Hop til indhold

pudelstørelse og pudel-pletter


NannaSoko
 Share

Recommended Posts

Er pudlens størrelser 'flydende', altså når der står i standarden at storpudlen er mellem 45 og 60 cm, er det så muligt både at finde en storpudel på 46 og en på 60 cm eller er de alle 55 +/- 3 cm?

Parrer man fx en dværg med en mellem pudel og bagefter ser man hvor store hvalpene bliver. De store kaldes så mellem og de mindste dværg??

 

Jeg spørger fordi jeg er lidt lun på pudlen, har fundet et par steder (godt nok i usa, men har heller ikke sat jagten ind) der har noget de kalder hunting poodles og tænker at hvis man kunne få nallerne i en pudel der også kan fungere som apporterende jagthund har man vel noget nær den perfekte all round hund. Dog synes jeg de storpudler jeg har mødt er noget større end en hund jeg forestiller mig at leve sammen med.

 

I min pudel-googling er jeg også kommet forbi nogle fine brogede pudler og jeg kan læse i standarden at de ikke er godkendt i DKK. Nogen der ved hvor de er godkendt?

 

jul4%20sassy%20standing.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 74
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

de er godkendt i USA. Der findes nogen herovre (UK) men jeg tror ikke de er godkendt, er ikke sikker. Der gik en i min gamle agilityclub, super sød.

 

Vær også opmærksom på at i f. eks. UK er der ikke noget der hedder mellempudel. De hedder toy, mini og standard. altså det der er en mellemhund i DK er en standard herovre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at de fleste pudler vil kunne fungere som apporterende jagthunde, hvis du træner dem op til det, uden at du behøver at få fat i sådan en "hunting poodle". :hmm: Jeg ved i hvert fald, at Gryn, hvis pudel Groa er en blanding mellem en dværg og toy, siger, at hun har de oprindelige instinkter intakte.

 

Jeg er selv lidt lun på pudlerne, særligt mellem. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, at de fleste pudler vil kunne fungere som apporterende jagthunde, hvis du træner dem op til det, uden at du behøver at få fat i sådan en "hunting poodle". :hmm: Jeg ved i hvert fald, at Gryn, hvis pudel Groa er en blanding mellem en dværg og toy, siger, at hun har de oprindelige instinkter intakte.

 

Jeg er selv lidt lun på pudlerne, særligt mellem. :lun:

 

Er helt forelsket i de plettede pudler, de er da rigtig fine

 

Er dog ikke enig i din antalelse om instinkter. Jagthunde bliver avlet for at fastholde og forfine nogle jagtslige egenskab. Egenskaberne kan f.eks være, alt efter race, ro, blødhed i mund, markeringsevne, pleasing, stand, at kunne side mens fugl flyver etc. Hvis hunde som pudlen bliver avlet efter sundhed, udseende og temperament vil egenskaber for jagt ikke blive ved at være de samme. I DK har der ikke være avlet på pudlers jagtslige egenskaber i mange år

Link til indlæg
Del på andre sites

Er helt forelsket i de plettede pudler, de er da rigtig fine

 

Er dog ikke enig i din antalelse om instinkter. Jagthunde bliver avlet for at fastholde og forfine nogle jagtslige egenskab. Egenskaberne kan f.eks være, alt efter race, ro, blødhed i mund, markeringsevne, pleasing, stand, at kunne side mens fugl flyver etc. Hvis hunde som pudlen bliver avlet efter sundhed, udseende og temperament vil egenskaber for jagt ikke blive ved at være de samme. I DK har der ikke være avlet på pudlers jagtslige egenskaber i mange år

 

Dem er jeg altså også lidt forelsket i, men jeg har også altid haft en svaghed for pudler!

