Hop til indhold

Gravhunde er de farligste af alle


Gæst Tante Lilla
 Share

Recommended Posts

Hvis jeg sådan kunne vælge hvilke hunde jeg skulle håndtere og sådan gå ind og have kropskontakt med(som f.eks. give en weightpullsele på for første gang), ville jeg til enhver tid vælge amstaff, pit og staffy...

Sniksnak og stort vissevasse. Du ville elske at lave weightpull med en airedale, ville du. Sofus kan nemlig trække en Storebæltsfærge, hvis han ser en kat, før jeg gør det. :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst The dogfather
Sniksnak og stort vissevasse. Du ville elske at lave weightpull med en airedale, ville du. Sofus kan nemlig trække en Storebæltsfærge, hvis han ser en kat, før jeg gør det. :drille:

 

Hvad vejer sådan en bandit egentlig? hehe...

Jamen jeg kan træne weightpull med alt der ikke bider mig...:mrgreen:

 

Men sådan en arbejdshest som Pablo(amstaff/cane corso) tror jeg kun der er få af...hehe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad vejer sådan en bandit egentlig? hehe...

Jamen jeg kan træne weightpull med alt der ikke bider mig...:mrgreen:

 

Men sådan en arbejdshest som Pablo(amstaff/cane corso) tror jeg kun der er få af...hehe...

Han er lidt for stor i forhold til standarden, som siger 59-61 cm og ca. 26 kg for hanhunde.

 

Han er 66 cm fra midt på sit rygmærke og ned til gulvet og vejer omkring - nej, det er s'gu gætværk, for det er mere end et år siden, at jeg sidst vejede ham, men jeg vil gætte på lidt over 30 kg.

 

Bider gør han kun, hvis du er et kødben. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok i dit sted have skrevet: "Jeg har desværre ikke de bedste oplevelser med gravhundeEJERE", men det er i virkeligheden nok også det, du mener.

 

Både og - syn's egentligt at min oprindelige text er meget dækkende :blink: De gravhunde som er hoppet frem storgøende og hapsende mod Enzo er da ikke de bedste oplevelser med racen - men du har da helt ret i at det aldrig havde været et problem, såfremt ejerne havde været ansvarlige - hvilket også var min pointe med indlægget.

- personligt kan jeg egentlig godt lide racen, da jeg finder den opfindsom og med stor karakter - min venindes ene gravhund kravler i træer og de er begge enormt charmerende :lol: Ligesom min tidligere underbos også var - fordi han var en god ejer havde vi jo kun gode oplevelser med lille Smut, som han hed :lun:. Men Enzo har haft en del ubehagelige oplevelser efterhånden.

 

 

Jeg har desværre ikke haft de bedste oplevelser med gravhunde - især ikke mens jeg har haft Enzo. Jeg har ikke noget i mod gravhunde (min veninde har gravhunde, og de har herlig karakter). Men jeg har rigtig meget imod de ejere af gravhunde (og andre hunde generelt), som ikke kan holde deres hunde for sig selv fordi de enten er ligeglade eller tænker "den kan jo ikke skade en stor hund".

 

Personligt har jeg aldrig mødt nogen hundeejer, der sagde, at vedkommendes egen lille hund "jo ikke kan skade en stor hund". De fleste er vel nok klar over, at kommer det til slagsmål, så bliver den lille i taberen?! Og jeg går altså hårdnakket ud fra, at hundeejere elsker deres hunde.

 

Tja men i vores tilfælde er det jo ret harmløst, da Enzo ikke vil have ballade og trækker sig. Så er det jo ikke farligt for deres lille hund. Vi mødte en ældre lille hund (kan ikke huske racenavn lige nu, men også ligegyldigt, da det handler om ejeren - men størrelse mindre end en fransk bulldog) hvis ejer gik i panik, da vi kom om hjørnet samtidig, da hun så Enzos størrelse (han er pænt stor). Hendes lille hund går amok og hopper storgøende frem mod Enzo, som kaster sig i jorden for at understrege, at han bare er "lille" og ikke vil noget ballade, hvorpå ejeren begynder at grine.... Og det har da sikkert set sjovt ud, at den store hund kaster sig i jorden, men mange oplevelser af den slags er bare ikke særlig hensigtsmæssige. Så jo jeg har ofte mødt den antagelse (hos de ejere som ikke forhindre deres hund i at løbe hen i hovedet af min - der er masser af søde og betænksomme små-hundeejere også), at fordi den lille hund ikke fysisk kan gøre den store hund noget, så gør det ikke så meget. Ubehagelige mentale oplevelser "bløder jo ikke synligt" og virker ikke til at påvirke denne gruppe af hundeejere.

