forskellighed. En hys kooikertæve der er træningsgal og render på væggene - en kooikerhan som er en gavtyv og fuld af skønne spilopper og så huskyCoda som har denne skønne ro inde og ja huskysind.... :blink:

 

Synes min flok er harmonisk og at de kompensere hinanden godt :-) Og så får de jo også behov opfyldt andre steder når de er ude hver for sig :5up:

 

Men hvilken race der vil passe dig ved jeg ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker

:hjerte: så vil jeg anbefale golden :hjerte:

 

Jeg fik min tæve aflivet for lidt over 4 år siden - neeej en personlighed.... En golden kan jeg ihvertfald klart anbefale og den vil både være super til at give "storebror" nogle "bank" for sjov og elske at træne :-D

 

Min golden Soffi og Coda var også bare pot&pande:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså selvstændig og pleaser-gen, er måske lidt modsætninger i mit hoved. Men det kommer måske an på hvad man ligger i ordene.

 

Kan du forklare hvad du ligger i et ord som selvstændig?

 

Vil du f.eks. gerne have en hund, hvor der er god chance for at den vil kunne løbe frit når den bliver voksen (det er vel en forudsætning hvis man skal kunne bruge den til agility)?

Eller en hund som du primært kan aktivere med samarbejde, altså træning og øvelser?

 

Det er jo netop det som er problemet.. For jeg vil jo i PRINCIPPET have en husky jeg bare kan traene "rigtigt"med :lol:

 

Selvstaendigt mener jeg at det skal vaere end hund som kan taenke selv, og arbejde selv.. Forstaet paa den maade at den selvfoegelig ikke skal goere det selv, men den skal ikke have alt skaaret ud i pap, hmm kan godt se selvstaendig ikke er det godt ord... For det er jo ikke selvstaendig udover selvstaendigt taenkende.. Dexter skal have skaaret ALT ud i pap hvis jeg skal traene noget... Hvis han ikke ved hvad jeg forventer af ham saa gaar han, eller naegter at traene.. Og det goer han virkelig... Bare en gang man beder ham om noget og han ikke forstaar saa gaar klappen i og saa "gider han ikke mere" Han vil gerne traene, naar han har lyst.. Og i og for sig er det jo netop selvstaendigt, men jeg taenker mere selvstaendigt paa den maade at den kan taenke mere.. Ej nu faar jeg det tilat lyde som om min hund er dum :lol:

F.eks har jeg forsoegt at traene "tryk" (saatte poten paa en boks), og vi har tranet i to mdr. nu og selv vores traener griner af at vi tager ti gange saa lang tid om det foer Dexter faar en "äha oplevelse".. Huskies hader gentagelser, og derfor er de super traelse at traene tricks med... Der kunne jeg godt taenke mig en hund som maaske havde mere lysten til at finde ud af hvad det var jeg havde gang i.. Hvor Dexter lidt har den der typiske polarhunde tanke "Det her igen? niks!" ..

 

Tror min beskrivelse maa vaere saadan her:

 

Dexter er en hund der tager i skole fordi fritkvarteret er super sjovt.. Jeg vil gerne have en hund der tager i skole fordi det er sjovt at laere noget :lol:

 

Og det er et must at den kommende hund (Hvis vi ikke faar en husky mere) skal kunne loebe frit, netop pga. agility.

 

Jeg vil mene det er utopi at tro at Dexter kunne gejles op til Agility og holde sig paa banen.. Naar en husky bliver gejlet op til at loebe staerkt saa slaar en klap ned, og hoerelsen forsvinder midlertidigt... Desvaerre.. For hvor ville de vaere en klar vinder paa en agility bane! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen ville det så ikke være perfekt, hvis næste hund, var en type som du kan bruge til det du ønsker?

 

Jeg synes (med 3 hunde) at det er skønt for dem, også at komme ud og lave noget på enehånd med ejer. Specielt i det første år.

Så kunne det vel være perfekt med en trænigshund til dig og så kunne manden løbe og lignende med Dexter - så er alle jo tilfredse.