 

Jeg er helt enig med dig omkring arbejdsegenskaberne. Så vidt jeg har forstået, ud fra det jeg har kunnet læse mig til, så er meget af driften og de egenskaber der gør en god jagthund, avlet ud af den europæiske pudel igennem de sidste mange år. Jeg tror ikke man kan finde ret mange pudler i DK, der vil gøre sig på en jagt. Hvilket virkelig er en skam.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er helt forelsket i de plettede pudler, de er da rigtig fine

 

Er dog ikke enig i din antalelse om instinkter. Jagthunde bliver avlet for at fastholde og forfine nogle jagtslige egenskab. Egenskaberne kan f.eks være, alt efter race, ro, blødhed i mund, markeringsevne, pleasing, stand, at kunne side mens fugl flyver etc. Hvis hunde som pudlen bliver avlet efter sundhed, udseende og temperament vil egenskaber for jagt ikke blive ved at være de samme. I DK har der ikke være avlet på pudlers jagtslige egenskaber i mange år

 

Dem er jeg altså også lidt forelsket i, men jeg har også altid haft en svaghed for pudler!

 

Jeg er helt enig med dig omkring arbejdsegenskaberne. Så vidt jeg har forstået, ud fra det jeg har kunnet læse mig til, så er meget af driften og de egenskaber der gør en god jagthund, avlet ud af den europæiske pudel igennem de sidste mange år. Jeg tror ikke man kan finde ret mange pudler i DK, der vil gøre sig på en jagt. Hvilket virkelig er en skam.

 

Det er meget muligt, at I har ret... det har I sikkert. :blink: På den anden side er der vel heller ikke rigtig nogle i DK, der har prøvet at træne deres pudel til jagt, eller? Så i realiteten ved vi det vel ikke? :vedikke: Jeg kan ikke lade være med at tænke på samojederne, hvor der i flere generationer ikke er blevet avlet bevidst på hyrdeinstinktet, men da et par sammier herinde fra var til instinkttest, viste de alligevel fine hyrdeinstinkter. Det er selvfølgelig ikke det samme som at sige, at de ville kunne fungere fantastisk som hyrdehunde, men jeg tænker bare, at instinkterne stadig er der et sted.

 

Nå, det er bare mig, der tænker højt, det er absolut ikke et område, jeg på nogen måde er ekspert på, så andre ved sikker bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget muligt, at I har ret... det har I sikkert. :blink: På den anden side er der vel heller ikke rigtig nogle i DK, der har prøvet at træne deres pudel til jagt, eller? Så i realiteten ved vi det vel ikke? :vedikke: Jeg kan ikke lade være med at tænke på samojederne, hvor der i flere generationer ikke er blevet avlet bevidst på hyrdeinstinktet, men da et par sammier herinde fra var til instinkttest, viste de alligevel fine hyrdeinstinkter. Det er selvfølgelig ikke det samme som at sige, at de ville kunne fungere fantastisk som hyrdehunde, men jeg tænker bare, at instinkterne stadig er der et sted.

 

Nå, det er bare mig, der tænker højt, det er absolut ikke et område, jeg på nogen måde er ekspert på, så andre ved sikker bedre.

 

Jeg tror sikkert at der er masser af instinkt tilbage i pudlen, men spørgsmålet er bare om det er brugbart, når der i mange generationer på ingen måde er selekteret på det i avlen?

Altså jeg vil vove at påstå, at langt de fleste hunde med bare en afart af jagtinstinkt, ville vise interesse i en instinkttest. Men der er meget langt fra en instinkttest og så til en hund, der rent faktisk kan hyrde.

Jeg tror det er lidt det samme med pudlen. At de har sikkert rester tilbage fra jagt-tiden, men der er utrolig langt derfra og så til en hund, der rent faktisk kan bruges på jagt.

