Hop til indhold

Hvordan træner man med 2 hunde?


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Buddha

- én af gangen, altså. Overvejer at bruge bur, men mit bur er bare mega stort, ved ikke helt hvordan jeg på sigt skal få det + 2 hunde med ud i verdenen, medmindre jeg kører i bil selvf.

 

Hvordan gør i?

 

Jeg har ikke børnegitter, og kan godt lide at træne ude, så enten skal jeg vel binde den ene eller også skal de lære bliv-kommando virkelig godt, sidstnævnte kunne være fedt, men for ikke at friste for meget, er det så evt noget med kun at øve 1-2 øvelser med den ene hund og så bytte??

 

Det var ellers sjovt at øve elefanten med hele 2 hunde på een gang :mrgreen: Bare lidt umuligt at bruge klikker så..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Mine er enten delt i huset med børnegitter, eller jeg træner med 1 i haven og de 2 andre er inde evt til et søg i hele huset eller omvendt 2 søger i haven og jeg træner med 1 inde. :-D Det er ikke altid de får søg nogen gange venter de også bare, men tit lidt søg.

 

Søg har jeg også brugt, og det virker jo rigtig godt, men godt nok har de stor appetit, jeg tænkte bare om de kunne nå at blive for mætte :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sætter den ene i bur, i et andet værelse eller binder den til et træ, hvis jeg træner på gåturen.

 

Indimellemsætter eller dækker jeg den hund der ikke trænes af, men da de ikke er såå gode til at blive siddende/læggende, skal jeg koncentrere mig om begge og det er lidt svært.

 

Jeg overvejer at indlære en kurv/pude eller lign som buret, så den hund der ikke trænes skal være på den, men har ikke fået det gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Jeg ville gøre som Dorte.. Og hvis jeg skulle træne på gåtur, ville den ene blive bundet af, mens jeg træner med den anden..

Men du skal vel stadig øve at den ene er bundet af - vil du bare bytte rundt hurtigt, give fodersøg, gøre noget andet?

 

Jeg sætter den ene i bur, i et andet værelse eller binder den til et træ, hvis jeg træner på gåturen.

 

Indimellemsætter eller dækker jeg den hund der ikke trænes af, men da de ikke er såå gode til at blive siddende/læggende, skal jeg koncentrere mig om begge og det er lidt svært.

 

Jeg overvejer at indlære en kurv/pude eller lign som buret, så den hund der ikke trænes skal være på den, men har ikke fået det gjort.

 

Dine hunde gør ikke når de så bliver bundet? Og ja, har nok også lidt svært ved tanken om, at koncentrere mig om en der skal blive siddende samtidigt med en der skal øves med :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dine hunde gør ikke når de så bliver bundet? Og ja, har nok også lidt svært ved tanken om, at koncentrere mig om en der skal blive siddende samtidigt med en der skal øves med :hmm:

 

Normalt gør de ikke når de er bundet. Soko kan dog finde på at gø hvis der kommer andre hunde forbi og selv om man står og træner et sted hvor hunde ikke må være løse med en sur hund bundet kommer mange alligevel gående og lader deres løse hunde løbe helt hen til os :stupid: :evil:

 

Nanna kan godt være lidt urolig og piver lidt særligt hvis jeg belønner Soko med leg. Egentlig underligt for hvis hun selv kan vælge vil hun til enhver tid vælge godbidder frem for leg :confused:

 

Hvis vi træner nede i hundeklubben kan den der ikke trænes desværre ikke finde ud af at side stille, slet ikke hvis den er i bur :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg så heldig at jeg kan binde Luna af, så det er kun den lille, der skal lære det..:-D

 

Jeg ville nok gribe det ret upædagogisk an (indtil jeg lærer noget andet) og bare binde den af og ignore eventuel larm, mens jeg træner med den anden. Vil så i starten træne lige ved siden af, så jeg ved ro og stilhed kan belønne den lille..

 

Altså det er jo ren teori, da jeg ikke har prøvet at have 2 hunde endnu:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg så heldig at jeg kan binde Luna af, så det er kun den lille, der skal lære det..:-D

 

Jeg ville nok gribe det ret upædagogisk an (indtil jeg lærer noget andet) og bare binde den af og ignore eventuel larm, mens jeg træner med den anden. Vil så i starten træne lige ved siden af, så jeg ved ro og stilhed kan belønne den lille..

 

Altså det er jo ren teori, da jeg ikke har prøvet at have 2 hunde endnu:genert:

 

Og held og lykke med den teori :blink: :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

I hvert fald ved Joya har jeg endnu ikke oplevet at der er ophold i larmen længe nok til at belønne for stillehed.. Men okay indrømmet, så har jeg heller ikke trænet det vanvittig meget, men de gange det er sket, har der været skrig og skrål konstant, med mindre hun har haft noget meget interessant, spiseligt at beskæftige sig med ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og held og lykke med den teori :blink: :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

I hvert fald ved Joya har jeg endnu ikke oplevet at der er ophold i larmen længe nok til at belønne for stillehed.. Men okay indrømmet, så har jeg heller ikke trænet det vanvittig meget, men de gange det er sket, har der været krig og skrål konstant, med mindre hun har haft noget meget interessant, spiseligt at beskæftige sig med ;-)

 

Jeg er nok præget meget af at Luna har været så dejlig nem.. Hun gør det jo bare:genert: Og siger (normalt) ikke noget.. Og lægger sig bare ned og venter:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok præget meget af at Luna har været så dejlig nem.. Hun gør det jo bare:genert: Og siger (normalt) ikke noget.. Og lægger sig bare ned og venter:genert:

 

:-D Der er jo også meget forskel fra hund til hund, så det er aldrig rigtig til at vide, hvordan de vil reagere.