 

Jeg har to kooikere som jeg (ud over familiehunde og alm halløj) bruger til lydigheds. Og så har jeg min dejlige Huskyblanding som er husky hele vejen igennem.

De har meget glæde af hinanden. Selvom de jo er super forskellige...

 

Jeg synes faktisk det er rart at der er lidt forskellighed. En hys kooikertæve der er træningsgal og render på væggene - en kooikerhan som er en gavtyv og fuld af skønne spilopper og så huskyCoda som har denne skønne ro inde og ja huskysind.... :blink:

 

Synes min flok er harmonisk og at de kompensere hinanden godt :-) Og så får de jo også behov opfyldt andre steder når de er ude hver for sig :5up:

 

Men hvilken race der vil passe dig ved jeg ikke :-D

 

Det er dejligt at hoere stadigvaek.. Selvom du ikke har et forslag til en race, saa er det netop ogsaa din historie som goer at jeg taenker det kan lade sig goere... Vi har nemlig vaeret bange for om det at en husky er som de nu engang er ville saette stopper fo rnogensinde at have en anden race... Men det er bare mere og mere tydeligt for os at vi vil have en hund nummer to.

 

Jeg ville bare vaere ked af hvis Dexter foelte sig til side sat fordi jeg ville stoppe med at traene alle de smaa latterlige ting han hader med ham, og goere det med den nyehund :genert: Men han ville jo stadig faa alle de ting han elsker, saa maaske han bare ville se den nye hund som en frelser for alle de dumme tricks :lol::lol:

 

:hjerte: så vil jeg anbefale golden :hjerte:

 

Jeg fik min tæve aflivet for lidt over 4 år siden - neeej en personlighed.... En golden kan jeg ihvertfald klart anbefale og den vil både være super til at give "storebror" nogle "bank" for sjov og elske at træne :-D

 

Min golden Soffi og Coda var også bare pot&pande:hjerte:

 

Der bor en gaaammel Golden Retriever paa hjoernet af vores vej, og den og Dexter ELSKER hinanden! De er bare saa soede sammen! Den er dog en anelse stoerre end vi egentlig vil have (I hvertfald hvis vi vaelger en han, som kan ramme 35 kg)... Men.. igen.. hvis racen er pefekt betyder 5 kg saa meget? nok ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop det som er problemet.. For jeg vil jo i PRINCIPPET have en husky jeg bare kan traene "rigtigt"med :lol:

 

Selvstaendigt mener jeg at det skal vaere end hund som kan taenke selv, og arbejde selv.. Forstaet paa den maade at den selvfoegelig ikke skal goere det selv, men den skal ikke have alt skaaret ud i pap, hmm kan godt se selvstaendig ikke er det godt ord... For det er jo ikke selvstaendig udover selvstaendigt taenkende.. Dexter skal have skaaret ALT ud i pap hvis jeg skal traene noget... Hvis han ikke ved hvad jeg forventer af ham saa gaar han, eller naegter at traene.. Og det goer han virkelig... Bare en gang man beder ham om noget og han ikke forstaar saa gaar klappen i og saa "gider han ikke mere" Han vil gerne traene, naar han har lyst.. Og i og for sig er det jo netop selvstaendigt, men jeg taenker mere selvstaendigt paa den maade at den kan taenke mere.. Ej nu faar jeg det tilat lyde som om min hund er dum :lol:

F.eks har jeg forsoegt at traene "tryk" (saatte poten paa en boks), og vi har tranet i to mdr. nu og selv vores traener griner af at vi tager ti gange saa lang tid om det foer Dexter faar en "äha oplevelse".. Huskies hader gentagelser, og derfor er de super traelse at traene tricks med... Der kunne jeg godt taenke mig en hund som maaske havde mere lysten til at finde ud af hvad det var jeg havde gang i.. Hvor Dexter lidt har den der typiske polarhunde tanke "Det her igen? niks!" ..

 

Tror min beskrivelse maa vaere saadan her:

 

Dexter er en hund der tager i skole fordi fritkvarteret er super sjovt.. Jeg vil gerne have en hund der tager i skole fordi det er sjovt at laere noget :lol:

 

Og det er et must at den kommende hund (Hvis vi ikke faar en husky mere) skal kunne loebe frit, netop pga. agility.