 

Grunden til at jeg tænder på jagtlinjerne, er ikke at jeg skal gå på jagt. Men jeg synes tit at jeg ser pudler der mangler lidt "drive". Måske at jagtlinjerne har det? De har i hvert tilfælde mere drift og det er noget jeg kan lide..:-D

 

BTW - jeg er på ingen måde sikker på, at jeg har ret. Det er virkelig bare tanker og gisninger ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Grunden til at jeg tænder på jagtlinjerne, er ikke at jeg skal gå på jagt. Men jeg synes tit at jeg ser pudler der mangler lidt "drive". Måske at jagtlinjerne har det? De har i hvert tilfælde mere drift og det er noget jeg kan lide..:-D

 

Der er også den mulighed at de ejere hvis pudler du har set slet ikke har trænet bevidst på at få dette drive frem :vedikke:

 

Jeg er selv vældig lun på pudlen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også den mulighed at de ejere hvis pudler du har set slet ikke har trænet bevidst på at få dette drive frem :vedikke:

 

Jeg er selv vældig lun på pudlen :-D

 

Det er bestemt en mulighed. Men en hund med et intakt og velfungerende jagtinstinkt har en anden motor, når det kommer til at arbejde og især genstandsarbejde. Man kan træne meget ind i hunden, men det bliver aldrig det samme, som de hunde, der har instinktet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo den evige diskussion: om instinkterne fuldstændig udvandes over tid. Hvilket jeg ikke mener de gør. Det kan være de mindskes, men forsvinder gør de ikke.

 

Spørg bare hvor mange cavalier ejere, der stadig kæmper med hundens indre spaniel. Til trods for racen ikke har været brugt på fuglejagt i uendeligt mange generationer.

 

Og sådan ser det ud for mange racer, der ikke længere bruges som oprindeligt tiltænkt.

 

Tror i øvrigt, at de plettede pudler på et tidspunkt har fået krydset noget lagotto eller lignende ind. Ellers ville de pletter ikke forekomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo den evige diskussion: om instinkterne fuldstændig udvandes over tid. Hvilket jeg ikke mener de gør. Det kan være de mindskes, men forsvinder gør de ikke.

 

Spørg bare hvor mange cavalier ejere, der stadig kæmper med hundens indre spaniel. Til trods for racen ikke har været brugt på fuglejagt i uendeligt mange generationer.

 

Og sådan ser det ud for mange racer, der ikke længere bruges som oprindeligt tiltænkt.

 

Tror i øvrigt, at de plettede pudler på et tidspunkt har fået krydset noget lagotto eller lignende ind. Ellers ville de pletter ikke forekomme.

 

Helt enig. Men spørgsmålet er om instinktet stadig er brugbart efter at have været en uvæsentlig faktor i selektionen af avlsdyr.

 

Jeg tror faktisk du har ret i at der kan være lagotto ind over. Det ville give god mening!

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig. Men spørgsmålet er om instinktet stadig er brugbart efter at have været en uvæsentlig faktor i selektionen af avlsdyr.

 

Jeg tror faktisk du har ret i at der kan være lagotto ind over. Det ville give god mening!

 

 

Ved af flere opdrættere af (udstilling) spaniels, der har haft deres bedste jagthunde (ja, for sådan bruges de alligevel også :slem:) fra amerikanske linjer, hvor hundene har været absolut ikke-brugt i mange generationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo den evige diskussion: om instinkterne fuldstændig udvandes over tid. Hvilket jeg ikke mener de gør. Det kan være de mindskes, men forsvinder gør de ikke.

 

Spørg bare hvor mange cavalier ejere, der stadig kæmper med hundens indre spaniel. Til trods for racen ikke har været brugt på fuglejagt i uendeligt mange generationer.

 

Og sådan ser det ud for mange racer, der ikke længere bruges som oprindeligt tiltænkt.

 

Tror i øvrigt, at de plettede pudler på et tidspunkt har fået krydset noget lagotto eller lignende ind. Ellers ville de pletter ikke forekomme.

 

 

Jo men at ville jagte noget og gå på jagt ( sådan med alt det indebære, sit når man støder etc) er to vidt forskellige ting

 

Jeg er ofte på jagtprøver, både spaniel ( i begge regier) og på DKK retrieverprøver, og de bedste hunde er som oftest ( har faktisk ikke været på en prøve endnu uden dette) avlet på jagtlige egenskaber

Ligesom jeg aldrig har set f. Eks en Blue Border (udstilling) klare sig godt på hyrdeprøver.

