Hop til indhold

Hunde og frugt??


Gæst Springeren
 Share

Recommended Posts

Gæst Springeren

vores lille eddy mus er helt vild med æble, pære og banan ;-) altså han får ikke et helt stk frugt, men han deler gerne med min kæreste. Men nu er vi kommet i tvivl om frugt overhovedet er godt for hunde??

 

Knus Eddys mor

Link til indlæg
Del på andre sites

vores lille eddy mus er helt vild med æble, pære og banan ;-) altså han får ikke et helt stk frugt, men han deler gerne med min kæreste. Men nu er vi kommet i tvivl om frugt overhovedet er godt for hunde??

 

Knus Eddys mor

 

Hvis han ikke er vandt til frugt, så skal i nok ikke give for meget så han får dårlig mave :blink: men ellers sker der ikke noget ved at give ham lidt frugt :5up: Min izzie spiser meloner, gulerødder, pærer og bananer, ananas, jordbær og vindruer og hun har aldrig taget skade :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han ikke er vandt til frugt, så skal i nok ikke give for meget så han får dårlig mave :blink: men ellers sker der ikke noget ved at give ham lidt frugt :5up: Min izzie spiser meloner, gulerødder, pærer og bananer, ananas, jordbær og vindruer og hun har aldrig taget skade :blink:

 

den nye gulerodsfrugt:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, ja , hvis nogen er villig til at løbe den risiko, så skal de da have lov til det, det var også bare en oplysning.

 

ej altså..risiko? slå lige koldt vand i blodet ik :blink::lol: det er jo ikke fordi kræet dropper død ved én vindrue :lol: det er lidt det samme som med chokolade, en smule gør altså ikke skade. Min barndoms golden levede nærmest af marabou :mrgreen::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

ej altså..risiko? slå lige koldt vand i blodet ik :blink::lol: det er jo ikke fordi kræet dropper død ved én vindrue :lol: det er lidt det samme som med chokolade, en smule gør altså ikke skade. Min barndoms golden levede nærmest af marabou :mrgreen::lol:

 

Jeg ved ikke hvor meget der er i det, men det jeg har hørt angående vindruer/rosiner er at det er et giftstof der ophober sig i kroppen. Derfor skulle det ikke være farligt at give en vindrue, men det er farligt at give en vindrue om ugen over længere tid. Men som sagt ved jeg ikke om det er rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt at alt er relativt, men hvorfor overhovedt løbe risikoen , når man nu ved det.

På siden: http://www.spoergdyrlaegen.dk/ressourcer/forgiftningskatalog/rosinforgiftning-kat-hund står der:

 

Rosiner og vindruer

 

 

 

Hunde og katte kan blive forgiftet med rosiner og vindruer hvis de f.eks. får dem som godbider. Nogle dyr kan finde på at spise dem, når de går på rov i køkkenskabene.

 

 

 

Giftmekanisme

 

Giftstoffet i rosiner og vindruer er ikke kendt endnu. Man har derfor ikke kunne undersøge, hvordan det virker grundigt. Stoffet er mistænkt for at ødelægge nyrerne og hæmme udskillelsen af blodets affaldsstoffer, men giftmekanismen forbliver altså et mysterium.

 

 

Symptomer på forgiftning med rosiner og vindruer

 

Ca. 40 % af dyrene viser ingen symptomer overhovedet. De øvrige vil inden for de første 6 til 24 timer, begynde at kaste op. Senere kan dyret vise et eller flere af disse symptomer:

 

Manglende appetit eller anoreksi

Nedstemt humør og apati

Diarre

Nedsat urinproduktion

Ophobning af blodets affaldsstoffer

50 - 75 % af de dyr, der viser symptomer, dør af forgiftningen.

 

 

Giftig dosis

 

3 – 60 mg rosiner eller druer pr. kg kropsvægt. Det svarer til ca. 1 - 8 rosiner pr. kg.

 

Dosis er stærkt individuel. Nogle dyr har spist rosiner og druer hele deres liv uden at de på noget tidspunkt har vist symptomer. Andre kan dø af kun ganske små mængder.

