Hop til indhold

Undgå (så vidt muligt) kemi tråden


Buju
 Share

Recommended Posts

Afledt af gravidtråden vol. 2 - kan Lykkeliv og Co. måske komme med en lille guide til os der gerne vil undgå de værste former for kræftfremkaldende ting i vores shampoo, rensecremer, vaskemiddel etc.

 

Jeg kan nemlig forstå, at mærker som jeg i min uvidenhed troede var fine - änglamark og neutral - også indeholder skønne, skadelige stoffer.

 

Gerne med nævnelse af mærke samt evt. link til hvor det kan købes.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 119
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det der heroin indeholder ret så skadelige stoffer...

 

:shock::shock::shock::shock: Dét løgn!

 

Det var lissom igår, der var en der sagde at rygning af farligt?! Hvorfor er der ingen der har fortalt det før:evil: Går man lige her og tror man er så sund så sund

 

Hva så med alkohol, kaffe og roulade? Er det også no-go?

 

 

 

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Istedet for at skrive hvilke mærker/produkter man skal undgå, kan vi så ikke skrive hvilke mærker der er uden forskellige stoffer? :genert::blink:

 

Det mangler jeg også :genert: kan jo ikke skrive alle de skadelige stoffer ned og så stå og tjekke alle shampoo flasker i butikken :lol: det er bare lige liiidt for uoverskueligt :engel:

 

Så hvis der var nogen *HOST*Lykkeliv*HOST* der kunne smide om sig med et par gode produkt navne ville det være alletiders :engel::mrgreen::hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det mangler jeg også :genert: kan jo ikke skrive alle de skadelige stoffer ned og så stå og tjekke alle shampoo flasker i butikken :lol: det er bare lige liiidt for uoverskueligt :engel:

 

Så hvis der var nogen *HOST*Lykkeliv*HOST* der kunne smide om sig med et par gode produkt navne ville det være alletiders :engel::mrgreen::hjerte:

 

Jeg arbejder i Føtex, og igår kom der en dame ind til mig og sagde om jeg kunne fortælle hende hvilken af vores shampooer der ikke havde "det der stof der lukker håret" :shock: Og jeg stod bare: "øøhh hvad? Det hjælper måske hvis du kan huske hvad stoffet hedder i første omgang :lol:". Det kunne hun så ikke huske, og så var vi jo lige vidt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for tilliden :genert: Jeg har på ingen måder været hellig, men bare så vidt muligt undgået så mange skadelige stoffer som muligt...

 

Jeg har svoret til neutral og änglamark (+ rengøringshandsker) når det kommer til rengøring, opvasketabs osv. Jeg synes de har det bedste bud på miljøvenlig og kemifattig rengøring.

 

Hud og ansigtscreme har jeg udelukkende brugt naturlige olier. Mandelolie og kokosolie, også til fjernelse af makeup. Fungerer upåklageligt og er venligt mod pengepungen, men jeg har så også verdens mest taknemmelige hud :vedikke:

 

I makeup afdelingen har jeg holdt mig til nilens jord og enkelte REN ting.

 

Mht. shampoo og bodyvask, så har jeg brugt en Lavera jeg har fundet i helsekosten. Forsøger lige at finde links til den, jeg kan bare ikke huske navnet lige nu :genert:

Neutral eller derma bruger manden, og det har været den nemme løsning. Jeg bruger også Derma lige nu, men jeg er ikke så glad for silicone i shampoo.

Næste køb bliver den ST anbefaler, når nuværende er opbrugt.

 

Faktisk har forbrugerrådet lavet en liste over 17 hormonforstyrrende stoffer som kan indgå i kosmetiske produkter:

3-benzylidene camphor

4,4'-Dihydroxy-benzophenone

4,4'-Dihydroxy-piphenyl

4-mythylbenzylidene camphor

Benzophenone-1

Benzophenone-2

BHA

Boric acid

Butylparaben

Cyclotetrasiloxane

Dithyl phthalte

Ethylhexyl methoxycinnamate

Ethylparaben

Hydroxycinnamic acid

Methylparaben

 

Myndighederne har reguleret anvendelsen af rigtigt mange hormonforstyrrende stoffer efter de enkelte stoffers toksicitet. Hvad der ikke bliver taget højde for, er den cocktail man skaber når man kombinerer x antal stoffer, og kombinerer flere forskellige produkter med samme stof. For selvom de hver især ligger under grænseværdierne, så skabes der pludseligt mængder der sammenlagt langt overstiger samme.