 

Jeg vil mene det er utopi at tro at Dexter kunne gejles op til Agility og holde sig paa banen.. Naar en husky bliver gejlet op til at loebe staerkt saa slaar en klap ned, og hoerelsen forsvinder midlertidigt... Desvaerre.. For hvor ville de vaere en klar vinder paa en agility bane! :banan:

 

Hvad så med en border collie?

 

Jeg ville nok ikke umiddelbart vælge en lab eller golden, hvis jeg skulle bruge den til agility. De kan selvfølgelig sagtens løbe AG, men i hvert fald udstillingslinjerne er typisk for tunge i det til rigtigt at gøre sig gældende. Jagtlinjerne kan til gengæld være rigtigt gode, det har jeg i hvert fald set et par eksempler på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemakker

Du kan også risikere at Dexter gerne vil når der er konkurrence om opmærksomheden :roll: Coda går da klasse 2 i LP nu og jeg satser da på at han bliver lydighedsmester en dag :banan: Han kan godt finde på noget skørt, som f.eks. når han til en konkurrence, kommer for fulde gardiner tilbage med apporten, for så at bremse op på stedet, for lige at undersøge en dut på gulvet (stadig med apporten i munden), konstatere at det ikke er noget alligevel og forsætter med fart ind på pladsen :mrgreen:

Hans iver for lydighedtræningen er stor, men det er også fordi at flere hunde også gør det mere fedt at blive trænet :lol:

 

Kooikerne er klart hurtigst og bedst til LP træningen MEN Coda har noget andet og er sjov :-D Nogle gange dropper jeg det. Så synes jeg det er smadder irriterende hvis han (under en øvelse) lige skal undersøge noget "vigtigt." :stupid: Men jeg lærer meget af ham og hold da fast hvor skal jeg gøre mig fortjent :blink:

 

Hvis jeg kommer til at blive utålmodig eller andet, så kan jeg rende ham. Jeg skal gøre mig fortjent til tingene (men er vel også fair nok) :mrgreen:

Hvis jeg ikke er alt hvad en hundefører kan være - ja så kan jeg altså bare gøre det selv :vuf: åhhh men han er altså sjov den hund....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så med en border collie?

 

Jeg ville nok ikke umiddelbart vælge en lab eller golden, hvis jeg skulle bruge den til agility. De kan selvfølgelig sagtens løbe AG, men i hvert fald udstillingslinjerne er typisk for tunge i det til rigtigt at gøre sig gældende. Jagtlinjerne kan til gengæld være rigtigt gode, det har jeg i hvert fald set et par eksempler på.

 

Vi har faktisk snakket om en BC... Og foer vi besluttede os for Dexter stod det endelige valg paa en BC eller en husky.. Fordi de ligesom var ekstremerne af de to personligheder vi har...

 

Det som (maaske sjovt nok, naar husky nu er saa kraevende) holdte os fra at vaelge en BC er at jeg er bange for at jeg simpelthen ikke er god nok til at traene en BC... Vi har ingen intentioner om at hyrde, og derfor er jeg stadig betaenkelig ved det...

 

Hvor meget kraever en BC egentlig for at den kan trivedes?

 

Vi ville gaa til agility, og den vil blive traenet lige saa meget som Dexter goer, (Vi bruger sammenlagt maaske en time om dagen paa sjove oevelser, de dage han gider altsaa!), derudover saa kraever Dexter jo en hel del motion, hvilket betyder vi bruger minimum en time om dagen paa graesplaenen(Kaempe omraade her hvor alle hunde maa loebe frit) hvor han render fri og leger med de hunde der nu er der, eller vi kaster boldt, leger fangeleg eller hvad vi nu kan finde paa... Derudover er der saa minimum de ca. 2 timers gaatur spredt over 3-4 gange hver dag ogsaa..

Det er klart med en hund som ikke er "loebe baseret" ville den muligvis ikke gide de samme ting.. Og det skal der tages hensyn til... Gider den nye hund ikke vade byen tynd, saa kommer den selvfoelgelig ikke ud saa meget som Dexter goer...

