Hop til indhold

Hårtab - Hvad søren kan det være ?


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Ninja har fået noget mærkeligt hårtab på brystkassen og det øverste af maven.

 

Det er noget mærkeligt noget, for det er bare som om der er tyndet gevaldigt ud i pelsen, og i forgårs opdagede vi så nogle røde pletter på huden i samme område som hårtabet.

 

Først havde vi mistænkt hendes nye Y-sele for ganske enkelt at have slidt håret af, men det forklarer jo ikke de nu røde pletter der er dukket op.

 

Så nu er vi ovre i at det måske kan være noget foder-relateret?

Ninja er på pt. på Royal Canin Struvit Manegement som så absolut ikke er hvad jeg definerer som et kvalitetsfoder. Men hun har jo været på det i mange måneder, og det er først de sidste 14 dage vi lagde mærke til at hendes pels var underlig/manglede ?

 

Så undersøgte vi symptomerne på allergi og hårsækmider, men hun har ikke tabt pels de steder hvor det hyppigst forekommer ved allergi, og hun har heller ikke røde øjne.

 

Hårsækmider tror vi heller ikke det er for hårtabet er ikke i små områder, det er ét stort - desuden klør hun sig heller ikke udover det sædvanlige, og sjældent på det område hvor håret er begyndt at mangle.

 

Det ser meget mærkeligt ud og vi synes det er begyndt at sprede sig yderligere til det øverste af forbenene.

 

Nu har vi bestilt tid hos dyrlægen idag, og så må vi se hvad de kan finde. Tænker at de sikkert vil tage nogle hudbiopsier, så det ender nok med noget bedøvelse så Ninja er træt resten af dagen :???:

 

Har taget nogle billeder som jeg lige vedhæfter. Synes I ikke det ser mærkeligt ud ?

 

 

[ATTACH]48445[/ATTACH]

 

Hvis I kigger godt efter kan I se de røde pletter hun er begyndt at få.

 

[ATTACH]48446[/ATTACH]

 

Som I kan se er det begyndt at sprede sig helt op til hendes hvide plet.

 

[ATTACH]48447[/ATTACH]

 

IMG_0516.JPG

 

Og som I også kan se er resten af hendes pels helt fin, blank og blød .... Endnu! :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle tæve på 9 har jeg lige været til dyrlægen med her forleden fordi hun fælder rigtig meget, specielt på bugen er hun også helt bar.

Jeg mistænkte det for at være skab (som efter sigende skulle være i omløb for tiden), men da hun ikke hverken kløede sig eller havde røde pletter så sagde dyrlægen at det ikke var skab, men istedet kunne være noget hormonelt da det er to måneder siden hun var i løbetid.

Klør hun sig? hvornår var hun sidst i løbetid? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle tæve på 9 har jeg lige været til dyrlægen med her forleden fordi hun fælder rigtig meget, specielt på bugen er hun også helt bar.

Jeg mistænkte det for at være skab (som efter sigende skulle være i omløb for tiden), men da hun ikke hverken kløede sig eller havde røde pletter så sagde dyrlægen at det ikke var skab, men istedet kunne være noget hormonelt da det er to måneder siden hun var i løbetid.

Klør hun sig? hvornår var hun sidst i løbetid? :)

 

Hun klør sig ikke udover normalen, og meget sjældent på det ramte område. Det ser umiddelbart ikke ud til at genere hende.

 

Hun var i løbetid for ... bum bum bum .. 3 måneder siden ca. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun klør sig ikke udover normalen, og meget sjældent på det ramte område. Det ser umiddelbart ikke ud til at genere hende.

 

Hun var i løbetid for ... bum bum bum .. 3 måneder siden ca. :vedikke:

 

Hmm, nu er jeg jo ikke dyrlæge, men det kan jo godt være foderet som du selv siger :) Jeg blev også rådet til at suplere med fiskeolie (hvilket begge hunde allerede får). :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, nu er jeg jo ikke dyrlæge, men det kan jo godt være foderet som du selv siger :) Jeg blev også rådet til at suplere med fiskeolie (hvilket begge hunde allerede får). :)

 

Vi har altid givet Ninja fiskeolie suppleret til kosten. :blink:

 

Ja, vores bedste bud er også foderet, men da mærkeligt at det så først viser sig nu når hun efterhånden har været på det i 3 måneder ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har altid givet Ninja fiskeolie suppleret til kosten.

 

Ja, vores bedste bud er også foderet, men da mærkeligt at det så først viser sig nu når hun efterhånden har været på det i 3 måneder ?

 

Tja :vedikke: Det kan også være årstiden at hun pludselig fælder underligt fordi vejret ikke er helt normalt ? Jeg har ihvertfald 14 kaniner siddende der pludselig tror der er sommer og er ved at smidde pelsen :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ser de røde pletter ud? Er der nogen former for "sår" eller "tør snask" på eller ved dem?

 

 

Nej, de er helt "tørre" og er jævne med huden. Det er meget mærkeligt. Ingen sår eller noget.

 

Har tegnet ring omkring de røde pletter. Der er flere i samme område. Du kan ligesom se at huden er lidt rød som om den er irriteret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal spørge din dyrlæge og så overveje at give advocate mod skab, hvis altså ikke dyrlægen siger noget andet..

