Hop til indhold

halt on and off ?


Gæst FrøkenWhipsy
 Share

Recommended Posts

Gæst FrøkenWhipsy

I går var Qairo som sædvanligt nede og lege i hundeskoven. Han leger som han plejer men stopper så efter lidt tid og vil bare stå ved mig. Jeg tænkte at det skyldtes at der var mudret - det er han nemlig ikke vild med. Han begynder så at løfte højre bagben og vil ikke rigtig støtte på det. Jeg tænker igen at det bare er lidt "tud" over mudderet. Men så begynder han at pive og jeg er klar over det er serious buisness. Vi tager hjem. Han halter ud ad hundeskoven og piver en en gang eller to. Så snart vi kommer ud så møder vi en anden hund. Den hilser han ivrigt på og danser rundt om den og støtter på alle fire ben. Resten af turen hjem går han normalt...Jeg undersøger hans ben da vi kommer hjem og der er intet. Ingen rifter, torne eller noget. Og han trækker ikke poten til sig når jeg trykker på den.

 

Det samme skete så igen i dag ! Han leger med en god ven og pludseligt stikker han i højt hyl og halter ind i noget buskads - stor-tudende. Jeg styrter derhen og er sikker på der er sket noget meget slemt. For han HYLER i vilden sky og vil igen ikke støtte på benet og har hevet benet helt op under maven. Jeg kan hverken se sår, hævelser, rifter, torne...Der går ca. 2 minutter og så vil han støtte igen men virker lidt "mut". Igen...jeg trykker på benet alle mulige steder for at se om jeg kan finde ud af hvor det gør ondt...INTET...

Hva' filan er der los ?!?!?!?

 

Først tænkte jeg det måske er hans ben der er krampet..men er det ikke lidt usandsynligt at det samme ben kramper 2 gange på 2 dage? Det er aldrig sket før.

 

Imorgen får jeg Sebastian (min kæreste) til at undersøge ham - han er skadestuelæge og anatomien er jo stort set den samme på dyr/mennesker. Men tænkte nogle herinde måske har prøvet noget lign. ?

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis det er noget "inde" i benet, har jeg ingen viden, men jeg kan forestille mig, at en lille forstrækning måske kunne være en årsag - og at den så er "sprunget op" igen dagen efter.

 

men jeg kom til at tænke på engang hvor halfdan fik sådan nogle voldsomme halteanfald med skrig og hyl, der gik lang tid, flere uger, før jeg opdagede årsagen - han havde en halvvejs knækket negl, og når han lige gjorde noget forkert, så skubbede han til den, hvilket selvfølgelig er vildt smertefuldt. nu har jeg aldrig haft korthåret hund, så måske er det slet ikke til at overse? men ellers er det måske værd lige at tjekke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe havde en ustabil periode med sit venstre bagben, førend korsbåndet sprang. Det var så delvist overvredet i en periode og det ved jeg ikke, om er muligt at diagnosticere (altså, et delvist overvredet bånd). Og vi havde så heller ikke to voldsomme omgange af halthed, vi havde kun én og der gik noget tid fra anstrengelse til han blev halt.

 

Så det håber jeg ikke det er, for jeres skyld :genert:

 

Men der er jo mange muligheder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg har provet lignende med begge mine mynder, specielt min han havde for vane at halte i perioder fra 5-12 mdrs alderen. Han var enormt ranglet og meget klodset i den alder, saa han faldt ofte i leg.

 

Snakkede med min dyrlaege om det, og hun sagde det ogsaa kunne vaere for meget protein i hans foder i voksealderen, saa ledene gor ondt. Nu er afghanske mynder kendt for at vaere meget sensitive m. smerte : De er rent ud sagt tude marie'er ved det mindste:engel: f.eks naar chloe skal have taget temp. i enden hos dyrlaegen, skriger hun helt vildt, som om de mishandler hende paa groveste vis (det kan man saa diskutere).

Saa af erfaring, naar de skriger op nu, saa tager jeg det mere roligt.

 

Ved ikke om andre mynder oplever smerte paa lignende facon...

 

Hvis de stotter paa benet og bruger det, saa er det nok ikke braekket. Jeg ville holde benet i ro dvs. ingen lange ture eller leg med vovser, den naste uges tid. Hvis ikke der var bedring ved ro, efter et par dage ville jeg tage til dyrlaegen.

 

Ja, sporg manden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Jo Qairo er knap 10 måneder. Hmmm...har læst lidt om vokseværk og der står der at hunden vil give udtryk for smerte når man trykker på knoglen. Så det tror jeg ikke det er. For han reagere slet ikke. Neglene ser helt intakte ud. Ej det er altså mystisk ! I dag står den på stille gå tur i stedet for hans elskede hundeskov. Han er meldt til lure coursing imorgen men nu må vi se om han skal løbe eller bare kigge på. Øv bøv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Øv ! Vi var på en gåtur i snor i dag ...Og det skete hele 2 gange. Den ene gang hvor han sprang over en lille grøft. Der piv han bare lidt og haltede i ½ minut så var det ovre. Så mødte han en hund som han hilste på og lavede et lille hop for at invitere til leg..og så gik det helt galt. Han stak i vild hyl og løftede højre ben op og ville ikke støtte. Han var helt fra snøvsen og hylede i 1 minuts tid og gemte sig mellem mine ben og ville ikke støtte.

