Hop til indhold

Sele eller halsbånd


Gæst Valishia
 Share

Sele eller halsbånd?  

55 stemmer

  1. 1. Sele eller halsbånd?

    • Sele
      32
    • Halsbånd
      23


Recommended Posts

Gæst Valishia

Ja, jeg lovede jo kæresten at lave denne lille tråd, da han brokkede sig over, at vi skulle have ny sele til Hope. :stupid: Den anden sad jo fint nok :damn: Men som flere har set, så var den lidt lille og sad dumt :cool: Nå men i butikken efter adskillige sele prøvninger, kommer kommentaren så "jamen hvorfor skal hun overhovedet have en sele, vi kan sku da bare bruge halsbåndet!":???: Jeg er af en eller anden grund overbevist om, at det er sundest for hunden at være i sele og ikke "bare" i halsbånd. Vores diskussion bunder i, at Hope er rigtig dygtig til at gå løs, så derfor har hun kun i snor på "asfalt/fliser" (veje og fortove). Men hvad bruger i, og hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du kan nå at rette i afstemningen endnu, så ville jeg gerne ha' et valg der hed "bruger begge dele"... Jeg bruger nemlig begge, men i forskellige situationer. Sele når vi bare går tur, og halsbånd når jeg har brug for at ha' lidt mere kontakt/kontrol - f.eks. i situationer hvor hun er oppe at køre (agility), eller hvor jeg af andre grunde har brug for at kunne styre hende lidt mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger også begge, men går mest ind for sele på gåture.

Når jeg ved vi skal have hende løs, f.eks. i en hundepark/skov, har jeg bare hendes snor i halsbåndet. N

år vi går med snor (og også en del løs) hjemme i området, har jeg oftes selen på hende.

 

Jeg mener også det er det bedste. Selvom hunden går pænt i snor, vil man altid komme udfor den vil stramme snoren (f.eks. hvis man går mod en god hundeven, ser en kat osv), og derfor "better-safe-than-sorry".

Når jeg går Rally-O og agility bruger jeg bare halsbåndet, men der er hun heller ikke ret meget i snor ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger klart sele.. Vores lille beagle er en stærk bette fyr, og jeg mener klart det er bedst for ham at når han trækker, at han så gør det med brystet og ikke med halsen. Han har ikke helt lært altid at gå pænt og der kommer derfor nogle små udfald engang i mellem i form af pludselig at hoppe nysgerrigt ud mod cyklister og andre forskellige ting, og der er jeg også glad for ikke at skulle trække ham på plads i 'halsen' men at det mere er kroppen jeg 'hiver' i :)

Link til indlæg
Del på andre sites

På gåture er det altid, uden undtagelse, sele der bliver brugt.. Når vi er på løbe fri ture, så har han halsbånd på.. Bare fordi så kan han bevæge sig mere frit og stadig have hundetegn på... Yderst sjældent får han line på, når vi er på gå fri ture, men det sker, hvis vi går forbi nogen, hvis hund selv er i snor og vi er nødsaget til at gå forbi klods op ad hinanden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke fan af halsbånd - så herhjemme bruger vi kun sele.

Vi har lige købt en lillebitte Rogz hvalpesele (med bamser på, hehe kæresten kiggede underligt på mig da jeg købte den :engel::lol:), men når hun bliver lidt større køber vi en K9 sele til hende. Det er indtil videre den bedste sele jeg nogensinde har haft, og har ellers efterhånden været igennem rætti' mange. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med seler, kan godt være ret besværligt og er meget forskelligt fra hund til hund.. Jessie havde en K9 sele, den sad simpelthen så råddent, puppia og hurrta var bedre.. Har prøvet rigtig mange forskellige til Charlie, og Puppia er den der uden tvivl sidder bedst.. Så bliver han bare redt lidt oftere for at undgå filt :)

 

Det sgi med at tage i en butik og prøve samtlige modeller de har:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo mødt Hope, og hun går jo som en drøm samlignet med Teitur. Hun trækker jo ikke det mindste, og når hun viser så stor ubehag over for seler, mon så ikke i skulle prøve nogen tid med halsbånd ?? Hvis hun bliver gladere af det, så synes hun sikkert det er mere rart.