 

Min umiddelbare tanke er at en BC ville passe super godt til os, men jeg er bange for jeg ikke har erfaring nok til den race... Maaske en BC entusiast herinde kunne fortaelle lidt om deres erfaringer?

Olivier er jo stadig ret ny indenfor hunde-verdenen, og selvom det helt sikkert ender ud i "min og din" hund, saa skal det stadig vaere faelles, og en hund han ogsaa kan arbejde med (F.eks. hvis jeg er syg, skal til danmark en periode eller lignende)...

 

Det er helt vildt naar man saetter tiden op, jeg havde ingen anelse om at hele min dag er 95% af min frie tid kastet paa Dexter... Kun lige madlavning og toilet besoeg der ikke handler om hund :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har faktisk snakket om en BC... Og foer vi besluttede os for Dexter stod det endelige valg paa en BC eller en husky.. Fordi de ligesom var ekstremerne af de to personligheder vi har...

 

Det som (maaske sjovt nok, naar husky nu er saa kraevende) holdte os fra at vaelge en BC er at jeg er bange for at jeg simpelthen ikke er god nok til at traene en BC... Vi har ingen intentioner om at hyrde, og derfor er jeg stadig betaenkelig ved det...

 

Hvor meget kraever en BC egentlig for at den kan trivedes?

 

Vi ville gaa til agility, og den vil blive traenet lige saa meget som Dexter goer, (Vi bruger sammenlagt maaske en time om dagen paa sjove oevelser, de dage han gider altsaa!), derudover saa kraever Dexter jo en hel del motion, hvilket betyder vi bruger minimum en time om dagen paa graesplaenen(Kaempe omraade her hvor alle hunde maa loebe frit) hvor han render fri og leger med de hunde der nu er der, eller vi kaster boldt, leger fangeleg eller hvad vi nu kan finde paa... Derudover er der saa minimum de ca. 2 timers gaatur spredt over 3-4 gange hver dag ogsaa..

Det er klart med en hund som ikke er "loebe baseret" ville den muligvis ikke gide de samme ting.. Og det skal der tages hensyn til... Gider den nye hund ikke vade byen tynd, saa kommer den selvfoelgelig ikke ud saa meget som Dexter goer...

 

Min umiddelbare tanke er at en BC ville passe super godt til os, men jeg er bange for jeg ikke har erfaring nok til den race... Maaske en BC entusiast herinde kunne fortaelle lidt om deres erfaringer?

Olivier er jo stadig ret ny indenfor hunde-verdenen, og selvom det helt sikkert ender ud i "min og din" hund, saa skal det stadig vaere faelles, og en hund han ogsaa kan arbejde med (F.eks. hvis jeg er syg, skal til danmark en periode eller lignende)...

 

Det er helt vildt naar man saetter tiden op, jeg havde ingen anelse om at hele min dag er 95% af min frie tid kastet paa Dexter... Kun lige madlavning og toilet besoeg der ikke handler om hund :lol:

 

Det lyder i mine ører som om, at en BC fint ville kunne trives med den aktivitet, I tilbyder. Men måske der kommer en border-ejer på banen og giver input. :blink:

 

 

 

Nu har du jo nogle gange snakket om, at I måske skal flytte til DK, så i den forbindelse skal du måske lige tænke på, at det kan være endnu sværere at finde bolig med tilladelse til flere hunde end bare til én hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der bor en gaaammel Golden Retriever paa hjoernet af vores vej, og den og Dexter ELSKER hinanden! De er bare saa soede sammen! Den er dog en anelse stoerre end vi egentlig vil have (I hvertfald hvis vi vaelger en han, som kan ramme 35 kg)... Men.. igen.. hvis racen er pefekt betyder 5 kg saa meget? nok ikke...

 

Hvis du vælger en golden af jagt-typen, så er de knap så store. De må også være til at finde i Holland, ellers kan den vel importeres.