Vi ved reelt set ikke hvor mange hormonforstyrrende stoffer vi bliver udsat for dagligt, derfor er det min opfattelse, at det er forkert at sætte grænseværdier på den måde det bliver gjort nu. For der bliver taget meget lidt højde for kombinationseffekter når man foretager risikovurderinger af de enkelte hormonforstyrrende stoffer.

ST ved helt sikkert meget mere om det her end jeg :genert:

 

Hormonforstyrrende stoffer findes i alt alt for mange produkter, selv i din fjernbetjening og din dyne.

Det man skal kigge efter er:

Ftalater, parabener, pcb-forbindelser, bromerede flammehæmmere, dioxiner, bisphenol a, nonylphenoler.

 

Jeg forstår fuldt ud, hvorfor mange bare giver op og tænker det her, det kan jeg fandeme ikke overskue!

Bogen familie uden kemi, eller baby uden kemi (som er rettet mere mod babyprodukter) er glimrende til at danne sig et overblik. De er skrevet i et sprog alle kan forstå og giver gode retningslinier synes jeg Få styr på kemien og få et bedre liv | familieudenkemi

 

Laveras shampoo Lavera Neutral dusch-shampoo - 200 ml - Køb billigt hos Med24.dk

Aqua - vand

Glycerin - sukkeralkohol

Sodium Lauryl Sulfoacetate - naturligt salt

Lauryl Glucoside - sucrafat (hedder det dét?) stammer fra kokosolie

Sucrose Laurate - syre, lavet af sukker

Glucose Glutamate - ?? Er vurderet uproblematisk

Sodium Cocoyl Glutamate - salt

Disodium Cocoyl Glutamate - salt

 

ST, ret mig hvis jeg tager fejl vedr. nogle ingredienser overfor :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for tilliden :genert: Jeg har på ingen måder været hellig, men bare så vidt muligt undgået så mange skadelige stoffer som muligt...

 

Jeg har svoret til neutral og änglamark (+ rengøringshandsker) når det kommer til rengøring, opvasketabs osv. Jeg synes de har det bedste bud på miljøvenlig og kemifattig rengøring.

 

Hud og ansigtscreme har jeg udelukkende brugt naturlige olier. Mandelolie og kokosolie, også til fjernelse af makeup. Fungerer upåklageligt og er venligt mod pengepungen, men jeg har så også verdens mest taknemmelige hud :vedikke:

 

I makeup afdelingen har jeg holdt mig til nilens jord og enkelte REN ting.

 

Mht. shampoo og bodyvask, så har jeg brugt en Lavera jeg har fundet i helsekosten. Forsøger lige at finde links til den, jeg kan bare ikke huske navnet lige nu :genert:

Neutral eller derma bruger manden, og det har været den nemme løsning. Jeg bruger også Derma lige nu, men jeg er ikke så glad for silicone i shampoo.

Næste køb bliver den ST anbefaler, når nuværende er opbrugt.

 

Faktisk har forbrugerrådet lavet en liste over 17 hormonforstyrrende stoffer som kan indgå i kosmetiske produkter:

3-benzylidene camphor

4,4'-Dihydroxy-benzophenone

4,4'-Dihydroxy-piphenyl

4-mythylbenzylidene camphor

Benzophenone-1

Benzophenone-2

BHA

Boric acid

Butylparaben

Cyclotetrasiloxane

Dithyl phthalte

Ethylhexyl methoxycinnamate

Ethylparaben

Hydroxycinnamic acid

Methylparaben

 

Myndighederne har reguleret anvendelsen af rigtigt mange hormonforstyrrende stoffer efter de enkelte stoffers toksicitet. Hvad der ikke bliver taget højde for, er den cocktail man skaber når man kombinerer x antal stoffer, og kombinerer flere forskellige produkter med samme stof. For selvom de hver især ligger under grænseværdierne, så skabes der pludseligt mængder der sammenlagt langt overstiger samme.

Vi ved reelt set ikke hvor mange hormonforstyrrende stoffer vi bliver udsat for dagligt, derfor er det min opfattelse, at det er forkert at sætte grænseværdier på den måde det bliver gjort nu. For der bliver taget meget lidt højde for kombinationseffekter når man foretager risikovurderinger af de enkelte hormonforstyrrende stoffer.

ST ved helt sikkert meget mere om det her end jeg :genert:

 

Hormonforstyrrende stoffer findes i alt alt for mange produkter, selv i din fjernbetjening og din dyne.

Det man skal kigge efter er:

Ftalater, parabener, pcb-forbindelser, bromerede flammehæmmere, dioxiner, bisphenol a, nonylphenoler.

 

Jeg forstår fuldt ud, hvorfor mange bare giver op og tænker det her, det kan jeg fandeme ikke overskue!

Bogen familie uden kemi, eller baby uden kemi (som er rettet mere mod babyprodukter) er glimrende til at danne sig et overblik. De er skrevet i et sprog alle kan forstå og giver gode retningslinier synes jeg Få styr på kemien og få et bedre liv | familieudenkemi

 

Laveras shampoo Lavera Neutral dusch-shampoo - 200 ml - Køb billigt hos Med24.dk

Aqua - vand

Glycerin - sukkeralkohol

Sodium Lauryl Sulfoacetate - naturligt salt

Lauryl Glucoside - sucrafat (hedder det dét?) stammer fra kokosolie

Sucrose Laurate - syre, lavet af sukker

Glucose Glutamate - ?? Er vurderet uproblematisk

Sodium Cocoyl Glutamate - salt

Disodium Cocoyl Glutamate - salt

 

ST, ret mig hvis jeg tager fejl vedr. nogle ingredienser overfor :genert:

 

Ingen grund til at rette :kys:

 

Lige et link: Forside — ims

Her kan I tjekke forskellige stoffer og se om de er vurderet uskadelige.

 

Eks Butylparaben:

Butylparaben — ims

Link til indlæg
Del på andre sites

Indeholder Urtekrams No perfume Shower Gel nogle af de der stoffer? Kan ikke selv gennemskue det :stupid: Her er et link: Urtekram No Perfume Shower Gel - 500ml - Køb billigt hos Med24.dk

 

Ingredienser: Vand, forsæbet kokosolie* og majsglucose, vegetabilsk glycerin, havsalt, citronsyre. - intet andet.

 

Den er rimelig straight forward :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingredienser: Vand, forsæbet kokosolie* og majsglucose, vegetabilsk glycerin, havsalt, citronsyre. - intet andet.

 

Den er rimelig straight forward :5up:

 

Altså så den er go-go? :engel: Synes også selv at det så ret godt ud, men tænkte om der mon var noget skjult jeg ikke var obs på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder og kigger på urtekrams no perfume shampoo som består af følgende:

Ingredienser: Vand, forsæbet kokosolie og majsglucose, vegetabilsk glycerin, havsalt, citronsyre. - intet andet.

 

Hvad er forsæbet kokosolie? :vedikke:

 

Ps. Der er da godt nok mange penge at spare ved at købe det på nettet ift butikkerne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige, at jeg er fuld af beundring over , at I unge mennesker tænker over hvad I kommer i hovedet og på kroppen af sjove ting og sager. Det tager jeg hatten af for. :5up: Det er der nemlig mange , der ikke gør.

Og samtidig gør man også miljøet en tjeneste, ved at vælge miljøvenlige produkter, både til personlig og huslig pleje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige, at jeg er fuld af beundring over , at I unge mennesker tænker over hvad I kommer i hovedet og på kroppen af sjove ting og sager. Det tager jeg hatten af for. :5up: Det er der nemlig mange , der ikke gør.

Og samtidig gør man også miljøet en tjeneste, ved at vælge miljøvenlige produkter, både til personlig og huslig pleje.

 

 

Det gør man nemlig - og nu hvor jeg er gået over til øko og parfumefri, kan jeg slet ikke finde ud af at bruge andet..