 

 

Behandling af rosinforgiftning

 

Undgå for det første at give rosiner. Selvom dit kæledyr tidligere har spist rosiner og vindruer uden problemer, er der ikke grund til at løbe risikoen.

 

Det vigtigste er at få tømt tarmene for eventuelle rester. Man bruger brækmiddel, afføringsmiddel og eventuelt udpumpning af mavesækken. Derefter giver man væske i drop i store mængder for af rense gift og affaldsstoffer ud af systemet. I nogle tilfælde giver man også væskedrivende medicin for fremme produktionen af urin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil jeg ikke ind i en debat om druer / vindruer ;-)

 

Men en veninde af mig der barfer, fik et godt råd at en der havde barfet igennem mange år.

 

Helt kort : Hvad hunden kan komme til i naturen ( ikke haver / drivhuse ! )

af frugt og grønt, må den få.

Ting der vokser under jorden, graver den kun op af nød / sult. Dette gælder også hårde ting som nødder.

 

En nem huske regel ikke ? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PernilleT

Jo, det er da egentlig et meget godt råd .. :-D

 

Men så tænker jeg bare .. Hmm, ting de kan komme til i naturen, det er jo oprindelig ikke ret meget, da det er os mennesker, som planter ting i haver og drivhuse .. Eller er jeg helt forkert på den? Bliver helt bange for, om noget af det, vi giver elvis herhjemme er skadeligt .. ?

 

Men der er vel intet til hindre for at fodre med disse frugter og grønter?:

 

Agurk, æble, pære, banan, melon, peberfrugt, majs, gulerod, jordbær, kartofler (kogte), ananas, persillerødder og pastinak.

 

Er det okay eller er jeg helt forkert på den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Servere jeg frugt for Teitur kigger han først på det som om det er bombe, derefter kigger han spørgende op på mig, smager lidt på det og kigger derefter bebrejdene op på mig, ikke om det kommer ned, det kan jeg sku selv få lov at æde :fornaermet:

 

Min venindes lille spidshund derimod den æder ALT frugt, den ELSKER ananas, melon både vandmelon og honningmelon, æbler og gulerødder, banan og ikke mindst advocado. Den lever i bedste velgående, så tror roligt du kan forsætte med at give din hund frugt. Har aldrig hørt der kan ske noget ved det, højst lidt dårlig mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Ja, frugt er godt for hunde. kender mange hunde der godt kan lide aebler, vandmelon og gulerodder. Min egen cocker f.eks.

 

Saa ham giver jeg gerne en gulerod nu og dag, et aeble skrog og lignende elsker han.

 

Jeg provede at give det til mine mynder, flere gange, som nysgerrigt gerne tager imod, for saa at splitte disse frugter i bitte smaa stykker ud over det hele, men de naegter at indtage det.

 

Har flere gange maatte ned paa hug og opsamle bitte smaa stykker gulerod fra gulvtaeppet - Og det farver!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, frugt er godt for hunde. kender mange hunde der godt kan lide aebler, vandmelon og gulerodder. Min egen cocker f.eks.

 

Saa ham giver jeg gerne en gulerod nu og dag, et aeble skrog og lignende elsker han.

 

Jeg provede at give det til mine mynder, flere gange, som nysgerrigt gerne tager imod, for saa at splitte disse frugter i bitte smaa stykker ud over det hele, men de naegter at indtage det.

 

Har flere gange maatte ned paa hug og opsamle bitte smaa stykker gulerod fra gulvtaeppet - Og det farver!

 

hehe mine chier ødelægger dem også bare, men spiser dem ikke:evil: Men hvis de er kogt og blendet, ryger det ned med velbehag:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Charlie vil heller ikke røre frugt, han er bare ligeglad, han fatter vist ikke, at det overhovedet skulle være mad :-).

 

Et spørgsmål - er syren i frugt ikke dårlig for deres tænder? Jeg tænker, at grøntsager er fint nok i mindre mængder, men at syren og sukkeret i frugten nok ikke er særlig godt for hverken mave eller tænder.

