Hop til indhold

Min skønne, gamle hund er 13 år.....


Gæst M&M´s
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg har længe ledt efter et sted som dette. Hvor jeg kan skrive med hunde elskere, og tale om godt og ondt.

Jeg har haft en hund, der blev 15 år. En skøn blanding af en sort langhåret schæfer + labrador. Da denne var 9 år, fik jeg min nuværende hund, som er en blanding af alt muligt :-) Tysk ruhåret hønsehund, labrador + schæfer. Tiden flyver jo af sted, nu hvor min skønne hund er 13 år. Jeg har tænkt, jeg prøver at lade hende nyde sit otium. Ville gerne have haft en hund til, imens hun er her, men hun var lidt underkuet af den, jeg havde før, så nu mener alle ( og jeg nok også ), at det er bedst, hun forbliver enebarn.

Min første hund blev aflivet under stor dramatik en nat....Glemmer det aldrig, selvom det nu er 7 år siden. Hun faldt om på gulvet, blev dårligere og dårligere, og selvom jeg havde Falck abonnement til at hente hende i dyreambulance, så tog det mange timer, før de kom, og så kom de m. en teknisk bil, hvor jeg ikke måtte sidde hos hende. Det var midt om natten, og hun var for stor til at jeg selv kunne bære hende. Og naboer var ikke hjemme. Var selv begyndt at prøve at hive hende ud på et tæppe... Da vi ankom til Kbh.´s Dyrehospital fortalte han mig, hun var døende, og da jeg ikke ville have, hun led, blev hun aflivet. Min første hund. Og jeg stod der helt alene........ Talte til hende, imens hun sov ind.... Og så sagde han bare....: Skal vi ordne betalingen nu? Og kommer du og henter hende imorgen? Pyhe, det var helt forfærdeligt. Fik hende kremeret, og urnen blev lagt ned i jorden på hendes yndlingssted.

Min nuværende hund var en fantastisk støtte at have hos mig, da jeg kom hjem efter aflivningen af min første hund. Jeg kunne kramme hende, og vi sørgede faktisk sammen.

Nu flyver tiden af sted, og min hund er 13 år. Hun bliver forkælet og får vildt meget kærlighed, og er med overalt. Men naturligvis kan jeg godt se, hun ældes dag for dag. Hun har været en del operationer igennem.... Det har selvfølgelig også slidt. ( Fjernelse af livmoder og nogle knuder opdaget gennem årene)

Men det værste er næsten, at alle minder mig om hendes alder konstant. D.v.s. når jeg lufter hende et bestemt sted, hvor jeg kender folk og deres hunde. Vi plejer bare at tale normalt, men nu siger de altid. Er hun stadig frisk? Hvor er det flot. Jeg ved godt, det er velment, men nu foretrækker jeg at gå andre steder m. hende, for det er hårdt, de ligesom hver gang, jeg går der, taler som om hun er på vej væk..... Hun er stadig i fin form, vi løber ture m. hende, hun leger m. andre hunde, ser godt, hører ( når hun vil ) godt, o.s.v. Og er utrolig glad. Jeg holder meget øje med hende, og tror, jeg er en rigtig god kunde for dyrlægen :-)

Men nu efter det her, har jeg fået det helt forfærdeligt. Jeg føler, jeg skal miste hende hvert øjeblik, det kan være. Og jeg kan slet ikke holde det ud. Tør dårligt gå fra hende. Og gør, hvad jeg kan for at undgå at rejse på ferie, selvom min kæreste meget gerne vil det. Kan ikke holde tanken ud, at hvis nu, imens..... o.s.v. Det eneste "gode" ved aflivningen af min første hund var, at jeg var hos hende imens, holdt om hende og talte til hende. Og så at min nuværende hund var herhjemme bagefter. Hvis jeg nu ikke er hos hende, og når jeg så kun har tomrum bagefter. Det gør så ondt bare at tænke på det.