 

Der er flere herhjemme, der løber agility med jagt-goldens. I min klub blev en af dem DCH DM-vinder i 2009, så de kan altså godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop det som er problemet.. For jeg vil jo i PRINCIPPET have en husky jeg bare kan traene "rigtigt"med :lol:

 

Selvstaendigt mener jeg at det skal vaere end hund som kan taenke selv, og arbejde selv.. Forstaet paa den maade at den selvfoegelig ikke skal goere det selv, men den skal ikke have alt skaaret ud i pap, hmm kan godt se selvstaendig ikke er det godt ord... For det er jo ikke selvstaendig udover selvstaendigt taenkende.. Dexter skal have skaaret ALT ud i pap hvis jeg skal traene noget... Hvis han ikke ved hvad jeg forventer af ham saa gaar han, eller naegter at traene.. Og det goer han virkelig... Bare en gang man beder ham om noget og han ikke forstaar saa gaar klappen i og saa "gider han ikke mere" Han vil gerne traene, naar han har lyst.. Og i og for sig er det jo netop selvstaendigt, men jeg taenker mere selvstaendigt paa den maade at den kan taenke mere.. Ej nu faar jeg det tilat lyde som om min hund er dum :lol:

F.eks har jeg forsoegt at traene "tryk" (saatte poten paa en boks), og vi har tranet i to mdr. nu og selv vores traener griner af at vi tager ti gange saa lang tid om det foer Dexter faar en "äha oplevelse".. Huskies hader gentagelser, og derfor er de super traelse at traene tricks med... Der kunne jeg godt taenke mig en hund som maaske havde mere lysten til at finde ud af hvad det var jeg havde gang i.. Hvor Dexter lidt har den der typiske polarhunde tanke "Det her igen? niks!" ..

 

Tror min beskrivelse maa vaere saadan her:

 

Dexter er en hund der tager i skole fordi fritkvarteret er super sjovt.. Jeg vil gerne have en hund der tager i skole fordi det er sjovt at laere noget :lol:

 

Og det er et must at den kommende hund (Hvis vi ikke faar en husky mere) skal kunne loebe frit, netop pga. agility.

 

Jeg vil mene det er utopi at tro at Dexter kunne gejles op til Agility og holde sig paa banen.. Naar en husky bliver gejlet op til at loebe staerkt saa slaar en klap ned, og hoerelsen forsvinder midlertidigt... Desvaerre.. For hvor ville de vaere en klar vinder paa en agility bane! :banan:

 

Jeg synes ikke det lyder som om du ønsker dig en specielt selvstændig hund, altså forstået på den måde som jeg tænker på selvstændig som spidshunde, mynder osv.

Tværtimod, hvis den skal kunne løbe frit og du gerne vil løbe agillity og træne tricks skal det så ikke være en meget samarbejdende race?

Det med at den skal kunne tænke selv, det tror jeg altså at alle racer kan, forudsat de har fået lov til det i dagligdagen og ikke har oplevet at få skæld ud når de prøver ting af, eller gør noget forkert under træning.

 

Synes at jagtlabber er noget af det smukkeste, slet ikke at sammenligne med de tykke pølser med små hoveder som man ofte forbinder med labradors :) Og kunne forestille mig sådan en kunne lege godt med en huskey :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En aussie, hvor store er de? Jeg vil lige laese lidt om dem...

 

Jeg synes ikke det lyder som om du ønsker dig en specielt selvstændig hund, altså forstået på den måde som jeg tænker på selvstændig som spidshunde, mynder osv.

Tværtimod, hvis den skal kunne løbe frit og du gerne vil løbe agillity og træne tricks skal det så ikke være en meget samarbejdende race?

Det med at den skal kunne tænke selv, det tror jeg altså at alle racer kan, forudsat de har fået lov til det i dagligdagen og ikke har oplevet at få skæld ud når de prøver ting af, eller gør noget forkert under træning.

 

Synes at jagtlabber er noget af det smukkeste, slet ikke at sammenligne med de tykke pølser med små hoveder som man ofte forbinder med labradors :) Og kunne forestille mig sådan en kunne lege godt med en huskey :-D

 

Samarbejdsvillig! Det var det ord jeg manglede :lol: Hader virkelig at jeg naermest ikke kan taenke paa dansk mere :lol:

 

Nu har du jo nogle gange snakket om, at I måske skal flytte til DK, så i den forbindelse skal du måske lige tænke på, at det kan være endnu sværere at finde bolig med tilladelse til flere hunde end bare til én hund.