Jeg kender også masse af husky folk, de ville hellere aldrig eje en samojede til træk. De vil have huskyer der er avlet bevidst på disse egenskaber.

 

Jeg tror på at egenskaber går lige så meget i arv som sundhed. At en spaniel er en jagthund og en samojede en trækhund fornægter sig ikke, men der er forskel på de små detaljer, som nogen af os går op i

 

De små/ mellem pudler jeg ser herude har enormt drive, men har kun mødt en af de store med dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst skovtrold

Der er en her i mit område der bruger puddel til jagt. I starten blev han grinet af, har jeg hørt, men nu ønsker de andre i jagt klubben også en ouddel.

 

Ved ikke selv meget om jagt, men min er super til spor, lange spor... til tider er mindre problem når man går løs på landet på tur over marker her efter høst... :)

 

og drive, det mangler vi heller ikke... Kan jo nærmest ikke køres træt. Er super lære nem og arbejds villig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det så ikke en idé at forklare hvad du er inde på, eftersom jeg tydeligvis ikke forstår det??

 

Jamen jeg var bare inde på det jeg skrev:

Der er også den mulighed at de ejere hvis pudler du har set slet ikke har trænet bevidst på at få dette drive frem :vedikke:

Ikke andet.

 

Det du skrev efterfølgende er en helt anden diskussion :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle jeres svar.

 

Hvis det den dag jeg skal have ny hund er et meget vigtigt krav at den skal bruges til jagt, så vælger jeg ikke en pudel.

 

Jeg skal til jagtprøve på mandag, men jeg har indtil nu aldrig været på en jagt. Jeg aner ikke om det er noget for mig og jeg regner med at hvis jeg skal på jagt vil det være sammen nogen garvede jægere, som har hund med.

 

Spændende diskussion om egenskaberne forsvinder når man ikke avler efter dem. På den ene side oplever jeg stor forskel i arbejdsiver og trænbarhed (ikke jhagttræning) på de labrador lavet til klappe-kæle-udstillingshunde hunde i forhold til de FT labradors jeg har mødt. Dog er mit undersøgelsesunivers meget småt.

På den anden side har jeg selv en whippet, der i generationer har været avlet til udstilling, man alligevel løber hun på en væddeløbsbane eller lure courser som om hun aldrig har lavet andet. Hendes kuldbror har vundet en masse lure coursing konkurrencer i usa, så deres jagtinstinkt er der åbenbart stadig.

 

Dog kan man argumentere for at den form for jagt mynderne udfører er meget simpel og ikke kræver andet end nogle øjne, ben og lyst til at jage alt der bevæger sig. Dette jagtinstinkt har rigtig mange racer og jeg har set huskyer, ulvehunde, en westie, en beagle, en labrador, irske ulvehunde og en masse rhodesian ridgebacks løbe efter plastikposen uden meget forudgående træning.

 

Jeg formoder at der er en god grund til at dem der vil konkurrere/arbejde med deres hunde ofte vælger hunde af brugslinjer. Det kan selvfølgelig også være at der er en selvforstærkende effekt og at det i disse kredse er 'finere' med brugslinjer, jeg ved det ikke.

 

Det var ikke meningen at dette skulle være en brugslinjer kontra udstillingslinjer tråd, for som sagt hvis jeg skulle bruge en hund med nogle meget bestemte egenskaber, så ville jeg gå efter det.

 

Jeg tror ikke jeg kunne finde på at importere en pudel fra USA, synes næsten det ville være skabet med de krav jeg har til en hund. Hvalpetest tror jeg generelt ikke på. Selvfølgelig siger de noget, men jeg tror mere på forelskelser og kemi når det gælder valg af hund :hjerte:

 

Jeg er ude efter en all round hund der kan tilfredsstille mit behov for at snuse til enhver hundesportsgren der måtte opstå. Jeg behøver ikke blive verdensmester i noget som helst.