Nå, men jeg har læst en del af de skønne historier herinde, og det er derfor jeg gerne vil være med herinde. For det er de skønne minder, der skal tænkes på. Og jeg vil så gerne have lov bare at nyde hende nu og her i hendes otium. Der er jo også noget helt specielt og skønt ved at se sin gamle hund glad og i god form. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor jeg dog føler med dig! Nej, Falck kommer ikke akut til dyr, så det abonnement kan man godt spare sig :???:

Jeg har selv en Grand Danois, der er ved at komme op i årene, og jeg har ingen bil. Skulle det forfærdelige ske, at hun f.eks. får mavedrejning, er det bedste, jeg kan gøre for hende, at hente min nabo og hans jagtriffel :(

 

Det med at sørge på forskud over en gammel hund, kender jeg også. Desværre gør det ikke sorgen bagefter mindre svær - men jeg ved ikke hvordan man lader være :genert: Selv om det er så hårdt at miste dem, giver de os trods alt så meget medens de er her, at det er det hele værd :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa. Og velkommen til HF:5up:.

 

Der er ikke noget så skønt som en gammel hund. De, der endnu ikke har prøvet det, tror, at hvalpetiden er den bedste.

Og hvalpetiden, hvor man lærer sin helt nye lille hund at kende ER helt fantastisk. Men at have en gammel hund, som man kender og forstår og som forstår en utrolig masse menneskesprog, DET er det bedste..:lun:

 

Min ældste hund var Ronja. En bernersennen, der blev 13 år. Det er næsten det dobbelte af racens gennemsnitsalder.....

Og det var da også hende selv, der med al mulig værdighed besluttede at hun ville dø. Hun holdt op med at spise. Og dyrlægen kunne ikke finde nogen tegn på sygdom. Jeg forsøgte at holde hende i live ved at tvangsfodre hende med kylling og æg og fløde, men til sidst måtte jeg opgive. Og da hun ikke mere kunne rejse sig, så kom dyrlægen og aflivede hende på hendes yndlingssted i haven...:hjerte:

 

Silke, som jeg har nu, fylder 10 år til april. Så hun er også sådan en ældre dame, som forstår alt hvad jeg siger, og som opmærksomt kikker på mig for også at forstå hvad jeg tænker..

Jeg har altid sagt, at hun skulle blive mindst 15 år, men hun HAR forskrækket mig nogle gange i de sidste år..:shock:

Det har været slemt, men nu ser det ud til at gå fremad igen.

Men det gør, at jeg er indstillet på, at hun nok ikke lever evigt... Og vi nyder hvert et minut vi har sammen:lun:.

 

Ligesom det er en del af at have hvalp at man kan have tis, lorte, itubidte sokker og vandaliserede haver, --så er det en del af det at have en ældre hund, at man skal håndtere de forskellige alderdomstegn, uanset om det er sygdomme eller nedsatte sanser og evner.

 

Og ligesom man svigter sin hvalp hvis man ikke lever op til de behov den har, så svigter man sin gamle ven hvis man ikke lever op til de behov DEN har i sin sidste tid.

Og det kan man jo bare ikke:vedikke:. Derfor vokser man helt kolossalt som menneske når man lever sammen med en hund fra den er hvalp til den en dag skal herfra. Og det er måske den allerstørste gave, vi får fra vores firbenede venner.

 

Falck har jeg selv så dårlige erfaringer med, så jeg har opsagt mit abonnement. Taxa har jeg det også skidt med, og en dyreambulance jeg har forsøgt, var både dyr og ukomfortabel.

Så nu har jeg købt en "hundejogger", en slags klapvogn til at køre en hund i. Den kan også spændes efter en cykel, men jeg tror nu nok jeg vil nøjes med at gå med den når jeg en dag fåe brug for det.

For man SKAL jo kunne komme til dyrlæge. Også med en hund, der måske ikke kan gå selv..

 

DIN hund er ved at blive gammel. Og allerhelst vil du slet ikke se det. Men hun har altså brug for ekstra pleje på grund af alder. Hun har brug for ekstra omsorg og eftersyn. Husk at få hende chekket hos dyrlægen MINDST en gang om året. Husk at holde øje med tænderne. Mange gamle hunde har tandpine fordi deres tænder er blevet dårlige. Hvis de ikke kan spise nok ben til at holde tænderne rene mere, så skal tænderne renses. Og hvis hunden kan finde sig i det, så kan daglig tandbørstning holde nye tandsten væk efter rensningen.

Pelsen har tit også brug for ekstra børstning og måske en gang vask med en god shampoo. Det kan få en gammel hund til at se så ung og glad og frisk ud, så andre mennesker helt glemmer alt om alder.

Ved det årlige dyrlægechek kan man med en blodprøve få undersøgt, om hundens nyrer og lever fungerer som de skal og om der er begyndende sukkersyge. Hvis man opdager sådan nogle sygdomme på et tidligt tidspunkt, så kan man forlænge hundens liv mer adskillige år hvis man sørger for en diæt der skåner lever og nyrer.

 

Det vigtigste er jo ikke om en gammel hund bliver 10 eller 18 år, men om den har et godt liv hvor den føler sig veltilpas og elsket.

 

Billedet: Min smukke Silke, 9½ år, nybørstet, men børstede tænder og nyklippede negle på vores morgentur.. Det er så nemt at "ordne hund" når der står sådan nogle borde på tur-ruten..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa. Og velkommen til HF:5up:.

 

Der er ikke noget så skønt som en gammel hund. De, der endnu ikke har prøvet det, tror, at hvalpetiden er den bedste.

Og hvalpetiden, hvor man lærer sin helt nye lille hund at kende ER helt fantastisk. Men at have en gammel hund, som man kender og forstår og som forstår en utrolig masse menneskesprog, DET er det bedste..:lun:

 

Min ældste hund var Ronja. En bernersennen, der blev 13 år. Det er næsten det dobbelte af racens gennemsnitsalder.....

Og det var da også hende selv, der med al mulig værdighed besluttede at hun ville dø. Hun holdt op med at spise. Og dyrlægen kunne ikke finde nogen tegn på sygdom. Jeg forsøgte at holde hende i live ved at tvangsfodre hende med kylling og æg og fløde, men til sidst måtte jeg opgive. Og da hun ikke mere kunne rejse sig, så kom dyrlægen og aflivede hende på hendes yndlingssted i haven...:hjerte:

 

Silke, som jeg har nu, fylder 10 år til april. Så hun er også sådan en ældre dame, som forstår alt hvad jeg siger, og som opmærksomt kikker på mig for også at forstå hvad jeg tænker..

Jeg har altid sagt, at hun skulle blive mindst 15 år, men hun HAR forskrækket mig nogle gange i de sidste år..:shock:

Det har været slemt, men nu ser det ud til at gå fremad igen.

Men det gør, at jeg er indstillet på, at hun nok ikke lever evigt... Og vi nyder hvert et minut vi har sammen:lun:.

 

Ligesom det er en del af at have hvalp at man kan have tis, lorte, itubidte sokker og vandaliserede haver, --så er det en del af det at have en ældre hund, at man skal håndtere de forskellige alderdomstegn, uanset om det er sygdomme eller nedsatte sanser og evner.

 

Og ligesom man svigter sin hvalp hvis man ikke lever op til de behov den har, så svigter man sin gamle ven hvis man ikke lever op til de behov DEN har i sin sidste tid.

Og det kan man jo bare ikke:vedikke:. Derfor vokser man helt kolossalt som menneske når man lever sammen med en hund fra den er hvalp til den en dag skal herfra. Og det er måske den allerstørste gave, vi får fra vores firbenede venner.

 

Falck har jeg selv så dårlige erfaringer med, så jeg har opsagt mit abonnement. Taxa har jeg det også skidt med, og en dyreambulance jeg har forsøgt, var både dyr og ukomfortabel.

Så nu har jeg købt en "hundejogger", en slags klapvogn til at køre en hund i. Den kan også spændes efter en cykel, men jeg tror nu nok jeg vil nøjes med at gå med den når jeg en dag fåe brug for det.

For man SKAL jo kunne komme til dyrlæge. Også med en hund, der måske ikke kan gå selv..

 

DIN hund er ved at blive gammel. Og allerhelst vil du slet ikke se det. Men hun har altså brug for ekstra pleje på grund af alder. Hun har brug for ekstra omsorg og eftersyn. Husk at få hende chekket hos dyrlægen MINDST en gang om året. Husk at holde øje med tænderne. Mange gamle hunde har tandpine fordi deres tænder er blevet dårlige. Hvis de ikke kan spise nok ben til at holde tænderne rene mere, så skal tænderne renses. Og hvis hunden kan finde sig i det, så kan daglig tandbørstning holde nye tandsten væk efter rensningen.

Pelsen har tit også brug for ekstra børstning og måske en gang vask med en god shampoo. Det kan få en gammel hund til at se så ung og glad og frisk ud, så andre mennesker helt glemmer alt om alder.

Ved det årlige dyrlægechek kan man med en blodprøve få undersøgt, om hundens nyrer og lever fungerer som de skal og om der er begyndende sukkersyge. Hvis man opdager sådan nogle sygdomme på et tidligt tidspunkt, så kan man forlænge hundens liv mer adskillige år hvis man sørger for en diæt der skåner lever og nyrer.

 

Det vigtigste er jo ikke om en gammel hund bliver 10 eller 18 år, men om den har et godt liv hvor den føler sig veltilpas og elsket.

 

Billedet: Min smukke Silke, 9½ år, nybørstet, men børstede tænder og nyklippede negle på vores morgentur.. Det er så nemt at "ordne hund" når der står sådan nogle borde på tur-ruten..

 

Ihe, 1000 tak for din besked. Ja, det er ikke fordi jeg er natteravn, jeg skriver så sent. Men jeg har lidt skiftende arbejdstider.

 

Ja, det var da en høj alder for en Ronja, der var bernersennen. Men dejligt at høre. For alle siger, de store hunde som regel ikke bliver så gamle. Det har nu nok også noget at gøre med, at vi i dag går mere til dyrlæge m. vores kære 4-benede, og at de derfor lever længere. Og at der er bedre behandlingsmuligheder for dem ( som for os mennesker ) end tidligere. Det var smukt, hun fik fred på sin yndlingsplads. Jeg håber også, jeg kan være der, når det er tid....

 

Hvor er Silke fin at se på. Kan du give mig et tip m.h.t. hvilken shampoo, du bruger til at vaske hende med? For jeg synes ikke lige, jeg kan finde noget helt godt. Og selvom hun får dråber mod flåt o.s.v., så klør hun sig en del. Hun har altid haft let til udslæt og kløen, men jeg har aldrig fundet det helt rette. Det lyder smart med den vogn, du har skaffet til nødstilfælde. For ja, desværre lader det til, Falck ikke duer, selvom de sælger abonnementet. Så strengt. Jeg fik en undskyldning fra Falck direktøren, og han kondolerede, og gav mig et års gratis abonnement på både hund, bil, og hvad jeg ellers havde. Ja - tak, men jeg mistede min hund under det værste drama p.g.a. de sagde, vi kommer nu, vi kommer nu..... Nej, jeg havde nok valgt at aflive hende alligevel, men det var så ubehageligt, hun fik det dårligere minut for minut, som om hun blødte. Og til sidst, da jeg rykkede for 120 gange, sagde de. Ja, nu er der en m. teknisk bil, som selv har hund, der har forbarmet sig over dig....!!!! Når jeg er punkteret er de komme meget hurtigere.

 

Du kan tro, Misha får al den kærlighed, opmærksomhed, godbidder, ros, hun har brug for som gammel dame. Nogle gange synes hun måske næsten, vi er for meget :-) Hun er testet for hjerte- lungeorm fornylig, og får speciel foder, som virkelig er godt for hende ( m. masser af fiskeolie) Og ja, dyrlægen er glad for os som kunde. Ligesom du har fået et par slemme overraskelser, har jeg også, og jeg tager meget ofte til dyrlæge m. hende. Hun er blevet opereret et par gange p.g.a. knuder i bryst-vorterne. Senest i foråret, og da fik hun også renset tænder, da hun alligevel var under narkose. Netop som du siger - de mente, de ligeså godt kunne gøre det, selvom hendes tænder er meget fine Jeg har lært at rense dem m. en gaffel, så der ikke kommer tandsten. Hun er ikke så god til at lade mig børste dem. Min tidligere hund fik aldrig renset tænder. De var flotte til det sidste.

 

Misha, som har en del hønsehund i sig er blevet meget gråskægget på sine gamle dage. Så jeg kan ikke skjule at hun er oppe i årene. Det er charmerende, men altså også meget tydeligt. Hun har nærmest en grå maske i hovedet. Jeg nyder hende absolut 100 procent, men når man nu har fundet en så fantastisk paw, og hvor der er en forståelse hinanden imellem - som du beskriver godt m. Silke og dig - så er det så uhyggeligt at tænke på, vi skal skilles. Det gør ondt at miste sin bedste ven. Det ved jeg jo desværre af erfaring. Det skal bare ikke fylde for meget i vores tid sammen nu. Det vil jeg sørge for.

 

Igen - tak for dine fine råd, og dit dejlige svar.