 

Hehe ja, lad os haabe en BC ejer kommer paa banen hehe! Og ja det sted vi faktisk staar til at faa som det foerste i DK er det kun tilladt at have en hund, saa det er afgjort noget som faar betydning, og derfor skal beslutningen heller ikke tages impulssivt... Som tingene ser ud nu flytter vi tidligst til DK naeste sommer, og saa i et hus hvor vi kun maa have en hund... Saa skal vi flytte til Danmark kan vi ikke faa en mere hund i "lang tid", tilgengaeld staar vi til et raekkehus i Danmark om ca. 3-4 aar, hvor man maa have to hunde.. Og saa overholder vi vores originale tidsplan over hvornaar vi flytter til Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal forresten nok komme med vores liste paa et tidspunkt...

 

Jeg kan dog afsloere at jeg faktisk overraskede migselv med nogle af de racer som kom ind i vores overvejelser! Faktisk ligger en baade labrador og Golden Retriever paa listen over hvad vi overvejer! Racer som jeg faktisk maa indroemme at have svoret jeg aldrig ville have fordi "de ligner jo allesammen hinanden" men saa er der jo folk herinde der aabner ens oejne og viser en chokolade labradors som bare er det smukkeste i verden, og pludselig er en labrador ikke bare en gul, tyk nabo-hund :lol:

 

Lige nu er vi jo ganske aabne overfor forslag, og intet er "bindende".. Vi skal have vores oejne aabnet og se ALLE mulighederne.. Det er en hund som gerne skal vaere hos os i 15 aar eller deromkring, saa det maa gerne tage lang tid at finde den helt perfekte der passer til os!.

 

Jeg kan lige tilfoeje to andre ting som maaske kan spille ind:

Vi har ikke boern, og faar det heller ikke.

Vi bor i Holland, og vi er derfor IKKE begraenset af andet end at pitbulls er ulovlige her.. Vi vil derfor sagtens kunne vaelge en listehund, hvis det kunne passe ind i vores liv.

 

men den må i vel ikke have med til danmark hvis i vil flytte herop? Og selv hvis i valgte at gøre det alligevel så ville i desværre have pænt svært ved at finde en lejebolig hvor i må bo med den.

 

det vil da være frygteligt at købe en hund og så skulle vælge mellem at komme hjem til dk eller skille sig af med hunden :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

men den må i vel ikke have med til danmark hvis i vil flytte herop? Og selv hvis i valgte at gøre det alligevel så ville i desværre have pænt svært ved at finde en lejebolig hvor i må bo med den.

 

det vil da være frygteligt at købe en hund og så skulle vælge mellem at komme hjem til dk eller skille sig af med hunden :???:

 

Helt sikkert... Så ville vi ikke have muligheden for at komme til Danmark...

 

Jeg kan mærke på migselv at jeg har op og nedture med hensyn at komme til Danmark... At være herinde gør at jeg bare gerne vil hjem så jeg kan være social med alle jer hunde-tosser! Det savner jeg VIRKELIG meget! Men der ER også hunde-tosser hernede, og efter vi er flyttet (Eller vi er jo så egentlig ikke flyttet endnu vi tjekker bare byen her ud) Kan jeg mærke at allerede her er der langt flere synlige hunde-ejere, og der er meget mere kontant.. I Delft havde Dexter ingen faste hunde-venner, og allerede nu efter kun en uge leger han med de samme hunde stort set hver dag... Og jeg kan mærke at det er dejligt at kunne hilse på de samme ejere, som også bare knus-elsker deres hunde...

 

Nå det var jo slet ikke det, som det handlede om... Men du har helt ret.. vælger vi en liste-hund så er Danmark udelukket, jeg vil IKKE vælge en hund der skal aflives fordi jeg vil til Danmark på et tidspunkt.. Valget står frit for at vi får en, hvis det virkelig ville være det bedste så er det sådan det må være, men jeg tror vi virkelig virkelig skulle føle det var det bedste, så ville vi også vælge det.. Jeg kender intet til listehundene udover det sædvanlige...