 

Jeg tror at nogen hunde føler ubehag ved halsbånd, hvis de har ømheder i nakken eller er meget følsom og sart omkring halsen og fortrækker en sele. . Mens andre hunde føler sig " fanget" og klemt i en sele og mere fri i et halsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med seler, kan godt være ret besværligt og er meget forskelligt fra hund til hund.. Jessie havde en K9 sele, den sad simpelthen så råddent, puppia og hurrta var bedre.. Har prøvet rigtig mange forskellige til Charlie, og Puppia er den der uden tvivl sidder bedst.. Så bliver han bare redt lidt oftere for at undgå filt :)

 

Det sgi med at tage i en butik og prøve samtlige modeller de har:lol:

Det er jo lige det med seler - det er forskelligt fra hund til hund hvilken der er bedst, også derfor jeg har været SÅ mange igennem for at finde den som passede bedst til Sitto, Kency og Vaks. Indtil videre har jeg været mest glad for K9, den sad lige som den skulle på Vaks og generede ham overhovedet ikke. Så håber den allermindste størrelse Baby 1 kan passe Enya når hun er vokset lidt, og sidder som den skal, gør den ikke det - jamen så må vi jo ud på sele-markedet og lede igen, IGEN! :mrgreen: Men håber på K9! :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal selvfølgelig ikke være en ubehagelig oplevelse, men jeg tror bestemt man kan få nogle der er mere komfortable end andre. Min hund kan ikke gå med T-seler (f.eks. K9 eller Hurtta T-sele), men trives fint i Hurtta's Y-sele. T-selerne sætter sig på hendes hofteben og hæmmer hendes gang.

 

For mig er det vigtigt at stropperne er brede så der er mest mulig komfort. Desuden tror jeg ikke nylon er lige så et behageligt materiale, som neopren :-)

Jeg bryder mig personligt ikke om det brede stykke der ligge på ryggen på K9 selerne, da hundene altid bliver meget varme lige under der, og jeg synes ikke en sele skal hæmme for svedtransporten, men ellers er det seler i god kvalitet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke ret meget seler til mine hunde.. de har jo en lang udstillingspels og blev simpelthen bare så filtrede af at have dele på. Også selvom jeg børstede den lige efter hver gåtur. Specielt Boris der har en meget fin pels, der er MEGET let til at filtre.. og man kan simpelthen ikke undgå at det så slider på pelsen med tiden og at pelsen så bliver grimmere der, hvor selen sidder.

Derudover lignede Boris altid en hund, der blev slået når han skulle have sele på, så er simpelthen gået fra seler igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Nu har jeg jo mødt Hope, og hun går jo som en drøm samlignet med Teitur. Hun trækker jo ikke det mindste, og når hun viser så stor ubehag over for seler, mon så ikke i skulle prøve nogen tid med halsbånd ?? Hvis hun bliver gladere af det, så synes hun sikkert det er mere rart.

 

Jeg tror at nogen hunde føler ubehag ved halsbånd, hvis de har ømheder i nakken eller er meget følsom og sart omkring halsen og fortrækker en sele. . Mens andre hunde føler sig " fanget" og klemt i en sele og mere fri i et halsbånd.

Jeg har prøvet en gang uden sele og der virker hun bare helt forkert når snoren bliver sat på :shock: Men den nye sele virker hun faktisk glad for. I morges sad hun op og ventede pænt på at få den på :5up: Så ved ikke om den anden bare har været øv for hende :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet en gang uden sele og der virker hun bare helt forkert når snoren bliver sat på :shock: Men den nye sele virker hun faktisk glad for. I morges sad hun op og ventede pænt på at få den på :5up: Så ved ikke om den anden bare har været øv for hende :???:

 

Det er da klart en mulighed. Den kan have være mindre komfortabelt eller være strammet forkert eller noget helt tredje. Godt hun bedre kan lide den nye :-)

Husk at en sele skal være stram om maven og løs om hovedet ...