 

Jeg synes at de mellempudler jeg ser er lidt kleine og små i det og de (meget få) storpudler jeg har mødt har været meget store. Har haft en på et agility hold som er sød og dejlig, men der er ikke meget drive i den og den er noget stor og tung.

Derfor spurgte jeg om man mon blander størrelserne så man enten kan få en stor mellem eller en lille storpudel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg var bare inde på det jeg skrev:

Ikke andet.

 

Det du skrev efterfølgende er en helt anden diskussion :-D

 

Jamen det svarede jeg da netop på. Jeg skrev at det var meget muligt. Det efterfølgende var bare strøtanker, som du så åbenbart ikke mente hørte hjemme? Anyway det er vist ret off topic, jeg synes bare det var en underlig kommentar til mit indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle jeres svar.

 

Hvis det den dag jeg skal have ny hund er et meget vigtigt krav at den skal bruges til jagt, så vælger jeg ikke en pudel.

 

Jeg skal til jagtprøve på mandag, men jeg har indtil nu aldrig været på en jagt. Jeg aner ikke om det er noget for mig og jeg regner med at hvis jeg skal på jagt vil det være sammen nogen garvede jægere, som har hund med.

 

Spændende diskussion om egenskaberne forsvinder når man ikke avler efter dem. På den ene side oplever jeg stor forskel i arbejdsiver og trænbarhed (ikke jhagttræning) på de labrador lavet til klappe-kæle-udstillingshunde hunde i forhold til de FT labradors jeg har mødt. Dog er mit undersøgelsesunivers meget småt.

På den anden side har jeg selv en whippet, der i generationer har været avlet til udstilling, man alligevel løber hun på en væddeløbsbane eller lure courser som om hun aldrig har lavet andet. Hendes kuldbror har vundet en masse lure coursing konkurrencer i usa, så deres jagtinstinkt er der åbenbart stadig.

 

Dog kan man argumentere for at den form for jagt mynderne udfører er meget simpel og ikke kræver andet end nogle øjne, ben og lyst til at jage alt der bevæger sig. Dette jagtinstinkt har rigtig mange racer og jeg har set huskyer, ulvehunde, en westie, en beagle, en labrador, irske ulvehunde og en masse rhodesian ridgebacks løbe efter plastikposen uden meget forudgående træning.

 

Jeg formoder at der er en god grund til at dem der vil konkurrere/arbejde med deres hunde ofte vælger hunde af brugslinjer. Det kan selvfølgelig også være at der er en selvforstærkende effekt og at det i disse kredse er 'finere' med brugslinjer, jeg ved det ikke.

 

Det var ikke meningen at dette skulle være en brugslinjer kontra udstillingslinjer tråd, for som sagt hvis jeg skulle bruge en hund med nogle meget bestemte egenskaber, så ville jeg gå efter det.

 

Jeg tror ikke jeg kunne finde på at importere en pudel fra USA, synes næsten det ville være skabet med de krav jeg har til en hund. Hvalpetest tror jeg generelt ikke på. Selvfølgelig siger de noget, men jeg tror mere på forelskelser og kemi når det gælder valg af hund :hjerte:

 

Jeg er ude efter en all round hund der kan tilfredsstille mit behov for at snuse til enhver hundesportsgren der måtte opstå. Jeg behøver ikke blive verdensmester i noget som helst.

 

Jeg synes at de mellempudler jeg ser er lidt kleine og små i det og de (meget få) storpudler jeg har mødt har været meget store. Har haft en på et agility hold som er sød og dejlig, men der er ikke meget drive i den og den er noget stor og tung.

Derfor spurgte jeg om man mon blander størrelserne så man enten kan få en stor mellem eller en lille storpudel.

 

 

Spændende overvejelser, du har gjort dig! Jeg har også altid været lidt vild med pudlen og synes det er en stærkt undervurderet race. Jeg har bare altid været beymret for at de mangler drive ift hvad jeg gerne vil lave med mine hunde.

 

Og held og lykke med prøven på mandag!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...