For Joya's vedkommende, så er hun generelt ret vokal, så det gør det jo ikke nemmere ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg har altid haft alle hundene med mig og de lærer helt fra 8 ugers kommandoen 'dæk' - der går ikke mange dage/uger før de 100% forstår betydningen.

Jeg tager ikke så meget hensyn til, at det jeg evt laver med den fx ældre hund er fristende at være med i, men følger blot hvalpen tilbage til det område, hvor den blev dækket af.

Af og til (når den bliver liggende) kaster jeg en godbid hen og så sørger jeg for, at der ikke går for længe imellem 'udbytningen' af hundene, så længe hvalpen stadig er lille.

 

Vores lærer det ikke så meget pga at det letter træningen, men mere at de skal lære, at blive liggende udenfor hestefoldene, når vi går derind - så nytter det ikke noget, at der kommer sådan en lille uldtot spænende ind imellem en bunke hesteben :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:-D Der er jo også meget forskel fra hund til hund, så det er aldrig rigtig til at vide fra hund til hund, hvordan de vil reagere.

For Joya's vedkommende, så er hun generelt ret vokal, så det gør det jo ikke nemmere ;-)

 

Det er jo det:-D

 

Og nu har jeg jo så hørt, hvor vokal den bette Maggie er.. Katla er også rimelig vokal, iflg Marie.. Måske man alliul skulle finde en anden opdrætter:hmm::cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg trænede Max og Mitte på tur blev Max bundet af og mitte fik en dæk kommando, den var hun stabil i.

 

Max havde slet ikke lært det der med at vente og sårn, så de første par gange gøede, hylede og hoppede han rundt og op og ned når han blev bundet af, så der faldt ingen godbider af for han holdt ingen pauser :blink:

 

Men om han så bare mistede stemme eller begyndte at tænke skal jeg ikke kunne sige, for stille og roligt begyndte han at holde pauser i larmen og så kunne jeg rose og give godbid og tilsidst lærte han at vente i stilhed.....men det tog nok 1-1½ uges intensiv "bundte af til et træ mens mitte og jeg træner" før han evnede dette :roll::lol:

 

Misja lærte fra hvalp af at blive bundte af og se mig handle andre hunde, så hun var/er aldrig et problem mht. det.

 

Var jeg dig, ville jeg i første omgang koncentrere mig om at lære den der ikke kan stå afbundt på den måde, at stå afbundet. Måske kun i 2-3 øvelser eller kun 1 til at starte med, hvis den afbrundet har for svært ved det og så gentage flere gange samme dag bare du husker at stoppe mens legen er god og du stadig har overskud og at staoppe med en garenteret susses - altså at du gør hvad du kan, for at sætte alle op til susses ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg træner indenfor, ryger den anden bag børnegitter og når vi er udenfor, tager jeg kun den, der skal trænes med ud. Den anden får lov til at vente indenfor.

 

Jeg har lige prøvet noget nyt.

 

Jeg bandt den ene til jordspyd i et hjørne af haven, mens jeg trænede med den ene.

 

Mærkeligt nok var det ikke at prøve at sidde/stå og kigge. Det klarede de begge to fint nok, men den der trænede havde virkelig svært ved at koncentrere sig :hmm:

 

Mon ikke det kommer med tiden ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ta'r fat i det fra start af, da jeg gerne vil kunne træne med begge hunde tilstede, både Lp og agility. Og jeg gør ret præcist det samme som Malene beskriver herunder - dog bruger jeg ikke "dæk", da det skal bruges til LP, og derfor ikke må "gå i stykker", og bygger det lidt mere op i sværhedsgrader.

 

I starten går træningen udelukkende ud på at lære den lille at bli' liggende medens jeg laver noget med den ældre. Derfor laver jeg lidt hvad som helst af stille øvelser med den ældre, og skruer op for intensiteten alt efter som hvalpen kan kapere det. Dvs. at jeg måske starter med noget stillingsskift med den gamle, går over til noget fri ved fod, og gradvist bevæger jeg mig så hen imod at kunne løbe agility, medens den lille ligger og venter.

 

Som regel starter jeg indendørs, og flytter ud i haven efter hånd som det skrider fremad.

 

 

 

Jeg har altid haft alle hundene med mig og de lærer helt fra 8 ugers kommandoen 'dæk' - der går ikke mange dage/uger før de 100% forstår betydningen.

Jeg tager ikke så meget hensyn til, at det jeg evt laver med den fx ældre hund er fristende at være med i, men følger blot hvalpen tilbage til det område, hvor den blev dækket af.

Af og til (når den bliver liggende) kaster jeg en godbid hen og så sørger jeg for, at der ikke går for længe imellem 'udbytningen' af hundene, så længe hvalpen stadig er lille.

 

Vores lærer det ikke så meget pga at det letter træningen, men mere at de skal lære, at blive liggende udenfor hestefoldene, når vi går derind - så nytter det ikke noget, at der kommer sådan en lille uldtot spænende ind imellem en bunke hesteben :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Waaauuw det er svært! Har forsøgt inde nogle gange, kaster godbidder til den der skal vente inde i buret - men vi har aldrig rigtigt trænet bur, så kan ikke lukke det, og der går cirka et milisekund, så er hunden ude igen.

 

Så igen trænede jeg elefanten med 2 hunde, Voodoo toppede hyggen med at brække en hals op undervejs :mrgreen:

 

Voodoo kan ikke dæk endnu, vi arbejder på det. Motor kan dæk og kan faktisk blive i lidt tid, så længe jeg så ikke går for langt væk med Voodoo. De er FULDT opmærksomme på mig - eller nok mere på den godbid jeg vel har et eller andet sted, så so far går dét da i hvert fald ret godt.

 

Måske jeg skal prøve at binde dem til spisebordet eller et træ udendørs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...