Hop til indhold

Tjek af hofter og øjne.


DaniellaJ
 Share

Recommended Posts

Ikke nødvendigvis nej... Min veninde har en lab, som hun ville have parret.. Hanhunden var fundet, tæven gik i løb før tid, men skulle jo lige have tjekket hofter og albuer og vupti... E-hofter.. Hende kan man ikke se eller mærke noget på:genert: Og parringen blev jo naturligvis aflyst;-)

 

Ja ok. Undtagelsen der bekræfter reglen - de fleste hunde viser jo et eller andet som gør at man tænker man skal have det tjekket, men selvfølgelig er der nogle som er upåvirkede.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 97
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja ok. Undtagelsen der bekræfter reglen - de fleste hunde viser jo et eller andet som gør at man tænker man skal have det tjekket, men selvfølgelig er der nogle som er upåvirkede.

 

Ja vi var alle dybt målløse.. Og man kan stadig ikke se det på hende.. Hun sponser rundt som en skoldet skid

 

Altså hun kommer ikke på cykelture og sådanne langture, men i haven og hvis de er ved vandet (eller på besøg hos mig), så får hun lov til at løbe og lege med Bella (deres anden hund):

 

Her ville man jo ikke tro, det var en hund med E-hofter (det er labben):

 

2610_3886.jpg

 

2610_3901.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Luxen skal til doktor dyr her på tirsdag, og kastreres, have tjekket øjne og hofter. Men nu spørger jeg sikkert hamrende dumt :genert:.

Men vi lovede vores kennelmor at vi ville tjekke hans øjne og hofter inden han var 18 mdr, og man skal jo holde hva man lover :-D.

 

- Hvad er det de tjekker i hofterne?

- Hva skal jeg gøre hvis det hele nu ikke er godt nok?

- Hvad tjekker de i hans øjne?

- Hvad er gode resultater?

- Hvad er dårlige resultater?

 

 

Øøøh..... Er dyrlægen klar over, at I vil have røntgenfotograferet hofterne?

Man kan jo godt "tjekke" hofterne ved at bøje og strække benet i forskellige stillinger... Hvis de fungerer uden ubehag, så er det jo nok for mange... :???: Dyrlægen kan også tit mærke, om der er dysplasi.

 

Men hvis det skal registreres af hensyn til fremtidig avl på søskende og forældre, så skal der jo være godkendte billeder, som andre har forklaret.

"Tjek" er jo et ord, der kan dække en masse:shock:...

 

Ring i forvejen til dyrlægen, så I får hvad I ønsker.

Billeder til registrering er en del dyrere end et dagligdags "Tjek", som kan puttes ind i en almindelig helbredsundersøgelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo godt "tjekke" hofterne ved at bøje og strække benet i forskellige stillinger... Hvis de fungerer uden ubehag, så er det jo nok for mange... :???: Dyrlægen kan også tit mærke, om der er dysplasi.

 

Nej. Dyrlægen kan IKKE mærke om der er dysplasi. Buddha havde rasende HD, det kunne de IKKE mærke da han var til det tjek du også skriver om, 14 dage før billederne blev taget.

 

Billeder til registrering er en del dyrere end et dagligdags "Tjek", som kan puttes ind i en almindelig helbredsundersøgelse.

 

Mener det var 100-125kr for papirerne/registrering af resultatet. Og nu sidder vi jo alle og ønsker os sunde hvalpe, så synes jeg det er det mindste man kan "give tilbage" (hvis man altså ønsker sig hund med tavle)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Registerring ved dkk koster 450 for køb af det der papir.

 

Wow, husker det kun som ca. 125-150 kr. i forhold til Caias HD/AD med de der dkk papir vi skulle have med til dyrlægen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu hunden fik E, så burde den halte og alt muligt ikke? :vedikke:

 

Møffe har E/D-hofter og kan intet mærke på ham.

 

Udover at bernere ofte er rigtig gode til at bære svær HD uden at vise tegn på det, så kan det skyldes, at leddet "bare" er løst. Så lårhovedet ikke sidder ordentligt fast i hofteleddet - det er det, der er galt med Møffe og det, der kan skabe dysplasi.

 

Men Luxen er selvfølgelig sund og rask :5up:

 

Jeg betalte da vist 'kun' 95kr. pr. rekvisition, da jeg skulle fotografere Møffe - men måske det var fordi jeg var medlem? :vedikke: Og fik den ene refunderet grundet dårligt resultat (hofterne).

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg betalte da vist 'kun' 95kr. pr. rekvisition, da jeg skulle fotografere Møffe - men måske det var fordi jeg var medlem? :vedikke: Og fik den ene refunderet grundet dårligt resultat (hofterne).

 

Ej snyd, jeg er da osse medlem :fornaermet:

 

Men med Møffe, tog du ikke ind kort efter hans 1 års fødselsdag fordi du havde noget på fornemmelsen?? Skulle han ikke først have været fotograferet senere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Dyrlægen kan IKKE mærke om der er dysplasi. Buddha havde rasende HD, det kunne de IKKE mærke da han var til det tjek du også skriver om, 14 dage før billederne blev taget.

