Hop til indhold

Erfaring med hundesvømning


sonja77
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig at prøve hundesvømning med Tyson, da det jo er en god motionsform, der skånsomt styrker musklerne. Jeg har googlet hundesvømning på Sjælland og fundet dette sted, som jeg synes ser godt ud:

 

Hundesvømning | Elsang Dyrepension

 

Og dette sted:

 

Hundesvømning

 

Er der nogen, der kender til de to steder? Og især, er der nogen der har erfaringer med at gå til hundesvømning med en hund, der som udgangspunkt ikke har lyst til/er bange for at svømme? Tyson har aldrig svømmet. I starten ville han slet ikke i vandet, men ved at belønne for det, er det lykkedes mig at få ham til at gå med ud og soppe til maven eller lidt over. Men ikke meget over, så snart han føler, at han er ved at være ude, hvor han ikke kan bunde, skynder han sig op på land. Og han er ikke en hund, man kan "presse" til at overskride sine grænser, så går han i den modsatte grøft og synes, at det er det mest forfærdelige og farlige i hele verden. Derfor spekulerer jeg på, om det overhovedet ville lykkes mig at få ham til at svømme. Og jeg vil ikke risikerer, at en eller anden instruktør på stedet prøver at få mig til at tvinge ham til det.

 

Erfaringer anyone?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med water-walking? Det skulle være mere effektivt, men også mere skånsomt end svømning og så bestemmer man jo selv, hvor dybt hunden skal gå i vandet. (Hvis han nu ikke er så vild med vand i starten). Vi har gået til det med Smilla. Man køber som regel et 10-turs kort.

 

Mere skånsomt end svømning? På den ene af de sider, jeg linker til, skriver de:

 

"Svømmetræning er for hunde – som for mennesker – den mest skånsomme træningsform af alle. Der er tale om ren muskeltræning som aktiverer alle hundens muskler. Da der kun er tale om muskeltræning er det stort set umuligt at beskadige en hunds knoglesystem under svømmetræning da der absolut ikke er nogen som helst påvirkning af hundens knogler i modsætning til f.eks gåture, løb eller waterwalk, hvor der kan være en ret betydelig belastning af knoglesystemet."

 

Og er waterwalk lige så effektivt til at styrke de små muskler i ryggen? En af grundene til, at jeg gerne vil have ham til at svømme, er, at jeg gerne vil styrke dem, så de kan hjælpe med at holde hans led bedre på plads, da han jo desværre går ret let af led.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gizmo går til svømning en gang ugentligt, og vi svømmer hos Elsang. Er rigtig glad for stedet, og Lene der har det er rigtig god til at hjælpe hvis man har brug for det :5up:

 

Hvis han ikke er så glad for vand, så ville jeg prøve blot at booke tiden uden at han behøver at svømme, men blot opholde sig i svømmehallen, evt. gå op og ned af rampen, soppe på det lave stykke, og stille og roligt vænne ham til det.

Første gang han så svømmer så lad ham nøjes med en kort tur, og så masser af ros og op igen, slut med succes :blink:

 

Men jeg kan helt sikkert anbefale Elsang :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mere skånsomt end svømning? På den ene af de sider, jeg linker til, skriver de:

 

"Svømmetræning er for hunde – som for mennesker – den mest skånsomme træningsform af alle. Der er tale om ren muskeltræning som aktiverer alle hundens muskler. Da der kun er tale om muskeltræning er det stort set umuligt at beskadige en hunds knoglesystem under svømmetræning da der absolut ikke er nogen som helst påvirkning af hundens knogler i modsætning til f.eks gåture, løb eller waterwalk, hvor der kan være en ret betydelig belastning af knoglesystemet."

 

Og er waterwalk lige så effektivt til at styrke de små muskler i ryggen? En af grundene til, at jeg gerne vil have ham til at svømme, er, at jeg gerne vil styrke dem, så de kan hjælpe med at holde hans led bedre på plads, da han jo desværre går ret let af led.

 

Ja, ok...

''Svømning er den mest skånsomme måde at træne på, idet hunden ikke støtter på sine ben, men bare bruger disse til at svømme. Ved walterwalking tvinges hunden også til at gå, dette dog på en langt mere skånsom måde end ved almindelige lufteture. Walterwalking er kort sagt mindre belastende end gåture, fordi skåner led og knogler, men mere krævende end svømning, fordi det i højere grad udfordrer og belaster musklerne. ''

 

Jeg ved ikke, hvad der vil være bedst til rygproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke rigtigt med de muskler du snakker om, hvordan man bedst får styrket dem - men i forbindelse med Motors bækken, fik jeg at vide at svømning ikke var godt, før jeg var helt sikker på at han var "korrekt" i bækkenet, da han kunne risikere at svømme skævt for at skåne sig og dermed egentlig gøre det værre.

 

Fik anbefalet waterwalk eller billigere endnu, selv gøre det på stranden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, den havde jeg ikke set. Har du erfaring med stedet?

 

Bliv væk - søsters labrador, der var så vild med vand som kun en labrador kan være, går nu ikke i vandpytter, det var det sted jeg fortalte om, hvor en af de andre hunde sked af rædsel i vandet.

