Gæst Goerke Skrevet Oktober 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2011 Hej allesammen (: Jeg har længe brugt tid på at læse om hunderacer og deres forskellige egenskaber. Jeg har forelsket mig i en Cavalier King Charles spaniel. Den har det helt rigtige sind til mig og er ikke så krævende som andre hunde kan være. Selvfølgelig vil jeg give mig masser af tid til den alligevel, da jeg selv elsker lange gåture og også hundetræning. Jeg er dog kommet lidt i tvivl. Jeg er nemlig ejer af en grå jaco, som jeg har haft i et halvt år. Jeg har ikke kunne finde noget om hvordan king charslen fungerer sammen med andre dyr? Nogle der har nogle gode råd eller selv har lignenede erfaringer? :blink: Venlig Hilsen Louise Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Tante Lilla Besvaret Oktober 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2011 Jeg vil da være mere bekymret for hunden Papegøjer på den str. kan godt lave alvorlige huller, også i små hunde og hundehvalpe. Nu er det jo en lille jagthund - netop med speciale i fjerkræ, så det skal man lige ta' med, når den skal trænes. Alle hunde kan lære at omgås andre dyr, men det er vigtigt at man går langsomt frem og har situatonen under kontrol. De må ikke lades alene sammen før i er 200% sikre på, at der ikke vil ske nogen uheld. Altså sele på hunden, så den kan styres og så se hvad gøjen mener, når i nærmer jer. Hunden skal belønnes for hvert et rigtigt step, samme skal gøjen. Det er en super intelligent fugl. Ro på og fuld kontrol. Begge skal ha' opbygget tillid til hinanden. Det kan sagtens lade sig gøre. Måske er det ikke noget problem fra starten, måske skal der arbejdes på sagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tjikson Besvaret Oktober 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2011 Tilde ELSKER at jagte fugle men de skulle jo også jage kaniner, og jeg har da kunne lære hende at lade mine marsvin være og hun snuser højst til dem når de er med i sofaen... Så tror godt den ville kunne lære at lade fugle være Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Saimon kan godt lade både mine kaniner og marsvin være, jeg lod ham snuse til dem, sagde nej hvis han ville skubbe til dem, og vores fugle siger han ingen ting til, så jeg ville ikke være bekymret for at kunne anskaffe mig en cavalier, og tilvende dem til hinanden:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Smilla er fuldstændig vild efter fugle og jeg kan ikke kalde hende til mig, når hun f.eks. stikker af efter en solsort eller due i skoven. Går vi forbi en sø med ænder hænger hun efter dem i snoren hele vejen. Så driften ligger meget dybt i hende og racen er jo også blevet brugt til jagt i forbindelse med småfulge (agerhøns og duer). Jeg har virkelig forsøgt at træne impulskontrol i forbindelse med fuglene. Men godbidderne (kød) er aldrig spændende nok, så vi skal nok starte på endnu længere afstand.. og det har jeg helt ærligt ikke orket. I skoven flyver fuglene jo heldigvis deres vej og jeg så har hende aldrig uden snor nær ænder og svaner.:blink: Så derfor ville jeg ikke på noget tidspunkt turde lade gøje og cavalier være alene. Heller ikke selv om de med tiden kan acceptere hinanden, når du er tilstede. Så ved man aldrig om de bliver sure på hinanden. Jeg er simpelthen så glad for min lille hund og jeg kan virkelig godt forstå du er faldet for racen. Den er både utrolig smuk, kærlig og lærenem. Dog vil jeg (kraftigt) advare mod at det er en ''dyrlægehund''. Smilla har snart fejlet alt og når jeg møder andre cavalierejere er billedet generelt det samme. Det kan godt blive et ganske dyrt bekendskab (for vores vedkommende omkring 30.000 kr på 2 år). Men mest af alt giver det en masse bekymringer og tårer. Og det selv om hun er med DKK stamtavle og vi har forsøgt at undersøge forskelligt omkring opdrættere osv. Så hvis jeg var dig ville jeg vælge en anden race. Skulle sindet være lidt som en cavalier ville jeg vælge en lowchen eller en bichon frisé. :hjerte: Vi skal selv have en dværgpudel næste gang (men det er jo også en jagthund). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tjikson Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Og dem jeg har mødt har så ikke været dyrelæge hunde... Tilde har kun kostet vaccinationer...... og en massør tid efter hun forstuvet sin pote efter en fuglejagt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Oktober 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2011 Og dem jeg har mødt har så ikke været dyrelæge hunde... Tilde har kun kostet vaccinationer...... og en massør tid efter hun forstuvet sin pote efter en fuglejagt Det er så heller ikke mig, der har fundet på at kalde racen ''dyrlægehunde'', det har jeg desværre hørt fra flere dyrlæger, når vi tropper op. Og desværre bliver racen heller ikke så gammel. 10 år er meget for en cavalier, men ikke for andre små hunderacer.. Det er da også meget sigende og virkelig trist. Men disse lidelser skal man i hvert fald holde sig for øje (og det er jo så som følge af at man har fokuseret på udseendet og negliseret sundheden ). Så såfremt man leder efter en opdrætter kan man jo forsøge at finde nogen, der i hvert fald har lavet de undersøgelser man kan lave (og minimun øjenlysning, patella og hjertescanning) Endocardiose (MVD) Patella Lux Hoftedysplasi Øjenlidelser (f.eks Retinal Dysplasi) Syringomyeli Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Oktober 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 4, 2011 Jeg ved godt det er en jagtrace,men jeg er heldig at kunne kalde saimon til mig, selvom han stryger efter en agerhøne, og vi går ellers ikke på jagt... ang. det med dyrlægen, så har vi også lige smidt 1333,33kr. på at få tømt analkirtler,men ellers er han ikke meget til dyrlægen,kun til vaccinerne:klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tjikson Besvaret Oktober 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 4, 2011 Jeg ved godt det er en jagtrace,men jeg er heldig at kunne kalde saimon til mig, selvom han stryger efter en agerhøne, og vi går ellers ikke på jagt... Fooortæl mig hvordan :shock::shock: Tilde er VÆK hvis hun ser noget der ender på fugl... solsorte, gråspurve, krager.... og sommerfugle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Oktober 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 4, 2011 Tjaa det ved jeg sku ikke...men han har altid været god til at se på mig når jeg siger hans navn, men har også gjort meget ud af, at lyde glad når jeg siger hans navn, meen der er da is i maven:lol: men helt fejlfri er han dog ikke,for stikker bailey først, så hører han ikke en skid...:stupid: så nu går bailey ikke fri foran mig, men kan gå og snuse frit bagved, og det er nogle fede ture vi har:banan: jeg elsker mine hunde:hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Oktober 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 4, 2011 Som FrkSmilla siger, så er ikke alle cavalier lige raske. Vi har fået to "mandags modeller" og har tit hørt: "Nå, men så skal I nok ikke have cavalier igen". Men JO, det skal vi. Jeg er fuldstændig vild med deres sind, alt det de gør og udseende. Det er det bedste vi nogensinde har gjort, at få to cavaliers Jeg vil sige Go for it, men tjek ordentlig op på opdrætter. Der er kommet nye avlsrekstrikstioner hos DKK, så kan du gå derind og læse. Jeg ville nok heller ikke lade Cavalieren og fuglen være alene, ikke fordi jeg er bange for hvad hunden vil gøre, men nærmere fuglen... Sille er en stor kujon. En dag jagtede hun en junior gås i haven og jeg tænkte "Neeej, hun tager livet af den", men nææ nej, en meter fra stoppede hun op og gloede på den og vidste ikke lige hvad hun så skulle gøre :stupid: Ret sjovt syn... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tjikson Besvaret Oktober 5, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 5, 2011 Miisundelse!... Som vores træner beskrev det når Tilde går i jagtmode så går hun ind i en "tunnel" hvor hun hverken høre eller ser andet end fuglen.. Han foreslog vi tog en vandpistol med, og sprøjtet mod røven på hende, så hun vågnet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 HEHE, tror du det ville hjælpe? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Miisundelse!... Som vores træner beskrev det når Tilde går i jagtmode så går hun ind i en "tunnel" hvor hun hverken høre eller ser andet end fuglen.. Han foreslog vi tog en vandpistol med, og sprøjtet mod røven på hende, så hun vågnet Mente han det seriøst??? Hvad træner I ? Jeg ved godt det ikke gør ondt med en vandstråle, men synes det er lidt oldnordisk (falliterklæring) af en træner at foreslå. Vi har ikke nogen problemer til agility, for der er ikke sådan lige fugle på plænen, når vi alle drøner rundt. Men hvis jeg går tur med hende i flexline skal jeg virkelig være på forkant. Og har jeg hende løs er jeg nervøs for at være for tæt på en vej, hvis hun pludselig sætter afsted efter en fugl. Jeg kender mange cavalierejere, der af den årsag aldrig tør tage snoren af deres hund, det synes jeg er lidt synd/ ærgeligt. Men selvfølgelig er der en risiko, det er der jo altid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tjikson Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Mente han det seriøst??? Hvad træner I ? Jeg ved godt det ikke gør ondt med en vandstråle, men synes det er lidt oldnordisk (falliterklæring) af en træner at foreslå. Vi har ikke nogen problemer til agility, for der er ikke sådan lige fugle på plænen, når vi alle drøner rundt. Men hvis jeg går tur med hende i flexline skal jeg virkelig være på forkant. Og har jeg hende løs er jeg nervøs for at være for tæt på en vej, hvis hun pludselig sætter afsted efter en fugl. Jeg kender mange cavalierejere, der af den årsag aldrig tør tage snoren af deres hund, det synes jeg er lidt synd/ ærgeligt. Men selvfølgelig er der en risiko, det er der jo altid. Jæp, vi trænede under DKK Og jeg er en af de ejere... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Jæp, vi trænede under DKK Og jeg er en af de ejere... Forstår ikke lige, hvad sidste linje er svar på. (En af de ejere der ikke tør gå uden snor?) Nå, det er da lidt noget fjollet noget at foreslå af træneren. Især med en cavalier, det er jo ikke ligefrem en stædig terrier. Nej, jeg mener ikke man skal uanset og grunden til det er selvfølgelig at det ikke ligefrem gør det til verdens fedeste sted at være på træningspladsen for hunden (hvilket det jo gerne skulle være). Men jeg kender selvfølgelig ikke situationen/ hunden eller noget.. Jeg bryder mig bare ikke om straf og cavalierer er så bløde i deres sind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tjikson Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Forstår ikke lige, hvad sidste linje er svar på. (En af de ejere der ikke tør gå uden snor?) Nå, det er da lidt noget fjollet noget at foreslå af træneren. Især med en cavalier, det er jo ikke ligefrem en stædig terrier. Nej, jeg mener ikke man skal uanset og grunden til det er selvfølgelig at det ikke ligefrem gør det til verdens fedeste sted at være på træningspladsen for hunden (hvilket det jo gerne skulle være). Men jeg kender selvfølgelig ikke situationen/ hunden eller noget.. Jeg bryder mig bare ikke om straf og cavalierer er så bløde i deres sind. Det var til at Tilde aldrig er uden snor, ved mindre stedet er solidt hegnet ind Det var ment til på gåturen... For hvis hun bliver brugt fx. til agility eller vi træner ihærdigt nok andre steder... Så jæger hun ikke.. Men så snart jeg ikk kræver konstant af hende, så prøver hun ihærdigt at finde nogle fugle :slem: Han tænkte det vidst ikke rigtig som en straf.. Men mere som en forskrækkelse, så hun ville stoppe op.. og vi fik en mulighed for at komme igennem til hende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret Oktober 6, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 6, 2011 Det var til at Tilde aldrig er uden snor, ved mindre stedet er solidt hegnet ind Det var ment til på gåturen... For hvis hun bliver brugt fx. til agility eller vi træner ihærdigt nok andre steder... Så jæger hun ikke.. Men så snart jeg ikk kræver konstant af hende, så prøver hun ihærdigt at finde nogle fugle :slem: Han tænkte det vidst ikke