 

Og ja, vindruer og rosiner skal man gå udenom pga. giftstofferne. Ligesom man heller aldrig må give hunde løg. De er også giftige for hunde.

Og enig med Tullemus - hvorfor løbe risikoen, når man nu lige så godt kan give dem så mange andre ting, hvor man er sikker på, at der ikke er noget, som er skidt for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

ej altså..risiko? slå lige koldt vand i blodet ik :blink::lol: det er jo ikke fordi kræet dropper død ved én vindrue :lol: det er lidt det samme som med chokolade, en smule gør altså ikke skade. Min barndoms golden levede nærmest af marabou :mrgreen::lol:

 

Nu har Puma lige haft spist en hel skål fuld rosiner, der skete heldigvis ikke noget, men prøv lige at læs lidt om det inden du siger slå koldt vand i blodet...

Rosiner og vindruer kan selv i helt små mængder, ned til 2,8 mg/kg legemsvægt være giftige. Det er altså ikke mange rosiner der skal til hvis man er uheldig. Og er hunden først forgiftet er der ingenting at gøre, 50-75% af de hunde som bliver forgiftet dør af det, i "bedste" fald kan de overleve og leve en periode med skånehensyn og special foder med ødelagte nyrere bagefter. Og symptomerne kan starte så sent som 24 timer efter indtagelsen...

 

Til sammenligning skal der 100 - 250 mg/kg theobromin (det giftige i chkolade) til for at slå en hund ihjel og der er ikke så meget af det pr. gram i chokolade (alt efter hvor mørk chokoladen er).

 

Så rosiner er MEGET mere giftige end chokolade, hvis man skulle være så uheldig at ens hund reagere og man kan aldrig vide hvilke som gør og hvilke som ikke gør, desuden ved man ikke noget om det giftige stof, hvilket vil sige man heller ikke ved om det pludselig kan ændre sig, sådan at en hund som altid har kunne tåle vindruer pludselig kan reagere på det.

 

Synes slet ikke man skal slå koldt vand i blodet, og jeg kan ikke forstå hvis man efter at have læst om det, stadig vil løbe risikoen ved at give sin hund druer eller rosiner, når der findes så mange gode og sunde ting man kan give uden risiko for at ens hund skal lide en lang og smertefuld død eller leve som handicappet resten af livet...

 

Det er ikke for at lyde hård, men det var ikke et sjovt døgn efter Puma havde spist den skål rosiner, vi kunne intet gøre, men måtte bare vente på om han skulle blive syg og skulle dø eller overleve og jeg er ked af at der er så mange som slet ikke ved hvor giftigt det er (eller kan være), jeg viste det heller ikke før det skete og jeg har også givet Puma en vindrue en gang imellem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skulle altså heller ikke tage chancen med rosiner/vindruer, især når det ikke er noget hunden bare MÅ have.... Det samme med chokolade: nej det er muligt at hunden ikke dør af et enkelt stykke, men hvorfor give hunden chokolade??? Det må være fordi man pålægger dyret ens eget behov; jeg synes chokolade er lækkert så det er da synd for fido at han ikke får noget.. Jeg fatter bare ikke hvorfor man gør det :confused: Det er jo ligegyldigt for hunden om den får chokolade eller en vindrue for den sags skyld... Jeg kan godt give gulerodsstykker som godbid, og det er fordi en gulerod ikke gør noget negativt for hunden, den passere ligesom bare igennem :blink:

Jeg tror også som en anden nævnte, at frugtsukkeret kan være med til at ødelægge hundens tænder, det ødelægger også vores tænder, men vi børster jo tænder hver dag og det er de færreste hunde der gør det...

 

Til TS: Jeg synes det er fint at hunden får lidt frugt, bare ikke rosiner og vindruer. Men evt spørg dyrlægen om hvad hunde kan tåle og endeligt ikke for meget, da det er vigtigt at passe på hundens tænder.. Gulerod til gengæld (selvom det ikke er en frugt) Kan være et godt tyggeredskab til hvalpe (hvis man har en sådan) og så er det også godt for deres tænder og tandkød...