 

 

 

Mener det var 100-125kr for papirerne/registrering af resultatet. Og nu sidder vi jo alle og ønsker os sunde hvalpe, så synes jeg det er det mindste man kan "give tilbage" (hvis man altså ønsker sig hund med tavle)...

 

Præcist, der skal altså billeder til. Mollys skuldre er/var så slemme at dyrlægen sagde det så ud som om hun havde været ude for et trafikuheld, men den første dyrlæge som lige lavede et "tjek" sagde der ingenting var.

 

Daniella, er sikker på Luxen er fin i alle henseender :5up: Sys det er rigtig fornuftigt I får ham undersøgt selvom han ikke skal bruges i avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe har E/D-hofter og kan intet mærke på ham.

 

Udover at bernere ofte er rigtig gode til at bære svær HD uden at vise tegn på det, så kan det skyldes, at leddet "bare" er løst. Så lårhovedet ikke sidder ordentligt fast i hofteleddet - det er det, der er galt med Møffe og det, der kan skabe dysplasi.

 

Men Luxen er selvfølgelig sund og rask :5up:

 

Jeg betalte da vist 'kun' 95kr. pr. rekvisition, da jeg skulle fotografere Møffe - men måske det var fordi jeg var medlem? :vedikke: Og fik den ene refunderet grundet dårligt resultat (hofterne).

 

Må han så godt løbe rundt osv selvom han har E/D hofter?

 

Jeg skal betale lidt over 200 tror jeg :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Dyrlægen kan IKKE mærke om der er dysplasi. Buddha havde rasende HD, det kunne de IKKE mærke da han var til det tjek du også skriver om, 14 dage før billederne blev taget.

 

 

 

Mener det var 100-125kr for papirerne/registrering af resultatet. Og nu sidder vi jo alle og ønsker os sunde hvalpe, så synes jeg det er det mindste man kan "give tilbage" (hvis man altså ønsker sig hund med tavle)...

 

 

Nææh... Men hvis man bare har bestilt "Tjek af hofter" så er det ikke nødvendigvis dysplasi man har bestilt tjek for. Det er snarere et tjek for om hofterne fungerer normalt og uden smerter. Altså om hunden har det godt.

 

Jeg skriver at dyrlægen TIT kan mærke om der er dysplasi. Men ikke altid.

Og hvis hunden (endnu) ikke har symptomer, så er det sikkert sværere for dyrlægen at kunne mærke noget ved manuel undersøgelse.

---Det er jo ikke nogen stor sag at få taget billeder når hunden alligevel er bedøvet på grund af kastrationen, -så derfor ville det være ærgerligt, hvis ejer og dyrlæge har misforstået hinanden på det punkt.

 

At de ikke har haft en snak om nødvendige papirer, der skal udfyldes, kunne godt tyde på at der er en kommunikationsbrist.

Så det vil nok være det sikreste at kontakte klinikken mandag.. :shock:

 

Forøvrigt er jeg fuldstændig enig med dig i, at det burde være det mindste man som hundeejer kan gøre, nør man køber en hvalp af ønskeracen, -at få foretaget de undersøgelser, der er påkrævede.

 

Og derfor er det så vigtigt, at papirerne for undersøgelserne er i orden. Ved første undersøgelse. --Så også negative resultater tæller med i statistikken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har sagt til dyrelægen at han skulle tjekkes for HD? :hmm:

 

Burde det ikke være nok til de ved hva de skal tjekke for?

 

 

Jojo... Fint nok. Men I har altså ikke aftalt, at det er med henblik på at få resultatet registreret i DKK.

Sagen er, at man på forhånd skal aftale, at resultatet skal registreres i DKK. For ellers kunne man jo undlade at få registreret hunde, der har HD. Og det ville give et falsk resultat for opdrættet. Så ville opdrætter godtnok kunne tage det med i sine overvejelser ved senere avl, men det ville ikke forhindre, at f.eks. kuldsøskende blev brugt til avl.

Hvis man har en kuldsøster med en mild HD og man har tænkt på hvalpe, så ønsker man altså ikke at vide, at en kuldbror har en alvorlig HD. Men det er nødvendigt for at beskytte racen.

 

Det er sådan noget, vi almindelige hvalpekøbere kan tjekke på hundeweb. HVIS altså resultaterne bliver registrerede.

 

Og et "tjek for HD" kan stadig forstås som at man vil have hunden tjekket for om den har smertevoldende HD. Og det behøver man jo ikke fotografere for at finde ud af.

 

Dyrlægen BØR afvise at fotografere for HD, hvis I møder op og siger at I ønsker at få resultatet registreret i DKK. Hvis altså ikke I har papirerne i orden.

 

Ej, det står her:

 

Hvordan undersøges for HD

 

I SKAL have rekvisitionen først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jojo... Fint nok. Men I har altså ikke aftalt, at det er med henblik på at få resultatet registreret i DKK.

Sagen er, at man på forhånd skal aftale, at resultatet skal registreres i DKK. For ellers kunne man jo undlade at få registreret hunde, der har HD. Og det ville give et falsk resultat for opdrættet. Så ville opdrætter godtnok kunne tage det med i sine overvejelser ved senere avl, men det ville ikke forhindre, at f.eks. kuldsøskende blev brugt til avl.

