Hop til indhold

Kastrering af usikker hanhund


Petrine
 Share

Recommended Posts

Tak Riesenfan, med risiko for at lyde .... idiot-agtig, er vokset op med hanhunde, der generelt blev kastreret, når de ikke længre var i avl og konsekvent oplevet, hvordan al aggresion forsvandt, så jeg står helt af på alle, der påstår, kastration ikke hjælper på aggresion.

 

Derudover er det ikke kastrering for at løse problem, men af princip, så jeg forventer ikke at han vågner fra narkosen og er frygtløs :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Riesenfan, med risiko for at lyde .... idiot-agtig, er vokset op med hanhunde, der generelt blev kastreret, når de ikke længre var i avl og konsekvent oplevet, hvordan al aggresion forsvandt, så jeg står helt af på alle, der påstår, kastration ikke hjælper på aggresion.

 

Derudover er det ikke kastrering for at løse problem, men af princip, så jeg forventer ikke at han vågner fra narkosen og er frygtløs :engel:

 

Har også kun oplevet positive ting med kasteration og hanhunde aggr.

Jeg får dog ikke mine hunde kastereret med mindre der er problemer. Jeg har fået kastereret 2 hunde selv, den ene havde bid 2 dagplejebørn før vi fik den, vi overtog den det gik fint de første 3 mdr, så bed den 2 mennesker (sådan uprovokeret og med et par mdr. imellem), for mig var alternativet aflivning eller at prøve en kasterering, og det er det bedste vi har gjordt for denne hund. I dag er han 12½år og døv, men det formoder jeg intet har at gøre med kasteration :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Riesenfan, med risiko for at lyde .... idiot-agtig, er vokset op med hanhunde, der generelt blev kastreret, når de ikke længre var i avl og konsekvent oplevet, hvordan al aggresion forsvandt, så jeg står helt af på alle, der påstår, kastration ikke hjælper på aggresion.

 

Derudover er det ikke kastrering for at løse problem, men af princip, så jeg forventer ikke at han vågner fra narkosen og er frygtløs :engel:

 

Så må du stå af på mig :genert: Jeg fik Futte kastreret = det blev meget værre :megaked: Jeg fik Baloo kastreret (på kraftig opfordring fra Etologisk Institut - FLOT :damn:) = det gik helt op i hat og briller :megaked: Så kastrering af usikker hanhund: Nej tak!! :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt om folk få kastreret usikre hanhunde, men jeg ved faktisk ikke om effekten... Jeg ved at der KAN være en effekt der gør dem mere rolige ved aggression, så i princippet bliver de måske også mere rolige når de er usikre :hmm:

 

grunden til, at det kan fjerne aggression er vel, at aggressionen kan være testosteronbetinget - og den hormonpåvirkning fjerner man jo. har aldrig hørt om, at testosteron kan forårsage usikkerhed, så jeg tror ikke, at det ligefrem kan fjerne usikkerhed :vedikke: men jeg tror nu også mest, at petrine fisker efter, om der er noget reelt videnskabeligt materiale omkring, om kastration kan forværre usikkerhed. for det hører man jo tit.

Link til indlæg
Del på andre sites

JEg har lige været på kursus med Kerstin Malm omkring agression hos hunde. Hun fraråder på det kraftigste kastration ved usikker hanhund. Du kan læse lidt om det i bogen "agression hos hunde". Jeg skal se om jeg kan finde kapitlet senere i dag og citere lidt.

Hun er biolog og etolog og har altid velunderbyggede argumenter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor tænker du på at kastrere ham?

 

Sådan har vi altid gjort i min familie, så det er ikke noget, der ligger de vilde tanker bag - skal der avles? Hvis nej, så af med udstyret. Jeg er ikke helt så rabiat som den amerikanske dyre-forening, men lidt derhenad :oops:

 

I familien er der kun to intakte hunde - Zamzam og min søsters som begge gerne vil / må lave hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da saimon blev overfaldet og nogen behandling/træning havde været i gang i et stk. tid, så forslog dyrlægen, at vi prøvede kastration, så det gjorde vi, men det hjalp ikke på hans usikkerhed, (som overskrift lyder på):vedikke:

vi har så fået fortalt siden hen, at det kan fastholde hunden i den tilstand den er i når den bliver kastreret, men ved ikke om det er rigtigt...

vi træner endnu,for at han ikke skal falde tilbage, og han er en rigtig dejlig glad hund nu, men for vores hund hjalp det ikke med et sådan indgreb, men træning og vudering af selve problemet og så hjælpe hunden ud af det:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Bøvle - blev usikkerheden værre? Er det gået fremad med usikkerheden?

 

Vil ikke kastrere og tro at usikkerheden forsvinder, jeg tror at han vil være præcis samme hund i kastreret tilstand, synes bare de kloge siger, han kan blive endnu mere usikker.

 

Den med at fastholde hund i tilstand tror jeg ikke et sekund på, Petrine blev steriliseret da hun havde fantasi-hvalpe og var max sindsyg, Bastarden midt i sin løbetid og naturligvis forsvinder hormonerne, der gør dem sindsyge, når de bliver steriliseret og de bliver normale i hovedet.

 

Men til beroligelse, er jeg da blevet lidt i tvivl, hvor jeg førhen bare havde bestilt tid NU, så jeg lytter da lidt til dem, der ved mere end mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal se om jeg kan finde den bog (og Nollike :ae: håber du kan se det lidt fra min side også, når jeg har en erfaring baseret på ret mange hanhunde, så forstår jeg ikke hvordan teorien kan gå mod den erfaring)

Det er skam ikke kun i teorien - det som f.eks. Løberg refererer til er i høj grad også hendes erfaringer - og hun har trods alt nok flere af dem end du har. Hun forklarer så hvorfor det kan gå til den modsatte side.