Alle mine rengøringsartikler er så uskadelige som muligt, krops og hårpleje er renset for skadelige stoffer og jeg forsøger at handle meget økologisk når det kommer til mad.

Dermed ikke sagt at jeg er hellig, og jeg har fx meget makeup liggende der helt sikkert kunne være sundere - men når jeg står med fx opvaskemiddel, og det økologiske/uskadelige er lige så fint som det der er proppet med sære tilsætningsstoffer, så er valget nemt!

Det er jo det bedste, det er blevet MEGET nemmere at få produkter der er fuldt ud lige så effektive, men meget mindre skadelige..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder og kigger på urtekrams no perfume shampoo som består af følgende:

Ingredienser: Vand, forsæbet kokosolie og majsglucose, vegetabilsk glycerin, havsalt, citronsyre. - intet andet.

 

Hvad er forsæbet kokosolie? :vedikke:

 

Ps. Der er da godt nok mange penge at spare ved at købe det på nettet ift butikkerne!

 

Jeg tror det "klinske" navn er cocamidopropyl betaine - og det er det der får produktet til at skumme og så renser det. A la SLS - bare ikke NÆR så slemt. Der har været mistanke om at det var en smule skadeligt og kunne give allergi ved kontakt. Men bedre alternativer, er dyre og besværlige. Så når det eneste mulige "byt" er SLS - så er du meget bedre tjent med forsæbet kokosolie :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør man nemlig - og nu hvor jeg er gået over til øko og parfumefri, kan jeg slet ikke finde ud af at bruge andet..

Alle mine rengøringsartikler er så uskadelige som muligt, krops og hårpleje er renset for skadelige stoffer og jeg forsøger at handle meget økologisk når det kommer til mad.

Dermed ikke sagt at jeg er hellig, og jeg har fx meget makeup liggende der helt sikkert kunne være sundere - men når jeg står med fx opvaskemiddel, og det økologiske/uskadelige er lige så fint som det der er proppet med sære tilsætningsstoffer, så er valget nemt!

Det er jo det bedste, det er blevet MEGET nemmere at få produkter der er fuldt ud lige så effektive, men meget mindre skadelige..

 

Hvilke mærker bruger du egentlig indenfor hud-, krop- og hår?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det "klinske" navn er cocamidopropyl betaine - og det er det der får produktet til at skumme og så renser det. A la SLS - bare ikke NÆR så slemt. Der har været mistanke om at det var en smule skadeligt og kunne give allergi ved kontakt. Men bedre alternativer, er dyre og besværlige. Så når det eneste mulige "byt" er SLS - så er du meget bedre tjent med forsæbet kokosolie :-)

 

Tak for svar, tror alle mine produkter blir skiftet ud med dem fra urtekram, de er også til en overkommelig pris :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har i øvrigt kig på et nyt mærke, elysabre natural make-up. Det skulle efter sigende være 100% kemi fri. Har ikke set det efter i sømmene... Endnu...

 

Her er ingredienserne på en af deres flydende foundations:

Ingredients

(Liquid): Aqua (Water), Centaurea Cyanus (Cornflower) Water Bio, Glycerin, Caprylic/Capric Triglyceride, Simmindsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil Bio, Prunus Amygdalus Dulcis Oil (Sweet Almond Oil) Bio, C14-22 Alcohol, Equisetum Arvense (Horsetail) Extract, Coco Caprylate/Caprate, Alcohol Bio, Adansonia Digitata (Baobab) Seed Oil CE– Citrillus Lanatus (Watermelon) Seed Oil CE, Cetyl Alcohol, Xanthan Gum, Opherol, Phytic Acid, C12-20 Alkyl Glucoside, Parfum (Fragrance), Dehydroacetic Acid*, Benzyl Alcohol*, Citral, Linalool, Limonene [+/– may contain: Silicia– CI 77891 (Titanium dioxide) – CI 77491(Red iron oxide) – CI 77492(Yellow iron oxide) –CI 77499 (Black iron oxide)]

 

Bio : Ingredients from Organic Farming – CE : Fair Trade* Synthetic products

 

Lige det første jeg bemærker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...