 

Hvis det er selve det at få snoren over hoved som hunden ikke kan lide, så prøv at gøre det med to hænder. I den ene hånd har du selen, i den anden en guf. Gufhånden stikker du igennem selen, og mens hun tager hovedet frem for at tage guffen får hun stille og rolig selen over sig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Det er da klart en mulighed. Den kan have være mindre komfortabelt eller være strammet forkert eller noget helt tredje. Godt hun bedre kan lide den nye :-)

Husk at en sele skal være stram om maven og løs om hovedet ...

 

Hvis det er selve det at få snoren over hoved som hunden ikke kan lide, så prøv at gøre det med to hænder. I den ene hånd har du selen, i den anden en guf. Gufhånden stikker du igennem selen, og mens hun tager hovedet frem for at tage guffen får hun stille og rolig selen over sig :-)

Tja det sjove er, det er samme str som den gamle, stropperne er bare mindre :vedikke: Men vi har tilgengæld også endevendt dyrehandleren for at finde en sele :lol: Her kan vi ikke bestikkes med godbider:damn: men bliver man nusset om rørt ved som tak uhada... Det er super godt :klap: Så det bruger vi :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er fan af gode vel-sidene seler til hvalpe+unghunde og andre hunde der ikke kan gå pænt i snor, enten altid eller i specielle situationer.

 

Jeg bruger stadig begge dele til Misja, mest halsbånd fordi hun enten er i flex og går pænt i den, eller fordi vi bare lige skal over vejen så slippes hun fri.

 

Men er vi på tur i snor, med mange andre hunde, går hun AHT og for at jeg ikke konstant skal være over hende, får hun der sele på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger halsbånd herhjemme. Myndehalsbånd til Tintin og et solidt bredt halsbånd til Gismo. Har prøvet sele til Gismo, men det fungerede slet ikke, så vi fortsætter med halsbånd. Har bestemt ikke noget imod seler, synes de er gode på rigtig mange måder og er mere skånsomme end halsbånd kan være. Havde Gismo fungeret med sele havde vi brugt det.

Link til indlæg
Del på andre sites

T-selerne sætter sig på hendes hofteben og hæmmer hendes gang.

hofteben ligefrem? Sør gør du vist noget forkert :lol:

 

Jeg har prøvet en gang uden sele og der virker hun bare helt forkert når snoren bliver sat på :shock: Men den nye sele virker hun faktisk glad for. I morges sad hun op og ventede pænt på at få den på :5up: Så ved ikke om den anden bare har været øv for hende :???:

 

billeder af ny sele?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg lovede jo kæresten at lave denne lille tråd, da han brokkede sig over, at vi skulle have ny sele til Hope. :stupid: Den anden sad jo fint nok :damn: Men som flere har set, så var den lidt lille og sad dumt :cool: Nå men i butikken efter adskillige sele prøvninger, kommer kommentaren så "jamen hvorfor skal hun overhovedet have en sele, vi kan sku da bare bruge halsbåndet!":???: Jeg er af en eller anden grund overbevist om, at det er sundest for hunden at være i sele og ikke "bare" i halsbånd. Vores diskussion bunder i, at Hope er rigtig dygtig til at gå løs, så derfor har hun kun i snor på "asfalt/fliser" (veje og fortove). Men hvad bruger i, og hvorfor?

 

Jeg tænkte fuldstændigt det samme som din kæreste de gange jeg kiggede ind i tråden :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg synes oghså der mangler mulighed for at vælge begge dele.

 

Jeg bruger selen til når jeg cykler med gracie, og når jeg går tur når det er mærkt, fordi den har gode reflekser, og jeg kan sætte en lille lygte i, der ikke glider ned under halsen på Gracie, som hvis den sidder i halsbåndet.

 

Nu har Gracie ingen problemer med at gå i snor uden at trække, men hvis hun havde, ville jeg helt klart bruge sele hele tiden, for ikke at ødelægge nakke og hals.

Men nu går hun også næsten altid løs, fordi vi bor et sted med grønne områder lige uden for døren., og så tænker jeg at halsbånd helt klart må være mest behageligt i forhold til en sele, som måske glider lidt rundt eller hæmmer bevægelsesfriheden.

 

Edit: Jeg har stemt halsbånd, ikke fordi det er det jeg generelt synes er bedst, men fordi det fungerer på MIN hund, og det er halsbåndet jeg bruger mest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...