 

 

Her må jeg give dig helt ret. Man FATTER ikke sådan en opførsel. Det er lige præcis sådan noget, der kan få en hvalp - når den er blevet lidt voksen - til at tænde og ønske at æde de hunde, der har skræmt den engang.

 

Lige præcis

 

 

Hvis du virkelig en dag frygter, at din hund som voksen kunne finde på af afklapse de bestemte gravhunde, så ville jeg nok i dit sted holde min hund tæt til mig og sparke hystaderne ad helv.... til. Også selvom de i virkeligheden er helt uskyldige, men blot har haft det store uheld at havne hos en gykkelyk. Men min hund ville altid komme først hos mig, og på forsiden skal han fandme aldrig. :cool:

 

Ja håber også at jeg er hurtig nok - hvis den situation nogensinde opstår - håber det dog ikke!

 

Min far fortalte forleden, at han var kommet gående med sin hund. En genbrugshund på 4 år (mellem til stor størrelse hund) - som ikke har stor tolerance overfor hunde som laver ballade (og i det hele taget - imo - ikke er super god til andre hunde). Han har hende i snor og da han så ser, at der kommer gående en lille hund i mod dem, tager han hende på plads og går ud til siden på stien. Den anden ejer tager ikke sin hund i snor og det ender med, at den hopper frem mod min fars hund storgøende. Min far fortsætter med at gå med sin hund på plads væk derfra og det ender udramatisk. Men hvad hvis den lille var gået decideret til angreb. Han kan sagtens fysisk holde sin hund og sørge for at den ikke hopper frem og bider den anden, men det er straks noget sværere at forhindre, at hun svarer igen, hvis den var hoppet helt frem og havde bidt hende. Det var dét der var i mine tanker. Selvfølgelig skal hans hund ikke bide - men situationen var aldrig opstået, hvis denne ejer havde haft respekt nok til at holde sin (sure) hund fra min fars. Jeg er sikker på, at han ville have forsøgt at sparke den lille væk - så må vi også bare håbe at han ville være hurtig nok til at reagere....

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden kontrol:

Der er da ingen tvivl om at jeg hellere vil møde en aggressiv gravhund (eller anden lille hund) end en aggressiv stor hund

 

MEN jeg kan se en fare i at min hund eller en anden stor hund en dag bliver så frygtelig træt af en af de små hunde, der farer sådan frem mod ham mens han er i snor, at han hapser ud efter en af de her føromtalte hystader og rammer uheldigt - og hvis hund skal så lade livet eller kommer på forsiden af Ekstra Bladet

 

Under kontrol:

betyder intet, da det jo i så fald ikke vil være et problem

 

 

Så for mig er racen ligegyldig. Der er ejeren i den anden ende - og dennes kompetancer som hundeejer der betyder noget. Min føromtalte underbo med hanhunde-aggressiv gravhund bliver aldrig et problem, ligesom jeg på Enzos hvalpehold gik på hold med en dame med amstaffs, som - ligesom min underbo - vidste hvad hun havde i hænderne og agerede herefter.

 

:5up::5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er osse bange for gravhunde, nogle af dem er lidt...... sære!

 

Men jeg tror nu mere det er de gravhudne som er ejet af sære ældre mennesker - så bliver hunde........ underlig i hovedet :mrgreen:

 

 

Men er det ikke mange år siden den første amerikaner havde forsket og kommet til konklutionen om gravhunden?

 

Måske politiken bare er lidt,,,,,,langsomme :mrgreen:

 

 

Men tak for info og link :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

- personligt kan jeg egentlig godt lide racen, da jeg finder den opfindsom og med stor karakter - min venindes ene gravhund kravler i træer og de er begge enormt charmerende :lol: Ligesom min tidligere underbos også var - fordi han var en god ejer havde vi jo kun gode oplevelser med lille Smut, som han hed :lun:.

