Hop til indhold

Hvalpe på hund


aanonymoss
 Share

Recommended Posts

Hej vi ønsker at få hvalpe på hunden. pomeranian/papilion.

 

Hvad skal man få undersøgt og hvor finder vi en pomeranian el. Chivauva han til hende.

 

Hun er 1½ år nu så vi har masser af tid til at finde den rette og få hende undersøgt først.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 75
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej vi ønsker at få hvalpe på hunden. pomeranian/papilion.

 

Hvad skal man få undersøgt og hvor finder vi en pomeranian el. Chivauva han til hende.

 

Hun er 1½ år nu så vi har masser af tid til at finde den rette og få hende undersøgt først.

 

Undersøg som minimum for de ting, man finder værd at tjekke i de racer, hun er en blanding af.

 

Det vil sige, at hun bør tjekkes for PRA (som tidligere nævnt). PRA er nethindesvind, hvilket ikke kan kureres. Nethinden forsvinder over årene og vil gøre hunden blind i en alder af ca. 6-7 år. Lidelsen nedarves recessivt. Et krav hos papillion.

 

PL er løse knæskaller og det skal der også tjekkes for. Et krav for pomser.

 

Hannen I finder mener jeg absolut også, I bør sørge for, er tjekket for diverse sygdomme. Så PL hvis det er en pomser og det samme hos chihuahua. Finder I en han der også er en blanding, bør han være tjekket for de ting, der er et issue hos de andre racer, han består af.

 

Hos DKK kan I se, hvad man mener der bør undersøges hos hver enkelt race: http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=115

Link til indlæg
Del på andre sites

skal alt det gøres selvom hun ikke har stamtavle og aldrig skal give det videre? tænkte bare at man skulle få hende undersøgt om hun overhovedet kan bære dem og kan tåle at få et omgang kuld.

 

Hvorfor gøre tingene halvt? Hvorfor ikke få hunden tjekket, så du ved, at du giver de bedst mulige hvalpe videre til nye ejere? I stedet for at spille hasard med en bunke hvalpe og deres nye familier?

 

Der er ikke noget så forfærdeligt, som at have en hund, der er syg og som følge deraf enten skal smertebehandles resten af livet, skal aflives eller opereres for en stor sum penge. Slet ikke hvis opdrætter af hvalpene (tavle eller ej) kunne have gjort sit, for at sikre sig, at det ikke sker.

 

Nej, du behøver ikke. Men derfor kan man jo godt gøre tingene rigtigt alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

skal alt det gøres selvom hun ikke har stamtavle og aldrig skal give det videre? tænkte bare at man skulle få hende undersøgt om hun overhovedet kan bære dem og kan tåle at få et omgang kuld.

 

Nej, hun kan ikke gvie en stamtavle videre, når hun ingen har, hvis det er det du mener?

Men derudovver har hun, i større grad end hunde med stamtavle, muilighed for at give arvelige sydomme videre til sine afkom..

Jeg er ikke ine i, hvad de nævnte racer bør undersøges for, men det er der andre herinde der er.

Link til indlæg
Del på andre sites

skal alt det gøres selvom hun ikke har stamtavle og aldrig skal give det videre? tænkte bare at man skulle få hende undersøgt om hun overhovedet kan bære dem og kan tåle at få et omgang kuld.

 

Hvis hun skavanker der er arvelige udsætter du køberne for en potentital fremtidig udgift hvis de får en hvalp som har arvet en masse ting.

 

Så hvis du ikke vil gøre det for dig og din hund, så gør det for fremtidige hvalpekøber.

 

Er 1 1/2 år ikke lidt tidligt for første kuld egentligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen der er mange der laver et kuld, fordi de selv vil beholde en hvalp, ikke noget galt i det.

 

Men der er rigtig mange ting at ta' højde for, hvis man vil avle. Arvelige sygdomme er kun én ting, og en meget vigtig ting. I vil sandsynligvis ikke gerne selv ha' en syg hvalp, og heller ikke stå med hvalpekøbere der kræver penge tilbage, fordi det viser sig at deres hvalp har en arvelig sygdom..?