Pluto vil meget gerne have en hel gulerod desværre synes han bare det sjoveste ved det er at splitte den til atomer :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, frugt er godt for hunde. kender mange hunde der godt kan lide aebler, vandmelon og gulerodder. Min egen cocker f.eks.

 

Saa ham giver jeg gerne en gulerod nu og dag, et aeble skrog og lignende elsker han.

 

Jeg provede at give det til mine mynder, flere gange, som nysgerrigt gerne tager imod, for saa at splitte disse frugter i bitte smaa stykker ud over det hele, men de naegter at indtage det.

 

Har flere gange maatte ned paa hug og opsamle bitte smaa stykker gulerod fra gulvtaeppet - Og det farver!

 

Kernerne i frugt er heller ikke gode for hunden, så dem skal man nok lige have sørget for at pille ud inden man giver hunden æbleskroget :blink:

 

Jeg skulle altså heller ikke tage chancen med rosiner/vindruer, især når det ikke er noget hunden bare MÅ have.... Det samme med chokolade: nej det er muligt at hunden ikke dør af et enkelt stykke, men hvorfor give hunden chokolade??? Det må være fordi man pålægger dyret ens eget behov; jeg synes chokolade er lækkert så det er da synd for fido at han ikke får noget.. Jeg fatter bare ikke hvorfor man gør det :confused: Det er jo ligegyldigt for hunden om den får chokolade eller en vindrue for den sags skyld... Jeg kan godt give gulerodsstykker som godbid, og det er fordi en gulerod ikke gør noget negativt for hunden, den passere ligesom bare igennem :blink:

Jeg tror også som en anden nævnte, at frugtsukkeret kan være med til at ødelægge hundens tænder, det ødelægger også vores tænder, men vi børster jo tænder hver dag og det er de færreste hunde der gør det...

 

Til TS: Jeg synes det er fint at hunden får lidt frugt, bare ikke rosiner og vindruer. Men evt spørg dyrlægen om hvad hunde kan tåle og endeligt ikke for meget, da det er vigtigt at passe på hundens tænder.. Gulerod til gengæld (selvom det ikke er en frugt) Kan være et godt tyggeredskab til hvalpe (hvis man har en sådan) og så er det også godt for deres tænder og tandkød...

Pluto vil meget gerne have en hel gulerod desværre synes han bare det sjoveste ved det er at splitte den til atomer :stupid:

 

Ja, og så renser gulerødder også tænderne :5up:

 

Ninja splitter også gulerødder ad til uigenkendelighed, men ikke hvis vi skærer dem i skiver og kommer i hendes mad, så ryger de ned sammen med resten :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

ej altså..risiko? slå lige koldt vand i blodet ik :blink::lol: det er jo ikke fordi kræet dropper død ved én vindrue :lol: det er lidt det samme som med chokolade, en smule gør altså ikke skade. Min barndoms golden levede nærmest af marabou :mrgreen::lol:

 

Den her bliver jeg altså lige nødt til at kommentere på, og det er bestemt ikke for at blande to tråde sammen ... men ...

 

Du dør da heller ikke af at bruge parfume i dit vaskemiddel ? Eller parabener i din bodylotion ? Eller giftige stoffer i din neglelak ?

 

Men alligevel sørger du da for at bruge så "rene" produkter som muligt, fordi du har fået af vide at parabener, parfume og andet hormonkemi kan være skadeligt for kroppen.

 

Hvorfor skal din hund så fodres med noget, som du ved heller ikke er godt for den ? :vedikke:

 

Forskellen er bare at din hund kan blive rigtig syg og i værste tilfælde dø...

 

Det kan du næppe ved at bruge produkter der indeholder parabener eller parfume.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg tror også som en anden nævnte, at frugtsukkeret kan være med til at ødelægge hundens tænder, det ødelægger også vores tænder, men vi børster jo tænder hver dag og det er de færreste hunde der gør det...

 

Det er plak ( bakterie belægninger ) der ødelægger tænderne.

Denne plak fjerne vi med tandbørste da vores mad, for de flestes vedkommende, allerede er ret findelt eller kogt m.m. og derfor ikke renser tænderne.