Oss' mig. Især de ruhårede. Det er nogle skægge(de) små sataner. Og i ordentlige hænder er de jo dejlige.

 

Ubehagelige mentale oplevelser "bløder jo ikke synligt"

Næ, men følgerne kan være temmelig voldsomme. Jeg har selv før skrevet om Sofus, der som 8 ugers (og et par dage) gammel hvalp blev overfaldet og brutalt kørt hen over græsset i vores egen have af en arrig tæve. Der kom overhovedet ingen sår, men det tog ikke desto mindre en hel uges ihærdige møder med fremmede tæver i omkringliggende byer, før han var tryg ved damehunde igen.

 

I modsætning til, da han 3½ måned gammel blev overfaldet af en strejfende schæferhund på stranden - skønt han endte med et sår, der fyldte hele inderlåret, inden jeg brølende og sparkende (og med en ekstra lille ting, som vi ikke skal snakke højt om, hæ) fik hunden væk, da var han iskold og hilste glad på den næste golden, som han mødte på p-pladsen.

 

Så det er ganske rigtigt ikke "blod", der afgør, om en hvalp bliver skræmt fra vid og sans.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det kun mig der finder overskriften misvisende??

"Gravhunde er de farligste af alle" hmm, men i teksten står der, at de er de mest aggresive, for mig er det ikke det samme, de farligste må være dem som gør størst skade?? så for mig ville de farligste være, en stor hund som var aggresiv. Men generelt syndes jeg man møder mange "små" hunde som er meget udfarende, uden ejerne tager sig noget af det, men hvis det havde været en stor muskuløs hund, så var der blevet ballade og sikkert også spalteplads i en avis.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes overskriften på den artikel er helt hen i vejret. Jo måske de er de mest aggresive ifølge deres undersøgelse, men gør det dem nu også til de farligste? :hmm:

 

Nå men nu har jeg jo selv gravhund og har haft det siden 1996. Selvom ingen af mine har været aggresive på nogen som helst måde, så kan man da ikke komme uden om at gravhunden har noget terrier temperament som, hvis man ikke ved hvad man har med at gøre, kan udvikle sig i en forkert retning.

Førhen sagde man altid at "en gravhund er stædig, den kan man intet lære" - og det var så ligesom en "lovlig" grund til at have en hund man ikke kunne styre...men hvor var det dog synd for hundene.

 

Jeg synes dog at igennem de senere år har i hvert fald de danske gravhunde fået et betydeligt bedre sind, det gælder sig alle tre hårlag. De fleste nu tildags er altså herlige og vel afballancerede hunde efter min mening.

Det er jeg sikker på grunder i at vi er blevet meget mere opmærksomme på at avle efter temperamentet også, ligesom mange flere er blevet opmærksomme på hvor vigtigt det er at træne sin hund....også selv om det er en gravhund :mrgreen:

Som med alle racer, så findes der jo stadig linier med mere "hot" temperament, ligesom der stadig findes mange der mangler socialicering og almen opdragelse for at kunne fungere i hverdagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har meget blandende erfaringer med gravhunde (som med en del andre racer ;-)) ift Ozzie kan jeg stort set kun komme i tanke om maaaange søde gravhunde, og hun har haft - og har stadig - flere gravhundevenner, som er virkelig skønne hunde.

 

Vi har selvfølgelig også oplevet mange gravhunde, som Ozzie ikke har snakket med, og der synes jeg ikke at ejerne er anderledes end andre hunde-ejere, nogle har fint styr på deres hunde, andre ikke så meget og hundene er ikke anderledes end andre racer - nogle er helt rolige, nogle er udfarende, nogle vil gerne hilse osv osv.

 

Samtidig så har jeg hørt ret vilde historier (især fra gravhundejere sjovt nok) om hvor agressive gravhunde flest er osv osv - og jeg har selv oplevet nogle episoder med gravhunde, der var sære, og ejere der synes det er total fedt at deres hunde skræmmer andre.