 

Men lige i dag fandt jeg ud af at en her på vejen har to border collies, og jeg skal lige have fanget hende en af dagene, og se om hun har lyst til at fortælle mig lidt om dem, og måske dexter kan få lov at prøve en og de om racen passer ham :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har rigtig snakket i dag... Og jeg kan bare maerke paa migselv jo mere vi snakker om hund nummer to, jo mere klar bliver jeg :genert: Kan man dog allerede vaere hunde-skruk efter saa kort tid :lol::lol:

 

Det er bare vigtigt at vi ikke goer noget dumt og finder en hund der ikke passer ind...

 

Jeg vil heller ikke goere noget som "skader" Dexter... Men jeg kan maerke paa migselv at der er saa mange gode ting ved ham hvor jeg bare foeler vi har vaeret saa heldige, og jeg frygter at vi faar hund nummer to og saa er alt bare en kamp..

 

Med Dexter er alt kommet meget naturligt.. Han lytter rimeligt efter hvad der bliver sagt, han er fin i bilen (Ligger sig bare til at sove), og han er blevet renlig uden decideret traening... Taenk hvis vi bare faar hund nummer to som saa er en lille umulius...

 

Naa men vi fik en god snak "hele familien" i dag, og de fandt allerede navnet til hund nummer to :lol::lol: Dog har vi haft to navne liggende fra da vi fik Dexter, saa mon ikke de to navne bliver fravalgt IGEN (Keizer og Penny)..

 

Naa, men jeg kan maerke at vi har mange racer vi skal ud og besoege.. Og jeg foretraekker at besoege hvor der IKKE er hvalpe, for ellers saa ender det med jeg tager en hjem...

 

Desuden er jeg naesten, efter at have haft en lang snak tidligere i dag med en BC ejer, overbevidst om at vores naeste hund skal vaere en BC... Jeg maa indroemme at vi har saa god tid at jeg vil ligesom vi gjorde med Dexter, have lov at farvebestemme vores hvalp ogsaa... Jeg vil helst have en Red Merle eller en brun... Nu skal vi saa paa jagt efter en opdraetter der har gode linier, og kan levere en saadan hvalp... Dernaest kommer den lange venten paa en hvalp med det rigtige temperament...

 

Er der nogen herinde som kender nogle gode BC opdraettere vi kan besoege eller faa kontakt med? Det skal helst vaere i overskuelig afstand... Det vil sige Holland, Tyskland, Danmark(Skandinavien), ja Belgien osv er ogsaa muligheder! Vi vil have den bedste hvalp vi kan faa(Laes sundest, vi er saadan set ligeglad med om den opfylder udstillingskravene)..

Link til indlæg
Del på andre sites

ikke for at være rain on your parade agtig.... men du lyder pludselig som om, at denne hund nr 2 indfinder sig snarest? det synes jeg ville være en rigtig dårlig ide!

 

Dexter er ikke engang 6 måneder og der er stooooooor forskel på en hvalp og en kønsmoden teenagehanhund...

 

om et par år, super, hvis det er det du tænker...? men lige nu synes jeg det er en dårlig ide, men det er selvfølgelig bare min mening (altså at en hvalp og en teeangehund ville være = helvede ;-) )

Link til indlæg
Del på andre sites

ikke for at være rain on your parade agtig.... men du lyder pludselig som om, at denne hund nr 2 indfinder sig snarest? det synes jeg ville være en rigtig dårlig ide!

 

Dexter er ikke engang 6 måneder og der er stooooooor forskel på en hvalp og en kønsmoden teenagehanhund...

 

om et par år, super, hvis det er det du tænker...? men lige nu synes jeg det er en dårlig ide, men det er selvfølgelig bare min mening (altså at en hvalp og en teeangehund ville være = helvede ;-) )

 

Nej hund nummer to kommer under INGEN omstaendigheder inden han er et aar, helst ikke foer han er to heller...

 

Er helt enig i at en teenager og en hvaps paa samme tid :damn: hihi nej venter til Dexter ikke har nogle unoder han kan laere den nye :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...