Både min mor, som er praktiserende læge og Sebastian som er skadestuelæge har undersøgt ham og er enige om at det hverken er knogle, vokseværk, led, sener eller negle det er galt med.

Deres bedste bud er at det måske er brok eller noget lignende. Der er i hvert fald noget der kommer i klemme når han springer/laver små hop/sætter af.

Nu holder jeg ham i ro i 1 uge og ser om det går væk...Ellers må der en større omgang undersøgelser til. Åh min stakkels Qairo der elsker at løbe i fuldt galop....:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker straks Patella lux. (løs knæskal) da jeg læser dit første indlæg... Altså hvor knæskallen er løs og hopper ud, derfor trækker han bagbenet op. Efter lidt tid hopper knæskallen tilbage og så kan han igen støtte på benet. Jeg ville få det tjekket med det samme. Man kan godt operere for løs knæskal. God bedring til ham i hvert fald :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan være en ustabilitet i et led og/eller spændinger som giver smerter ved bestente bevægelser.

Min Pelle giver også udtryk for smerte ind imellem ved bestemte bevægelser. Det fixer kiropraktoren.

 

I din situation ville jeg få ham tjekket af kiropraktor før noget andet da det er den hurtigste og nemmeste af undersøgelserne, men især da kiropraktoren kan opdage en masse dyrlægen ikke er uddannet til at kune opdage.

Link til indlæg
Del på andre sites

altså halfdan har/har haft en on/off halten på det ene bagben, der lyder meget som qairos. pludselig hyl og hiven benet op under sig i en kort periode, og så gå helt almindeligt igen bagefter. alle siger PL, så ja, det ville jeg også få undersøgt i første omgang. vi har fået taget røntgen, været hos kiropraktor, fået taget blodprøver for at udelukke flåtsygdomme og ... en masse andet. det er aldrig blevet opklaret.

 

men er det ikke noget med, at han er kryptorkid? min dyrlæge grinede af mig, da jeg foreslog det, men jeg har altså læst et sted + fået foreslået af en bruger herinde, at det i sjældne tilfælde kan give halten. den kryptorkide testikel kan måske godt sammenlignes med en "brok", hvis den ligger i lyskenen. far shot, men vi var vidt omkring dengang.

 

jeg håber, at det er noget super simpelt, og at han snart er god igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy

Tak for alle de gode råd/ideer til hvad det kan være! I så er dejlige herinde !

Jo Qairo er kryptokid men det ben han halter på er højre og hans højre sten er nede. Så det er venstre sten der sidder oppe og så tænker jeg at det burde være det venstre ben han ville halte på hvis det var stenen ?

 

Jeg venter lige en uges tid med at tage ham til dyrlæge for vil se om det er noget der går over ved at jeg holder ham i ro.

Jeg skal i hvert fald til en anden dyrlæge end hende jeg plejer for føler mig sådan lidt snydt når jeg er deroppe på en måde...Altså...de ting hun siger er ting jeg godt selv kan regne ud og BUM 600 kr...selvom jeg intet har fået ud af det rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de gode råd/ideer til hvad det kan være! I så er dejlige herinde !

Jo Qairo er kryptokid men det ben han halter på er højre og hans højre sten er nede. Så det er venstre sten der sidder oppe og så tænker jeg at det burde være det venstre ben han ville halte på hvis det var stenen ?

 

Jeg venter lige en uges tid med at tage ham til dyrlæge for vil se om det er noget der går over ved at jeg holder ham i ro.

Jeg skal i hvert fald til en anden dyrlæge end hende jeg plejer for føler mig sådan lidt snydt når jeg er deroppe på en måde...Altså...de ting hun siger er ting jeg godt selv kan regne ud og BUM 600 kr...selvom jeg intet har fået ud af det rigtigt.

 

ja, det kan vist ikke være stenen så, og som sagt var det nok også et far shot. og det lyder som om, at du skal skifte dyrlæge, hun lyder ikke så fed. men jeg ville også se det an nogle dage først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu håber jeg det hjælper at holde ham i ro.

 

Da sheila var unghund og spurtede rundt, forstrak hun nogle gange musklerne... Hun er jo også en ret langbenet hund med store lårmuskler og jeg kan huske engang hvor hun tonsede rundt på en fodbold bane uden den store opvarmning, at hun pludselig skreg i vilden sky og trak det ene bagben op under sig.

Jeg var sikker på at benet måtte være brækket, sådan som hun hylede og bare hende så hurtigt jeg kunne tværs over foldboldbanen mod dyrlægen der boede i den anden ende..

 

Da jeg satte hende ned for enden for at hvile armene et øjeblik, stod hun fint på alle 4 og jeg kunne trykke og mærke alt det jeg ville:)

Så vidt jeg husker skulle der ikke meget til de næste dage før den muskel igen sagde "av for helvede" men efter nogle dage i ro uden spurt og med massage var der ikke mere:)

 

Jeg håber det er det samme for jer:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...