Hop til indhold

Krydsgalop


Doberfan
 Share

Recommended Posts

Jer hestemennesker ved hvad jeg mener. Altså at de går højre galop på forbenene og venstre galop på bagbenene, eller omvendt. Alle mine hunde gør/har gjort det, undtagen bedstefar Rocky som konsekvent altid går retvendt galop og oveni købet kan changere rent.:lol:

 

Er det noget I har lagt mærke til? Har lige googlet greyhounds i slow motion og det ser ud til at de også foretrækker krydsgalop, både i væddeløb og fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mere eller mindre konsekvent krydsgalop hos en hund med normal ryglængde er noget en kiropraktor bør se på.

Nu mener jeg at dobermann har en forholdsvis lang ryg? og derfor er det ikke et tegn på at noget at galt når de går kryds medmindre der er sket en ændring fra ren galop.

 

Når heste går kryds er det ofte tegn på at de har smerter eller bare har vanskeligt ved at bevare balancen i en volte og det samme gør sig altså gældende hos hunde.

 

Hvis en hund konsekvent går kryds i volter til den ene side men ikke til den anden er det noget man bør få set på.

 

Eksempelvis er det tid til justering af Pelle når han begynder at gå krydsgalop, så ved jeg han skal løsnes op. Derefter går han rent igen.

 

Jeg synes slet ikke væddeløbshunde går krydsgalop i løbene, der stræker de da helt ud :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine går krydsgalop, men umiddelbart ville jeg heller ikke være så bekymret for det. Jeg ville snarere være bekymret, hvis de begyndte at stive sig i galoppen og låse ryggen.

Min veninde har en blandingshund der kun går krydsgalop - den er blevet tjekket mange gange af kiroppraktor og fejler intet. Min coton traver aldrig - hun render kun grisepas. Hun er blevet røngtenfotograferet og tjekket af kiropraktor - fejler intet. Så det er nok meget individuelt fra hund til hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tog lige lidt før jeg regnede ud hvad krydsgalop var..

 

Denne video er måske ikke så god da der er sne, men sådan løber Motor

 

[media]

[/media]

 

Ok den er ret svær med sneen, men man kan se lidt til allersidst. Mener at han normalt løber retvendt-galop, hans ryg er ikke sådan vildt lang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo netop mindre plads når de krydser? :vedikke:

 

 

Jamen det har du nok ret i, så. Jeg kan ikke altid lige gennemskue det, når jeg ikke ser på en hest eller sidder på en. Desuden er galop ikke det vi islænderfolk går mest op i. ;-)

Jeg havde engang sådan nogle tegninger med hovaftryk, hvor man kunne se de forskellige gangarter og også krydsgalop - kan ikke finde dem længere...

Link til indlæg
Del på andre sites

En hurtig googling gav mig en video med en meget skidt galoperende hest (traver??), som faktisk krydser en del gange, og der kan du tydeligt se at der ikke er plads til bagbenet, da det kommer op til det bageste forben :-D[media]http://www.youtube.com/watch?v=YE7qEGhkCrQ[/media]

 

Ja, det giver god mening. Så er det nok også derfor at krydsgalop er så skide ubehageligt! Det føles ligesom at sidde på et strygebræt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf

Jeg synes ikke at man bør bruge greyhounds til sammenligning, da når de kommer helt op i fart løber "galop med dobbelt svævefase" Uddrag fra forelæsning: "The greyhound is shown in the positions of this four-time, double suspension gait. The first position shows the right rear support, the second shows the left rear. Suspension follows this and the dog lands on the left front and the tranfers his weight to the right front."

Så selvom det vel en form for krydsgalop, da venstre sidst op og venstre først ned, men det er en klasse for sig.

Bortset fra det, ville jeg måske kigge på gang generelt. Hvis der er plads til benene gør det jo ikke meget at de går kryds. Hvorimod hvis der ikke er plads, vil de gå skævt og det er lidt værre. Det jeg har gjort er at få fusserne våde og så lade ham gå i forskellig hastighed over et tørt område, så kan man se om sporene er rigtige. Jeg har desværre ikke nogen billeder af krydsgalop, men jeg har da en del forskelligt, smider bare et link til en pdf. Det er langt lettere.

http://dl.dropbox.com/u/158567/DSC01518.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...