Hvis man har en kuldsøster med en mild HD og man har tænkt på hvalpe, så ønsker man altså ikke at vide, at en kuldbror har en alvorlig HD. Men det er nødvendigt for at beskytte racen.

 

Det er sådan noget, vi almindelige hvalpekøbere kan tjekke på hundeweb. HVIS altså resultaterne bliver registrerede.

 

Og et "tjek for HD" kan stadig forstås som at man vil have hunden tjekket for om den har smertevoldende HD. Og det behøver man jo ikke fotografere for at finde ud af.

 

Dyrlægen BØR afvise at fotografere for HD, hvis I møder op og siger at I ønsker at få resultatet registreret i DKK. Hvis altså ikke I har papirerne i orden.

 

Ej, det står her:

 

Hvordan undersøges for HD

 

I SKAL have rekvisitionen først.

 

ja de skal have den med. Men man kan jo ikke bestille rekvisitionen før man har en aftale med dyrlægen og har en dato der kan skrives på.

 

Jeg synes da det lyder som om daniella og asger har gjort det rigtigt :vedikke: men derfor kan dyrlægen selvfølgelig have misforstået dem

Link til indlæg
Del på andre sites

ja de skal have den med. Men man kan jo ikke bestille rekvisitionen før man har en aftale med dyrlægen og har en dato der kan skrives på.

 

Jeg synes da det lyder som om daniella og asger har gjort det rigtigt :vedikke: men derfor kan dyrlægen selvfølgelig have misforstået dem

 

---Derfor skal de ringe mandag og aftale med dyrlægen og få de oplysninger, de har brug for for at udfylde rekvisitionen. Så de kan have den med til dyrlægen tirsdag.

Den skal bruges ved selve fotograferingen. (medfotograferes).

 

Men hvis de HAR købt rekvisitionen og printet den ud, så har de allerede gjort det rigtige..

Hvis der er noget de er i tvivl om, så er der kun mandag til at få ordnet det. Det er tirsdag, de har en tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu jeg tænker over det, så er det vidst prisen for ikke medlemmer der er 450 :hmm: Men nu bliver jeg jo helt i tvivl og kan blive nødt til at tjekke :mrgreen:

 

Man er da medlem af DKK, ellers kan man jo ikke snage stamtavler :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej snyd, jeg er da osse medlem :fornaermet:

 

Men med Møffe, tog du ikke ind kort efter hans 1 års fødselsdag fordi du havde noget på fornemmelsen?? Skulle han ikke først have været fotograferet senere?

 

Han blev vist fotograferet d. 10 maj? :hmm: Og blev 1 år lørdag d. 1. maj, så jo, det må siges at være kort tid efter. Havde jeg ikke haft mistanke om noget AD, så havde der nok gået en uge eller to ekstra, men ikke meget mer'.

 

Må han så godt løbe rundt osv selvom han har E/D hofter?

 

Jeg skal betale lidt over 200 tror jeg :hmm:

 

Det må han gerne, omend det selvfølgelig betyder en forøget risiko for tidlig gigt i bagpartiet. Desværre... Har haft givet ham kosttilskud, pt. får han dog kun et foder med fisk i og højt indhold af glucosamin og condroitin.

 

Han må nærmest have et helt normalt hundeliv, hvis jeg skånte ham, som jeg burde. Problemet er bare, at han ikke bør "lege vildt" - og for Møffe findes der i leg nærmest kun ét gear: Vildt.

 

Så det får han altså lov til, da det er så stor en glæde for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Luxen har så C/D hofter, hun kunne ikke helt bedømme om de var c eller d :cry:

 

:ae:

 

Håber du er okay?

 

Snakkede I om hvad I skal være obs. på for fremtiden?

 

Og hvordan tog han det hele? Var han dygtig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Luxen har så C/D hofter, hun kunne ikke helt bedømme om de var c eller d :cry:

 

Men husk, at det er DKK, der giver den officielle status.

 

Som eksempel kan jeg bruge Luna.. Luna har iflg dyrlægen C på højre hofte og 1 på venstre albue. Kiropraktor og massør er enige i, at der er noget galt de steder.

 

DKK har valgt at give hende rent A og 0. Bare så du ikke jubler, hvis de giver samme vurdering til Luxen.. Jeg ville vælge at stole på dyrlægen, der har haft ham i "hænderne"

Link til indlæg
Del på andre sites

Luxen har så C/D hofter, hun kunne ikke helt bedømme om de var c eller d :cry:

 

Øv... :ae:

 

Nå, men hunde har levet et langt godt liv med værre hofter.

--I har vel ikke planer om hvalpe..

 

Men hvis I ikke allerede ER i gang, så er det bare om at sætte fuld power på kosttilskud.

Jeg kan anbefale kombinationen af glucosamin, kondroitin og MSM, som har hjulpet Silke helt over hendes voldsomme halten efter hun fik ødelagt albuerne af borreliose i foråret.

 

Fandt I ud af det med at få en registrerings-attest over Nettet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...