 

Kender ikke de to andre steder, fra generelle rygter vil jeg mene, du skal stå fast på dit og god til at sige NEJ, så kvikke svømmeinstruktører ikke viser dig en nem metode at få Tyson i vandet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliv væk - søsters labrador, der var så vild med vand som kun en labrador kan være, går nu ikke i vandpytter, det var det sted jeg fortalte om, hvor en af de andre hunde sked af rædsel i vandet.

 

:skraek: Det lyder eddermanme skummelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville så ikke vælge Tåstrup.. Men det er fordi, karrene er så tætte på hinanden. Luna ligger forkert i vandet derude og venter bare på at hunden i nabokarret kommer over til hende (og ja, det er sket.. godt nok en hund hun kendte og som vi fulgtes med, men stadig).. Og vandet er køligt.

 

Hvis han ikke er meget for vand i forvejen, tror jeg Taastrup er alt for uroligt:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliv væk - søsters labrador, der var så vild med vand som kun en labrador kan være, går nu ikke i vandpytter, det var det sted jeg fortalte om, hvor en af de andre hunde sked af rædsel i vandet.

 

Kender ikke de to andre steder, fra generelle rygter vil jeg mene, du skal stå fast på dit og god til at sige NEJ, så kvikke svømmeinstruktører ikke viser dig en nem metode at få Tyson i vandet.

 

TAK, kunne svagt huske historien, men ikke hvem der havde fortalt den, eller hvilket sted der var tale om!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Chili og Caia har været hos taastrup... Sofie og Anja bruger også stedet ved jeg..

Jeg synes stedet er ganske fint, de er rigtig søde der ude, og jeg er glad for at komme der.

Nu har Chili kun været til hundesvømning en gang, og hun kommer nok aldrig til at elske det tror jeg.

Caia derimod elsker at svømme.

 

Elsang er klart et sted jeg ville prøve hvis det var mig... Jeg har ikke selv prøvet det, men Lene der ejer stedet er simpelthen så sød og venlig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen erfaring med svømmehallerne på Sjælland, men en del med svømning og waterwalker.

Waterwalkeren træner kun fremføring af benene og ikke tilbage føring, det gør det jo mere skønsomt, men mindre effektivt

Jeg får testet alle mine hunde med undervandsvideokamera ca. 1 gang om året ved Fyns Hundecenter. Den eneste grund til jeg kommer der er pga. kameraret

Jeg tjekker lige at de svømmer med alle ben, jeg kan selv se om de ligger lige i vandet, men ikke om de bruger alle ben korrekt, men blanding ligger flot lige i vandet, men svømmer ikke med det en bagben, mærkeligt. Ved at putte mere belastning på ham, så svømmer han på alle ben. Så han svømmer altid med en korkplade foran eller kommer i waterwalkeren.

Så alle mine hunde som svømmer lige, svømmer 1-2 gang i ugen i hundesvømmehallen, resten i waterwalkeren (hvilket jeg desværre ikke får gjordt ofte nok)

 

Så hvis jeg var dig ville jeg prøve at vende Tyson til svømmehallen, kontroller så godt som øjet nu kan om han svømmer lige, også prøve at se om han bliver mere stabil, hvis du så engang kommer forbi et svømmehal med kamera, så få ham tjekket, det er nemmest hvis de er vant til svømmehallerne i forvejen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj

jeg har kun prøvet taastrup og det var vi fint tilfredse med... vi tog ham selv i vandet og op igen havde ikke vejledning eller noget men havde en veninde med som havde været der mange gange og også i aahundecenter hvor hun har fået undervisning i det så hun fortalte mig det :D

 

vi har været der 3-4 gange for 2½ år siden, og var fint tilfredse med det... karrene ligger tæt ja og vandet er lidt koldt... men det har gjort at vores hund nu tør gå på stranden uden at være helt vildt bange :D så for os har det været positivt nok :)

 

men vi bruger det ikke mere da vi er flyttet længere væk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at ringe/ skrive til et sted, hvor de har begge dele og spørge ad, hvad de anbefaler til en hund som Tyson? Fx her Svømning / Water Walk

 

Tak for det forslag, jeg skrev til dem og spurgte, og her er svaret:

 

Ryggens muskulatur trænes fint både i waterwalker og ved svømning. Begge dele kan bruges som træning i den forbindelse. Som regel vil muskel opbygning dog gå noget hurtigere i waterwalker end ved almindelig svømning.

 

Fordelen ved waterwalker er at vi ved at gå i lavere vand, kan få et større rygsving på end de typisk får i svømmebassinet hvor vandet støtter op og ”afstiver” ryggen en smule. Det større rygsving aktiverer både de små stabiliserende muskler samt den større muskulatur omkring ryggen og giver en smidig ryg.

 

 

Jeg vil anbefale dig at starte op i waterwalker ca. 10 gange og derefter prøve at svømme med ham i bassin/ved stranden. I starten anbefaler jeg at han træner 1-2 gange om ugen, herefter kan det sættes ned så det er knap så intensivt. Det vil selvfølgelig være godt for ham at træne jævnligt fremover og det kan være at svømningen alene herefter kan gøre det, men det er også muligt at det er bedre for ham at skifte lidt imellem svømmetræning og waterwalker.