 

Kan jo være i har opdaget det tidligt, se f.eks. denne tråd: http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/4577-sofus-har-skab.html

 

Ja den tråd fandt jeg også, men synes det ser meget anderledes ud.

 

Ja, vil helt sikkert høre ad især med det Advocate, for det har hun næsten lige fået. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja den tråd fandt jeg også, men synes det ser meget anderledes ud.

 

Ja, vil helt sikkert høre ad især med det Advocate, for det har hun næsten lige fået. :vedikke:

Åh hun HAR allerede fået advocate? Nåmen så lyder det da som noget andet...

 

Kan det være planter eller lignende hun har rendt i, som stikker eller kradser, og så er hendes hud blevet irriteret?

 

Eller RØDE HUNDE :mrgreen: Ej undskyld.... men rød plet, hund :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hun fik sidste tube Advocate for mindre end en måned siden i forbindelse med øremider.

 

Neeej .. Vi har ikke været nogle steder med hende som vi ikke plejer at være. :hmm:

 

Hehe .. Røde hunde, det er da dét hun har fået :5up: (Min dyrlæge vil nok kigge lidt underligt på os hvis vi foreslår det :lol:)

 

Men som sagt .. Det er højst mærkværdigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du beskriver lyder helt som den allergiske reaktion Dexter fik!

 

Det startede også med røde små pletter... Det var simpelthen kontakt-eksem, vi aner stadig ikke fra hvad, men vi fik en creme som skulle smøres på... Tror vi smurte i 3 uger, og så åd Dexter tuben og dyrlægen besluttede at det var nok hans måde at sige at så var vi færdige :oops: (Eksemet var væk, vi smurte bare "to be safe")..

 

Han kløede ikke i sit eksem, og virkede slet ikke generet af det, men det så super træls ud...

 

Kan det være noget svampeinfektion ellers :vedikke::hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du beskriver lyder helt som den allergiske reaktion Dexter fik!

 

Det startede også med røde små pletter... Det var simpelthen kontakt-eksem, vi aner stadig ikke fra hvad, men vi fik en creme som skulle smøres på... Tror vi smurte i 3 uger, og så åd Dexter tuben og dyrlægen besluttede at det var nok hans måde at sige at så var vi færdige :oops: (Eksemet var væk, vi smurte bare "to be safe")..

 

Han kløede ikke i sit eksem, og virkede slet ikke generet af det, men det så super træls ud...

 

Kan det være noget svampeinfektion ellers :vedikke::hmm:

 

Uha det lyder ikke rart :shock:

 

Mistede han også meget af sin pels på området ?

 

Ninja mistede jo først pels, og for to dage siden opdagede vi så de røde pletter. Vi har holdt ret skarpt øje med det fordi det netop så så mærkeligt ud.

 

Jeg aner ikke om det kan være svampeinfektion, det kan sagtens være. Jeg er meget spændt på hvad dyrlægen siger :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst andreadot

Vores karla fik jo hårsækmider på en plet på brystet samme sted som din hund. I starten troede vi også det var selen. Hun blev lidt tyndhåret og blev så rød i pelsen der.

 

Vi fik lavet et skrab ved dyrlægen og kunne så se de små sataner.

 

Man behandler med også med Avocate men så vidt jeg huser gør man det hver 2 eller 3 uge for at tage det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores karla fik jo hårsækmider på en plet på brystet samme sted som din hund. I starten troede vi også det var selen. Hun blev lidt tyndhåret og blev så rød i pelsen der.

 

Vi fik lavet et skrab ved dyrlægen og kunne så se de små sataner.

 

Man behandler med også med Avocate men så vidt jeg huser gør man det hver 2 eller 3 uge for at tage det.

 

Uhha .. Så er det måske hårsækmider alligevel.

 

Bliver de bedøvet inden skrabet ? Det skal jo være ret dybt ned i huden sådan som jeg har forstået det ? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha det lyder ikke rart :shock:

 

Mistede han også meget af sin pels på området ?

 

Ninja mistede jo først pels, og for to dage siden opdagede vi så de røde pletter. Vi har holdt ret skarpt øje med det fordi det netop så så mærkeligt ud.

 

Jeg aner ikke om det kan være svampeinfektion, det kan sagtens være. Jeg er meget spændt på hvad dyrlægen siger :hmm:

 

Hans startede jo på maven hvor han ingen pels har alligevel.. og bredte sig en smule op til brystkassen hvor han også blev tyndpelset... Men fordi det startede på maven var det jo pletterne vi opdagede først, men da det bredte sig til brystkassen startede det med tyndpelset, og så kom de røde pletter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst andreadot

Nu er karla ikke ret pyls og hun lod sig ikke mærke med det. Dyrlægen tog en pincet og rev lidt hår ud fra stedet og skrabede så med en skalpel så hun fik lidt af huden med. Det blødte ikke så tror ikke det er så slemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er karla ikke ret pyls og hun lod sig ikke mærke med det. Dyrlægen tog en pincet og rev lidt hår ud fra stedet og skrabede så med en skalpel så hun fik lidt af huden med. Det blødte ikke så tror ikke det er så slemt.

 

Ninja er IKKE glad for dyrlægen :cry:

 

Nå .. Men vi skal afsted nu .. Krydser HF magiske fingre for Ninja ? :pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...