 

ps: M&M´s er for mine hundes navne. Maxine og Misha.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen på H-F.

 

Der er ikke noget som gamle hunde, der er et eller andet uforkarligt over dem.

Vores første hund, Speedy, blev kanp 18 år. Hun var så dejlig, men ikke særlig køn.

 

Det må have været skønt at have Speedy sålænge. Det er sjældent, man hører, vores kære 4-benede er hos os sålænge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihe, 1000 tak for din besked. Ja, det er ikke fordi jeg er natteravn, jeg skriver så sent. Men jeg har lidt skiftende arbejdstider.

 

Ja, det var da en høj alder for Ronja, der var bernersennen. Men dejligt at høre. For alle siger, de store hunde som regel ikke bliver så gamle. Det har nu nok også noget at gøre med, at vi i dag går mere til dyrlæge m. vores kære 4-benede, og at de derfor lever længere. Og at der er bedre behandlingsmuligheder for dem ( som for os mennesker ) end tidligere. Det var smukt, hun fik fred på sin yndlingsplads. Jeg håber også, jeg kan være hos Misha, når det er tid....

 

Hvor er Silke fin at se på. Kan du give mig et tip m.h.t. hvilken shampoo, du bruger til at vaske hende med? For jeg synes ikke lige, jeg kan finde noget helt godt. Og selvom hun får dråber mod flåt o.s.v., så klør hun sig en del. Hun har altid haft let til udslæt og kløen, men jeg har aldrig fundet det helt rette. Det lyder smart med den vogn, du har skaffet til nødstilfælde. For ja, desværre lader det til, Falck ikke duer, selvom de sælger abonnementet. Så strengt. Jeg fik en undskyldning fra Falck direktøren, og han kondolerede, og gav mig et års gratis abonnement på både hund, bil, og hvad jeg ellers havde. Ja - tak, men jeg mistede min hund under det værste drama p.g.a. de sagde, vi kommer nu, vi kommer nu..... Nej, jeg havde nok valgt at aflive hende alligevel, men det var så ubehageligt, hun fik det dårligere minut for minut, som om hun blødte. Og til sidst, da jeg rykkede for 120 gange, sagde de. Ja, nu er der en m. teknisk bil, som selv har hund, der har forbarmet sig over dig....!!!! Når jeg er punkteret er de kommet meget hurtigere.

 

Du kan tro, Misha får al den kærlighed, opmærksomhed, godbidder, ros, hun har brug for som gammel dame. Nogle gange synes hun måske næsten, vi er for meget :-) Hun er testet for hjerte- lungeorm fornylig, og får speciel foder, som virkelig er godt for hende ( m. masser af fiskeolie) Og ja, dyrlægen er glad for os som kunde. Ligesom du har fået et par slemme overraskelser, har jeg også, og jeg tager meget ofte til dyrlæge m. hende. Hun er blevet opereret et par gange p.g.a. knuder i bryst-vorterne. Senest i foråret, og da fik hun også renset tænder, da hun alligevel var under narkose. Netop som du siger - de mente, de ligeså godt kunne gøre det, selvom hendes tænder er meget fine Jeg har lært at rense dem m. en gaffel, så der ikke kommer tandsten. Hun er ikke så god til at lade mig børste dem. Min tidligere hund fik aldrig renset tænder. De var flotte til det sidste.

 

Misha, som har en del hønsehund i sig er blevet meget gråskægget på sine gamle dage. Så jeg kan ikke skjule at hun er oppe i årene. Det er charmerende, men altså også meget tydeligt. Hun har nærmest en grå maske i hovedet. Jeg nyder hende absolut 100 procent, men når man nu har fundet en så fantastisk paw, og hvor der er en forståelse hinanden imellem - som du beskriver så godt m. Silke og dig - så er det så uhyggeligt at tænke på, vi skal skilles. Det gør ondt at miste sin bedste ven. Det ved jeg jo desværre af erfaring. Det skal bare ikke fylde for meget i vores tid sammen nu. Det vil jeg sørge for. Vi skal nyde hinanden og nuet.

 

Igen - tak for dine fine råd, og dit dejlige svar.

 

ps: M&M´s er for mine hundes navne. Maxine og Misha.

 

pps: beklager der er en del "ord svipsere" i min besked. Nu må jeg vist hellere gå i seng. ZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...