 

Hvis hundene får en ordentlig kost med rigeligt at tygge på så er der ingen grund til at frygte frugt. Der er heller ikke noget der gør at vi skal fjerne æblekærner m.m. som en anden skrev.

Mine hunde spiser det frugt de finder eller får tilbudt, ja selv valnødder er specielt Tex vild med. De ligger på græsset og så knaser hen dem og ligger og piller den bløde nød ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er plak ( bakterie belægninger ) der ødelægger tænderne.

Denne plak fjerne vi med tandbørste da vores mad, for de flestes vedkommende, allerede er ret findelt eller kogt m.m. og derfor ikke renser tænderne.

 

Hvis hundene får en ordentlig kost med rigeligt at tygge på så er der ingen grund til at frygte frugt. Der er heller ikke noget der gør at vi skal fjerne æblekærner m.m. som en anden skrev.

Mine hunde spiser det frugt de finder eller får tilbudt, ja selv valnødder er specielt Tex vild med. De ligger på græsset og så knaser hen dem og ligger og piller den bløde nød ud.

 

Arh det ved jeg nu ikke, det er vel smag og behag om man vil fodre sin hund med cyanohydriner som afgiver blåsyre.

 

"Nødder

Valnødder og macadamia-nødder er særligt giftige. Konsekvensen kan være være alt fra opkast og lammelser til død. Inden for 12 timer vil dit dyr udvikle forskellige symptomer, miste balanceevnen, feber, opkast og forhøjet puls. Symptomerne kan være voldsommere, hvis din hund har spist nødderne med chokolade. I så fald er der risiko for nyresvigt, og at hunden dør."

 

Selvfølgelig ingen grund til at male fanden på væggen, men jeg kan bare ikke se hvorfor man skal tage chancen når der findes så meget andet sundt man kan fodre sin hund med. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke elsker at finde frugt i skoven. Især æbler, mirabeller, hindbær og jordbær.

Selv om hun er på allergi-diæt, så har jeg ikke nænnet at tage frugtglæden fra hende.

Så hun spiser stadig æbler og naturens sidste mirabeller. HUN lægger ivrigt turen sådan, at vi kommer forbi det sidste træ der endnu bærer frugt.

 

Jeg har så benyttet mig af hendes iver og har selv plukket nogle poser mirabeller, som jeg har udstenet og puttet i fryseren. Så har vi dem at tære på, når der absolut intet er mere i naturen. Æblerne er der et stykke tid endnu.

 

Frugt, hunde ikke må få:

 

Avocado

Avocado indeholder ”resin”, som påvirker hjerte og blodkar. Der ses opkastninger, diarre, vejrtrækningsproblemer og kredsløbssvigt. Dødsfald kan forekomme.

 

Rosiner, vindruer

Man ved ikke, hvilket indholdsstof, der fremkalder forgiftningen hos hund og kat, og ej heller mængden af rosiner/vindruer, der skal spises, før det går galt. Det drejer sig dog om større mængder (>200g rosiner til 20kg hund). Symptomerne er opkastning og smerter fra bughulen mindre end 6 timer efter optagelsen. Årsagen til symptomerne, er akut nyresvigt, der ofte medfører døden.

 

Herfra: Det rene gift (fra Roslev Dyreklinik)

 

Og selv om en hund sagtens kan tåle kogte kartofler, så skal man lige være opmærksom på, at kartoffelplanten er giftig. Og det samme er de grønne kartofler, som hunden kan finde i kartoffelbedet.

De grønne kartofler og planterne er osse giftige for mennesker.

 

Grønne tomater -og tomatplanten- indeholder de samme giftige stoffer som de grønne kartofler. Og derfor skal man også undgå dem.

-Så man skal liiiige holde øje med hunden, hvis den er med ude og efterårsgrave haven:mrgreen:..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er plak ( bakterie belægninger ) der ødelægger tænderne.

Denne plak fjerne vi med tandbørste da vores mad, for de flestes vedkommende, allerede er ret findelt eller kogt m.m. og derfor ikke renser tænderne.