 

Jeg synes I skulle læse en hel masse om de arvelige sygdomme på nettet, hvordan de nedarves, og hvordan man evt. kan tjekke for dem. Du spørger i et indlæg hvor meget det koster - det kan koste en hel del, afhængigt af hvilke tests dr sal gøres. Men det kan bli' endnu dyrere at lade være... Både mht. dyrlægeudgifter, men også hvis I pludselig står med hvalpekøbere der kræver penge tilbage pga. arvelig sygdom.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 months later...

Nu er Bella så blevet to år i januar... og har vist lige haft sin løbe tid...

 

nu ville jeg gerne vide lidt om hvordan og hvorledes ang. parring.

 

nogen der bor i nærheden af kbh, der kan guide os og evt. følge Bella lidt omkring løbetid osv.

 

Hvad skal man ellers vide omkring parring... er lidt på bar bund her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender så kun lidt til DKK parring, hvor man så aftaler at kontakte hinanden , når løbetid indtræffer.Og har lavet en kontrakt vedr betaling på forhånd.Hvis hanhunden bor lidt langt væk , hvilket ofte er tilfældet, så går man til en dyrlæge der kan måle hormonspejlet på tæven for at se hvornår hanhunden skal besøges. Ofte med et par dages mellemrum, kører man så og håber på en parring.På en tæve der ikke før er parret er det så en fordel med en hanhund, der har bevis sit værd i den retning.

Ikke alle hunde trikker på hinanden så nogengange sker de så intet overhovedet.Så må der insimineres , hvis man absolut fastholder, at ville have det kuld. Men det har jeg ikke prøvet.Der findes fertilitetsdyrlæger der kan dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Tjek lige internater, dba.dk og guloggratis for at se, om markedet for sådanne blandingshvalpe er "mættet". Jeg har hørt om flere med problemer med at afsætte hvalpe, både blandinger og racerene med stamtavler, fordi (er min teori) den økonomiske krise kradser og folk ikke vil købe hund, hvis de føler sig fyringstruede.

 

Så til den tid er det meget godt at stikke en finger i jorden og undersøge, om I kan få hvalpene afsat og måske allerede på forhånd have nogle købere klar. Det ville være ærgerligt at brænde inde med gode hvalpe. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder spændende at I nu har tjekket for PRA og PL med tilfredsstillende resultat og nu kan gå i gang med at finde en han, der er tjekket for samme nødvendigheder!

 

Dit spørgsmål i forhold til hvad du ønsker er lidt uklart. Leder du efter viden om løbetider, parring og hvalpe syntes jeg bestemt du skulle tage en tur på biblioteket og finde bøger, der kan besvare halvdelen af spørgsmålene. Nettet kan også lede dig godt på vej.

 

Dit spørgsmål får det til at lyde som, at du ikke har en forståelse af, hvordan en hunds cyklus er opbygget. Jeg har nuppet lidt fra Roslev Dyreklinik: Selve brunstcyklus består af fire perioder: proøstrus (ca. 7-10 dage), østrus (ca. 7-10 dage), metøstrus (ca. 2 måneder) og anøstrus (ca. 4-5 måneder). Proøstrus karakteriseres ved, at tævens kønslæber (vulva) hæver op, der kommer et blodigt flåd fra skeden, og tæven tiltrækker sig hanhundes opmærksomhed dog normalt uden at tillade parring. I østrus svinder hævelsen af tævens vulva, og der er aftagende mængde flåd som enten helt standser eller bliver mere klart i farven.

 

På linket hvor ovenstående er taget fra, kan du sikkert blive lidt klogere på hele forløbet. Her står der også om progesterontest og andre metoder til at undersøge optimalt parringstidspunkt. Men er den valgte hanhund tæt på, ville jeg ikke bruge tid og penge på det.

 

Nu skal jeg selv til England og parre, så her gør jeg naturligvis brug af muligheden for at undersøge optimalt parringstidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...