Og som Siri skriver har Kerstin Malm altså også den slags erfaringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har jo stået i den overvejelse med Aslan.

 

Og her på HF var svaret klart nej.

 

 

Men snakkede jeg med hr jensen, som har haft hanhunde hele sit liv, og har aldrig oplevet kasteration som et probelm.

 

Eller fru hansen, hvis mand måske endda selv gjorde det :mrgreen: (overdrivelse fremmer forståelsen).

 

 

Hvad er det der gør at hunde i dag ikke kan tåle det?

Og at hunde for 20 år siden godt kunne?

 

Var man ikke opmærksom på problemet?

Eller laver vi måske vores egne problem hunde ved at være opmærksom på adfærden?

 

Det er jo lidt sjovt at lege med tanken. Men i dag er jeg glad for at vi ikke kastererede ham, om jeg også er det næste gang løbetiden begynder.... det er en anden side :lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Bøvle - blev usikkerheden værre? Er det gået fremad med usikkerheden?

 

Vil ikke kastrere og tro at usikkerheden forsvinder, jeg tror at han vil være præcis samme hund i kastreret tilstand, synes bare de kloge siger, han kan blive endnu mere usikker.

 

Den med at fastholde hund i tilstand tror jeg ikke et sekund på, Petrine blev steriliseret da hun havde fantasi-hvalpe og var max sindsyg, Bastarden midt i sin løbetid og naturligvis forsvinder hormonerne, der gør dem sindsyge, når de bliver steriliseret og de bliver normale i hovedet.

 

Men til beroligelse, er jeg da blevet lidt i tvivl, hvor jeg førhen bare havde bestilt tid NU, så jeg lytter da lidt til dem, der ved mere end mig.

han forblev lige så usikker efter kastrationen,men jeg har nu mange kloge hundevenner efter jeg nu træner meget med saimon, og det der har hjulpet ham ud af sin usikkerhed, var en adfærdsbehandler og specieller hold hos hende, hvor der ikke er så mange hunde på(højst 5 stk.), for der fik vi den helt rigtige vejledning til løsning af netop vores problem, for vi gik ind og fandt løningen på problemet= løningen på træningen for at få ham ud af den tilstand han var i:5up: nu er han ivrig for at møde de andre hunde, og det er da et godt fremskridt fra nervøs/angst for hunde til ivrig:banan: håber du finder en løsning du har det godt med:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan så sige at jeg har haft overvejende hanhunde. Den vi havde i min barndom som var super aggressiv - blev kastreret og gik fra ondt til værre. Han kunne ikke håndteres (måtte i fuld narkose når han skulle klippes!) og man kunne ikke bevæge sig ud blandt andre hunde med ham overhovedet. (Mine forældre havde så heller INGEN begreb om at håndtere en hund!)

 

I mit voksne liv har jeg kastreret en en chryptocid hanhund hvor begge testikler sad helt oppe ved nyrerne. Han havde ingen aggressionsproblemer før og heller ikke efter.

 

De resterende 5 hanhunde jeg har haft, har alle været intakte. Ham jeg træner med nu, havde meget store aggressionsproblemer da jeg overtog ham (8 mdr. - omplacering fra person der blev bange for ham) Han er stadig intakt og aggressionsproblemer er trænet væk! Nu er han 4 år. Fantastisk hund !

Link til indlæg
Del på andre sites

har aldrig hørt om, at testosteron kan forårsage usikkerhed, så jeg tror ikke, at det ligefrem kan fjerne usikkerhed :vedikke: men jeg tror nu også mest, at petrine fisker efter, om der er noget reelt videnskabeligt materiale omkring, om kastration kan forværre usikkerhed. for det hører man jo tit.

 

Nej testosteron fjerner ikke usikkerhed, men selvsikkerheden kan ligge i testosteronen, altså hunden føler sig som mand. Hvis man fjerner den lille dosis testosteron den usikre hund måske har, er det at den KAN blive mere usikker, for den har ikke testosteronen til at mande sig op med.

 

Jeg tror ikke man kan finde deciderede videnskabelige beviser, for det bunder vel i undersøgelser som giver et klart resultat på en udskrift? Adfærd kan jo kun iagttages.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej testosteron fjerner ikke usikkerhed, men selvsikkerheden kan ligge i testosteronen, altså hunden føler sig som mand. Hvis man fjerner den lille dosis testosteron den usikre hund måske har, er det at den KAN blive mere usikker, for den har ikke testosteronen til at mande sig op med.

 

Jeg tror ikke man kan finde deciderede videnskabelige beviser, for det bunder vel i undersøgelser som giver et klart resultat på en udskrift? Adfærd kan jo kun iagttages.

 

Der er dælme mange videnskabelige discipliner, der ikke kan måles og vejrs. Det gør altså ikke forskning inden for et givent felt mindre videnskabeligt. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er dælme mange videnskabelige discipliner, der ikke kan måles og vejrs. Det gør altså ikke forskning inden for et givent felt mindre videnskabeligt. ;-)

 

Måske har du fat i noget, som ingeniør er jeg til 3 gram og 15 dage, har meget svært ved sådan noget empiribaseret, især når det går mod mine egne erfaringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er dælme mange videnskabelige discipliner, der ikke kan måles og vejrs. Det gør altså ikke forskning inden for et givent felt mindre videnskabeligt. ;-)

 

Jaja enig - Petrine plejer bare at ville have et diagram at kigge på for at tro på det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...