rigtig som en straf.. Men mere som en forskrækkelse, så hun ville stoppe op.. og vi fik en mulighed for at komme igennem til hende Ahh okay, jeg kender det godt lidt selv hvis jeg går steder nær fugle og man kan bare ikke trænge igennem. Hunden halser afsted. Jeg har prøvet nogle gange at vende rundt og gå den anden vej, så hun igen går pænt. Eller stoppe op (og så ikke gå videre før hun giver kontakt) men det kræver en del tålnmodighed. Så på gåturene er jeg lidt blevet ligeglad og jeg har også opgivet at få et 100% sikkert indkald med en fugl i nærheden. Det skyldes så også lidt at hun bliver brugt til agility og der har vi brug for alt det ''drive'' og frækhed vi kan hive frem i hende. Så derfor bryder jeg mig generelt ikke om at gå og dæmpe hende for meget i det dalige. Eller træne for meget impulskontrol. Men det er mere en overbevisning jeg har i mit eget stille sind. Det er ikke sikkert det har noget hold i virkeligheden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Oktober 7, 2011 Rapporter Share Besvaret Oktober 7, 2011 Forretsten møder vi sommer tider en flok duer som sidder ude på marken. Der er hundene heller ikke til at styre, trækker begge som gale og gøer ophidset. Jeg har prøvet at bilde de, ind, at det er poser , hvilket morer min mand afsindigt... Så en dag, da min mand og jeg var ude og køre, så sagde han: "nej, se der oppe på altanen, der sidder to poser" Jeg har dem altid i snor, jeg stoler ikke nok på dem og de er ikke opdraget til at blive i nærheden af mig måske fordi jeg aldrig har givet dem chancen. De går kun løse, der hvor vi går til træning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
jannie28 Besvaret Juli 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2013 en Cavalier King Charles Spaniel kan blive 9 til 14 år og ik kun op til 10 år. så når man vælger at købe den race så skal man være indstillet på at den kan blive 9 til 14 år. jeg håber da vores lille Cavalier bliver 14 hvis altså han har det godt og ik fejler noget. 1333,33kr. på at få tømt analkirtler sikke en dyr dyrlæge det giver i ik vi giver et sted mellem 100 til 200 og hvis vi vil køer til Kibæk så kan vi få det gjort gratis hos den kennel hvor vi købt vores Cavalier hos. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juli 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2013 (rettet) Jaco `en skal da ialtfald være i bur - de kan lave nogle seriøse huller i folk ! har selv prøvet det da jeg var i en dyrehandel - men jeg vil da tro at en chavalier godt kan trænes til at bo med en jaco.Jeg har selv en bourges parakit som trives med Tot og Ollie - jeg træner stadig med Ollie , men han er ved at fatte at fuglen er no go ! Redigeret Juli 2, 2013 af anne-lise hansen mangel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juli 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2013 Tråden er fra 2011 - tænker problemet er løst:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juli 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2013 Tråden er fra 2011 - tænker problemet er løst:blink:det havde jeg ikke lige set - nogen gange skal man være lidt langsommere til at svare og lige se sig for. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2013 Jeg ville aldrig være bange for at ikke kunne lære en cavalier at have respekt for en Jaco. I sær hvis fuglen er ung og sund. Jeg erkender , det er fuglehunde, men slet ikke alle er som jagthunde. Jeg har selv haft en af hver, altså en jæger og en der ikke kunne drømme om at jage. Hvis hvalpen lære at holde afstand fra lille og der kommer fortrolighed, skal det nok gå. Mht jagerer, så kommer min amazon ikke ud af buret med hunde i nærheden, men han er ikke så kvik , har boet med andre hunde før og er fra 1970. Så med 6 jagthunde i huset er Pedro fredet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
jannie28 Besvaret Juli 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 2, 2013 hej alle hvis i kan se min profil billede kan i så se om min Cavalier King Charles er ægte. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts