Hop til indhold

Svampeinfektion i poterne


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Der er et eller andet med Asta's poter. Hun slikker, slikker og slikker.

Dyrlægen mener det er en svampeinfektion, så vi er i gang med shampo kur, kombineret med lindrende creme og antibiotikum for det sår hun har fået lavet og som der er gået lidt infektion i.

 

Vi er 48 timer inde i behandlingen og jeg synes slet ikke det virker. Dyrlægen synes jeg skulle give det 4-5 dage, så jeg forbliver forsigtigt optimistisk.

 

Poterne klør, og jeg kæmper en kamp med at få hende til at lade dem være.

 

Erfaringer, tips og tricks søges :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Mundkurv på, så hun ikke irriterer hunden mere end nødvendigt + at det ikke hele tiden bliver holdt fugtigt.

 

Og hvis salven ikke er svampedræbende, så brug noget derudover der er, medmindre dyrlægen har en anden mening omkring det.

 

Der er flere muligheder for svampedræbende salver, som nok er det rareste for Asta - det fåes på apoteket.

 

Der er mange der sværger til Atamon, Virkon S og andet i den retning, men det er ikke det hele, der er lige rart, at få på huden, som jo ikke er hel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mundkurv på, så hun ikke irriterer hunden mere end nødvendigt + at det ikke hele tiden bliver holdt fugtigt.

 

Og hvis salven ikke er svampedræbende, så brug noget derudover der er, medmindre dyrlægen har en anden mening omkring det.

 

Der er flere muligheder for svampedræbende salver, som nok er det rareste for Asta - det fåes på apoteket.

 

Der er mange der sværger til Atamon, Virkon S og andet i den retning, men det er ikke det hele, der er lige rart, at få på huden, som jo ikke er hel.

 

 

Ja det er jo det, Bitten havde ikke nået at få hul på poten - så det var ikke noget problem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh ja - og så er det jo optimalt at begrænse adgangen til poten... Mundkurv eller krave er jo en nem løsning - bare ikke når man hedder Asta :-/

 

Forøvrigt så er svampe generelt lavpatogene, så svampeinfektioner kommer kun når normalfloraen er svækket - bare sådan fordi :mrgreen:

 

 

God pointe. Hvis nu Asta alligevel skal forbi dyrlægen, for at blive tjekket igen, så kan du evt. bede om en blodprøve. Så kan du se, om der er infektioner eller andre ting, der påvirker immunforsvaret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nikko døjede rigtig meget med betændte poter og på et tidspunkt var det så slemt, at der var betændte sår og det væskede i mellem trædepuderne og gjorde så ondt på ham. Han fik det ofte og det var pga. hans andre dårligdomme det kom, så enig med de andre, prøv at undersøg hvorfor hun har fået det, så I kan undgå det kommer igen. Hvad hedder den shampoo, du har fået?

 

Vi brugte malaseb, og havde det til løbende behandling, men kan ikke huske om det måtte bruges, da han havde åbent sår. Vi forsøgte os med Virkon S, Atamon osv, men det virkede ikke. Det bedste resultat vi fik, var med foderskift (pga. hans allergi) jævnlig vask med malaseb shampoo og tørre poterne ofte samt drysse klorhexidin pulver mellem trædepuderne. Det blev desværre aldrig helt godt, men det var pga. hans sygdomme.

 

Jeg håber det virker den behandling hun er på nu, men det tager nok også lidt tid før det virker, jeg synes at kunne huske, vi også skulle vaske med en speciel shampoo i 5 dage samtidig med han fik piller og derefter røg han på noget andet behandling.

 

God bedring til Asta:ae:

 

Link til Shampoo : Malaseb+Vet.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...