 

 

I forbindelse med svømning og at hunden ikke er super vild med det, så har vi veste til svømmetræning som måske kunne hjælpe ham til at blive lidt mere tryg ved svømningen. Og så er vandet mere roligt her i bassin end det er ved stranden. De er altid lidt stresset over det i starten, men oftest bliver de utrolig hurtig dus med bassin og vandet efter de har været i nogle gange og finder ud af hvad det drejer sig om.

 

 

Så Waterwalken lyder som en god idé. :5up: Umiddelbart kan jeg kun finde Københavns Dyrehospital, der tilbyder det i rimelig afstand fra mig. Er der nogle, der har erfaring med dem? Jeanette, er det ikke noget med, at du har gået der med Luna? Og ved du, hvad prisniveauet sådan cirka er, det fremgår ikke rigtigt af hjemmesiden? Eller er der nogle, der kender andre gode steder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Joy var hundeangst de første par gange, og det er stadig ikke det han elsker allermest. men nu går han da frivilligt ud i vandet. Han fik en redningsvest på og så blev han nærmest båret ud i vandet, og han blev holdt oppe de første par gange rundt i bassinet.

 

Min fars tæve er ellevild og tager gerne flere runder. Hun skal dog svømme efter noget....

 

Vi svømmer her: Svoemmehal men det er nok lidt langt væk :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, den havde jeg ikke set. Har du erfaring med stedet?

 

Jeg har erfaring med stedet og til en hund som Tyson er det IKKE egnet.

 

Der kan være op til 10 hunde, hvis der er fuldt booket (2 i hvert almindelig kar og 2 i modstrømskarret) og på trods af deres regler om ingen løse hunde, så har jeg flere gange oplevet løse hunde i hallen. Karrene er alt for tætte på hinanden til at fremmede hunde kan svømme ved siden af hinanden uden problemer og der er meget kast med diverse apporter.

Vandet er desuden ikke opvarmet og gavner derfor ikke rygmuskulaturen.

 

Jeg ville benytte www.dogswim.dk, hvis han skal svømme - vandet er opvarmet og der er 1 hund i lokalet ad gangen.

 

De to tøser jeg deler hjem med lige nu ville jeg ikke være så betænkelig ved at tage ud i Taastrup, men en hund med specielle behov (ikke så vild med fremmede hunde f.eks. eller et stresshovede) ville jeg ikke tage med derud.

 

Rosie brød sig ikke om vand, men ville gerne i svømmehal, hvis hun fik redningsvest på i vandet.

Mollie elskede det og svømmede gerne uanset forholdene.

Jessie svømmede, men jeg havde et indtryk af, at hun bare gjorde det for min skyld. Det er dog ikke noget jeg dyrker med Jessie, så om hun ville kunne lære at elske det, aner jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har erfaring med stedet og til en hund som Tyson er det IKKE egnet.

 

Der kan være op til 10 hunde, hvis der er fuldt booket (2 i hvert almindelig kar og 2 i modstrømskarret) og på trods af deres regler om ingen løse hunde, så har jeg flere gange oplevet løse hunde i hallen. Karrene er alt for tætte på hinanden til at fremmede hunde kan svømme ved siden af hinanden uden problemer og der er meget kast med diverse apporter.

Vandet er desuden ikke opvarmet og gavner derfor ikke rygmuskulaturen.

 

Jeg ville benytte www.dogswim.dk, hvis han skal svømme - vandet er opvarmet og der er 1 hund i lokalet ad gangen.

 

De to tøser jeg deler hjem med lige nu ville jeg ikke være så betænkelig ved at tage ud i Taastrup, men en hund med specielle behov (ikke så vild med fremmede hunde f.eks. eller et stresshovede) ville jeg ikke tage med derud.

 

Rosie brød sig ikke om vand, men ville gerne i svømmehal, hvis hun fik redningsvest på i vandet.

Mollie elskede det og svømmede gerne uanset forholdene.

Jessie svømmede, men jeg havde et indtryk af, at hun bare gjorde det for min skyld. Det er dog ikke noget jeg dyrker med Jessie, så om hun ville kunne lære at elske det, aner jeg ikke.

 

Tak - Taastrup er helt sikkert droppet. ;-)

 

Som skrevet har jeg nu bestilt tid til waterwalk på Københavns Dyrehospital. Hvis det går godt, fortsætter jeg nok med det et stykke tid, og så kan det være, at jeg evt. senere prøver svømning. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver spændende, glæder mig til at høre om oplevelsen. Når Smilla har været i, er det meget stille og roligt. I karret (ligner et akvarium) kan løbebåndet hæves/ sænkes alt efter hvor dybt hunden skal gå. Og så står du foran med snor på ham (bedst med et halsbånd) lokker og giver en masse guffere. Imens holder fyssen øje med hans ben/ ryg osv og kommenterer evt mangler. Det er skægt, hvordan de går i vandet. Stooore skridt med godt sving på. Vovsen ligner en helt lille arbejdshest, der bare basker derudaf.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...