 

Fx for nylig hvor Ozzie og jeg er på besøg, hvor der også er en gravhundehvalp på 4 mdr (var den vist). Hundene har været sammen i fred og fordragelighed i noget tid, Ozzie er meget rolig omkring hvalpen. Nå, men hvalpen ligger så og sover og Ozzie kommer roligt gående forbi den og pludselig farer hvalpen op og bider Ozzie - der blev jeg altså sådan lidt :shock: Da jeg nævner episoden for nogle gravhunde-ejere, synes de bare det er voldsomt morsomt "for sådan er gravhunde".

 

Det kan godt være at gravhunde har en kortere lunte, men så må man vel som gravhunde-ejer sørge for at der ikke sker den slags - "bare fordi de er gravhunde" er altså ikke en gyldig grund til at de bider andre hunde e. l.

 

Men igen - så er det imo ikke kun gravhunde, der kan have en super kort lunte/er udfarende/storgøende osv osv, men det er måske lidt mere accepteret at netop gravhunde (måske små hunde generelt... hvad starter jeg nu :mrgreen:) opfører sig mere eller mindre hysterisk overfor andre hunde, "for sådan er de jo" og det er helt okay, særligt hvis den hund de kaster sig over er en større type. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Springeren

Jeg blev engang bidt af en gravhund som virkede en smule aggressiv :cry: den gik lige i knæet på mig, og bed hul i mine bukser! Og ejeren gik bare videre med sin hund :damn:men var glad for at det var mig den bed og ikke den lille pige der kom gående 100 meter længere ned af gaden.....

 

Knus Eddys mor

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er efterhånden en del år siden amerikanerne "fandt ud af" at gravhunde var farlige.....

Og jeg har, grundet pc-skift, ikke linket til undersøgelsen i sin helhed længere. I grundtræk er den, ganske som "golden-listen" vi jo også har stiftet bekendtskab med flere gange efterhånden, ikke ret meget værd, for spørgeteknikken der er blevet brugt i rundspørgen var ikke objektiv.

 

 

 

 

Det er dog, uanset "undersøgelsen", værd at bemærke i sådan noget som dét her, hvor mange gravhunde bliver rent faktisk brugt til dét de egentlig er skabt til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så træt af at få det "smidt" i hovedet, at små hunde ikke er farlige pga. der ikke er den store fysiske skade, hvad med den psykiske ? Jeg har selv prøvet hvordan det er at se sin lille hvalp være mørkeræd i et halvt år pga en lille hund.

Jeg er godt nok ligeglad med om der er vild fysisk skade eller ej, den psykiske kan være nok og den kan man ikke se.

har også få haft små-hunde-ejer som har grinet imens deres lille fido gik amok på min, fordi "haha fido kan ikke gøre så meget og nu skal fido passe på at min den store ikke tænder af" Men fakta er at det gør min IKKE ! Han snapper max ud men har aldrig fået fat i de små! Det har jeg heller ikke, de små er de værste for mig fordi de er på min hund lige så hurtigt som er af igen! Og det er mig som skal betale for adfærdsbehandling, det er mig og min hund som har fået en skræk i livet, det er mig som efterhånden har fået trauma fordi nogle andre folk er uansvarlige!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så træt af at få det "smidt" i hovedet, at små hunde ikke er farlige pga. der ikke er den store fysiske skade, hvad med den psykiske ? Jeg er godt nok ligeglad med om der er vild fysisk skade eller ej, den psykiske kan være nok og den kan man ikke se.

Naaaa, det er du vel næppe, trods alt.

 

Men det er synd, at du tilsyneladende har været ude for nogle gykkelykker med små hunde, for faktisk kan en evt. psykisk skade på en hvalp være næsten lige så slem som en gevaldig r*vfuld. Heldigvis kan en grim psykisk oplevelse for det meste trænes væk, hvis man går i gang så hurtigt og velovervejet som muligt, evt. med hjælp fra erfarne hundefolk eller en god adfærdsbehandler, hvis det er meget slemt.

 

Jeg har selv aldrig været så uheldig aldrig at være udsat for sådanne småhunde-ejere, og jeg forstår slet ikke de mennesker, der således spiller fandango med enten deres egne hundes liv eller fremmede hvalpes tillid.

 

Slet ikke.