 

Hvis hundene får en ordentlig kost med rigeligt at tygge på så er der ingen grund til at frygte frugt. Der er heller ikke noget der gør at vi skal fjerne æblekærner m.m. som en anden skrev.

Mine hunde spiser det frugt de finder eller får tilbudt, ja selv valnødder er specielt Tex vild med. De ligger på græsset og så knaser hen dem og ligger og piller den bløde nød ud.

 

Men sukkeret kan også danne huller i tænderne:

"Når man indtager sukkerholdige fødevarer, sætter sukkeret sig fast på tænderne i plakken. Her fortæres sukkeret af bakterierne, som omdanner sukkeret til en syre, der angriber tændernes emalje og danner hullerne.

Frugtsukker samt mælkesukker i komælksprodukter er lige så skadeligt for tænderne som raffineret sukker."

 

Jeg synes bare ikke at man helt skal sige at det er slet ikke skadeligt for deres tænder.. Det er muligt det hjælper at de har meget at tygge i, men selvom vi børster tænder så kan man stadig få huller, nogle mennesker er mere udsatte for at få huller og det tror jeg sådan set også gælder hunde... Der er flere og flere hunde der har problmer med tænderne... Jeg siger ikke at man SLET ikke må give sin hund frugt, men bare at man lige er opmærksom på at sukkeret i frugten altså også kan have en skadelig effekt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Arh det ved jeg nu ikke, det er vel smag og behag om man vil fodre sin hund med cyanohydriner som afgiver blåsyre.

Nu skal hunden så lige kunne opløse kærnerne først.

Men jeg har den holdning at hvis hunden kan finde det naturligt så kan det næppe skade.

Tvivler på at vilde hunde m.fl ligefrem fjerne kærner først. I øvrigt har hunden en så tilpas sur mavesyre at jeg ikke har set evidens på at risikoen for blåsyre rent fantisk er reel.

 

"Nødder

Valnødder og macadamia-nødder er særligt giftige. Konsekvensen kan være være alt fra opkast og lammelser til død. Inden for 12 timer vil dit dyr udvikle forskellige symptomer, miste balanceevnen, feber, opkast og forhøjet puls. Symptomerne kan være voldsommere, hvis din hund har spist nødderne med chokolade. I så fald er der risiko for nyresvigt, og at hunden dør."

 

Selvfølgelig ingen grund til at male fanden på væggen, men jeg kan bare ikke se hvorfor man skal tage chancen når der findes så meget andet sundt man kan fodre sin hund med. :vedikke:

 

Jamen jeg "fodrer" ikke med det. De ligger der jo og kan spises. Og ingen f mine hunde har på noget tidspunkt vist responds over for valnødder. Nu er det jo heller ikke ligefrem i kilovis de spiser. Det er éen en gang imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Men sukkeret kan også danne huller i tænderne:

Nej det kan sukker ikke.

Som du selv quoter så er det den SYRE som Bakterier danner der giver huller. Sukker i sig selv giver ikke huller.

 

Her fortæres sukkeret af bakterierne, som omdanner sukkeret til en syre, der angriber tændernes emalje og danner hullerne.

 

 

Jeg synes bare ikke at man helt skal sige at det er slet ikke skadeligt for deres tænder.. Det er muligt det hjælper at de har meget at tygge i, men selvom vi børster tænder så kan man stadig få huller, nogle mennesker er mere udsatte for at få huller og det tror jeg sådan set også gælder hunde...

 

Og det må du da gerne tro. Men det er der da også grund til hvis hundene får det samme skrammel at spise som vi.

 

 

Der er flere og flere hunde der har problmer med tænderne...

Jeg siger ikke at man SLET ikke må give sin hund frugt, men bare at man lige er opmærksom på at sukkeret i frugten altså også kan have en skadelig effekt..

 

Man skal aldrig afvise noget umidelbart. Men Sukker i mad er IKKE skadeligt for tænderne ,som udgengspunkt. Det er alt for ensidigt at stille det op på den måde.

Der er adskilige faktorer der spiller ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...