 

Men når det så er sagt, så hører fx gravhunde altså stadig ikke hjemme på en "liste over farlige hunde" i mine øjne, for man kan rimeligt nemt slippe ud af en "truende" situation, enten ved at gå imellem eller ved - om nødvendigt - at tage gravhunden i hoved og r*v og kyle den væk.

 

Det vil man aldrig kunne med en virkelig "farlig hund". Det ville fx være platumuligt med min egen hund, hvis han skulle gå hen og blive farlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg undre mig over sådan en sætning, gravhund er den farligste, for i mit hoved betyder farlig at det decideret er farligt (altså at man risikere at miste liv og lemmer) Hvorfor ikke bare skrive (hentyder til artiklen ikke ts) at Gravhunden er dem med flest registrerede bid på mennesker eller andre dyr/hunde.

Jeg synes ikke at det er i orden at nogle hunde bidder men jeg mener ikke at en gravhund eller andre hunde i den størrelse kan kaldes farlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvorfor ikke lade være med overhovedet at snakke om at "dén og dén race er på dén og dén liste over hunde der bider, er farlige......."

 

Det er akkurat de samme "undersøgelser" de forskellige lister kommer fra. Om der står "farlig" eller "antal bid" eller hvad der står som overskrift på listen er ligegyldigt, for det er de samme lister hele tiden... bare under nye overskrifter.

 

 

Og de siger fortsat lige så lidt om virkeligheden som de altid har sagt. Ikke ret meget.

 

Dertil er de alt for geografisk lokale, nogle af dem endda nærmest ekstremt lokale, deres dataindsamlinger har alle været enten meget lille i antal, konfuse, eller fuldstændig ukritisk. Det sidste kan jo være godt nok rent statistisk, men dén gode gerning går så fløjten når det kombineres med de 2 første, hvad der iøvrigt i alle tilfældende netop er tilfældet.

 

De er altså ikke blevet til med grundlag i reel og seriøs forskning og/eller statistisk dataindsamling, og de bruges stadig til at sige alt andet end hvad de rent faktisk kan honorere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg undre mig over sådan en sætning, gravhund er den farligste, for i mit hoved betyder farlig at det decideret er farligt (altså at man risikere at miste liv og lemmer) Hvorfor ikke bare skrive (hentyder til artiklen ikke ts) at Gravhunden er dem med flest registrerede bid på mennesker eller andre dyr/hunde.

Jeg synes ikke at det er i orden at nogle hunde bidder men jeg mener ikke at en gravhund eller andre hunde i den størrelse kan kaldes farlig.

 

 

Jeg tror faktisk aldrig jeg har læst om mennesker som har mistet liv eller lemmer på grund af hunde-bid, hverken små eller store? Jeg ved det var en baby som blev bidt ihjel i england på et tidspunkt (af familiens egen hund), men ellers ikke...

 

Og en hund kan sagtens miste livet på grund af et hunde-bid, selvom den måske ikke dør af de fysiske følger, mange angste hunde ender selv med at blive aggressive og aflivet...

 

Jeg synes at alle aggressive hunde skulle have kurv på, og jeg forstår slet ikke de mennesker som synes det er sjovt at se deres lille hund gå amok på en stor hund. De skulle nok brokke sig alligevel, hvis den store bed...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tante Lilla

"Jeg tror faktisk aldrig jeg har læst om mennesker som har mistet liv eller lemmer på grund af hunde-bid, hverken små eller store? Jeg ved det var en baby som blev bidt ihjel i england på et tidspunkt (af familiens egen hund), men ellers ikke."

 

Det er desværre indtil flere eksempler på.

 

Herhjemme bl.a. :

 

Otte-årig pige dræbt af hund - Nationalt | www.b.dk

 

4-årig dreng skambidt af hunde | TV2 ØST

 

Femårig pige skambidt af hunde - Politiken.dk

 

Mand voldsomt skambidt af hund - Krimi - BT.dk

 

 

udland :

 

staffordshire bull terrier & jack russel terrier er forholdsvis små hunde, de har dræbt et barn.

 

Sleeping baby Jaden Mack mauled to death by family terriers - Times Online

 

og her er en hel liste af dræbte børn

 

Attacks on Children

 

- og mange, mange flere :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...